waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:33

Om meer te leren over bloedlijnen zul je moeten lezen, lezen en nog eens lezen. Uiteraard is naar wedstrijden gaan leuk, maar als je al niets van bloedlijnen kent, leer je daar op dat gebied weinig van. Ik neem even de cutting als voorbeeld, omdat ik daar zelf iets meer in thuis ben, maar het volgende geldt in principe voor alle disciplines.
Zoek online uitslagen op, dat kan bijvoorbeeld via http://www.wittelsbuerger.de/ncha/nchainfo.htm , voor Europa. Via http://nchacutting.nl/ voor Nederland (LLCT), via http://www.nchacutting.com/results/ voor de USA en Canada.
Ik heb nu als voorbeeld de uitslagen van 2014 NCHA WORLD CHAMPIONSHIP FUTURITY FOR THREE YEAR OLDS, dus de WK Futurity voor 3-jarigen Open genomen. De winnaar daarvan is Classy CD Cat. In Google ingetikt en dan zie je meteen links, foto's, filmpjes. Nu wil ik weten wie de ouders zijn. Dus ik klik op de eerste link waar ik in kan lezen wie haar ouders zijn. Haar vader is High Brow Cat en haar moeder Classical CD. Er staat nog een hoop andere info in die link, maar je leert vanzelf hoe je de voor jou relevante info eruit moet ziften, zoals wat heeft deze merrie zelf gepresteerd, hoe deden haar ouders het in de wedstrijdring, hoe presteren haar siblings. Maar je wilt iets leren over bloedlijnen, dus dan gaan we naar papa kijken. High Brow Cat heeft zelfs een hele eigen site, het is dan ook een Leading Sire, dit is een term waarvan je zelf kunt opzoeken wat het betekend. (huiswerk :j ) Het leuke van deze site is dat de mensen die hem hebben opgezet, al een hele hoop werk voor je hebben gedaan. Er staat buiten info over High zelf, ook veel info over zijn moeder en oma op. Dat hoef je dus zelf niet meer op te zoeken. Kijken we naar de papa van High, dan zien we dat hij High Brow Hickory heet. Intikken in Google en ja hoor, ook een eigen site met veel info. Zo doe je dit met elk paard in Classy CD Cat's pedigree. Mama Classical CD is een dochter van CD Olena en San Jo Pat. Daar hebben we al wat info over gevonden op de site die we als eerste hebben aangeklikt. Soms moet je wat meer moeite doen, als je bijvoorbeeld Classical CD intikt in Google, dan krijg je klassieke cd's. Die willen we niet. Zet er dan Quarter Horse achter en je krijgt een link naar allbreed. Het blijft puzzelen, maar ook heel leuk om info te krijgen.
Als je dit met meerdere paarden doet, dan zul je zien dat er bepaalde bloedlijnen veel voorkomen, wat dat betreft is de genepool bij de cutters vrij klein. Maar je leert dan ook de lijnen kennen, en ziet welke combi's goed scoren op de wedstrijden. Het geeft geen garantie op een goed paard (dat is van veel meer factoren afhankelijk), maar de kans dat er een goede tussenzit, is dan wel groter.
Hopelijk heb je hier iets aan, en als je vragen hebt... stel ze maar!!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:42

Goede uitleg, enige wat ik jammer vind is ' je wilt weten over bloedlijnen DUS kijken we naar de vader'.
Ik vind het een veelgemaakte fout dat er veelal met fokken alleen naar de vader wordt gekeken. Terwijl juist steeds meer duidelijk wordt dat juist ook de moeder heel belangrijk is (een nakomeling heeft immers ook van haar 50 procent).
Dus ook vooral kijken naar de moeder en dienst verdiensten en wat die nakomelingen hebben gedaan.

Hengsten produceren nu eenmaal meer nakomelingen in een jaar dan merries, dus het is logisch dat vooral de hengsten bekend worden maar de merrie is net zo belangrijk!

DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 17:47

Jeetje, er moest staan dan kijken we eerst naar de vader. Je ziet dat ik er na ook naar de moeder verwijs en naar de grootmoeder. Ik weet hoe belangrijk de moederlijn is, en dan niet alleen de genen, maar ook hoe gezond de dracht was en de (op)voeding de eerste maanden.
(Ik had een hele lap tekst klaar, en ramde met mijn gebroken vingers verkeerd, tekst weg en zo goed mogelijk proberen terug te halen :( en toen zijn er wat woordjes verdwenen.)

