Is mijn pony geschikt voor western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dirma

Berichten: 141
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Hellouw

Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 12:41

Hallo allemaal! :D

Sinds een jaartje heb ik een nieuwe pony, na 15 jaar fjorden fokken, toch een keer een andere pony op stal. We hebben haar ingeruild tegen een fjorden jaarling hengst, omdat die mensen er eigenijk niets mee konden. Ze is nu 4 jaar en toen ze bij ons kwam was ze niks gewend, kon alleen aan haar hoofd zitten. Ze was nooit bekapt en zodra je naar haar buik of benen wees, begon ze te plassen van angst en had ze snel losse achterbeentjes. Inmiddels kan ik bijna alles met haar. Ik ben haar rustig aan aan het beleren, heb er nu een keer opgezeten.

Ik wil graag in de toekomst western gaan rijden. Ik wil dit eerst zelf leren om een fjord van mij waar ik M2 dressuur mee heb gereden, zij is 100% betrouwbaar en heel goed op de hulpen (zowel stem als been) zodra ik het zelf een beetje onder de knie heb wil ik dit graag ook met mijn bonte pony gaan doen.

Mijn vraag aan jullie is:
Weten jullie wat voor ras het is of een kruising ergens van? zat geen stamboom bij, gefokt door Marcel Bokdam te Rossum en staat ingeschreven bij het appaloosa stamboek ?!

Zou ze geschikt zijn voor western gezien haar bouw of juist niet? ze meet ongeveer 1.45 of iets hoger

Hier een aantal foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
Reacties en eventuele tips en informatie zijn van harte welkom! :D

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:43

Tja, ik doe met mijn tinker x shire western.
Mijn trainer, traint ook iemand met een belg x fries.

Elk paard is geschikt voor western (zolang ze het leuk vinden)

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 12:43

Ik heb geen verstand van Western, maar m.i. kun je met elk paard Western rijden als je dat wilt. Wel heeft je paard een korte rug en Western zadels zijn vaak wat langer, dus ik weet niet of je paard een Westernzadel past.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:29

Verder weinig input te leveren, maar hoe komt een platenbont paard terecht in een appaloosa stamboek?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:30

De oorsprong van het paspoort zegt niets.
Je kan bij een shet ook een KWPN paspoort krijgen.

Het ligt eraan waar de chip is geregistreerd.
Zonder stamboekpapieren is niets te zeggen wat voor kruising/ras het is.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 17:35

Is ze geschikt als reiningpaard? Nee.
Maar er zijn zoveel disciplines in western, wat wil je er juist mee doen? Want nu is je vraag correct beantwoorden wel heel moeilijk.
Kwa zadel ga je wel wat problemen hebben en ga je sowieso een zadelpasser moeten inroepen met echt verstand van zaken en hou er ook rekening mee dat westernzadels over het algemeen een stuk duurder zijn van engelse zadels.

Iedereen, kan met elk paard western rijden, het is maar juist wat je juist wil.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:19

Wat een leuke pony, op een aantal foto's lijkt ze wel een zusje van onze ruin, hij word komend voorjaar 4, en komt uit een gemixte welsh, en zijn vader zijn we niet 100% zeker van, maar wat we hebben kunnen achterhalen, uit zijn moeders geschiedenis , is dat een pinto, zijn moeder hebben we dus drachtig gekocht, 3 weken voor zijn geboorte hebben we dat ontdekt.

Afbeelding




Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gooiske op 03-12-14 22:34, in het totaal 3 keer bewerkt

xMistyy

Berichten: 72
Geregistreerd: 21-10-14
Woonplaats: Breda

Re: Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 22:22

Elk paard kan western opgevoed worden. Hangt meer af aan het karakter dan het ras hoe soepel dat gaat denk ik :=

dirma

Berichten: 141
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Hellouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:47

Kirrr schreef:
Is ze geschikt als reiningpaard? Nee.
Maar er zijn zoveel disciplines in western, wat wil je er juist mee doen? Want nu is je vraag correct beantwoorden wel heel moeilijk.
Kwa zadel ga je wel wat problemen hebben en ga je sowieso een zadelpasser moeten inroepen met echt verstand van zaken en hou er ook rekening mee dat westernzadels over het algemeen een stuk duurder zijn van engelse zadels.

Iedereen, kan met elk paard western rijden, het is maar juist wat je juist wil.


Ik heb wel een westernzadel voor mijn fjord.. mijn dressuurzadels kosten zo rond de 1000 euro, ik neem aan dat er voor dat geld ook wel een passend zadel voor mijn pony te vinden moet zijn? Mn pony heeft een vrij korte rug inderdaad, dus dat zal nog een zoektocht worden.

