Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luf_Midnight
Berichten: 3534
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Hoorn

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:15

Denk inderdaad dat ze in je ruiling van ruin naar merrie al erg vriendelijk zijn geweest
En als je een ruin koopt kan je niet fokken
Dus dat je nu dan ineens bedenkt wel te willen fokken (waar begin je aan) lijkt mij los te staan van je ruil van de ruin
Denk dat je in je handjes mag knijpen dat je een leuk paard heb gevonden omdat je dus danig on overdacht een paard koopt en nergens naar gekeken/opgelet heb
Ga lekker genieten van je paard want in eerste instantie wilde je deze dan toch omdat je het een leuk paard vind?

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 15:56

Hoi TS,

Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen.

Heb je de ruin/merrie nog gekocht of heb je alles afgeblazen?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:37

Luf_Midnight schreef:
Denk inderdaad dat ze in je ruiling van ruin naar merrie al erg vriendelijk zijn geweest
En als je een ruin koopt kan je niet fokken
Dus dat je nu dan ineens bedenkt wel te willen fokken (waar begin je aan) lijkt mij los te staan van je ruil van de ruin
Denk dat je in je handjes mag knijpen dat je een leuk paard heb gevonden omdat je dus danig on overdacht een paard koopt en nergens naar gekeken/opgelet heb
Ga lekker genieten van je paard want in eerste instantie wilde je deze dan toch omdat je het een leuk paard vind?


Vind ik ook. De negatieve test waar jij op hamert is geen verplichte test. Als jij een fokmerrie zoekt dan is dit het eerste wat je controleert, maar dit heb je niet gedaan. Je paard is kerngezond wat is nu eigenlijk het probleem ? Wil je de merrie niet meer omdat ze niet geschikt is om te fokken (ook al kan een veulentje voor eigen gebruik met een niet drager hengst misschien wel een optie zijn) ? De ruin waar jij het over hebt is misschien prima voor een andere persoon die een rustig braaf paard zoekt om op buitenrit mee te kunnen. Eerst koop je hem en dan breek je hem volledig af. Nu doe je met deze merrie exact hetzelfde. Geen enkel dier is perfect. Je zocht een rijpaard en hebt nu 1...

Brendaaaa schreef:
Jeetje zeg ik heb dit topic eens even doorgelezen en schrik best van de reacties. Is het niet zo dat je als koper naïef zou MOGEN zijn als je bij een fokker koopt die geregistreerd staat etc etc? Ik vind het echt te zot voor woorden dat je als koper de halve wereld moet gaan doorzoeken om erachter te komen of een fokker al dan niet betrouwbaar is.
Ik begrijp absoluut je redenering, maar welcome to the real world... Ik heb me laatst ook goed mispakt hoor bij het aankopen van een dier. Ik had beter moeten opletten en de fokker niet op zijn woord moeten vertrouwen, ook andere dingen die me opvielen hadden me meteen moeten doen omdraaien, ik heb dit echter niet gedaan en dat kan ik alleen mezelf verwijten -O- In een ideale wereld is iedereen eerlijk, heeft er niemand honger, delen we al onze bezittingen met elkaar en kunnen we ook nog eens gratis vliegen :P Helaas worden paarden verkocht voor hun opbrengst en een mankement brengt helemaal niets op dus wordt dat zeer makkelijk verzwegen. Iedere fokker kan eerlijk zijn en iedere fokker kan liegen. Ook de "beste".

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:23

Een verborgen gebrek blijft een verborgen gebrek. Of dit nu gangbare praktijk is of niet heel slim. Als de verkoper het wist bij de verkoop heeft hij informatie achtergehouden die hij/zij alleszins zelf wel relevant vond want waarom heeft hij/zij anders getest?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 09:42

Dit is geen verborgen gebrek. Je kunt zelfs discussieren of het wel een gebrek is, want het paard is gekocht als rijpaard en als dusdanig perfect bruikbaar. Het paard is geen lijder, het is 'slechts' drager. Het is jammer voor TS, maar ik denk dat ze in deze erg zwak staat.

savath

Berichten: 2655
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: belgie,ergens in de kempen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:15

Ook zonder btw nr, kan je iemand als prof laten berechten, als de mensen die het paard verkopen of kopen , meer dan het normale aantal paarden hebben,of je kan aantonen dat ze fokken en de veulens na het spenen verkopen, dan ben je in belgie al aantoonbaar als zijnde iemand die niet voor de hobby fokt.. maar met het oog op de verkoop. ik weet van een zaak waarvan de koper de verkoper die wel netjes alle formaliteiten voldeed, wou aanklagen voor een gebrek dat na drie maanden ontstond en niet aangetoond kon worden of het wel of niet bestond, daar de koper niet gekeurd had.. Koper wou zich op de consumenten wet verdedigen.. Maar hadden de afgelopen jaren meer dan 4 a 5 paarden verhandeld en waren zo ook onder de consumenten wet gevallen, en dan is er garantie tot aan de deur!..
Ze hadden er meer aangekocht en verkocht dan de fokker fokprodukten verkocht..
wie is dan de handelaar..

de ene netjes bwt plichtig en de andere in het "zwart" , de rechtbank en de fiscus zouden beiden hun ding kunnen doen!

Toen ik fokte met twee merries per jaar en een landbouw bedrijf heb,vroeg de fiscus wat ik met de veulens deed(ik had slechts vier paarden) zei ik , tja/ Ik kan ze niet allemaal houden, dus verkoop ik ze, waarop ik het antwoord kreeg, als je fokt met het doel ze als veulen te verkopen, ben je geen hobby fokker... die fokken en houden de produkten op, tot ze op zijn minst opgeleid zijn.. vanaf toen zijn de paarden bij in de btw gegaan. Dat maakt van mij een prof.. terwijl ik tussen de drie a vier veulens of produkten per jaar verkoop... en nog niet alle jaren.. Maar door de eerlijkheid val ik onder die wet!