Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:51

Ik heb, net als Tones, een veulen gekocht, ééntje waar ik gelijk een klik mee had <3

Zelf beleerd & ingereden, nu bomb proof buitenrij paard en redelijk succesvol wedstrijd paard 8-)
Ze is nu 9 en ik heb er geen moment spijt van gehad!

Afstamming? Niets aparts :o
Enkele bekende cuttinglijnen in de verte van vaderskant en geen bekende namen in de stamboom van moederskant :P

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke bloedlijn is raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 23:02

Ik zeg ook niet dat je geen veulen moet kopen. Maar als je wil weten wat een paard gaat doen, is een veulen een gok. Je kan idd veel meer doen dan rijden. Maar normaal gesproken doe je een veulen in een goede opfok groep die 24/7 buiten lopen met goede voeding.
Gaan mensen veulens als paard houden komen er dikwijls gezondheids of gedragsproblemen. Dan krijgt misschien een bepaalde lijn de schuld, maar dat was niet gebeurd bij verstandige omgang.

Als je al een tijdje western rijdt en wat stallen kent, moet je daar kijken naar de ouder paarden en met welke hengsten zij fokken. Er is vrijwel altijd veel info te vinden als je even gaat zoeken.
Buiten Nederland is de Eifel Gold ranch de plek waar ze goede en gezonde paarden fokken.

Bij een particulier kan je ook mazzel hebben, maar zou ik even heel goed kijken hoe de moeder gehouden en gevoerd is, hoe ze vanaf geboorte hebben gelopen etc. Een goede combinatie is slechts 1 ding. Beste is dat de merrie met veulen met meerdere merries met veulens loopt. Maar hoe de moeder voor en tijdens de dracht is gehouden en gevoerd kan ook een behoorlijk verschil maken.

Stel mevrouw A fokt 4x met een hengst op haar merrie. Als zij consequent fouten maakt, is niet de hengst slecht, waar het vaak wel op gestuurd wordt. Dat is het enige wat ik ermee duidelijk wil maken.

Sla je die hele fase over, kun je gewoon kijken hoe een paard is en laten keuren etc. Een veulen lijkt leuk en is ook leuk, maar het is geen barbie. Ik heb paarden op verschillende leeftijden aangeschaft, maar dat zegt niks over de band.

Maar goed, veel info zoeken. Meningen over bloedlijnen zijn toch ook een deel persoonlijk.

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:06

Als je van plan bent om serieus de wedstrijdsport in te gaan met je paard, zou ik er een kopen (en eventueel laten trainen) bij een serieuze wedstrijdstal. Maar daar moet je dan ook een serieus budget voor hebben, natuurlijk :$ :7

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:40

essiedepessie schreef:
Gelukkig heeft ze nog maar 40 keer gezegd dat ze een veulen wil en daar voor heeft gekozen. Trouwens, jij hebt al twee keer een veulen gefokt, dat is pas een gok.


En dat wetende zou ik daar nu niet meer voor gaan. Ik heb zelf een halfbroertje van mijn middelste merrie dood op stal gevonden en dat heb ik nog op mijn netvlies staan, en ik heb meer veulens in mijn omgeving gezien die niet oud zijn geworden.

Ik heb twee veulens voor mezelf gefokt en daarmee een droom van mij in vervulling laten gaan. Ik heb er absoluut geen spijt van, maar ken je het gezegde: Je kunt maar beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan de dingen die je niet hebt gedaan? Ik vind dat het krijgen van een veulen wat met een merrie doet, voor mijn oudste merrie was het niet de eerste keer (al heb ik nooit kunnen achterhalen waar het eerste veulen gebleven is) en haar dochter werd na het krijgen van het veulen een stuk volwassener. Ik was verliefd op de oudste merrie, en wilde daar een kopietje van. Ik zie echter niets van haar in haar nakomeling terug, en ook niets van de middelste in de jongste. Alledrie schatten van paarden, maar alledrie zo anders....
En dan heb ik geen super-top-bloedlijnen-merrie. Ik fokte voor mezelf en had absoluut geen sportambities, en die heb ik nu nog steeds niet. En zo te lezen heeft ts die wel.

