Fokken of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 15:30

Dag iedereen :wave:

Ik ben aan het twijfelen of ik mijn merrie zou laten dekken of niet.

Mijn merrie is een 13 jarige red roan merrie die in april 14 wordt. Met tamelijk (denk ik) goede papieren.
http://www.allbreedpedigree.com/frosty+liby

De dierenarts heeft gezegt dat als ik haar wil laten dekken dat ik het best nu doe want met dat ze nog nooit een veulen heeft gehad dat ze anders te oud wordt voor haar "1ste keer" :P
Nu dacht ik haar ook een beetje in training te zetten vanaf maart/april en dat is ook wanneer wij dekken. en de 2 samen gaat nu ook wel niet..

Qua keuze hengst heb ik al paar in het hoofd maar hier zal ik goed begeleid worden. &. ik weet nog niet of ik het veulen zou houden.. :)

Wat zouden jullie doen ?

Prideeetje
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:47

Spoiler:
ok ik ben nog niet zo oud en weet er nog niet zo veel over

Wij hebben onze merie ook laten dekken en we zijn super blij ermee
Als het veulen je niet aanstaat dan kan je het nog steeds verkopen en als de hengst goede papieren heeft en de merie ook is dat super :)

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:55

Niet doen.

Je geeft aan niet te weten of je het veulen houdt. Dus je fokt niet uitsluitend voor jezelf.

Als je dat weet wat voegt jou fokproduct dan toe, buiten veulen nummer zoveel? Je fokt dan met de intentie om te vermeerderen omdat het idee je leuk lijkt maar je fokt niet bewust om iets te verbeteren (in een specifiek ras bijvoorbeeld) of om een bloedlijn te behouden. Principieel zou je dat niet moeten willen vind ik. :)

Je moet het voor jezelf doen of met een ander specifiek doel waardoor je veulen een "aanwinst" wordt in de paardenwereld.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 14-12-16 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:57

lisem94: hoe weet je dat nou als ze nog geen hengstkeuze heeft gemaakt?

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:08

Booooo schreef:
lisem94: hoe weet je dat nou als ze nog geen hengstkeuze heeft gemaakt?


Hoe weet ik wat nou? Misschien heb ik het wat ongelukkig verwoord maar mijn bericht is voornamelijk "vragend" geschreven. ;)

Wat is de meerwaarde van het veulen als ze niet uitsluitend voor haarzelf fokt? Dat mis ik compleet uit haar bericht.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:16

Ik zou ook niet persee voor de verkoop gaan fokken.. Het is elk jaar moeilijk om veulentjes verkocht te krijgen, er staan er nog zoveel leuke te koop voor een bedrag waar je eigenlijk zelf geen veulen voor kan fokken.

Maar langs de andere kant ga ik ook wel met je DA mee, dat àls je het wil doen, je niet te lang meer mee moet wachten voor een eerste veulen...

DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:23

@xLaraaj: voor een eerste veulen is je merrie al wat aan de oude kant, dus ook de risico's nemen dan toe en als je haar ook in training wilt zetten heb je grote kans dat het door de stress (en leeftijd) niet pakt.
Een drachtig paard (zeker een maiden mare) kun je ook niet doorrijden wat wel de bedoeling is na training anders is dat ook weggegooid geld.
Als je bovendien nu nog niet weet of je het veulen wilt houden of niet is de kans zeer groot dat je fokt voor de verkoop en de vraag is dan of je dat ten 1e je oudere merrie nog aan wilt doen en ten 2e bewust het risico wilt nemen dat er iets mis gaat waarbij je veulen én paard kunt verliezen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:28

Als je het voor jezelf doet, dan zou ik het zeker doen! Het is een prachtige ervaring, ondanks alle stress eromheen. Ik heb er wel mn eerste grijze haren van gekregen denk ik hahah maar na de geboorte vergeet je alle stress (als het goed gaat tenminste).

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 16:34

Haha dank jullie al voor de reacties. Van de grijze haren kan ik het goed geloven !

En zodat het niet verkeerd over komt: Mijn merrie is al onder het zadel he. zou haar gewoon in training zetten om een paar oefeningen terug op te frissen enz. natuurlijk moest ik ze dekken dan zou ik ze niet in training zetten maar zelf plezier met haar beleven.

Het is wel waar dat moest ik dan het veulen niet zelf houden dat er al vele zijn .. :/

toblerone
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:35

Ik zou zeker de risico's van een veulen fokken goed overwegen.

Voor jezelf fokken, dan zeg ik doe het als jij het graag wil maar hou rekening met de risico's en extra dingen die er bij komen kijken waaronder kosten en dus uitstel/afstel van trainen.

