Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:33

Ik heb 4 maanden geleden een paard gekocht, een ruin, maar na 2 keer te zijn wezen kijken was het toch niet wat ik verwachtte, hij stond raar op zijn benen, had een wond die niet wilde genezen en hij was gewoon heel suf van karakter, eigenlijk totaal niet wat ik zocht. Ik zocht een paard met karakter en dat was deze niet.

Toen heb ik kunnen ruilen voor een merrie, veel leuker karakter, lekker wakker en eigenwijs. Nu hoorde ik twee weken geleden dat haar moeder nooit 5 panel getest was, ik ging er vanuit dat alle ouders daar getest waren en dus ook die van deze merrie, niet dus. Nu heb ik haar laten testen en blijkt ze HERDA te dragen, dat moet ze van haar moeder hebben geërfd want de vader van mijn merrie was op alles N/N. Beide ouders kwamen uit Amerika, in de moederlijn zit Poco Bueno en daardoor heb ik ook laten testen, en nu draagt ze het nog ook..... -O-

De moeder heeft nu dus wel heel veel veulen gehad, is nu ingeslapen omdat ze op was en deze merrie was het laatste veulen. Ik was van plan om een veulentje te fokken en ik wil niet nog een drager op de wereld zetten, want ook al heb ik dan een goede hengst er blijft een kans dat ik een paard op de wereld zet met een genetische afwijking en dat is mijn principe niet.

Ik heb het aan hun voorgelegd en mensen die ik ken met quarters en paints zeggen dat een paard wat iets draagt van 5-panel, ookal komt het niet tot uiting bij dat paard, veel minder waard is. Nu lijkt mij dat ook logisch omdat het niet verantwoord is om ermee door te fokken.

Nu zegt de verkoper dat ik maar de ruin terug moet ruilen want die ouders zijn wel getest, en ik had tenslotte eerst een ruin gekocht en daar kon ik toch ook niet mee fokken?! Lekker dan, dat paard spreekt mij in het echt niet aan en die wil ik gewoon niet, ik heb er geen klik mee en dat krijg ik hun niet aan het verstand.

Ze denken alleen aan het geld, de merrie mag niet goedkoper en ik krijg niks terug van het bedrag wat ik betaald heb (meer info via pb), ik verwacht toch wel van een paard van €4750 euro dat het op zijn minst gezond is, want er was ook nog niks mee gedaan (bijna 2 jarige) dus het was al een hoog bedrag, en nu komt dat HERDA er nog bij. Ik zocht juist een paard waar niks mee gedaan was, maar dit heb ik van meer mensen gehoord.

Sorry als het verkeerd staat, ik had nooit een paard bij daar moeten kopen, wat een mensen daar zeg! Ik ben toch wel erg gefrustreerd dat ze niet eerder gemeld hebben dat moeders niet getest was en dat ik die andere dan maar moet nemen.

Lang verhaal, maar ik wilde dit even met jullie delen, en als je naar de verkopers gaat, denk dan 3x na voordat je iets koopt en laat het paard helemaal binnenste buiten keren! _-:( Er wordt maar wat bij elkaar gegooid, als er maar een verkoopbaar veulen uitkomt. Ik heb meer slechte ervaringen van andere mensen via via van deze verkoper, had ik deze maar voordat ik daar de eerste maal heen ging...... Wees gewaarschuwd! :r

En wat moet ik nu verder? %)

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:39

Maar heb je dan in eerste instantie de ruin ongezien gekocht?

Ik weet niet precies wat de afwijking is of inhoudt, maar heb je de merrie laten keuren bij aankoop, en zou het dan voren moeten zijn gekomen?

Wellicht valt het anders onder verborgen gebrek en kan je op grond daarvan de koop proberen terug te draaien.

Als je inderdaad ongezien gekocht hebt en niet hebt laten keuren en er ook niet naar hebt gevraagd, denk ik dat je zelf niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan, en vraag ik mij af of je de koop ongedaan kan maken...

