Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 23:53

janderegelaa schreef:
Het is heel makkelijk hoor. TS koopt als consument een paard van een bedrijf. Volgens de wet heeft zij het recht om het paard binnen 6 maanden na aankoop te retourneren tegen volledige vergoeding van de aankoopsom. Omdat het paard niet voldoet aan de verwachting. Iedere paardenadvocaat hoeft daar maar 1 briefje voor te schrijven.

Daarnaast is TS helemaal niet lui of laks maar de verkopende partij nalatig. Die hadden als professional moeten melden dat het paard niet getest is. Hij heeft namelijk als professional een meldingsplicht.

Amen, goed verwoord.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:01

janderegelaa schreef:
safina schreef:
Als je bij de aankoop duidelijk hebt aangegeven wat je doel met het paard is (fokken) en daarbij kunt bewijzen dat de eigenaar van het verborgen gebrek op de hoogte was, zou je juridisch wellicht een kans maken. Maar dan moet je ook aan je onderzoeksplicht hebben voldaan. Die heb je namelijk ook als koper.

Wat ik uit je verhaal begrijp heb je bij de aankoop niet aangegeven dat je wilde fokken (je hebt er zelfs een ruin op ingeruild omdat zijn karakter je niet aanstond, niet omdat je daar niet mee kon fokken). Daarnaast zal de eigenaar waarschijnlijk niet geweten hebben van dat dragerschap of zal je in ieder geval niet kunnen bewijzen dat ze dat wisten. En bij jouw onderzoeksplicht hoort dan weer dat je vooraf navraagt of deze specifieke merrie getest is, om inzage in die testuitslagen vraagt en als de merrie niet getest is dat je het zelf laat doen.

Als consument heb je nou juist géén onderzoeksplicht. Dat komt omdat je als consument geacht wordt onkundig te zijn. Daarom ligt het wettelijk gezien bij de professionele verkoper.
Ik word zo moe van iedereen die hier roept dat ze zelf onderzoeksplicht heeft want dat is gewoon echt niet zo.

Interessante uitspraak, heb je een link/onderzoek/wetsstatuut wat dit bevestigd?

Daarnaast, wat is een onderzoeksplicht nu in feite waard? Voor zover ik heb begrepen volstaat een enkel vragen vanuit koper aan verkoper of het paard gezond is en/of er verborgen gebreken zijn, correct? Dan is dit natuurlijk lastig achteraf te bewijzen, het gaat immers om een mondelinge uitspraak/bevestiging die, indien er onenigheid ontstaat, al zijn binding mist zodra bepaalde zaken letterlijk worden uitgeschreven (op zwart wit).

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:02

X_Sam_X schreef:
safina schreef:
Nee hoor. Een paard voldoet niet aan de overeenkomst als het ongeschikt is voor het *doel* waarvoor het is gekocht. Een merrie die als topspringpaard is verkocht, hoeft niet teruggenomen te worden als achteraf blijkt dat ze niet vruchtbaar is. Een paard dat gekocht wordt om buitenritten mee te rijden hoeft niet te worden teruggenomen als blijkt dat het fysiek niet in staat is om een GrandPrix-wedstrijd te lopen. Een paard dat als dekhengst wordt verkocht hoeft niet terug te worden genomen als hij niet verkeersmak is.

Daarnaast geldt die meldingsplicht voor dingen die de verkoper redelijkerwijs had kunnen weten. Als het paard al getest was en uit die test bleek dragerschap, dan had de verkoper dat moeten vertellen. Maar de verkoper heeft (voor zover bekend) zelf nooit getest. En je hoeft, voor zover ik weet, als je een paard verkoopt niet een lijst aan te leveren van dingen waar je *niet* op hebt laten testen. Als je een paard verkoopt hoeft je het toch ook niet expliciet te melden als er nooit röntgenfoto's zijn gemaakt en nooit bloedonderzoek heeft plaatsgevonden? En welke ziekten en afwijkingen een paard verder allemaal zou kunnen hebben en dat dat allemaal ook nooit onderzocht is?

Nu geldt bij een Consumentenkoop (paard kopen van een handelaar) wel dat je sterker staat als een gebrek na de koop naar voren komt en er redelijkerwijs aangenomen kan worden dat het gebrek al voor de koop aanwezig was. Wat dat betreft sta je sterker dan bij een particulier. Maar dan moet dat gebrek dus wel het paard ongeschikt maken voor het doel waarvoor je het kocht.