Kirrr

Berichten: 6194
Geregistreerd: 30-07-07

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:00

Ik begrijp nog altijd niet zo goed wat je wil...
Het paard dat jij wil en het paard dat 'ideaal' zou zijn voor de fokkerij zitten mijlenver uit elkaar als ik het zo lees.
Dus daarin ga je toch wel een onderscheid moeten maken.

Google is iets moois, maar wil je echt bijleren en vooral ook zoveel mogelijk paarden life aan het werk zien, dan is bij wedstrijden kijken en langsgaan bij trainers toch de beste manier. Elke grote naam heeft toch zijn eigen manier/detail/trekjes/vorm.
Elke trainer/ruiter heeft dan vaak ook een voorkeur. Wat niet wil zeggen dat een ander paard vanuit een andere bloedlijn beter/slechter is.

Wil je een cutter, dan is het aanbod vrij klein en ben je nogal snel door de grote namen.
Bij de reiners is het aanbod dan weer zoveel groter.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:20

Was ook niet zozeer naar jou, maar meer voor andere mensen die het lezen :)

DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:31

quarterH schreef:
Was ook niet zozeer naar jou, maar meer voor andere mensen die het lezen :)


Hihi, ik dacht al "wat heb ik nu weer verkeerd gedaan " ;) .

Ik heb een aantal jaargangen veulens, dezelfde vader maar andere moeders, zien opgroeien en dan blijkt pas heel duidelijk hoe belangrijk de moeder is. :D Dus ik geef je helemaal gelijk hoor, en inderdaad is het zo dat hengsten meer nakomelingen hebben dan merries en dat er daardoor vaker naar de vaderlijn wordt gekeken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 01:33

Ik denk wel dat er nog heel veel paarden rondlopen met minder bekende papieren die veel verder hadden kunnen komen in de sport onder de juiste ruiter.
Een paard met bewezen lijnen komt vaak in handen van iemand met ambities en wordt vaak meer die kant op getraind.

Daarnaast is het zoals ook al gezegd heel belangrijk hoe de opfok en opvoeding, basis training etc is geweest.
Wij hebben een gewoon, leuke 5 jarige quarter met niet heel bijzonder papier. Het is een leuk paard, maar hij heeft net niet de beste start gehad helaas. Goede opfok begint al vanaf dag 1 bij de merrie.

Mijn man is verliefd geworden en hij zocht een jong paard om mee te nemen naar de koeien. Niet voor shows, maar voor de leuk en thuis wat trainen en leuke ritten. Paard is gekeurd en n/n op de 5 paneltest. Maar wat je tegenkomt als een paard goede opfok heeft gemist, brengt veel meer met zich mee dan we hadden kunnen voorspellen. Het is en blijft een leuk paard met genoeg talent. Maar realistisch gezien zijn we een hele hoop kosten verder na een jaar en hadden we beter een kant en klaar paard kunnen halen bij een bekend adres zoals de Eifel Gold ranch. Vanwege geen ambities leek dat toen niet nodig. En we zijn niet echt leken, hebben meer paardjes en weten ook uit de omgeving wel hoe en wat. Maar we dachten na een keuring en n/n op de 5 paneltest wel de meeste risico's uit te sluiten.

Dit paard gezond en klaar zou het leuk doen tot een bepaald niveau en dat is voor de meesten echt voldoende. Wijs dus niet meteen een minder bekende lijn af als je zelf recreatief bezig bent.

MidnightPSan

Berichten: 763
Geregistreerd: 04-02-09

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:32


superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:41

Ik denk wat bedoel je nou? Verwachte rontgen foto's, maar vat hem nu. Durf er alleen niet over te oordelen.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 07:55

Jeetje die gaten! Wel of topic natuurlijk maar wat is dat en waar komt dat door?

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 14:34

Zelfde vraag als troi.

Verder bedankt voor alle info tot dusver. Ik heb wat linkjes en tips en daar probeer ik zeker mee aan de slag te gaan.