Voor een ander fokken, tsja laat je hier goed in begeleiden. Ik ben niet thuis in de lijn van de merrie maar ik weet wel dat veulens uit goede lijntjes soms ook niet al te best verkocht kunnen worden.

Wat zijn voor jou de redenen om aan een veulen fokken te denken? En waar liggen je ambities/dromen /doelen met deze merrie?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:40

Had laatst uitgerekend hoe veel mijn veulen al gekost had... Nou dan moet je ze goed verkopen haha.
En dan had ik nog een goede dracht, zonder problemen enzo.

Maar ik vond het echt een super ervaring. op film staat nog: 'Het is zo mooi, ik moet bijna huilen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:47

Ik zou het niet doen. Waarom? Je bent er niet zeker van dat je het veulen zelf gaat houden. Er kan natuurlijk altijd wat verkeerd gaan dat je het toch moet verkopen, maar als je op voorhand al niet weet of je het gaat houden... Waarom zou iemand jouw veulen kopen als er al zoveel leuke te koop staan? Een keer een veulentje fokken voor de leuk is imo vermeerderen en niet fokken. Als dat voor eigen gebruik is prima, maar voor de verkoop, nee dat vind ik echt niet wenselijk.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:16

Bij fokken zijn er altijd risico's, zoals het risico op het verliezen of (permanent) blesseren van je merrie en het risico op (flink wat) geld erbij inschieten. Die risico's zou ik alleen willen lopen als ik een hele goede reden had om een veulen te willen fokken, danwel omdat ik graag een opvolger wil voor mijn merrie of omdat ik voor de verkoop een hele goede combi met een hengst kan maken. Nooit als ik het niet zeker weet.

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 16:24

Niet fokken als je geen goede reden en doel hebt. Er is al veel te veel gefokt "omdat een veuelntje zo leuk is".

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:24

Je paardje heeft een goede Vader. Maar als je fokt om te verkopen kijkt men tegenwoordig naar veel meer dan alleen de hengst en papier van de moeder. Heeft de merrie zelf gepresteerd in de sport? Heeft ze al nakomelingen die in de sport lopen (nee dus).
Als de eerste ook nee is zou ik niet zo snel fokken voor de verkoop. Je gaat er dan namelijk nooit veel voor krijgen...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:54

Ik ga mee met QH. Vaderlijn is goed, maar van de moederlijn word ik niet wild. Bovendien heeft jouw merrie, noch haar moeder, een showrecord, noch is ze proven producer.
Wordt moeilijk verkoopbaar, dit veulen, hetzij voor een lage prijs, wat wil zeggen : blij dat je je kosten terughebt.
Ik zou het niet doen, tenzij je voor jezelf een veulen wilt fokken, maar ik denk dan persoonlijk dat je beter (en goedkoper) af zult zijn als je er gewoon eentje koopt.
Merrie is ook al redelijk oud voor een eerste veulen. Haar na haar veulen oppakken voor de sport wordt dan wellicht, gezien haar leeftijd, ook een probleem.
MIjn ervaring is dat dergelijke merries (14 jaar, maiden) met diepvries heel moeilijk vol te krijgen zijn. Dikwijls met cooled semen ook al een probleem. Moet je dus naar vers gaan, en dan wordt de keuze van goede hengsten heel erg beperkt.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 14:08

Dank aan iedereen !
Ga luisteren naar jullie en het niet doen ! :)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:08

De moederlijn van jouw merrie mag er ook best wezen, maar ik kijk dan ook niet naar showrecords omdat die me nou net niet interesseren :o. Wel of een paard gezond is, recht op zijn benen staan, een goed karakter heeft etc. Mijn hengst heeft ook geen showrecord ( en ik ook niet ;) ) omdat ik geen wedstrijdruiter ben, maar hij levert wel leuke paarden en ik kan met hem lezen en schrijven.
Voor het gemiddelde wedstrijdniveau in Nederland zou een kind van jouw merrie met een leuke hengst ook best uit de voeten kunnen :D
Elk paard kan tot op bepaald niveau presteren en voor een topprestatie komt het meestal meer aan op de rijkunstige vaardigheden van een ruiter dan op de "talenten" van een paard.
Een top paard onder een slechte ruiter wordt nooit wat maar een middelmatig paard bij een goede ruiter kan een topper worden ;) .
De leeftijd van de merrie kan een rol spelen maar ze is nou ook weer niet zo "oud" dat het risico heel groot wordt, al is er altijd een kans op complicaties. Vaak zie je wel dat 1e veulens kleiner en ieler blijven dan latere veulens.
Fokken voor de markt is zinloos, er staan ieder jaar hordes veulens te koop, de kosten haal je er eigenlijk nooit meer uit. Dekgeld, onderhoud veulen en merrie, DA kosten, etc. etc.