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:44

meiske1577 schreef:
Maar heb je dan in eerste instantie de ruin ongezien gekocht?

Ik weet niet precies wat de afwijking is of inhoudt, maar heb je de merrie laten keuren bij aankoop, en zou het dan voren moeten zijn gekomen?

Wellicht valt het anders onder verborgen gebrek en kan je op grond daarvan de koop proberen terug te draaien.

Als je inderdaad ongezien gekocht hebt en niet hebt laten keuren en er ook niet naar hebt gevraagd, denk ik dat je zelf niet aan je onderzoeksplicht hebt voldaan, en vraag ik mij af of je de koop ongedaan kan maken...


Ik heb de ruin een kwartiertje op de wei gezien, eigenlijk meer gekocht op het leuke koppie en door de foto's. Hij is toen wel door hun gekeurd en goedgekeurd, een dag later haalde hij zijn been open en na 3 weken ging ik weer kijken en kon ik pas beter kijken, die man werkte erg op mijn zenuwen de eerste keer :+ en de tweede keer ging ik alleen en kreeg ik pas het idee dat het paard vergeleken met de rest erg raar op zijn benen stond, zonder naar die wond te kijken dan. Voor de liefhebber heb ik daar foto's van, er klopte gewoon iets niet aan die ruin daarom heb ik geruild, hij was zo levenloos.

Merrie is niet gekeurd maar zag er veel beter uit, omdat de keuring al aan die ruin besteed was. Ze liegen ook alles bij elkaar, paarden zijn naar de hoefsmid geweest enz, maar is allemaal niet gebeurd, anders zou ze niet op zulke lange sloffen staan.....

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet? (Eagles Ranch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:49

Vind het wel bijzonder dat je verder niet goed naar de paarden kijkt. Als ze nou aan de andere kant van de wereld staan kan ik mij daar nog wat bij voorstellen, maar dat is niet het geval.

Vind dat je in dit geval ook je eigen plichten niet bent nagekomen..

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:54

Kaitlyn schreef:
Vind het wel bijzonder dat je verder niet goed naar de paarden kijkt. Als ze nou aan de andere kant van de wereld staan kan ik mij daar nog wat bij voorstellen, maar dat is niet het geval.

Vind dat je in dit geval ook je eigen plichten niet bent nagekomen..


Het is toch 4,5 uur reizen, en naar de merrie heb ik goed gekeken, die is gezond behalve dat HERDA.... Het gaat er ook niet om of ik mijn plichten ben nagekomen of niet, want ik wilde dit paard graag hebben totdat ik het van die test hoorde.

Het gaat er meer om of het een reeël bedrag is voor een bijna twee jarige HERDA drager, want ik hoor om mij heen van niet :n

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:59

Ga aub nooit uit van "ze zullen wel getest zijn" want echt zelfs fokkers kunnen je iets aansmeren. Je had het moeten vragen. Desnoods had je haar kunnen laten testen op eigen kosten. Was de ruin eigenlijk wel getest?
En had een DA deze ruin gekeurd? Want ik vind het op zich wel netjes dat ze probleemloos ruilen voor een merrie. Al kocht je wel in eerste instantie een ruin dus daar kon je ook gewoon niet mee fokken. Wat dat betreft heeft de stal wel gelijk.

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:03

Ruin was niet getest, ik had het gevraagd en alle hengsten en fokmerries waren getest. In de tijd dat alles getest werd was de moeder van mijn merrie al overleden en daarom nooit getest. Ruin was gekeurd door de dierenarts, maar ook dat kan natuurlijk vriendjespolitiek zijn, ik vertrouw nu niks meer daar en ben er niet bij geweest.

Benfan

Berichten: 4007
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:04

Bijzonder kinderachtig dat je een bedrijf door de slijk haalt door je eigen luiheid en laksheid. JIJ bent fout geweest, en daar moet je niet een ander van op de kop geven.