Kirr:
Ik weet niet of je t tegen mij Had maar neem aan van wel. Ik snap niet dat ik perse zelf nu naar iets op zoek moet zijn om een vraag te stellen, daarom blijft het onduidelijk voor je Denk ik. Ik wil gewoon meer leren erover waarom Is eigenlijk niet belangrijk. Of dat puur hobbymatig Is, voor eigen paard of voor de fok of weer een totaal andere reden.
Ikzelf vind het leuk als hij reining oefening kan en eens mee kan doen aan een cuttingles. Verder zal ik vooral kilometers buiten maken maken. Dus ben snel tevreden. Echter ook mijn ambitie kan veranderen. En zou ik een paard willen kopen met oog op fokken tja dan spelen de bloedlijnen toch wel weer meer mee. (niet dat ik dat nu zoek ofzo)

Maar goed zoals gezegd, ik wil het gewoon weten omdat ik nieuwsgierig ben en ik tevens zelf wil kunnen uitmaken als iemand pronkt met hun paard of mij later het wonderpaard wilt verkopen of het daadwerkelijk zo'n goed paard Is kwam bloedlijn en hun eigen prestaties of potentie.


Oja naar wedstrijden gaan Etc word het voor mij verlopig niet Wegens omomstandigheden. Het zal dus echt via internet moeten.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:18

Ik zat te wachten op antwoord van mensen die het kunnen weten, met dikke reiners dus....
IK denk, en ik ben in de ogen van de reiners maar een hobbyfokker :D , dat dit is gekomen door hock injecties met cortisonen.
Dit zijn 2 year olds, in training, futurity prospects dus, die aan het einde van hun 3e jaar de futurity moeten gaan lopen, hopelijk.
Als ik naar alle 3 de paarden kijk weet, ik denk ,ik waarom, conformatie!!!!
Een Wimpy of niet, ik hoef ze niet gratis, met zo'n stijl achterbeen, geen vering dus.
En zwaar belast op jonge leeftijd, moet je dus in de gewrichten gaan injecteren om de boel weer op te lappen.
Ik denk dus aan cortisonen, omdat de huid reageert, en dat gebeurt vaker met cortisonen injecties.
Ik hoop dat de mensen die het echt weten, en geloof me die lezen hier ook gewoon mee, hier eens wat over willen vertellen.

Oh en quarterh , wat zou ik hier in hemelsnaam met een Pepto kind moeten doen???

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:50

TS, als je geen wedstrijden kan of wil rijden is meedoen met clinics minstens zo leuk en leerzaam.

Je maakt het jezelf wel een beetje moeilijk. Je begint net, wil eventueel een paard ( hengst om mee te fokken ) maar geen shows etc.
Er zijn al mensen die heel veel tijd en energie steken in goede paarden om goede paarden te fokken. Als je ''zomaar'' een hengst koopt, kan die heel lief zijn, goed bewegen, gezond zijn etc etc. Maar is er vraag naar jouw hengst als er ook bewezen hengsten rondlopen die ook braaf zijn, gezond, goede beweging hebben etc? Persoonlijk zou ik wel iets willen zien van een dekhengst, want hoe weet ik anders wat ik op mijn merrie zet? Dan kan ik kijken naar de kleur, een paar keer aaien en denken; o, wat is ie lief en mooi. Bewegen is fijn, maar moet iemand ook zicht op hebben.

Een goede merrie is ook moeilijk. Veel mensen vinden het minder belangrijk en als er ergens 1 bekende naam op het papier staat, merrie is een beetje leuk gebouwd en heeft een fijn karakter wordt ermee gefokt. Een merrie die zelf gepresteerd heeft of uit bewezen lijn komt is al wat moeilijker te vinden.
Maar vind jij echt een goede merrie met minder bekend papier die geen shows heeft gelopen, kan het natuurlijk een prima fokmerrie zijn. Zat merries met prima nakomelingen die niet een gereden zijn.

Koeien clinics worden her en der wel gegeven. Je zal er toch heen moeten om te gaan kijken hoe het er aan toe gaat. Er zitten behoorlijke verschillen in aanpak. Maar er zijn heel veel clinics die perfect zijn voor de beginners. Basis vooraf is wel belangrijk, maar daar kom je snel genoeg achter.
Er zijn minder wedstrijden dan clinics en lessen, maar het is maar wat je belangrijk vindt.

Reining moet je echt bij de NRHA zijn. Wran heeft vaak amper inschrijvingen en ook niet echt niveau. Komt ook door de lokaties waar bijv geen goede reiningbodem is, dan gaan mensen daar gewoon niet snel starten. + wat andere nadelen bij de Wran.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 18:12

Hoi superpony. Dankje.
Wel even voor de duidelijkheid, dit omdat het terug blijft komen.