De ranch is geen handelaar maar ook geen particulier, het is een familiebedrijf dus ik twijfel of het dan geldt.

Bedrijf heeft sowieso een KvK nummer en is dus in feite een bedrijf.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:03

Onderzoeksplicht nog buiten beschouwing gelaten, de bewijslast ligt bij een bedrijf bij een koop als deze. Paard heeft gebrek en verkopende partij moet bewijzen dat dit gebrek er nog niet was. Dat gaat slecht lukken :)

X_Sam_X
Berichten: 339
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 00:06

ruitje schreef:
Onderzoeksplicht nog buiten beschouwing gelaten, de bewijslast ligt bij een bedrijf bij een koop als deze. Paard heeft gebrek en verkopende partij moet bewijzen dat dit gebrek er nog niet was. Dat gaat slecht lukken :)


Probleem is dat de eigenaar het argument erin gooit dat ik de ruin gekocht heb, is die ruil voor de merrie rechtsgeldig? Ik heb het papier getekend voor de ruin en nieuwe papieren tekenen voor de merrie was niet nodig.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:10

ruitje schreef:
Onderzoeksplicht nog buiten beschouwing gelaten, de bewijslast ligt bij een bedrijf bij een koop als deze. Paard heeft gebrek en verkopende partij moet bewijzen dat dit gebrek er nog niet was. Dat gaat slecht lukken :)

Los van de onderzoeksplicht, indien de verkopende partij aangeeft dat al de fokdieren getest zijn - dus ook de ouders van het paard van TS, dan liegt hij toch wanneer blijkt dat de moeder niet getest is i.v.m. overlijden?

Volgende punt is uiteraard wat betekend de uitspraak dat "al de aanwezige fokdieren getest zijn"? Kun je hieruit concluderen dat al de ouderdieren goed bevonden zijn, of dat ze enkel zijn getest?

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:12

ruitje schreef:
Onderzoeksplicht nog buiten beschouwing gelaten, de bewijslast ligt bij een bedrijf bij een koop als deze. Paard heeft gebrek en verkopende partij moet bewijzen dat dit gebrek er nog niet was. Dat gaat slecht lukken :)

Wat is jouw definitie van een gebrek? Moet die direct zichtbaar zijn, of mag hij ook enkel recessief aanwezig zijn?

In het laatste geval kan ik je nog een ras opnoemen waarbinnen veel paarden (recessief) drager zijn van een fout gen.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:14

Dus als de verkoper zegt hij is drie maanden geleden nog helemaal klinisch en röntgenologisch goedgekeurd dan geloof je dan ook? Ai, altijd vragen naar de testuitslagen of keuringsrapporten. Liefst laten keuren door een onafhankelijk dierenarts natuurlijk, maar op z'n minst moet je alles op papier zien.

Met Quarters en Paints weet je inderdaad dat er wat erfelijke ziektes zijn, dus altijd op testen of er op staan dat je de lab uitslagen te zien krijgt.

Maar goed, dit zal je nu dan ook nooit meer overkomen. :(:)
Ik hoop voor je dat je je geld terugkrijgt.

Cheyenne26
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-03-15
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 02:17

X_Sam_X schreef:
Cheyenne26 schreef:
Als ik heel eerlijk ben denk ik dat je helemaal niet zo veel betaald hebt voor de merrie. Wij zijn ook aan het zoeken naar een quarter en prijzen tussen de 5 en de 10 duizend euro zijn niet zeldzaam. Zelfs meer dan 10 duizend zie ik er veel voorbij komen. En ze is alleen drager, dus met een goede hengst kun je altijd 5 panel vrije veulens fokken. Maar goed dat is natuurlijk je eigen keuze.
Mocht je afzien van de koop dan is de verkoper verplicht je het geld terug te geven.
En laat dit een wijze les voor je zijn.

