Een goede paint

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Billypony

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-11-13

Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 01:36

Hallo allemaal,

Ik ben een beetje op de oriënterende toer, ik dacht laat ik hier eens een gok wagen - er zullen hier vast wel wat ervaren bokkers zitten met goed advies/ info over paints. 8-)

Ik heb interesse om ergens in de nabije toekomst een peerd te kopen jahaa, momenteel rijdt ik Mielo een haflingerxnrps bij (zie mijn profiel) en is behoorlijk lomp/paniekcombo, iets wat ik niet in een eigen paard zoek. Ik heb altijd al getwijfeld quarter/paint of arabier. Nu moet ik zeggen dat ik paints toch wel erg leuk vindt. Altijd al een zwak gehad voor de bontjes :D

Nu heb ik al heel wat gegoogeld, maar ja ik in mijn ogen als leek, opzoek naar meer info en momenteel wordt ik nu nog niet echt wijzer. Ik zie een hoop fokkerijen langskomen, met natuurlijk verschillende fokdoelen. Waar hebben jullie ze b.v. vandaan? :) Ik ben ook wel nieuwsgierig naar bloedlijnen etc.. ik hou van een paard met een cool karakter, allerbelangrijkste een gezond gestel en hoeven!! +:)+


Ik ben benieuwd /3

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 01:53

Wat wil je ermee gaan doen? Een reining gefokt paard is vaak een ander type, dan een pleasure of all round gefokt paard bijv.
Karakter hangt ook van dingen af. Quarters en paints staan bekend om hun coole karakter, maar er zijn genoeg ''gevoelige'' type's. Hoe ze gefokt zijn zegt soms iets, maar ook de opfok en opvoeding doet heel veel.
Wat heel belangrijk is, is dat je een getest paard koopt. Er zijn diverse erfelijke afwijkingen die je echt niet wil. Je kan 1 en ander vinden in de topics over de 5 paneltest.
Als je een paint gaat kopen, zou ik voor MET papier gaan. Meestal kost ene goede wel wat, maar dan weet je ook een beetje wat je koopt.
Er zijn heel wat slimme handelaren die een leuke pony met vlekken en dikke billen als half paint, of paint zonder papieren verkopen. Ze gooien dan wel voor de ''naam'' 1000 euro of meer boven op de prijs, wat het niet waard is. Een paint zonder papieren is geen paint.
Andere nadeel is dat je niet weet of die erfelijke aandoeningen in de bloedlijnen zit. Stel je valt echt op een paint zonder papieren, laat het paard dan geheel keuren en doe de testen, maar betaal niet teveel!
Ik geef niet veel om de papieren, maar je wete wel wat je hebt en het is 9 van de 10x een rotsmoes. Als je een goede paint hebt staan en je investeert tijd en geld om te dekken, ga je echt niet per ongeluk geen papieren aanvragen en je raakt ze ook niet zomaar kwijt en doet dan geen moeite voor nieuwe.
Zat voorbeelden van mensen die in zo een verkooppraatje trappen en papier achteraf erbij willen zoeken. Die komen vaak bedrogen uit. Volgens mij zit bij de paint tegenwoordig een foto op het papier, maar bij de quarters kan zelfs nog gerommeld worden als je een papier hebt van een bay of sorrel zonder ( bijzondere ) aftekeningen. Net als dat er nog meer trucjes zijn om te rommelen.
Altijd je paard laten keuren.
Kijk of je iemand mee kan krijgen die wat verstand heeft van paintjes. Als je bij iemand komt die merkt dat je er niks vanaf weet, wordt je snel een heel mooi verhaal op de mouw gespeld en betaal je ook gauw veel teveel.
Er zijn wel stallen die echt goede paarden fokken en verkopen, maar veel gaat ook via via.

Ben benieuwd wat je zoekt en of je al iets voorbij hebt zien komen?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:08

Mijn dochter heeft een paint merrie, gekocht als tweejarige bij iemand die ze uit haar merrie had gefokt.
Later hebben we meegewerkt aan haar basistraining.
Zij is een rustig, cool paardje met een dominant karakter maar onder leiding van onze trainers hebben we ze goed opgevoed en hebben nu een heel goede relatie met haar.

Als je een paint wil kopen vindt je op www.apha.com, de website van het stamboek in de VS en op www.dphc.nl, de website van de Nederlandse afdeling meer info.

Wat ik je ook zou adviseren is om enkele keren naar wedstrijden van de DPHC te gaan kijken.
Zo zie je de verschillende types paarden en soorten aftekeningen en kan je de sfeer opsnuiven.
Dikwijls hangen er paarden te koop op dergelijke wedstrijden.