En waarom zou ze niet geschikt zijn als reiningpony? (Gewoon nieuwsgierigheid hoor;) ben me er nog aan het in verdiepen!)

dirma

Berichten: 141
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Hellouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 00:49

xMistyy schreef:
Elk paard kan western opgevoed worden. Hangt meer af aan het karakter dan het ras hoe soepel dat gaat denk ik :=


Ja dat snap ik.. dat is nog lastig te zeggen vind ik omdat ik nog niet met haar aan het 'werk' ben.. ze heeft al veeel meer vertrouwen, dat groeit met de dag maar zit nog veel werk ik..

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 01:02

Kort rugje en korte hoge schoft is natuurlijk niet ideaal voor een westernzadel, maar net als je geen dressuurzadel nodig hebt om engels te rijden hoef je ook heus niet perse een westernzadel om western te kunnen rijden.
In de basis komt het allemaal op hetzelfde neer.

Cowgirl83
Berichten: 387
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:45

Kirrr, puur uit interesse, waarom is deze pony sowieso niet geschikt om reining mee te doen? Uiteraard kan ik mij wel voorstellen dat de kans dat dit een reiningtopper is die in de wedstrijdring kan concurreren met quarters heel klein is.
Maar ik had altijd het idee dat je met de meeste paarden / pony's wel 'recreatief' reining kan rijden. Daarmee bedoel ik, dat het met de juiste begeleiding meestal wel mogelijk is om er een technisch correcte spin, rollback, stop, back up, speedcontrol en wissel in te krijgen, ook al is het dan trager / korter / minder spectaculair dan bij de reining gefokte quarters of paints. Ik weet ook wel dat er paarden / pony's zijn die het fysiek niet aan kunnen, of het gewoon echt niet leuk vinden, maar als zowel ruiter als paard het leuk vinden en gemotiveerd zijn, is er m.i. veel mogelijk.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:23

Met €1000 zal je 2de hands misschien al wel iets vinden. Een zadelpasser zal pas goed kunnen zeggen hoe uitzonderlijk (kort) de rug is.

Cowgirl, zowat elk paard kan je correct alle reiningmanouvres leren uitvoeren. De ene al wat beter als de andere. Maar als ik de bouw van het paard bekijk, de kont, de schouder, de lijn van de schoft en de schouder, de lengte van de benen in vergelijking met het lijf, de nekinplanting,.. zie ik hier geen gunstige bouw voor een reiningpaard.
Maar sowieso is 'western rijden' voor iedereen anders.
De ene bedoelt daarmee dat ze een kartonnen zadel op hun paard leggen om buiten te rijden, terwijl de andere serieus de sport in wil gaan.

Ik vind het sowieso geen slim idee om een niet quarter te kopen (!als je hem al hebt is het een ander verhaal) als je wedstrijd ambities hebt.
Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27978
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 12:58

Kirrr schreef:
Ik vind het sowieso geen slim idee om een niet quarter te kopen (!als je hem al hebt is het een ander verhaal) als je wedstrijd ambities hebt.
Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk.


En daarom zijn er rassenverenigingen. :)* Zodat je ook binnen je ras op een hoog niveau kunt presteren.

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:28

Kirrr schreef:
Met €1000 zal je 2de hands misschien al wel iets vinden. Een zadelpasser zal pas goed kunnen zeggen hoe uitzonderlijk (kort) de rug is.

Cowgirl, zowat elk paard kan je correct alle reiningmanouvres leren uitvoeren. De ene al wat beter als de andere. Maar als ik de bouw van het paard bekijk, de kont, de schouder, de lijn van de schoft en de schouder, de lengte van de benen in vergelijking met het lijf, de nekinplanting,.. zie ik hier geen gunstige bouw voor een reiningpaard.
Maar sowieso is 'western rijden' voor iedereen anders.
De ene bedoelt daarmee dat ze een kartonnen zadel op hun paard leggen om buiten te rijden, terwijl de andere serieus de sport in wil gaan.

Ik vind het sowieso geen slim idee om een niet quarter te kopen (!als je hem al hebt is het een ander verhaal) als je wedstrijd ambities hebt.
Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Kan je dat een beetje uitleggen? Is wel interessant.

dirma

Berichten: 141
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Hellouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 16:57

Callisto04 schreef:
Kirrr schreef:
Met €1000 zal je 2de hands misschien al wel iets vinden. Een zadelpasser zal pas goed kunnen zeggen hoe uitzonderlijk (kort) de rug is.