Offtopic: als je de verkoper toch de helft van het geld wilt laten houden, dan wil ik haar wel voor die helft kopen. Fokken hoef ik toch niet :-) (natuurlijk wil ik wel eerst kijken wat ik in huis haal)


Waarom zou hij verplicht zijn het geld terug te geven? Zelfs de helft doet hij al niet want ''hij heeft zoveel kosten gemaakt en moet ook een hengst en merrie houden van het geld''

Daar kon ik het mee doen, moest ik die ruin maar nemen en zelf ook laten testen, want dat kostte hem ook teveel. Ik wil die ruin niet dus dat valt af, geld terug zal heel moeilijk worden. Dan zal het echt juridisch gezien mogelijk moeten zijn en ik heb hier totaal geen verstand van. :')


Je hebt niet het 'product' gekregen waar je voor ging of het 'product' beviel je niet. Dat hij kosten heeft gemaakt daar heb jij geen boodschap aan. Ik zou er echt een juridische zaak van laten maken. Bij de gemeente kun je altijd informatie opvragen in hoeverre jij in je recht staat, dit bij juridisch loket. En als je je geld niet terug krijgt, zou ik toch de merrie naar je toe laten komen. Dan kun je haar beter verkopen. Nu heb je en geen paard en geen geld. En 5000 euro is niet niks. Het klinkt misschien raar, maar beter dat die merrie ergens heen gaat waar niet mee gefokt wordt of waar zorgvuldig mee gefokt wordt. Als deze merrie in andere handen komt dan vertellen ze er misschien weer niet bij dat ze op een punt drager is.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet? (Eagles Ranch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:39

Bah het wordt hier wel steeds amerikaanser. Dus als je zonder enige eigen verantwoordelijkheid een paard koopt en je later bedenkt dat andere zaken belangrijk zijn dan dat je aangegeven hebt aan de koper dan mag je het paard zomaar terug brengen omdat het gaat om een bedrijf.

Los van onze regels en wetten vindt ik dat je best iets zorgvuldiger te werk mag gaan als je een paard gaat kopen. Wij waren er natuurlijk niet bij en misschien gaat het er niet helemaal netjes aan toe op dat bedrijf maar je hebt zelf ook echt wel enige bijdrage in deze situatie.

Ik hoop evengoed dat jullie tot een oplossing komen.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:51

janderegelaa schreef:
safina schreef:
Als je bij de aankoop duidelijk hebt aangegeven wat je doel met het paard is (fokken) en daarbij kunt bewijzen dat de eigenaar van het verborgen gebrek op de hoogte was, zou je juridisch wellicht een kans maken. Maar dan moet je ook aan je onderzoeksplicht hebben voldaan. Die heb je namelijk ook als koper.

Wat ik uit je verhaal begrijp heb je bij de aankoop niet aangegeven dat je wilde fokken (je hebt er zelfs een ruin op ingeruild omdat zijn karakter je niet aanstond, niet omdat je daar niet mee kon fokken). Daarnaast zal de eigenaar waarschijnlijk niet geweten hebben van dat dragerschap of zal je in ieder geval niet kunnen bewijzen dat ze dat wisten. En bij jouw onderzoeksplicht hoort dan weer dat je vooraf navraagt of deze specifieke merrie getest is, om inzage in die testuitslagen vraagt en als de merrie niet getest is dat je het zelf laat doen.

Als consument heb je nou juist géén onderzoeksplicht. Dat komt omdat je als consument geacht wordt onkundig te zijn. Daarom ligt het wettelijk gezien bij de professionele verkoper.
Ik word zo moe van iedereen die hier roept dat ze zelf onderzoeksplicht heeft want dat is gewoon echt niet zo.


Ailill schreef:
Interessante uitspraak, heb je een link/onderzoek/wetsstatuut wat dit bevestigd?

Daarnaast, wat is een onderzoeksplicht nu in feite waard? Voor zover ik heb begrepen volstaat een enkel vragen vanuit koper aan verkoper of het paard gezond is en/of er verborgen gebreken zijn, correct? Dan is dit natuurlijk lastig achteraf te bewijzen, het gaat immers om een mondelinge uitspraak/bevestiging die, indien er onenigheid ontstaat, al zijn binding mist zodra bepaalde zaken letterlijk worden uitgeschreven (op zwart wit).


Dat is niet helemaal waar. De koper heeft zeker een onderzoeksplicht. Maar mocht het op een rechtszaak aankomen, dan zal de rechter de meldingsplicht van de verkoper zwaarder wegen.