Je zou je moeten schamen.. werkelijk.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:07

Benfan schreef:
Bijzonder kinderachtig dat je een bedrijf door de slijk haalt door je eigen luiheid en laksheid. JIJ bent fout geweest, en daar moet je niet een ander van op de kop geven.

Je zou je moeten schamen.. werkelijk.

Daar ben ik het wel een beetje mee eens.
Jij hebt je onderzoeksplicht niet uitgevoerd, en daarom moet je hen zo op internet te kijk zetten? Niet netjes van je :n

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:08

Benfan schreef:
Bijzonder kinderachtig dat je een bedrijf door de slijk haalt door je eigen luiheid en laksheid. JIJ bent fout geweest, en daar moet je niet een ander van op de kop geven.

Je zou je moeten schamen.. werkelijk.


Het schijnt vaker mis te gaan daar helaas, maar dat was mijn vraag niet. Wat is zo'n paard waard?

Offtopic: En jij wilt een trailer achter je fiets hangen, lijkt mij dan ook dat er een steekje los zit maar daar gaat het niet over :')

Edit: Het is van hen ook niet netjes dat ze mij die ruin maar weer willen aansmeren, want die zit gewoon niet goed in elkaar, beetje paardenmens ziet zo dat hij niet klopt. Jammer dat ik dat de eerste keer niet heb gezien of in ieder geval niet op heb gelet omdat die man op mijn vingers keek waar ik niet tegen kan :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:10

Achteraf nog moeilijk gaan doen over een aankoopprijs heeft nooit zin. JIJ hebt die merrie gekocht, en sorry dat ik het zeg maar ik kom (godzijdank) maar weinig mensen tegen die zó laks omgaan met de aankoop van een paard. Het is geen zakje bolletjes he.
Dus hoe ik het fokbeleid van dat bedrijf ook beoordeel, JOUW rol hierin is ook helemaal duidelijk en niet goed te praten. Dan achteraf ook niet gaan lopen huilebalken.

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:12

Sonja schreef:
Achteraf nog moeilijk gaan doen over een aankoopprijs heeft nooit zin. JIJ hebt die merrie gekocht, en sorry dat ik het zeg maar ik kom (godzijdank) maar weinig mensen tegen die zó laks omgaan met de aankoop van een paard. Het is geen zakje bolletjes he.
Dus hoe ik het fokbeleid van dat bedrijf ook beoordeel, JOUW rol hierin is ook helemaal duidelijk en niet goed te praten. Dan achteraf ook niet gaan lopen huilebalken.


Ik verwacht toch dat ik een gezond paard heb voor zo'n bedrag? Ze is het nu gewoon niet waard, en niemand die tijdens het ruilen over vermeld heeft dat de merrie al overleden was en niet bij de testronde van alle paarden was, want dat was mij verteld, ALLES is getest.
Laatst bijgewerkt door X_Sam_X op 20-03-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:13

X_Sam_X schreef:
Het is van hen ook niet netjes dat ze mij die ruin maar weer willen aansmeren, want die zit gewoon niet goed in elkaar, beetje paardenmens ziet zo dat hij niet klopt.


:') Je hebt 'm zelf gekocht... Dat iemand op je vingers keek of op je zenuwen werkt is echt het allerslechtste excuus wat ik in lange tijd heb gehoord.


Wijs met je vingertje naar een ander, en er wijzen er 3 terug naar jezelf... ;)

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:14

Sonja schreef:
X_Sam_X schreef:
Het is van hen ook niet netjes dat ze mij die ruin maar weer willen aansmeren, want die zit gewoon niet goed in elkaar, beetje paardenmens ziet zo dat hij niet klopt.


:') Je hebt 'm zelf gekocht... Dat iemand op je vingers keek of op je zenuwen werkt is echt het allerslechtste excuus wat ik in lange tijd heb gehoord.


