Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nobel1

Berichten: 980
Geregistreerd: 15-12-06

Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 22:23

Mijn oude baas in Australia heeft een tweetal zeer goede dekhengsten (geimporteerd uit amerika):
Desires Blue Trinity, die in Amerika AQHA Reserve World Champion Senior Cutting Horse geworden is.
Zie filmpje hieronder:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... Fvideo.php

en Tapt dancin cat die kampioen AQHA cutting horse van Australie is.
https://www.facebook.com/pages/Tapt-Dan ... 7698230348

Nu vroeg hij mij of er interesse zou zijn in Europa/Nederland voor rietjes van deze hengsten of dat we hier ons "eigen" bestand al hebben van geschikte hengsten.

Aangezien ik een totale no-know ben in de westernsport stel ik mijn vraag maar hier, dus ik zou zeggen brand maar los :D

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:22

genoeg goede hengsten in europa. en veel uit usa te krijgen.
om internationaal te dekken kiest men toch vooral de echt bekende en gepromote hengsten.
ik denk dus heel eerlijk dat het weinig zin heeft...

de cutters die goede bloedlijnen willen en internationaal dekken zullen ze toch uit usa willen hebben en niet snel uit australie..

nobel1

Berichten: 980
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:57

bedankt voor je antwoord!

Dus het feit dat die ene in de USA Reserve World Champion Senior Cutting Horse geworden is is geen toegevoegde waarde voor europese quarters?
Is dat uberhaupt een prestigieuze prijs?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:33

Dat is zeker een hele mooie titel. Alleen dat wordt er natuurlijk ieder jaar wel eentje haha.

Het ding met internationale dekkingen is dat de hengsten heel goed en groots gepromoot moeten worden wil je dekkingen verkopen. Het is toch een beetje een 'mode' ding welke hengsten gewild zijn.

Plus de kosten en het gedoe om het sperma hier te krijgen. En de kosten voor promotie en een dekstation.

En daarnaast weet ik niet of er nog speciale regels zijn voor import hiervan vanuit australie.

Ik denk dat hij beter kan investeren in promoten in eigen land, waar een hengst met zo'n titel het best leuk kan doen.

nobel1

Berichten: 980
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:42

Daar heb je inderdaad een punt ;)

Ze doen het allebei al erg goed in Australie, Tapt dancin cat is daar nr. 1 dekhengst en daarnaast gaat er ook elke 3 maanden een "lading DNA" :') terug naar Amerika.

Maar ik zal hem inderdaad vertellen dat het wat prijzig is om het sperma hier te krijgen en ze zijn hier natuurlijk niet zo hip als aan de andere kant van wereld.

Hartstikke bedankt voor de uitleg :)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:44

Ja en de cutting wereld die serieus is zeg maar is ook erg klein in europa. Ddus buiten de kleine quartermarkt algemeen is cutting ook nog eens een extra klein deel daarvan.

nobel1

Berichten: 980
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:47

Dat leek mij ook al, er zijn hier natuurlijk niet zoveel wilde koeien om te vangen, haha.
Volgens mij is het meer pleasure hier of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:54

Daarnaast zijn beide hengsten ook 'maar' saai vos, een kleur die veruit het meest voorkomt onder Quarters. Dus voor degene die er een leuk kleurtje in willen fokken zijn deze hengsten ook niet interessant, er zijn genoeg interessantere hengsten dichterbij die evengoed of beter zijn. Mocht zo'n hengst echt een apart kleurtje hebben naast kwaliteit, zou er al meer interesse zijn. Maar ook in deze wereld geldt dat een goed paard geen kleur heeft, dus dan zou je doelgroep toch alweer wat meer uitkomen bij mensen die een veulentje willen fokken voor de leuk. En die gaan niet veel betalen, dus of het nou zo productief is om dan helemaal rietjes naar Europa te brengen...

Edit: nobel, het is hier vooral reining ;) maar pleasure komt wel regelmatig voor.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:56

Een goed paard heeft geen kleur :)) dat is niet zo het probleem. Serieuze fokkers die wedstrijd gericht fokken kijken niet naar kleur.

Anoniem

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:01

Ja, heb het een beetje raar verwoord, sorry :P Maar dat bedoelde ik ook te zeggen, maar er zijn genoeg interessante hengsten dichterbij huis voor de serieuze fokker. Maar voor een hobbyfokker die er een leuk kleurtje in wilt fokken naast kwaliteit, zouden hengsten zo ver weg nog wel interessant kunnen zijn als ze écht een apart kleurtje hebben. Maar dat hebben ze niet :P

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 20:34

eefj33 schreef:
er zijn genoeg interessantere hengsten dichterbij die evengoed of beter zijn.


