waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 18:52

hoi ik had wat vragen aan de reining/cutting kenners omdat ik nogal weetgierig ben :)
wie weet waar ik meer kan leren over bloedlijnen etc?
ik wil graag zelf kunnen bepalen of een paard potentie heeft in sport of voor de fok. een fokker kan natuurlijk veel zeggen als ze een paard willen verkopen en ik kan wil eigenlijk zo min mogelijk afhankelijk zijn van andere, echter omdat ik niet in de wedstrijdwereld zit is het wat lastig.

Zijn er ergens site's liefst nederandstalig, maar engels zou ook nog kunnen en indien het echt niet anders kan lukt duits met wat concentratie ook wel :)

heel erg bedankt voor de mensen die mij verder kunnen helpen :)

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:05

Als je de originele naam van een paard weet, kun je ook via google veel vinden over ouders en voorouders en wat die bijv hebben gedaan.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:09

klopt maar ik weet dus helemaal niks :) dus het zou fijn zijn om ergens iets te hebben waar alvast veel staat over bepaalde paarden in de wereld die in de stamboom kunnen zitten en zich bewezen hebben. of waar men vind welke lijn gewild is en meer waard is etc. als ik specifiek opzoek ga kan ik uiteraard de namen uitzoeken al ken ik echt niks en moet ik ELKE naam opzoeken, echter als je niks hebt om te vergelijken zegt het nog niet alles natuurlijk. :)
je moet wat weten van de paarden als je wilt inschatten of een paard in het verleden die wel nog dekt bijvoorbeeld niet toch meer potentie had dan een die NU rond loopt etc.
ben beetje slecht in het correct uitleggen maar hoop dat je het een beetje begrijpt
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 26-04-15 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:10


AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:14

MidnightPSan schreef:
http://www.allbreedpedigree.com/pep+n+doc+san+two of gewoon op google gaan zoeken , ik heb het idee dat je allemaal vragen aan het stellen bent waar je zelf de antwoorden van kan vinden iig op het www maar het almaar aan ons komt vragen, je begint gewoon zo, https://www.google.nl/#q=cutting+horses


dat ben ik niet aan het doen, ik ben al een tijdje rond aan het kijken maar ik vind het gewoon net. wellicht verkeerde termen of net omdat ik probeer in nederlands wat te vinden. Ik ga echt niet zomaar een topic openen zonder te kijken op google. wellicht zie ik gewoon door de bomen het bos niet maar daarom juist zocht ik hier hulp.

tevens weet ik dat bepaalde lijnen nu minder gewild zijn en dat lees je niet op Wikipedia. vandaar dat ik hier vraag waar men goede info kan krijgen als men er meer over wilt weten maar niet in de wedstrijdwered zit
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 26-04-15 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 19:28

Kijken naar filmpjes op YouTube van winnaars? Dan krijg je ook namen die je weer kan opzoeken.

Als je naar een handelaar gaat die zijn paard geweldig vindt heb je toch een naam? Je kan vooraf de naam vragen en zelf info zoeken.

Daarnaast zzal je altijd verschillende meningen krijgen. Niet iedereen is te spreken over elke bloedlijn of kan ermee omgaan. Ook is de combinatie heel belangrijk. Al zet je de 2 zogenaamd beste bloedlijnen op elkaar, kan het resultaat nog tegenvallen of te heavy zijn voor de gemiddelde ruiter bijv.

Heb je echt tijd om een paard te zoeken, kun je ook op shows gaan kijken, naar starlijsten en uitslagen lijsten en zelf weer wat rondzoeken. Maar feit blijft dat niet iedereen altijd wegkomt met het beste paard, dus wat voor de 1 een heel goed paard is, kan bij een ander totaal niet uit de verf komen.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:31

dankje superpony

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:07

maar je leert hier echt niet om POTENTIE heeft voor SPORT of FOK, daar begin je mee, en iedereen die het wel weet heeft daar dik leergeld voor moeten betalen, op welke manier dan ook , maar niet door op bokt te vragen , dat is kennis en ervaring, maar zo als de text gaat in de US, het paard in de allbreed link , he WILL look at a cow, en wat lijnen aangaat het is mode, geld en politiek, wat de klok slaat , ik heb een kennis in noord florida , met een hengst waar van de kinderen het hoogst verdienen gemiddeld over totaal $$$ delen door nakomelingen , maar niemand fokt er nog mee, omdat de eigenaar wat mensen tegen het verkeerde been heeft geschopt, maar ja het gaat hier wel om een NCHA futurity champion, dus ....... als jij alles weet mag je het mij ook allemaal vertellen.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:56

