Smokeyblack X Vos Quarter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:01

Komt geloofwaardig over allemaal dit... :')

Maarja, wel leuke combi zo op het oog! Heb verder weinig verstand van het fokken van paarden dus daar ga ik me verder niet over uitlaten. Al kan ik me de reacties en vragen van de wel-kenners hier goed voorstellen, als ik het zou verplaatsen naar een honden-fok situatie :+

Ben benieuwd wat er uit komt :j

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:04

Volgens mij reageren mensen zo ´streng´ omdat je tegenwoordig haast wel kunt zeggen: Geen testuitslagen bekend -> paard is drager (of erger). Daarom reageren mensen als door een wesp gestoken als ze fokpaarden zien waar geen testuitslagen bij vermeld worden. En in dit topic worden ze ook bij navraag niet gegeven. In de huidige QPA-wereld maakt dat gewoon heel erg verdacht. En dan ook nog een papierloos veulen... Tegenwoordig is een papierloos dier ook zwaar verdacht (van erfelijke aandoeningen).

Hopelijk zijn die verdenkingen in dit geval onterecht, maar ik raad TS aan om mee te gaan in de huidige trend en altijd je testuitslagen te melden. Zet ze in je profiel bij je foto's, en meld ze elke keer als je straks foto's van je veulen plaatst. Dan voorkom je dit soort gedoe.

Lous

Berichten: 24248
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:07

Ik denk persoonlijk dat de discussie nu wel gesloten hier is. Ouderdieren blijken getest en gezond, merrie doet het verder goed. Dus niks staat meer in de weg om gewoon weer on-topic te gaan. Was verder nieuwsgierig naar wat eventueel uit deze kruising zou kunnen komen..
Ook wel zo fijn voor de TS om daar gewoon over verder te gaan hier in het topic.:)

Equisa

Berichten: 114
Geregistreerd: 27-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:08

LindyH schreef:
Volgens mij reageren mensen zo ´streng´ omdat je tegenwoordig haast wel kunt zeggen: Geen testuitslagen bekend -> paard is drager (of erger). Daarom reageren mensen als door een wesp gestoken als ze fokpaarden zien waar geen testuitslagen bij vermeld worden. En in dit topic worden ze ook bij navraag niet gegeven. In de huidige QPA-wereld maakt dat gewoon heel erg verdacht. En dan ook nog een papierloos veulen... Tegenwoordig is een papierloos dier ook zwaar verdacht (van erfelijke aandoeningen).

Hopelijk zijn die verdenkingen in dit geval onterecht, maar ik raad TS aan om mee te gaan in de huidige trend en altijd je testuitslagen te melden. Zet ze in je profiel bij je foto's, en meld ze elke keer als je straks foto's van je veulen plaatst. Dan voorkom je dit soort gedoe.


Helemaal mee eens!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:14

Daarbij houden mensen van paarden en hun sport. Sommigen zijn al jaren bezig en hebben veel ervaring en kennis verzamelt.
Velen kennen ook mensen met paarden die bijv pssm hebben. Dat gun je niemand en leef je soms erg mee. Zeker als men het eerst nog niet wist is het soms een harde klap.

Zoals ik al zei zijn er mensen die echt veel investeren in goed fokken. TS geeft dusdanige kinderachtige reacties over zo een groot, ernstig en belangrijk onderwerp, dat ze het zelf op zich afroept.

Er wordt al heel veel gefokt. Teveel!! Er is internet en alle info is binnen handbereik. TS mag blij zijn met de tips. En nog een aantal anderen die zich ermee bemoeien, maar blijkbaar echt niet weten waar het over gaat.

Het is niemands probleem, totdat het paardje te koop komt. Niemand hier zal het kopen. Geen papier betekend; ouders onbekend.
Als ik bijv een paard krijg zonder papier, kan iemand wel vertellen wie de ouders zijn, maar ik heb daar geen bewijs van.
5 paneltest zou je dan nog voor aankoop kunnen doen als verkoper mee wil werken, maar waarom zou je? Je kan er ook een kopen die wel getest is of 2!! n/n ouders heeft.

Naast de andere zaken waar je naar kijkt zoals opfok en opvoeding, beweging , gezondheis, bouw, karakter etc.
Kleur is het laatste waar iemand naar kijkt. Zeker bij serieus fokken.