"De koper van een paard heeft bij de totstandkoming van de koopovereenkomst een onderzoeksplicht. De koper is verplicht om het aan te schaffen paard te laten onderzoeken op afwijkingen. Dit kan anders zijn ingeval de verkoper een professionele handelaar is en aan de koper heeft medegedeeld dat het paard kerngezond is en/of het paard recentelijk door een dierenarts gekeurd is.
Bij een consumentenkoop heeft in ieder geval te gelden dat de mededelingsplicht van de verkoper prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper."
http://www.paardenadvocaat.nl/hippisch- ... -en-paard/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:40

X_Sam_X schreef:
ruitje schreef:
Onderzoeksplicht nog buiten beschouwing gelaten, de bewijslast ligt bij een bedrijf bij een koop als deze. Paard heeft gebrek en verkopende partij moet bewijzen dat dit gebrek er nog niet was. Dat gaat slecht lukken :)


Probleem is dat de eigenaar het argument erin gooit dat ik de ruin gekocht heb, is die ruil voor de merrie rechtsgeldig? Ik heb het papier getekend voor de ruin en nieuwe papieren tekenen voor de merrie was niet nodig.


Hint: misschien leest die eigenaar wel mee hier?

Hij kan met die overeenkomst waarschijnlijk wel hard maken met voor welk doel jij aanvankelijk bij hem kwam om een paard te kopen. In die papieren zal, als het goed is, het doel beschreven staan waarvoor het paard verkocht is. (En aangezien het een ruin betrof, zal er waarschijnlijk niet als doel hebben ingestaan "veulens fokken", vrees ik. -O- ) Wat staat er precies in als doel?
Je kunt natuurlijk zeggen: ik had bij mijn tweede keus een ander doel voor ogen. Namelijk fokken. Maar je ruilde het paard in omdat zijn karakter je niet beviel, meende ik te begrijpen uit je verhaal. Niet omdat je liever een paard had waarmee je kon fokken.

Citaat:
Ik heb ook gezegd dat ik haar liet testen omdat ik graag wilde fokken, dat kwam niet achteraf.


Als je kunt aantonen dat je voorafgaand aan het inruilen duidelijk hebt aangegeven dat je met die merrie ook zou willen fokken, dan maak je misschien nog wel een kans. Kan je dat op de één of andere manier aantonen?
En wat heb je met de verkoper afgesproken over die test en de mogelijke uitkomsten? Hebben jullie gesproken over de consequenties? Hoe is dat gesprek verlopen?

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:36

Als ze HERDA drager is dan heeft dat geen invloed op haar gezondheid. Er zijn mensen in dit topic die zeggen dat je er wel mee kunt fokken, inderdaad je KUNT ermee fokken met een 5-panel negatieve hengst, maar persoonlijk ben ik ook daarop tegen..

Stel je fokt een nieuwe drager en wegens omstandigheden kan je het veulen niet houden, je verkoopt het door naar iemand die geen verstand heeft van 5-panel/HERDA, zet er een niet-geteste hengst op en je hebt weer een ziek paard. Zo houd je het alleen maar in stand.. Dus als ik jou was, als je het een leuk paard vind verder, zou ik haar gewoon houden als rijdier en verder NIET fokken.

Ik heb overigens niet het hele topic doorgelezen dus het kan zijn dat wat ik hier zeg al eens gezegd is :D

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:25

Ik denk dat het al vreemd is, dat men denkt dat HERDA van Poco Bueno af komt , de moeder van jouw merrie heeft namelijk ''2 x'' PB in haar lijn, My Taylor Maid is een volle zus van PB , het is de King X Miss Taylor cross waar HERDA vandaankomt, ten tweede zie ik teveel niet correcte paint horses ,waar maar mee gefokt wordt , dan is imo HERDA het minst kwalijk , een goede conformatie houd je paard letterlijk goed op de been, een foute conformatie niet , bekijk dit https://www.youtube.com/watch?v=HjzSBvflEXo eens, geen HERDA en een goede conformatie is natuurlijk het beste, en ik denk dat de prijs ook erg hoog is voor deze merrie.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:32

TS verbaas me er over hoe ontzettend naief jij denkt.
Ik keurde 20 jaar geleden mijn paarden al, wat zeg ik, daarvoor ook al en een handelaar geloven op zijn blauwe ogen/ woord?
Uit welke wereld kom jij?