Cowgirl, zowat elk paard kan je correct alle reiningmanouvres leren uitvoeren. De ene al wat beter als de andere. Maar als ik de bouw van het paard bekijk, de kont, de schouder, de lijn van de schoft en de schouder, de lengte van de benen in vergelijking met het lijf, de nekinplanting,.. zie ik hier geen gunstige bouw voor een reiningpaard.
Maar sowieso is 'western rijden' voor iedereen anders.
De ene bedoelt daarmee dat ze een kartonnen zadel op hun paard leggen om buiten te rijden, terwijl de andere serieus de sport in wil gaan.

Ik vind het sowieso geen slim idee om een niet quarter te kopen (!als je hem al hebt is het een ander verhaal) als je wedstrijd ambities hebt.
Dan maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Kan je dat een beetje uitleggen? Is wel interessant.


Ik snap inderdaad dat dit niet het ideale reiningpaard is. Maar ik bedoel, met motiatie en voldoende training is er veel mogenlijk.. zo ben ik met een van mijn fjorden ook Z dressuur startgerechtigd, ook al heeft zij totaal niet de bouw daarvoor, maar ze leert heel snel.
Afbeelding

Ik rijd momenteel een hele chique fjord, die weer veel moeilijker leert, en waarmee ik niet binnen 2/3 jaar in de Z rijd (nu is dit ook niet meer mijn doel hoor)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo rijd ik met haar ook endurance. Ik ben van mening dat ook deze tak van de sport door bijna elk paard/pony uitgevoerd kan worden met de juiste training. (en niet alleen arabieren)
Afbeelding

Ik snap heel goed dat de bouw van een paard hierin heel erg meespeeld! Ik hoef ook echt niet bij de top te komen, maar leuk wedstrijden mee doen, hobbymatig steeds iets beter worden is meer mijn streven. :)

Maar ik ben van mening, dat je met de juiste training disipline maar vooral met het plezier en de samenwerking met je paard heel ver kan komen in welke tak van de sport dan ook. :D

IndianVegas

Berichten: 596
Geregistreerd: 16-07-08

Re: Is mijn pony geschikt voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:09

Tuurlijk kan met ieder paard Western gereden worden. Op de vorige stal waar ok stond werd dat gedaan met de meest rare combinaties. Maar die konden gewoon allemaal netjes de babis en sommige konden meer.
Goed passend zadel is wel erg belangrijk.

GixWillsNino

Berichten: 229
Geregistreerd: 02-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:11

Ik vind het paard veel weghebben van neron (nrps) afstammelingen.
Nou is Neron in 2007 overleden, dus dat zou dan net aan voor zijn dood geweest moeten zijn, of diepvries of een kleinkind.

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 17:15

Maar jij vraagt toch of ze geschikt is of niet volgens 'ons'?

Dus vandaar dat ik ook op die vraag antwoord ivm de bouw.

Ik rij zelf ook western met een niet quarter, maar ik voel wel megaverschillen met mijn wel quarter die nog maar amper ingereden is en op 1 les verder staat dan op 10 lessen met de niet-quarter.
Dat is echt een rasechte reiner, dat zie je zelfs al ie door de wei loopt en speelt.

Caslisto, wil dit graag staven met enkele foto's en die heb ik hier niet, dus dat antwoord hou je nog te goed.

edit: ik vind het alleen niet heel erg logisch om express en niet quarter (of 1 van de ander geschikte rassen, denk aan criollo etc) te kopen om er dan de westernsport mee in te willen.
Ik kan mij voorstellen dat als je effectief een voorkeur hebt voor een bepaald ras, laat zeggen een haflinger of een Arabier, dat daarmee wil kijken hoe ver je kan komen in de westernsport. En ik vind het ook erg fijn dat al die rassenverenigingen er zijn. Niks leuker dan een niet quarter een top reiningproef te zien lopen.
Maar sowieso blijft alles wat ik hier zeg, puur mijn eigen mening en wil ik hier ook niemand mee aanvallen.
Zoals ik zei is mijn 'favoriete' paard ook geen volledige quarter, maar die heb ik al langer dan dat ik in de wedstrijdgerichte sport train. Na haar heb ik nog 2 paarden gekocht, die wel de correcte bouw en bloedlijnen(papieren) hebben en die hebben het gewoon een stuk makkelijker. Zowel door bouw als door talent. Je moet er ook gewoon wat geluk in hebben.
Er zijn andere rassen die beter een reiningproef zullen lopen dan sommige quarters. Dus iedereen moet lekker doen wat ie wil. ;)