Noem er eens 5 ? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:17

storrum schreef:
eefj33 schreef:
er zijn genoeg interessantere hengsten dichterbij die evengoed of beter zijn.


Noem er eens 5 ? :D


Toegegeven, ik zit niet zo heel erg in het cutterwereldje :P Maar van reininghengsten waarvan er nakomelingen het ook goed doen tussen de koeien kun je denken aan Peek A Boom, Don Quintana, Einsteins Revolution, Pale Face Dunit misschien, Shiner Olena en Hollywood Dun It (of nakomelingen van deze hengsten). Of een hele gave die zich nog moet bewijzen, Triple Jet Cee Jay (cutting/reining gefokt). GP Mister Dual Jac staat ook in Nederland en doet het leuk tussen de koeien. Bet Yer Blue Boons is wel echt een cutterhengst, weet niet of die (nog) in Europa te krijgen is. Ze staan niet allemaal in Europa, maar wel makkelijk in de buurt te krijgen (Eifel Gold Ranch bv).

Maargoed, we dwalen af, let's go on topic :P

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:57

Echte cuttinghengsten zijn hier in BE/NL niet zo dik gezaaid, in DE ietsje meer. Het wereldje is inderdaad echt wel heel klein.

Er is een groot verschil tussen de verschillende koeiendisciplines. Voor de cutting zijn er verschillende High Brow Cat, Smart Chic Olena, Dual Pep, Listo Lena,... nakomelingen die interessant blijven. Listo Lena zelf dekt niet meer. De hengsten van je baas zitten ook in deze bloedlijnen dus echt iets nieuw brengen ze hier niet. En er wordt idd ook al snel uit Amerika gedekt voor iets speciaals te hebben. Dus ik weet niet of er echt interesse voor gaat zijn.. Het kost inderdaad ook heel veel geld om te transporteren, stockeren, papieren,.. Dan moet echt al wel een heel aantal dekkingen kunnen verkopen om er je geld uit te kunnen halen. In de cutting speelt kleur totààl geen rol, zoals bij alle sportpaarden.

Voor teampenning, cattlepenning of ranchsorting vind ik persoonlijk een cuttingpaard zeker niet ideaal, ja eentje op de lijn om de kudde tegen te houden dat gaat, maar ze uit te kudde vissen gaat niet zo makkelijk want ze nemen al snel het heft in eigen handen en beginnen hun koe te cutten. Dan ben je meer met een reining gereden (en gefokt) paard, daar zitten alle manoeuvers op en ze reageren veel sneller. Natuurlijk moeten ze wel wat cowsense hebben en niet gaan lopen van een koe he :)

Dus puur voor cutting vrees ik dat het zijn geld niet gaan opbrengen, ik denk dat er jaarlijks al niet heel veel écht cutting gefokte Quarters gefokt worden.. Dan kan je je beter focussen op de tweede groep, die is al veel groter en is ook fel aan het groeien. Elk jaar worden er meer en meer teampenningwedstrijden georganiseerd, wij hebben er 2à3 per maand op de planning schat ik, met als hoogtepunt het wk in Les Saintes-Maries-de-la-Mer in augustus.


En GP Mister Dual Jac staat in BE en hij heeft nog nooit cutting gedaan ;) Enkel de andere disciplines, wat hem idd wel goed afgaat. Verder in de teampenning veel Viv'kes, Listo's, Jac'jes, Pep'jes te vinden, maar geen enkele Pale Face, Einsteins', Peek a Booms of Don Quitana's hoor ;)

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: Hier 0,0 verstand van maar een vraagje:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:03

@Tinniie, in de VS kopen ze o.a. voor de ranch sorting alleen maar cutting rejects, dus hoe jij daar over denkt is niet hoe iedereen dat doet, on topic, heb je geheel en al gelijk, hengst promoten is erg duur en levert niet veel op.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:19

Ranch sorting is nog wel iets heel anders dan team en cattle penning, daar zijn ze idd nog ietsje geschikter voor. Da's ook veel 'tegenhouden' he, net zoals de lijn bij teampenning.
Ik heb dit weekend nog een cutter het elke keer zien 'verknallen' bij een wedstrijd teampenning.

Maar ik kan geloven dat in de VS het er anders aan toe gaat, daar is het ook iets helemaal anders als hier en is de markt en keuze ook een pak groter he :) Maar tis inderdaad mijn eigen mening en ervaring :)