Maar goed, je hebt gekocht bij een handelaar en dus moet hij het paard terug nemen binnen de 6 maanden, als het niet bevalt dus ik zou zeggen , schakel je rechtsbijstand in( al heb ik een donkerpaars vermoeden dat je zo naief bent dat je zelfs dat niet hebt) of regel een advokaat en blaas de overeenkomst af.
Laat je niet afpoeieren door de handelaar/fokker, het zijn gehaaide lui.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:46

Bezint eer ge begint met een rechtszaak. Het is van bijlange na niet zeker of je het wint, en het kan je best nog een paard kosten. Ik heb een dergelijke rechtszaak gewonnen ( als verkopende partij) (paard had geen ziekte, hoor, maar de koper kon er na x aantalweken niet meer mee rijden omdat het paard niet meer "braaf" was volgens hem).
Dacht zich ook even op de wet op consumentenverkoop te beroepen. Resultaat is dat hij mij nog een vergoeding mocht betalen voor tergend geding.
Herdadrager is geen ziekte. Paard is perfect bruikbaar. Jij hebt achteloos gekocht. Dikke pech.
Ik zou haar ook niet terugnemen in dat geval.

Chezshir77
Berichten: 2607
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:21

Jeetje zeg ik heb dit topic eens even doorgelezen en schrik best van de reacties. Is het niet zo dat je als koper naïef zou MOGEN zijn als je bij een fokker koopt die geregistreerd staat etc etc? Ik vind het echt te zot voor woorden dat je als koper de halve wereld moet gaan doorzoeken om erachter te komen of een fokker al dan niet betrouwbaar is. Hoe deden we dat dan VOOR internet bestond? Ikzelf zou idd alles hebben doorgeworsteld, maar ik kan me ook voorstellen dat je als koper erop vertrouwd dat je paardje ok is en ze zich aan alle geschreven en ongeschreven regels in fokkersland houden. Ikzelf kocht mn veulen bij een fokker waar ik totaal NIKS over heb kunnen vinden, en heb er ook op moeten vertrouwen dat alles in orde was.
Ik vind het dus niet eerlijk om ts compleet met de grond gelijk te maken om haar miskoop.
Heeft ze het niet helemaal handig aangepakt? Ja, wellicht. Had ze beter onderzoek moeten doen om dit te voorkomen? Dat was handig geweest.... maar om nu 'eigen schuld dikke bult' te denken.. nee dat gaat mij echt te ver!

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:26

ja, het is alleen erg naief , juist nu we internet hebben.
en "registratie " (bij ? ) zegt niet veel.
vertrouwen dat je paardje okay is, is hetzelfde als een autohandelaar vertrouwen op zn blauwe ogen.gaat niet meer op helaas.
maar juist met het www kan je je beter inlezen, of informeren, als voordat dit gebruikelijk was.
tegenwoordig zit toch iedereen de hele dag met zn neus op een schermpje geplakt..

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:39

Brendaaaa schreef:
Jeetje zeg ik heb dit topic eens even doorgelezen en schrik best van de reacties. Is het niet zo dat je als koper naïef zou MOGEN zijn als je bij een fokker koopt die geregistreerd staat etc etc? Ik vind het echt te zot voor woorden dat je als koper de halve wereld moet gaan doorzoeken om erachter te komen of een fokker al dan niet betrouwbaar is. Hoe deden we dat dan VOOR internet bestond? Ikzelf zou idd alles hebben doorgeworsteld, maar ik kan me ook voorstellen dat je als koper erop vertrouwd dat je paardje ok is en ze zich aan alle geschreven en ongeschreven regels in fokkersland houden. Ikzelf kocht mn veulen bij een fokker waar ik totaal NIKS over heb kunnen vinden, en heb er ook op moeten vertrouwen dat alles in orde was.
Ik vind het dus niet eerlijk om ts compleet met de grond gelijk te maken om haar miskoop.
Heeft ze het niet helemaal handig aangepakt? Ja, wellicht. Had ze beter onderzoek moeten doen om dit te voorkomen? Dat was handig geweest.... maar om nu 'eigen schuld dikke bult' te denken.. nee dat gaat mij echt te ver!

