Goede opfok voor Quarter Horse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 13:49

Hallo allemaal,

volgend jaar verwacht ik een Quarter Horse veulen en ik ben mij alvast aan het verdiepen in en op zoek naar een goede opfok.

Natuurlijk heb ik een paar eisen :o

* Een gemengde leeftijdsgroep of in ieder geval een "opvoeder" die de veulens manieren bijbrengt
* Veel beweging
* Kwalitatief goed ruwvoer (het liefst onbeperkte toegang hiertoe)
* De mogelijkheid om mijn veulen uit de groep te halen

En als het kan ook nog in (de buurt van) Limburg :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 00:05

Ik zou gaan voor de Eifel Gold ranch of Lelymare in Lelystad. Dat zijn toch wel de ervaren opfokadressen met meerendeel quarters en paints. Ik vind heel veel opfok echt niet goed en zou liever verder rijden.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-14 10:28

Bedankt voor je reactie! Ja ik ben zelf erg aan het twijfelen, Lelymare had ik ook al gevonden en het ziet er idyllisch uit <3 maar het is voor mij dik 2,5 uur rijden. Dus dan zou ik mijn plannen om een keer of 2 in de week iets met hem of haar te gaan doen moeten bijstellen.
De Eifel Gold Ranch is voor mij een uurtje met de auto, dus dat is goed te doen. Ik kan alleen op de site niets vinden over opfok? :o? Kan iemand mij hier meer over vertellen misschien?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:33


Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:35

Mijn paint jaarling staat ook in de Eifel, bij www.stal-escapade.nl
Hij staat met 4 andere jonge hengstjes en een volwassen ruin. Nu nog in het zomerland en binnenkort naar de winterwei. Daar hebben ze ook een schuilstal en zullen ze onbeperkt hooi krijgen, maar voorlopig staat er nog voldoende gras.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 04:58

Hobbyhorse en Frensie bedankt voor jullie suggesties, heb ze beide bekeken maar ze zijn toch niet helemaal wat ik zoek.

BiHB
Berichten: 542
Geregistreerd: 16-04-10

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 05:44

Stal de Walschot in Rijkevoort de walsaert.

Zeer prettige ervaringen mee!!

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 08:42

Bedankt BiHB voor de tip, ik heb even de site bezocht en het ziet er heel goed uit en voldoet aan veel van mijn eisen. Ik ga eens contact opnemen :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:39

Ik zal wel wat over me heen krijgen, maar ik zou altijd voor opfok kiezen met paints en quarters bij western gerichte mensen. En een groep met minimaal 1 opvoeder.

Teveel opfok gooien een groepje hengst veulens bij elkaar en een groepje merrie veulens bij elkaar. 24/7 op de wei of overdag op de wei en 's avonds op stal en dat is dan opfok.

Lelymare had ook een voorlichting over afspenen en opfok, het is echt veel meer wil je straks ene gezond en stabiel paard. ER gaat nog behoorlijk wat mis her en der.

Eifel Gold kun je gewoon bellen of ze plek hebben, maar het is wel aan de late kant.....

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 16:09

superpony, wat betreft de opvoeder, dit geef ik ook aan in mijn wensenpakket :j om precies de reden die jij noemt. Bij vele opfokadressen worden ze naar leeftijd en geslacht ingedeeld en moeten elkaar dan maar een beetje opvoeden :n Dit is niet wat ik zoek.
Maar of het perse western gerichte mensen moeten zijn? Dat denk ik niet.

Lelymare lijkt me echt een super plek om op te groeien, maar zoals gezegd is het voor mij erg ver weg. Ik wil toch graag betrokken zijn bij de opvoeding e.d. Hierover ben ik dus nog in dubio :o

Aan de late kant met contact opnemen? Het veulen wordt pas volgend jaar geboren ;)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 00:41

Ik vind het een behoorlijk verschil en ook een belangrijk verschil. Wij hebben destijds gekozen voor opfok van enkel quarters en paints. Ik zou ook nooit mn quarter in opfok zetten bij andere rassen. Niet omdat ik een hekel heb aan andere rassen, want we hebben ook 2 andere rassen, maar er zit gewoon verschil in.

Tja, bij Lelymare blijf je wel op de hoogte en je kan er ook logeren.

Bij hun kun je je merrie voor de of na de bevalling al met veulen brengen en dan gaat het afspenen heel natuurlijk. Wij hebben het destijds ergens anders gedaan, maar wel hetzelfde principe. ( dat bestaat niet meer )
Merries met veulens krijgen zelf steeds meer afstand en de echte scheiding gaat heel rustig.
Er komen hele fijne paarden vandaan. Goed opvoeden is vooral niet teveel doen, enkel wat nodig is.

Als je merrie thuis bevalt en je houdt ze thuis tot het afspenen heb je vaak al genoeg gedaan. ( soms teveel )
Ons 1e veulen was te vroeg en is eerste maand bij ons op stal geweest. Daar bekend geraakt met de mens, het halster, aanraken en beentjes optillen.
In de opfok met zn moeder af en toe eruit en bekend geraakt met vast staan en afspuiten. Spelenderwijs, omdat we moeders gingen afspuiten.

Hij is daarna daar gebleven en die kon je zo eruit pakken, die basis ben je nooit kwijt.

Mensen die paarden bijv met 1 ander veulen zetten en in pension houden, elke dag er iets mee doen, hebben veel meer problemen.
Het is het zo waard om die ruimte te bieden, ook qua gezondheid.

O, volgend jaar, hahaha. Ik dacht nu. Dan heb je nog even tijd. Nu is de tijd dat alles binnenkomt, dus kun je misschien een rondleiding vragen en gaan kijken. Als je op meerdere plekken gaat kijken en alles tegen elkaar afzet, zie je zelf wel de verschillen en kom je wel tot een keus.