Je bent altijd welkom als je eens kennis wil maken met ons paard, ze staat wel in de Vlaamse kempen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:20

Idd, bij een paint altijd de 5 panel test laten doen. En goed kijken hoe ze gefokt zijn. De reininggefokte zijn echt niet altijd zo cool. Mijn reininggefokte quarter is een echte volbloed qua temperament. Niet echt het paard waar je een relaxt buitenritje mee maakt :D
Ze is gefokt bij de Eifel Gold Ranch in Belgie. Af en toe fokken ze ook paints, allen reining georienteerd. De paarden die daar vandaan komen zijn over het algemeen wel goed gefokt én gezond. Wel hogere prijsklasse.

Rumpleteaser

Berichten: 5610
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:29

In aanvulling op de goede tips hierboven:

Vergeet niet dat een braaf paard kopen heeeeeel iets anders is dan een paard braaf houden.

Je schrijft dat je eigen paard een combinatie van lompheid en paniek is. Heb je daar al iets mee gedaan om dat te verbeteren? Grondwerklessen of sacking out bijvoorbeeld? Het is in de westernsport heel gebruikelijk om dit met je paard te doen. Even grof gezegd: westernpaarden zijn soms een stuk koeler, maar hier zit dus ook een groot deel goede opvoeding bij.

Als je dat niet op de juiste manier bij houdt, zal ook een volgend paard niet zo braaf en rustig blijven.

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:26

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande observatie van Rumpleteaser :j
'Braafheid' van een paard is vaak relatief!

Billypony

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 10:54

@ superpony: Ik neig momenteel een beetje naar allroundgefokt (oldschool) zover ik er wat vanaf weet haha. En ja papiertje is belangrijk. Ik heb zelf ooit een paintmixje gereden waarvan ook beweerd werd dat het een paint was.. 8)7 Niks mis met dat paardje, maar het idee dat je misschien betaald voor een of andere rotsmoes....

@ Sevke: ik ga eens googlen ben benieuwd :D

@ Rumpleteaser: Helemaal mee eens, ik vindt opvoeding echt erg belangrijk. Mielo is echter niet mijn eigen paard ik ben zijn bijrijder. Ik rijdt hem 2x in de week en ik en de eigenaresse liggen niet altijd op een lijn qua opvoeding dat maakt het wat lastig. Dat paniekerige is een beetje zijn aanleg/verlatingsangst. Hij is als veulen op 4 maanden oud weggehaald bij zijn moeder -:(- IK ben ook bang dat hij daar altijd wel last van blijft houden, het is denk ik wel wat af te zwakken door veel te oefenen natuurlijk. Ik doe ook veel grondwerk, maar dan nog af en toe wordt het gewoon een tank.

Als ik paard...X.. ooit koop, zou ik als eerste rustig gaan opbouwen, basisbeginselen grondwerken, vertrouwd maken met vanalles en nog wat. Heel consequent zijn met de dingen die ik hem of haar zou aanleren.

Tnx voor de tips tot nu toe
Nog meer mensen met paantjes en hun ervaringen ik ben erg benieuwd!!

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:59

Op 4 maanden weg bij de moeder is echt niet uitzonderlijk hoor. Of het goed is betwijfel ik, maar om daar nu de oorzaak van verlatingsangst en andere te gaan leggen... Er zijn er genoeg die op 3 maanden afgespeend worden, zonder dat dit tot problemen leidt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:13

Het is helaas wat vroeg, maar een goed opfok is wel heel belangrijk, daar vergissen mensen zich heel vaak in.
Het is nooit te laat om met opvoeden te beginnen. Het is lastig als er meerder mensen met 1 paard werken en op verschillende manieren. Maar als jij je basis goed voor elkaar hebt, ben je dat niet elke keer kwijt.

Maar neem aan dat je daarom een leuk paard wil voor jezelf. Op fb zijn ook diverse western gerelateerde groepen waar leuke paarden op aangeboden worden. Mensen kennen is handig, want zoals gezegd, veel gaat ook via via.

Billypony

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:17

Tja de eigenaresse zegt dat tenminste, ik weet helaas ook niet het fijne ervan af. Maar 4 maanden vindt ik zelf erg vroeg..in de natuur blijven veulens toch ook net zolang bij de moeder lopen totdat ze er in principe vandaan getrapt worden, en missen ze dan niet dat stukje geestelijke opvoeding wat ze dan normaliter meekrijgen? En ja er kunnen bij hem ook wat andere oorzaken achter zitten natuurlijk.