Voordat er internet was, werd er altijd aangeraden om nooit alleen te gaan, maar altijd een expert mee te nemen...

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:16

Ik vindt dat een koper van een levend dier meer verantwoordelijkheden heeft dan een koper van een computer. De wet vindt overigens van niet geloof ik.
Daar hoort dus een gedegen voorbereiding bij. Zeker in dit tijdperk van makkelijk verkrijgbare informatie.

Als je je al niet wil verdiepen in het al dan niet doen van een miskoop, heb je je dan wel verdiept in wat een dier nodig heeft?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:44

Bedriegers zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Ook onder de particulieren, trouwens. Maar het zou ook al te gek zijn als iedere hond met een hoed op die een paard koopt, na een aantal maanden kan beslissen : ik hoef het paard niet meer, en dat de professionele koper het dan maar tegen aankoopprijs moet terugnemen, ongeacht wat er in de tussentijd mee is gebeurd. Moest het paard van TS nu herda LIJDER zijn geweest, dan had je een sterk argument. Dat was er al bij aankoop, want is een aangeboren afwijking, dan had de stal het dier moeten terugnemen. Maar nu staat TS erg zwak. Drager is geen ziekte. Je kunt er mee rijden, en in principe ook mee fokken als je een n/n hengst kiest. Ik heb het haar ook al via pb gezegd : probeer dit in der minne op te lossen. Een advokaat kost je nog een paar duizend, en de kans dat je dit wint is miniem. Laat een stuk van de aanbetaling vallen en slik je verlies en leer uit je fouten...

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 13:06

sevke schreef:
Bezint eer ge begint met een rechtszaak. Het is van bijlange na niet zeker of je het wint, en het kan je best nog een paard kosten. Ik heb een dergelijke rechtszaak gewonnen ( als verkopende partij) (paard had geen ziekte, hoor, maar de koper kon er na x aantalweken niet meer mee rijden omdat het paard niet meer "braaf" was volgens hem).
Dacht zich ook even op de wet op consumentenverkoop te beroepen. Resultaat is dat hij mij nog een vergoeding mocht betalen voor tergend geding.
Herdadrager is geen ziekte. Paard is perfect bruikbaar. Jij hebt achteloos gekocht. Dikke pech.
Ik zou haar ook niet terugnemen in dat geval.


Je moet als handelsstal zijn ingeschreven in het handelsregister, wil de koper een beroep kunnen doen op consumentenkoop.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:45

Helemaal niet. Ik ben ook geen handelsstal, verre van, maar omdat ik thuis ponylessen organiseer en paardenkampen geef, hebben ze mij wel als professionele verkoper veroordeeld, dat staat zelfs letterlijk in het vonnis. Een BTW nr hebben is al genoeg, dat "beroepsverkoper" zijn wordt erg ruim geinterpreteerd. En deze stal heeft 100% zeker een BTW nr. Bij een eventuele rechtszaak zal deze stal, zeker weten, als beroepsverkoper behandeld worden (en terecht !), dus dat is een groot voordeel voor eventuele bedrogen kopers.
Zelfs particulieren, die regelmatig paarden te koop aanbieden op het internet, kunnen als beroepsverkoper beschouwd worden door de rechtbank.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:53

X_Sam_X schreef:
Sonja schreef:
Achteraf nog moeilijk gaan doen over een aankoopprijs heeft nooit zin. JIJ hebt die merrie gekocht, en sorry dat ik het zeg maar ik kom (godzijdank) maar weinig mensen tegen die zó laks omgaan met de aankoop van een paard. Het is geen zakje bolletjes he.
Dus hoe ik het fokbeleid van dat bedrijf ook beoordeel, JOUW rol hierin is ook helemaal duidelijk en niet goed te praten. Dan achteraf ook niet gaan lopen huilebalken.


Ik verwacht toch dat ik een gezond paard heb voor zo'n bedrag? Ze is het nu gewoon niet waard, en niemand die tijdens het ruilen over vermeld heeft dat de merrie al overleden was en niet bij de testronde van alle paarden was, want dat was mij verteld, ALLES is getest.


ja alle fokmerries zij je dit was wellicht geen fokmerrie van hen.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard wat HERDA draagt, minder waard of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:54

Jammer dat TS niet meer reageert..