Dus succes allemaal. Het is gewoon weer heel jammer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 02:26

Fokken is gokken. Ook bij een fokker die iedere erfelijke aandoening heeft uitgesloten: er is altijd nog de kans dat een zelf gefokt veulen in het land zijn been breekt of op een andere manier zodanig letsel oploopt waardoor er nooit op gereden gaat kunnen worden. Heel sneu als het om een dier gaat dat je zelf hebt gefokt en waar je al je moeite en financieële middelen in hebt gestopt om hem tot een leeftijd te krijgen waarin je uiteindelijk in kunt gaan laten rijden. En dat dit uiteindelijk niet gaat lukken.

Maar stel, als je merrie en hengst met elkaar zou combineren zonder verder te kijken naar erfelijke aandoeningen (ik begrijp uit het topic dat TS dat wel heeft gedaan) en er komt iets uitrollen waardoor naast bovenstaande redenen (blessure waardoor er nooit op gereden gaat kunnen worden) ook nog een erfelijke aandoening mee gaat spelen, dan is dat heel erg sneu voor de eigenaar die verantwoordelijk is voor dat dier. Maar daarnaast ook nog heel erg sneu voor een toekomstperspectief van een levend dier, dat er niets aan kan doen dat het met een erfelijke handicap ter wereld is gekomen, en afhankeliijk is van het feit of de fokker/ cq eigenaar bereid is om alle financiele middelen uit de kast te trekken om hem of haar een goed leven te bezorgen...zo kort als het uiteindelijk mag blijken te zijn als er echt erfelijke aandoeningen mee gaan spelen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 03:13


Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 10:34

Leuk! :) ik volg! Mooi hengst! <3

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:28

Ik zal beginnen met de vraag van de TS en dat is de vraag welke kleur er uit kan komen.

Ik vrees dat dat gewoon afwachten is want bij een appaloosa blijft dat altijd een groot raadsel.
Ik betwijffel of de hengst homozygoot is voor het appaloosa gen dus heb je volgens mij 50% kans op een appaloosa en in welke form weet je pas bij geboorte.

De keus om een paint en appaloosa te kruizen is wel wat apart.
Stamboek papier (Indian horse-stamboek is een vergaarbak waar alle rassen in mogen maar daar kun je geen rassenshow mee starten) kun je alleen bij je veulen krijgen als het een geruind appaloosa dier wordt.
Bij een appaloosa merrie of solid dier kun je er geen appaloosa papier bij krijgen en paint kun je zowiezo vergeten.

Daarbij doe je erg wazig over het testen, erg ontwijkend terwijl het wel enorm belangrijk is.
In het andere topic heb je het over Incrediblue enz en ik weet dat in die lijn PSSM zit dus ik hoop echt dat de vader getest is.

Ik hoop dat je een mooie dracht hebt met je merrie en een gezond veulen krijgt met een gaaf kleurtje :j

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:42

snowcap is ook homozygoot voor appaloosa kleur :j

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:55

incredible blue draagt idd PSSM.
een vriendin van mij heeft 4 jaar met haar paardje getobt. toendertijd was er niets over bekend.
ze heeft heel veel gedaan, en heel,heel veel geld ingestoken. met 4,5 jaar heeft ze m moeten laten inslapen..

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:00

Incrediblue Two Baleno, spicegirl? Dat is de volledige naam van deze hengst.
Maar dat meen je niet? Heeft jouw vriendin dat ook gemeld bij de hengstenhouder? Ongelofelijk dat die deze dan blijft aanbieden als fokdier...

TS ik hoop toch voor je dat je veulentje gezond ter wereld komt.

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:02

ik heb geen Baleno gezegd.
maar IB zal wel de vader, of grootvader van deze hengst zijn.
ik weet niet, of die fokker van toendertijd nog fokt.
ik weet wel, dat er heel veel afstammelingen van die hengst zeer voortijdig zijn overleden.
en er zijn nog hengstenhouders, die doen alsof hun neus bloed.
geld blijft geld.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:10

Een halfbroer van credi, Stormy Star heeft ook veel nakomelingen die PSSM hebben.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:11

Nee weet ik dat je dat niet zei, ik vroeg het ook daarom :).
Bizar!

DubbelFun

Berichten: 88719
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:20

Als de vader niet homozygoot op zwart is (en dus vos draagt) heb je 75% kans op een vos.
ALS hij een cremegen draagt (Smokey) heb je 50% kans dat dit meekomt.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:28

Ik ga ook mee met de meesten... Bij de Amerikaanse rassen echt goed opletten voor PSSM! En zeker bij appaloosa's, daar lijkt mij het allerergste bij gesteld te zijn. Vooral omdat er met enkele positieve bekende namen zoveel gefokt is en het zo ver is kunnen verspreiden... Zoals Incredible Blue inderdaad.


Verder vind ik de combinatie APHA X ApHC ook altijd zo raar, toch zonde dat je geen papieren krijgt, terwijl er zoveel leuke Paint & Quarter hengsten zijn?