Wijs met je vingertje naar een ander, en er wijzen er 3 terug naar jezelf... ;)


Nogmaals dat is mijn vraag niet, lees de titel nog eens ;)

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:17

Snap niet zo goed dat je dat paard in de eerste plaats al zo snel hebt gekocht. Bij iemand die mij steeds op de vingers kijkt, waar ik ook niet tegen kan, ben ik juist extra voorzichtig of laat vaak daardoor iets staan/liggen. Vind het netjes van het bedrijf dat je voor de merrie kon ruilen, wel erg jammer dat ze niet goed hebben gecontroleerd van de testen.
Enkel lees ik dit nu vanaf één kant, en weet niet hoe de communicatie tussen jou en het bedrijf is gegaan. De manier kan soms erg belangrijk zijn voor een uitkomst ;) Ken het bedrijf zelf niet dus wil daar geen oordeel over doen. Wel vind ik jou erg snel conclusies trekken. En ja het is erg oliebol, maar denk dat je juridisch niet heel erg ver komt maar je kan natuurlijk altijd proberen.


Verder vind ik de offtopic reactie naar Benfan, verry offtopic (waar slaat dat op?) en ERRRRUUUUGGG Laag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:17

X_Sam_X schreef:
Sonja schreef:
Achteraf nog moeilijk gaan doen over een aankoopprijs heeft nooit zin. JIJ hebt die merrie gekocht, en sorry dat ik het zeg maar ik kom (godzijdank) maar weinig mensen tegen die zó laks omgaan met de aankoop van een paard. Het is geen zakje bolletjes he.
Dus hoe ik het fokbeleid van dat bedrijf ook beoordeel, JOUW rol hierin is ook helemaal duidelijk en niet goed te praten. Dan achteraf ook niet gaan lopen huilebalken.


Ik verwacht toch dat ik een gezond paard heb voor zo'n bedrag? Ze is het nu gewoon niet waard, en niemand die tijdens het ruilen over vermeld heeft dat de merrie al overleden was en niet bij de testronde van alle paarden was, want dat was mij verteld, ALLES is getest.



Waarom denk je dat je als koper ook iets van een onderzoeksplicht hebt? Je had verdorie alleen maar hoeven googlen om te weten hoe daar gefokt wordt. En dan door HEN laten keuren ook, terwijl je zelf niet uit je doppen hebt gekeken en totaal geen klik met het beest had...

Nee sorry, jij hebt echt totaal geen benul waar je mee bezig bent, zowel qua paard an sich als qua aankopen, en nu ga je achteraf huiliehuilie doen op een forum.

Dus om je vraag te beantwoorden: Wat dat paard waard is? Wat een GEK er voor geeft. En dat was in dit geval dus 4750 euro.

Werkelijke waarde: 75 cent de kilo. Rest is illusie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:17

Om terug te komen op je vraag: een paard is feitelijk waard wat de gek (in dit geval jij dus) ervoor geeft.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:20

Als je de waarde wilt weten had je de naam van de stal niet hoeven noemen. Wat dat betreft ben je niet helemaal eerlijk. Ik snap echter wel dat je je een beetje voor de gek gehouden voelt maar je had zelf ook een plicht. Het is algemeen bekend hoe ongezond Quarters zijn en dat die volledig op de foto moeten en getest moeten worden omdat ze soms niet door een keuring komen. Vandaar dat ik toch zeker als er foto's waren een eigen DA naar had laten kijken.
En het fokken kun je gewoon niet als argument gebruiken omdat je in eerste instantie een ruin gekocht hebt. Fokken kan gewoonweg niet met de ruin, dus geslacht doet er momenteel even niet toe.
Ook denk ik dat een DA niet snel zou liegen maar goed daar kan ik niets over zeggen verder dat kan alleen de DA zelf zeggen.