Succes, het is wel moeilijk.

Lelymare
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-05-13

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:19

Bedankt Superpony en NRJ voor de mooie woorden over ons bedrijf Lelymare. Eigenlijk hebben jullie alles al gezegd hierboven en hoef ik niks toe te voegen. Ik heb voornamelijk klanten die van verder weg komen. Het op laten groeien van een jong paard moet in de kudde gebeuren. De ene komt wekelijks even langs en de ander 1x per half jaar. Beide is prima. Wij zorgen dat het paard goed in de handen is en gewend is aan mensen. Kom gerust even een keer kijken en dan kun je zien hoe ze erbij lopen!

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 01:43

superpony de merrie is niet in mijn bezit, dus dit is niet van toepassing. Ik zoek echt gericht een opfok voor het veulen, maar het is inderdaad erg moeilijk!

Lelymare wat leuk dat je zelf ook reageert! Bedankt en waarschijnlijk kom ik snel eens een kijkje nemen :)

Popstra
Berichten: 13784
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:31

3x per week naar je veulen gaan kijken vind ik persoonlijk wat veel! Beest moet lekker paard kunnen zijn met zijn maten in een kudde en je moet op passen dat het niet door al te veel in handen te komen de mens al jong zat zal worden! Eerste 2 jaar zeker lekker paard laten zijn. Je kunt dan best een goed adres kiezen wat verder weg zit.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:31

Rapido ik heb beide al ervaren en mijn voorkeur gaat er toch naar uit om 1 a 2 keer in de week er mee bezig te zijn. Niet te lang, 15 min. is al meer als genoeg op jonge leeftijd en uiteraard spelenderwijs.
Bovendien vindt ik het toch wel prettig, mocht er iets zijn, dat ik snel ter plekke kan zijn. En dan is 1 uur afstand aantrekkelijker dan 2,5 uur afstand ;)
Vandaar dat ik in dubio ben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 22:18

Ook als er wat zou zijn, is bijv een lelymare nog steeds de beste keuze. Zij hebben de meeste ervaring en direct een arts erbij als dat nodig is. Als er echt wat is, heeft een paard toch niks aan het baasje, maar wel aan de beste medische zorg.
Zoals Rapido al zegt, tot 2jarige leeftijd niks mee doen is nog altijd het beste. Natuurlijk leg je een basis zoals halster om, aanraken etc, maar verder beter te weinig, dan teveel.

Als je de merrie niet hebt ben je idd afhankelijk van de merrie eigenaar en ook die eerste 6 maanden zijn super belangrijk. Beste is meerdere merries met veulens, veel ruimte en kennismaken met de mens, verder niks. Problemen uitten zich niet alleen in gedrag, maar ook lichamelijk en dat wil je echt niet.

Als je bijv een kijkje neemt naar de eifel gold ranch waar veel goede, gezonde en stabiele paarden vandaan komen zie je de verschillen duidelijk.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 23:39

Superpony dat begrijp ik, maar toch wil ik er op zo'n moment naar toe.

Er "niks" mee doen tot 2 jarige leeftijd, dat is jullie ervaring, maar de mijne is anders (en ik heb beide ervaren). Er moet gewoon een goede balans zijn, niet te veel maar ook niet te weinig, en ze de tijd gunnen om het geleerde te verwerken. Wat ik gelezen heb op de site van zowel de Eifel Gold Ranch als Lelymare, sluit hun beider aanpak bij de mijne aan.
De merrie is inderdaad niet van mij, maar er zijn goede afspraken gemaakt en het veulen krijgt een solide basis mee.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:38

Persoonlijk erg goede ervaring met Lelymare :D Mijn 2 jarige staat er momenteel!

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:39

Mijn 2 jarige staat in Stamproy, bij een boer. Ik ga zelf niet al te vaak ivm de afstand, maar hij voldoet aan al je eisen. Mits het een hengst is, merrie opfok geeft hij niet.

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 22:39

4pleasure wat leuk! :) Woon je er zelf in de buurt?

Utixo Bedankt voor je reactie, maar omdat ik nog niet weet wat het wordt ben ik echt op zoek naar een opfok waar beide geslachten terecht kunnen.

4pleasure
Berichten: 897
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:33

Ik woon op zo'n 1.15-1.30 uur rijden er vandaan :) En ja het is een afstand maar hij staat erg goed en komt naar mijn mening "vaak genoeg" in handen ;)

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 15:02

4pleasure de afstand valt voor jou toch wel mee :)

Ik heb de Eifel Gold Ranch gemaild en ben benieuwd naar het antwoord.

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:05

Ik heb zelf geen veulen, maar kan je Lelymare zeker aanraden.
Hebben t hart op de goede plek en wat ik altijd op FB voorbij zie komen, wens ik elk paard toe.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 23:14

Mijn guppie staat op Lelymare....
staat er super, ze doen veel met ze...
en je bent altijd meer dan welkom, welke dag je ook komt
Ook organiseren ze veel workshops, wat je kan combineren met daar overnachten.
voor mij geen andere opfok meer (en heb er genoeg gezien en meegemaakt!)
gr
an en Diego (guppie)

NRJ

Berichten: 1526
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Heerlen

Re: Goede opfok voor Quarter Horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 21:05

CarinaR Ja ik zie ook altijd de berichten op facebook langskomen, echt een super plek!

anhighwood Heerlijk toch! Als het voor mij dichterbij zou zijn, dan twijfelde ik geen moment.

Ik ben nog in afwachting van het antwoord van de Eifel Gold Ranch, maar ze zijn op wedstrijd dus het kan nog eventjes duren.