Ik heb nergens gezegd een hengst te willen. Ik vraag het omdat ik het wil weten. Reden Is puur omdat ik het wil weten. Andere redenen zijn gewoon niet relevant. Ook moet je ergens beginnen dus als ik al ooit mijn droom waar kan maken en hobbymatig fokken en trainen (met nadruk op droom en ooit) lijkt het me ook goed dat ik juist al lang vooraf me ga verdiepen hierin al Is dat absoluut niet mijn reden nu. Een droom Is een droom en heel eerlijk? Ik ben al blij als ik gewoon 1 of 2 eigen paarden heB.

Wat betreft geen wedstrijden willen rijden dat hangt vast met het niet kunnen. Ondanks dat ik niet echt competitie drang heb lijkt het me ergens ook leuk. Maarja dan komt het kunnen weer... Wederom ik licht diT graag toe in mai, maar niet hier.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 21:59

Je zou eens de Legends boeken van de western horseman serie kunnen gaan lezen. Daarin staan heel veel (oude) bloedlijnen en ook wat daar weer uit is gekomen. De meeste westernstores hebben ze wel liggen en ook online zijn ze te vinden. Wel in het Engels.


Ook de Quarter heeft veel artikelen door de jaren heen over bloedlijnen geschreven. Je kreeg een aanbod om die te lezen, daar zou ik gebruik van maken.
Dan heb je een ondergrondje en kun je recentere winnaars gaan opzoeken en kun je bloedlijnen gaan terugzoeken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 23:06

Toch wordt het moeilijk om serieus genomen te worden als fokker, als je paarden geen shows lopen. Mensen kennen jou niet, je paarden niet etc. Dan kom je toch uit bij een trainer die jouw paarden moet uitbrengen. Een beetje trainer showt geen paard zonder talent. Tast maar diep in je buidel voor je zover bent. Je begint al met een paard dat niet niks gaat kosten, veel training en shows al dan niet voor een trainer of jezelf. Dan de kosten van het fokken......En al die jaren onderhoud.
Stel dat er een goed paard ergens voor minder weg gaat, is het toch vaak via via. Ergens zul je toch contacten moeten maken. En het wordt steeds moeilijker. De western groeit in Nederland en je kan niet meer om de testen van het paard heen.

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 14:37

cissy schreef:
Je zou eens de Legends boeken van de western horseman serie kunnen gaan lezen. Daarin staan heel veel (oude) bloedlijnen en ook wat daar weer uit is gekomen. De meeste westernstores hebben ze wel liggen en ook online zijn ze te vinden. Wel in het Engels.


Ook de Quarter heeft veel artikelen door de jaren heen over bloedlijnen geschreven. Je kreeg een aanbod om die te lezen, daar zou ik gebruik van maken.
Dan heb je een ondergrondje en kun je recentere winnaars gaan opzoeken en kun je bloedlijnen gaan terugzoeken.


Daar ga ik eens naar opzoek, de stalling bij mij heeft ook een store. Misschien hebben ze hem daar liggen. Engels Is niet mijn favoriet (nederlands Is gewoon fijner) maar zal me met wat meer moeite ook lukken :)

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:42

Het zijn meerdere boeken, niet maar 1tje.

DaniellaF

Berichten: 561
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:36


AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Re: waar leren bloedlijnen cutters en reiners ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:07

dat begreep ik maar ik ga niet opeens 5 stuks kopen (afhankelijk van de prijs)
Dankje mamajella

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:56

cissy schreef:
Je zou eens de Legends boeken van de western horseman serie kunnen gaan lezen. Daarin staan heel veel (oude) bloedlijnen en ook wat daar weer uit is gekomen. De meeste westernstores hebben ze wel liggen en ook online zijn ze te vinden. Wel in het Engels.


Ook de Quarter heeft veel artikelen door de jaren heen over bloedlijnen geschreven. Je kreeg een aanbod om die te lezen, daar zou ik gebruik van maken.
Dan heb je een ondergrondje en kun je recentere winnaars gaan opzoeken en kun je bloedlijnen gaan terugzoeken.


Even een kleine aanvulling;
de Quarter heeft de artikelen van de serie Legends vertaald. Die serie Legends is overigens zeer de moeite waard. ik dacht dat Arthurs westernshop ze ook heeft of had.