Ik vind het desondanks wel jammer voor je TS, maar ik zou ook mijn topic anders geformuleerd hebben. Wij zijn enorm in de maling genomen door een fokker maar ik heb m'n verlies gewoon genomen en zal nooit meer bij die fokker kopen. Het enige wat je kunt doen is eerlijk zijn en je paard verkopen met vermelding als je echt graag een veulen wilt fokken en daarom een gezond paard wilt aanschaffen. Maar anders, ze is zo perfect voor je, moet je er echt mee fokken?

Herda is toch een huid-achtige aandoening waar alleen een homozygote drager last heeft? Dacht zoiets gelezen te hebben? Als ze zelf geen last heeft zou ik het nog niet zo erg vinden haar gewoon te houden en dan niet te fokken als je echt een klik hebt.

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:21

Paarden laten zij daar altijd zelf keuren, onduidelijkheid wanneer de veearts kwam want die was op vakantie en ik kon er dus niet bij zijn, maar dat was de ruin. En nee ik vraag gewoon ervaringen, ik ben de gek niet meer die dit paard gaat nemen in ieder geval, jammer van het geld dan maar inderdaad.

Paard heb ik nog niet, die zou nog gebracht worden, dus verkopen hoeft niet in dit geval.
Laatst bijgewerkt door X_Sam_X op 20-03-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:23

Maar waarom neem je het dier dan niet gewoon als rijpaard, je was er toch zo gek mee? En fok was je hoofddoel helemaal niet? Dan ga je toch gewoon lekker rijden nu, en fok je geen veulen (bij DIT paard)?

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 14:24

Sonja schreef:
Maar waarom neem je het dier dan niet gewoon als rijpaard, je was er toch zo gek mee? En fok was je hoofddoel helemaal niet? Dan ga je toch gewoon lekker rijden nu, en fok je geen veulen (bij DIT paard)?


Het paard heb ik nog niet thuis staan :+

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:24

X_Sam_X schreef:
Paarden laten zij daar altijd zelf keuren, onduidelijkheid wanneer de veearts kwam want die was op vakantie en ik kon er dus niet bij zijn, maar dat was de ruin. En nee ik vraag gewoon ervaringen, ik ben de gek niet meer die dit paard gaat nemen in ieder geval, jammer van het geld dan maar

Ik snap je werkelijk niet. Iedereen weet toch ondertussen wel dat als je een paard laat keuren, dat dit altijd door een onafhankelijk DA moet gebeuren? Er zijn heel veel handelaren die zogenaamd zelf laten keuren, dit zegt niets.
Echt waar, jij hebt je ook gewoon laten oplichten. Met mensen zoals jij zijn dit soort praktijken ook gewoon lonend, jij houdt dit in stand.
En ik snap ook niet waarom het paard ineens weg moet nu?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:25

ik heb wel vaker gehoord, dat daar ongezonde paarden vandaan komen.
neem de ontwormingen, en de keuringen maar met een flinke korrel zout.
maar : je had zelf beter moeten weten, of je beter moeten inlezen.
een HERDA -drager, zeker een merrie is nu zeker minder waard.
de meesten willen fokken met een merrie, en dat kun je bij deze beter niet doen.
als drager is ze geen lijder, dat scheelt.
dus als rijpaard kan ze het alsnog leuk doen.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:25

X_Sam_X schreef:
Sonja schreef:
Maar waarom neem je het dier dan niet gewoon als rijpaard, je was er toch zo gek mee? En fok was je hoofddoel helemaal niet? Dan ga je toch gewoon lekker rijden nu, en fok je geen veulen (bij DIT paard)?


Het paard heb ik nog niet thuis staan :+

Dus je kunt het paard niet laten keuren, maar wel laten testen? Dit wordt echt hoe langer, hoe ongeloofwaardiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:26

Maar je geld ben je al wel kwijt?
Dan zou ik daarvoor in ruil toch heel rap 600 kilo paard in huis halen. Je weet nu wat voor vlees je in de kuip hebt. Straks sta je helemaal met lege handen...