Citaat:
maar zo als de text gaat in de US, het paard in de allbreed link , he WILL look at a cow,


Wat betekent dat preciesn MidnightPsan ? Wat bedoelen ze dan met dat gezegde en ' het paard in de allbreed link' ?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:07

wat veel zegt zijn de verdiensten van de ouders.
- zoek op wat de best verdienende en vooral producende hengsten zijn
- maar bekijk bij een individueel paard ook altijd wat de moeder zelf heeft gedaan in de wedstrijdsport en hoe haar nakomelingen het doen in de sport.

ga boekjes lezen en bekijk wedstrijduitslagen online van grotere wedstrijden (afgelopen weekend is bv voor de reining de NRHA European Futurity geweest, alle uitslagen op www.showmanager.eu) , kijk welke paarden het goed doen, zoek deze op via googleen bekijk wie hun ouders zijn en wat zij weer hebben bereikt.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:18

@Hobbyhorse, dat ''mijn'' jaarling, die in de 1e post staat , zo gefokt is dat hij iig de potentie heeft om een cutter te worden, maar ja ik kan er ook wat anders mee doen,maar hij komt dus uit zeer goede cutting voorouders.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:20

Wat zijn dan de verdiensten van dde ouders van jouw jaarling in de cutting?

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:25

Ha begrepen, dankjewel MidnighPsan

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:39

voorouders, heb je gekeken?

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:51

Ik heb gekeken naar de namen van de ouders en dat zegt mij niks als zijne grootverdieners of verervers in de sport. Vandaar mijn vraag.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:36

Wat heeft dat er mee te maken wat zijn ouders hebben vediend, om hem de potentie te geven een cutter te worden,in al zijn lijnen van boven tot onder komen de top verervers en kampioenen voor, dat maakt hem imo een potetiele cutter ,maar weer minder een pleasure horse, en ik heb het niet zo op ouders persé, daar hoeft ook niet op zeker een goed paard uit te komen.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:41

Hoe dichterbij de goede performers en producers zitten hoe meer potentie een paard op papier heeft.
Ver weg hebben ze allemaal wel. De grote namen erop staan.

Niet als aanval bedoeld, maar jij geeft deze als voorbeeld van goede cutting papier en dan zijn er toch wel veel bbetere voorbeelden te vinden, die van directe goede performers en verervers afstammen.

Wat niet wil zeggen dat dit geen leuk cutting paard kan worden.

Maar meestal geeft met een voorbeeld dat eruit springt.

Zoals bv een directe peptoboonsmal of bij reining bv een directe wimpy little step uit een directe gunner moeder die zelf heeft gelopen ofzo....

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:09

Maar we zitten niet op papier ,en de TS wil geen papier, die wil kennis, en zo als je zelf weet haal je die niet hier , en als voorbeeld van een cutter zijn iig een groot deel van zijn papier de vaders en opa's ect van wat er nu rond loopt , als je dus info zoekt over cutters dan zijn de namen op zijn papier wel aanknopings punten , reminic, dry doc,bob acre doc , mr san peppy daar zijn veel verhalen en info over cutting uit te halen , want dan kom je ook weer bij de trainers zo als matlock en buster uit , en ook op de peptos en de highbrows, wij kunnen beter , als je ook de andere topics van de TS gelezen hebt, haar het op een andere weg te vinden dan op bokt,

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:20

Ja ze wil leren over bloedlijnen die goed zijn. Dan is het handiger te starten bij de echt grote namen.
Zoals ik schreef eerder met zoeken naar wedstrijden en goed lopende paarden en hun directe bloedlijnen.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:33

imo naar wat dan ook , maar zo als jij weet , in de paarden wereld moet je alles zelf goed uit kijken ,zoeken en bij het begin beginnen , en ze wil dierect aan een hengst beginnen , en ik heb haar in een ander topic al geschreven dat het houden , uitbrengen en/of promoten van een hengst met het doel er geld mee te verdienen hier in NL niet echt gemakkelijk is, en ook dat je daar kennis en ervaring voor moet hebben, er zijn zo veel hengsten die al frozen hier te koop zijn ,dat er keuze genoeg is, maar in deze opzichten kan ik irl nog wel uren met je van gedachte wisselen, maar daar worden anderen niet beter van.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:08


AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 14:11

MidnightPSan schreef:
imo naar wat dan ook , maar zo als jij weet , in de paarden wereld moet je alles zelf goed uit kijken ,zoeken en bij het begin beginnen , en ze wil dierect aan een hengst beginnen , en ik heb haar in een ander topic al geschreven dat het houden , uitbrengen en/of promoten van een hengst met het doel er geld mee te verdienen hier in NL niet echt gemakkelijk is, en ook dat je daar kennis en ervaring voor moet hebben, er zijn zo veel hengsten die al frozen hier te koop zijn ,dat er keuze genoeg is, maar in deze opzichten kan ik irl nog wel uren met je van gedachte wisselen, maar daar worden anderen niet beter van.


Ten eerste, dankje quarterH ik ga dat zeker doen!!

Dan midnight. ik krijg nogal een vijhandig gevoel van je althans zo komt het over op papier. Ik ben gewoon tegen iedereen netjes en zou ookal vind ik het nog zo belachelijk iemand proberen op een vriendelijke manier de weg te tonen of tips te geven en zou zeker mijn kennis willen delen met andere. Ik vraag hier niet om een heel boekwerk maar gewoon tips hoe je het aanpakt, wellicht al wat namen en plekken waar ik het kan uitpluizen. Als ik de mogelijkheid had om naar 200 shows te gaan en zo ervaring op te doen had ik dat al lang gedaan echter dit is om meerdere redenen niet mogelijk voor mij. Ik moet het dus momenteel hebben van het internet. Ik snap ook dat de beste weg gewoon de weg is in de wedstrijd wereld zelf en ook veel irl te gaan bezichtigen etc
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en je doet er jaren over om wiskunde helemaal door te hebben. Dit snap ik, echter geeft een leerkracht je een manier om iets te doen, een plek waar sommen staan etc, erna is het aan jezelf om dit te oefenen en te bestuderen. Het is alleen wel fijn handvaten te hebben.

tevens heb ik nergens gezegt dat ik wil beginnen met een hengst, ook in mijn vorige topics niet.
Door omstandigheden en vooral veel naïviteit van iemand in een vrij directe omgeving (die mij grijzen haren laat krijgen) is de intressen die ik altijd al had nu naar de opervlakte gekomen. Ik ben hier niet voor een makkelijke weg maar juist om te vragen aan de mensen die kennis hebben en jaren ervaring voor een goed zetje in de rug.

Ik vraag gewoon dingen omdat ik graag alles ervan wil weten en ik juist niet naief ben. Ik leer liever 20 jaar dan gewoon wat te doen! en ja sorry ik vraag dan bokt omdat hier veel mensen komen met kennis, ik vergeet alleen soms hoe bokt kan zijn.
Ik zeg nergens dat ik morgen een hengst ga kopen voor de fok of dat ik een idee heb er snel rijk mee te worden. in tegendeel, ik weet dat het in de fokkerij echt niet zo makkelijker is of dat nu honden/katten of paarden zijn (of welk ander dier dan ook) ik denk dat je vooral in de eerste jaren blij mag zijn als je geen verlies hebt aan het eind van het jaar.
ik snap dus niet waar je het vandaan haalt dat ik meteen wil beginnen met een hengst.