@ts: bloedlijnen zeggen een beetje, maar 35% van het succes van een paard is afhankelijk van de bloedlijn. Al het andere is opvoeding, opfok, training en een flinke portie geluk dat je paard heel blijft. En je bent veel meer geld kwijt om een jong dier op te fokken en te beleren, dan dat je een ouder dier koopt. Het hoeft ook niet meteen een nakomeling van een superhengst te zijn. Kijk gewoon waar je tegenaan loopt.

Obi
Berichten: 465
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:13

Wij hebben 6 jaar geleden heel bewust de keuze gemaakt om een veulen te kopen. Ja dit is een gok en een risico maar zo heb ik het totaal niet ervaren. De band die ik met dit paard heb is niet te beschrijven , we hebben iedere keuze voor hem zelf kunnen maken en weten exact wat er met hem gebeurd is. Dit paard is inmiddels uitgegroeid tot succesvol wedstrijd paard. Dit alles is ons zo goed bevallen dat we dit jaar weer een veulen hebben gekocht. Garantie voor hetzelfde succes? Nee daar ben ik me van bewust maar wel een garantie voor weer een hele leuke tijd en ook voor hem zullen we ons best doen alles zo goed mogelijk te doen.

essiedepessie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:37

Cassidy schreef:
maar ken je het gezegde: Je kunt maar beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan de dingen die je niet hebt gedaan?


Gun iemand anders dat dan ook :')

Ik heb zelf mijn eerste quarter als 8 maanden oude wurm gekocht, ik had met hem een band die ik nooit meer met een ander paard zal krijgen. Ik kende hem als mijn broekzak, en hij mij...
Met 3,5 heb ik hem in moeten laten slapen, ondanks dat zeer spijtige verhaal heb ik er nooit geen minuut berouw van gehad. Ik heb bijzonder veel van dat dier geleerd, en ik ben blij dat ik hem zijn rust heb kunnen geven.

Voor mij is daarna mijn keuze voor oudere paarden geweest zodat ik er in kon kijken, en kon zien wat ik in huis haalde. Bovendien wilde ik niet weer 2 jaar wachten tot hij/zij groot zou zijn.

Als er echter ooit een 2e bij zou komen, werd dat op zeker weer een veulen, ik vond het namelijk supermooi om hem op te zien groeien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:08

essiedepessie schreef:
Cassidy schreef:
maar ken je het gezegde: Je kunt maar beter spijt hebben van de dingen die je hebt gedaan dan de dingen die je niet hebt gedaan?


Gun iemand anders dat dan ook :')

Ik heb zelf mijn eerste quarter als 8 maanden oude wurm gekocht, ik had met hem een band die ik nooit meer met een ander paard zal krijgen. Ik kende hem als mijn broekzak, en hij mij...
Met 3,5 heb ik hem in moeten laten slapen, ondanks dat zeer spijtige verhaal heb ik er nooit geen minuut berouw van gehad. Ik heb bijzonder veel van dat dier geleerd, en ik ben blij dat ik hem zijn rust heb kunnen geven.

Voor mij is daarna mijn keuze voor oudere paarden geweest zodat ik er in kon kijken, en kon zien wat ik in huis haalde. Bovendien wilde ik niet weer 2 jaar wachten tot hij/zij groot zou zijn.

Als er echter ooit een 2e bij zou komen, werd dat op zeker weer een veulen, ik vond het namelijk supermooi om hem op te zien groeien.


Ik gun iemand anders absoluut dat hij zijn eigen ervaringen mag maken. Maar ik ben ook van mening dat je sommige ervaringen van anderen niet zelf hoeft te herhalen, je kunt leren van een ander. Ik probeer mensen alleen te beschermen voordat ze beslissingen maken die niet helemaal tot het gewenste doel gaan leiden, helemaal als er nu al zo duidelijk aangegeven wordt wat het doel gaat zijn. Moet ik eigenlijk niet doen, maar ik ben ook maar een mens.

On the other hand: uiteindelijk is het de weg ergens naartoe die belangrijk gaat worden in het leven, en niet het doel zelf....maar ook dat ga je zelf moeten ervaren.

Dus ts, als je dat veulen wilt, ga ervoor.