Billypony

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 13:21

@ superpony: Ja idd, mijn bedoeling is ook een beetje hier oriënteren, ik zag ook dat jullie erg mooie paardjes in jullie profiel hebben staan " *D kwijl - Nu rijd ik nog bij maar ik ben natuurlijk al langer bezig met "een eigen paard" gna gna gna

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:39

een aantal zaken:
- wat je krijgt is natuurlijk voor een groot deel afhankelijk van je budget. voor een dubbeltje op de eerste rang zitten komt helaas heeeeeeeeeeel zelden voor in de paardenwereld
- het nadeel met de paints in nederland is dat ze er fokkerijen zijn die puur op kleur fokken. daarmee worden niet alleen erfelijke ziektes maar ook zaken als correct beenwerk, algemene gezondheid, rastype en karakter soms vergeten. een goede fokker vinden die wel op deze zaken heeft gelet is dus wel belangrijk
- die van mij komt ook van de Eifel Gold Ranch af maar is volgens mij een van de laatste paints die ze zelf hebben gefokt (nu eigenlijk alleen nog die wat toevallig van gunner ofzo afstammen, maar ze fokken niet meer gericht op paints)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 13:53

Billypony schreef:
@ superpony: Ja idd, mijn bedoeling is ook een beetje hier oriënteren, ik zag ook dat jullie erg mooie paardjes in jullie profiel hebben staan " *D kwijl - Nu rijd ik nog bij maar ik ben natuurlijk al langer bezig met "een eigen paard" gna gna gna


Heb ik paarden in mn profiel staan? Ik zou niet eens weten hoe ik dat moet doen, hahaha
We hebben hele gewone, leuke, brave paarden. Geen paint, maar dat komt omdat ik niet zo van poetsen hou :+ Ik heb een western gereden New Forest, shetlander, oude quarter merrie en jonge quarter hengst. Allemaal effen.

Billypony

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-11-13

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 14:14

@ mezelf: hahaha misschien heb ik "the sight" ahum. Wel erg leuk @superpony
@ quarter H: allerbelangrijkst : gezondheid natuurlijk en een goed paard kent natuurlijk geen kleur. Ben het eens om idd te kijken bij een fokker die op gezondheid / correctheid let.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:15

(off topic )
gefeliciteerd , sevke !! *\o/*

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:39

Kijk eens bij de Caitwick stables in Barneveld!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:40

owja die hebben verschillende leuke paints!

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:11

Heel goeie info in dit topic en erg duidelijk!
En idd, ije ziet erg veel advertenties passeren die spreken over 'Paint Horse', terwijl het vaak gewoon een bonte / pinto is.

Ik heb zelf een solid Paint (zonder de vlekjes dus) met APHA papieren. (Vader = quarter, moeder = Paint)

Het budget is erg bepalend...
Duizenden euro's voor de aankoop van het paardje (met klinische én röntgenologische tests), een 2000 EUR voor een degelijk westernzadel, 500 - 1000 EUR voor allerlei andere tack. Bodembedekking, hooi, krachtvoer, ...
En ik had een flink potje voor medische kosten opzij staan (naast de gebruikelijke inentingen, hoefsmid enz.). Na 2 maanden mocht ik al honderden euro's van dit potje uitgeven in de dierenkliniek, na grote pech - open kaakbeenbreuk, door trap van ander paard.
Dussssss... ik ben ontzettend blij dat ik eerst voldoende gespaard had om ruim alles te bekostigen.
(Ik zie/hoor vaak genoeg mensen die een paardje kopen met een 'groot' budget, maar dan in een pech-situatie plots met de handen in de haren staan...)
Dus van een totaalbudget 'PAARD' blijft vaak geen massaal bedrag meer over.

Billypony

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-11-13

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 18:29

@Anenekexxx: Dat is inderdaad pech hebben zeg #) Is je paardje wel weer goed hersteld?

Billypony

Berichten: 14
Geregistreerd: 15-11-13

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 19:11

Nog meer mensen met ervaringen en tips?

Annekexxx

Berichten: 720
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:56

Paardje is terug in orde nu. Sinds enkele weken terug bezig met buitenritten en training
Stilaan opbouwen :-).
Ze was ook zo superbraaf in de dierenkliniek en bij de dagelijkse verzorging van de diepe wonde.
Zelden hadden ze nog zo'n braaf paardje gezien!
*Paint-fan*

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:45

Wil je een jong dier kopen of eentje die al onder het zadel is?

En wat bedoel je precies met allround/old school?

Niet alle Paints zijn makkelijk of cool van karakter is mijn ervaring. Een moeilijk paard kan idd braaf lijken door de manier waarop het getraind is, maar het basiskarakter zit er toch voor een groot deel in. Dat kun je kneden, maar echt veranderen kun je het niet. Het karakter zal uiteindelijk toch bepalen hoe leuk het is om met zo'n dier wedstrijden te rijden of lekker mee het bos in te gaan.

Er zijn binnen het ras veel verschillende types, afhankelijk van fokrichting en dit is ook vaak bepalend voor hun karakter. Over twee weken is het NK Paints. Kom anders gewoon eens kijken welk type je aanspreekt :-)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Een goede paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:08

Ze zijn zeker niet allemaal cool. Mijn reiner is een bommetje :-D