Sorry btw als ik jou verkeerd geïnterpreteerd heb, het voelt gewoon allemaal aanvallend of alsof ik een idioot ben ofzo en ik hier juist met de beste bedoelingen vragen stel en juist begin bij het begin. echter je moet ook weten waar en hoe je moet beginnen en daarom vraag ik jullie vriendelijk om hulp.
nu ben ik ook wel erg gevoelig voor die dingen dus het komt misschien bij mij 10x harder aan dan jij bedoelt. Het is echter geen fijn gevoel.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 15:12

Je hebt in een topic wel info gevraagd over bloedlijnen ivm de aankoop van een hengst.
Alle begin is moeilijk, maar je geeft zelf erg weinig info mbt hoe en waarom je die info wilt.
En dan; cutting, reining en/of trail, nogal een verschil!
Ik heb nog wel 10 jaargangen van het blad de Quarter voor je liggen, mag je zo hebben, als je er echt op gaat studeren.
In de fokkerij is er ook een hoop te leren, welke hengst is wel gepromoot, en welke niet, en waarom dan niet.
Van die dingen.
Van fokken met quarters kun je niet veel wijzer worden, financieel dan, als je niet een een hele berg geld begint. :D
Je hebt Midnight verkeerd begrepen ben ik bang, hij bedoelt het goed, anders geeft hij je geen info.
Kijk eens naar deze pedigrees, en zoek de verschillen;
http://www.allbreedpedigree.com/lil+ruf+peppy een goede reiner
en onze Droppie, niet gepromoot, en staat sinds 3 jaar bij ons in de schuur
http://www.allbreedpedigree.com/midnight+peppy+san
Heb nog nooit een dekking verkocht!!
Aan jou de taak om uit te vinden wat de verschillen zijn in de pedigree. ;)
En is hij dan anders dan de reiner?
Of is Drop eigenlijk beter gefokt,of niet, alleen niet geshowed/gepromoot?
Kijk eens op you tube bij Larry Trocha, hij geeft ook veel info over bouw en verschil tussen cutter en reiner.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 16:58

Dankje ga ik zeker doen deze week :) . Oké dan ben ik blij dat ik het verkeerd begrepen heb :).
Nou in dat topic stond dat een kennis een kocht met het naïeve beeld daar makkelijk geld mee te verdienen. En het een komt na het ander en ik word erg gefrustreerd en boos van de domheid en vooral naïviteit waar het dier de dupe van gaat zijn. ik krijg er letterlijk grijze haren van. Helaas Is het iemand die ik niet gewoon kan negeren daar het familie van mijn vriend Is. Daardoor wordt door mij mijn interesse ook weer opgewekt en wil ik er nu echt wat mee gaan doen.

Ik zal eerlijk zijn dat mijn droom Is om ooit hobbymatig te fokken en wat te trainen. ik leg de nadruk dan op ooit en droom. Zou ik dus het geld ervoor hebben en een eigen merrie kopen dan wel een met goede papieren, of indien ik ooit een hengst ga zoeken dan een met goede papieren en alle natuurlijk panel 5 vrij.
Maar ik ben nu al blij met gewoon een leuk paard en daar nu ook niet naar opzoek. Wellicht ook wel nooit. Ik wil deze dingen nu gewoon weten ivm die kennis die alles klakkeloos geloofd en ik gewoonweg niet, mensen kunnen veel Zeggen zodra ze er geld mee kunnen verdienen. Tevens Had ik er altijd al interesse in om het te weten maar weet ik dat vooral het begin erg moeilijk kan zijn en stelde ik het steeds uit. En ja, handig voor de toekomst om er al in te zitten Is natuurlijk altijd handig. Ik wil nooit als een kip zonder kop ergens in rennen en weten wat ik doe. Al maak je altijd fouten en leer je daar weer van.

Ik Denk dus dat het misverstand van beginnen met een hengst ook komt omdat ik verward word met de kennis waar ik het over Had. die nu btw al een jonge hengst heeft gekocht en nu ook bezig Is met een andere terwijl een pas 3 maandjes in training is en totaal niks bewezen heeft en de verdere complicaties ga ik niet online zetten en volgensmij niet eens panel 5 getest Etc. Die denkt werkelijk nu binnen te zijn. En denkt ook nog alles wel te weten ook...

Kortom het Is puur interesse nu En Zou zich ooit de optie voordoen dan altijd handIg maar het Is een droom en dromen mag :)
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 27-04-15 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 17:11

O vergeten. Waarom cutting reining en trail. Dat Is dan weer puur de interesses die ik heb. Ik vind gewoon alle 3 leuk. Buiten dat breng ik mn hele paardenleven lang al heel veel uren door in bossen velden en straten waar We ook wel eens obstakels tegen komen :) heb nooit trail in een bak gedaan.