Op het zicht lijkt hij mij ook niet crème-drager, maarja met testen weet je dat zeker.


In alle geval krijg je normaal gezien wel stippen uit een snowcap = homozygoot app

Ik ben helemaal niet tegen fokken op kleur, ik zie zelf ook heel graag mooie kleurtjes, MAAR gezondheid staat op de eerste plaats en ook bloedlijnen en bouw zijn zeker zo belangrijk.



Ik duim dus met je mee voor een gezond stippelveulentje!

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:39

De vader van Baleno is inderdaad Incredible Blue too. Dit is Incrediblue two Baleno. Hij is gewoon gezond verklaard en is dus geen drager. Erg gezonde veulens op de wereld gezet. Leuke combinaties gedekt. Quarters en Haflingers.

Baleno draagt vos en het Cremgen zou ik even moeten navragen..

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:13

gezond "verklaard" ?
ik kan nergens enige info over dit paard vinden btw.

er werd ook gezegd dat ie een champagne uit een haf had verwekt.
wat dus niet kan..

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:30

Mensen, laat het los... Ik denk niet dat de TS er verder op in gaat. Ze heeft nu wel genoeg info om te begrijpen dat ze dit echt serieus moet nemen. Advies is dus verder om het veulen direct na de geboorte te laten testen en wanneer er verder gefokt gaat worden met de merrie haar ook laten testen. En het liefst in de toekomst beide ouders getest te hebben. Goed samen gevat toch?

Ik hoop op een mooi gezond veulen. Grootste kans is denk ik een vos met stippels :D

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 00:44

spicegirl schreef:
gezond "verklaard" ?
ik kan nergens enige info over dit paard vinden btw.

er werd ook gezegd dat ie een champagne uit een haf had verwekt.
wat dus niet kan..


of die het gen draagt is dan het tweede maar hij heeft uit een haflinger een veulen gefokt die nu champagne kleur is met stippen :)

MightyBlue

Berichten: 302
Geregistreerd: 08-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 00:47

Stybba schreef:
Mensen, laat het los... Ik denk niet dat de TS er verder op in gaat. Ze heeft nu wel genoeg info om te begrijpen dat ze dit echt serieus moet nemen. Advies is dus verder om het veulen direct na de geboorte te laten testen en wanneer er verder gefokt gaat worden met de merrie haar ook laten testen. En het liefst in de toekomst beide ouders getest te hebben. Goed samen gevat toch?

Ik hoop op een mooi gezond veulen. Grootste kans is denk ik een vos met stippels :D


Er is getest. Maar als er vooroordelen vliegen ga ik er niet op in om vervolgens antwoorden te geven. Dat ik nieuwsgierig ben naar haar aller eerste veulen is nu mijn zorg ben hartstikke gelukkig met deze combinatie en Ik ga het hoogstwaarschijnlijk (eigenlijk wel zeker) houden.

Equisa

Berichten: 114
Geregistreerd: 27-06-13

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:54

Waar is op getest? Panel 5? Of op iets anders? 'Er is getest' is nogal breed. ;-)

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 01:24

Roos_1994 schreef:
spicegirl schreef:
gezond "verklaard" ?
ik kan nergens enige info over dit paard vinden btw.

er werd ook gezegd dat ie een champagne uit een haf had verwekt.
wat dus niet kan..


of die het gen draagt is dan het tweede maar hij heeft uit een haflinger een veulen gefokt die nu champagne kleur is met stippen :)


Ik denk dat je dan bedoeld dat het een licht gekleurd paard is wat lijkt op de kleur Champagne? Een Champagne kan onmogelijk geboren worden uit 2 niet Champagne ouders. Dus een Haflinger x Black Appaloosa kan nooit een Champagne geven. Champagne is een dominant gen, wat dus wil zeggen dat een paard het gen alleen kan hebben als het zelf Champagne is. Dus 1 van de ouders moet Champagne zijn, anders kan er nooit een Champagne uit komen. Champagnes hebben een metalic glans, worden altijd met felblauwe ogen geboren en hebben bruine stippen rond de mond en ogen.

Dit is een Gold Champagne, hier zie je goed de 'metalic' glans:
Afbeelding

En hier zie je goed de stippen rond de ogen:
Afbeelding

Heb je toevallig een foto van het 'champagne' veulen? Ben er wel benieuwd naar.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Smokeyblack X Vos Quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:17

Stippen kunnen hele rare dingen met de kleur van een paard. Het kan dus goed zijn dat het champagne lijkt maar niet feitelijk is.