Nieuwe quarter fokmerrie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:07

wat een combi :oo Moest ik het geld hebben ... :P

LuckyReining

Berichten: 908
Geregistreerd: 15-03-05

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:38

Gave combi, erg benieuwd naar het veulen. Ga het topic even volgen ( hoop tenminste dat je volgend jaar foto's zal plaatsen als het veulen er is ;) )

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 15:55

zal ik zeker doen :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-18 15:56

Is jouw merrie al drachtig, Lara? Bij ons zijn ze uiteindelijk alle zes drachtig gescand! *\o/*

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:57

Neen nog niet :( volgende week laatste poging. Wel van een andere hengst. Vorige x is haar ei spijtig genoeg veel te klein en te snel naar verwachtingen gesprongen

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 16:48

schiet ook niet op, zo... -O-

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 07:28

Gaaf gefeliciteerd
Zag het op fb al voorbijkomen en je hebt er toch 6 drachtig *\o/*

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 08:45

Gefeliciteerd, mooi dier! Wel doof zo te zien aan de oren? Heb je hele fijne paarden aan :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 09:50

Ryder schreef:
Gefeliciteerd, mooi dier! Wel doof zo te zien aan de oren? Heb je hele fijne paarden aan :)


Zie je dat op de tweede foto aan de stand van de oren dan? Of aan wat zie je dat? Oortjes staan op de eerste toch naar voor?

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:01

Hoe kom je bij die extra medische problemen? Dat is echt onzin. De dove paarden die ik ken hebben juist allemaal een superfijn karakter (gehad) en geen problemen daardoor. Dat zou ook wel knap zijn want het komt puur door splash 2 waardoor er geen pigment in het middenoor zit. Puur toeval dus. Geen enkele bemerking om mee te fokken, splash 2 komt van Gunner zelf.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 10:20

Doofheid gaat vaak gepaard met gebits en stemproblemen en is bovendien erfelijk.
Splash2 zou in homozygote vorm ook dode veulens geven dus is er medisch wel iets aan de hand met splash2. En deze is ontstaan bij Katie gun, moeder van gunner. Zij zelf heeft namelijk geen splash2 maar splash1 en gaf toch veulens met splash2.
Ik ken gunners die naast doof ook gebitsproblemen hebben wat natuurlijk niet goed is voor de sport.
Nou ja ieder zijn mening maar ik ben de mening toegedaan dat we geen paarden moeten fokken met handicaps. En vind het jammer dat er bij de fokkers in alle talen gezwegen wordt over de problemen die er wel zijn met gunners.

Dus hoe kan jij zien dat ze doof is? Wit loopt niet over of in haar oor toch?

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:10

Dus dan zou je helemaal niet meer mogen fokken met Gunners wat jou betreft? Gebitsproblemen herken ik overigens echt bij niet 1 doof paard dat ik ken (en ken er aardig wat, ook in de VS). Gelukkig ook maar :)

Ja de stand van die oren is heel typisch. Ik heb nog nooit een horend paard gezien met dergelijk orenspel. De kans op doofheid is groot als het wit boven de ogen zit, ter hoogte van het middenoor. Maar puur qua aftekening is er geen zinnig woord over te zeggen, de ene is heel wit en horend en de ander heeft maar wit boven 1 oor en is toch doof.

Overigens komt doofheid ook voor bij andere rassen met splash, zoals welshjes.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 12:47

Ik rij nu af en toe een dekhengst, directe zoon van gunner. Zijn oren zijn niet wit maar is wel doof. Jlijkbaar omdat hij heel veel wit ook heeft langs zijn keel ... maar wat een fantastisch paard ! <3

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:27

Tuurlijk wel, de niet dove uiteraard, keuze genoeg toch, ik ga ook geen merrie gebruiken met pssm. 50 procent kans is voor mij te groot.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 11:41

Gunny is perfect horend :)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:22

+:)+ ik was er ook vrij zeker van sevke. Jij fokt heel bewust dus je weet wat je doet. ;)
En die oorstand zie ik ook soms bij mijn paarden en die horen ook allemaal perfect.

Ik ben er trouwens zeker van dat in de nabije toekomst we daarover een extra panel gaan krijgen. Het is duidelijk een genmutatie dat er is ingekomen bij Gunner en ze hebben het gelukkig niet allemaal.
Was vroeger ook zo, ‘the’ smart little Lena was herda drager terwijl men dat toen nog niet wist. Kwam een panel aan en nu wil niemand nog met een herda hengst dekken.

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:42

Ik zie dat er in de USA zelfs bewust gefokt wordt om een Herda drager te krijgen in de cutting... er zijn mensen die denken dat het betere prestaties met zich meegeeft, iets in de spieren ofzo.

Ik weet niet hoe het precies in elkaar zit maar ik moet toegeven dat het wel opvallend is hoeveel herda dragers er zijn met uitzonderlijke prestaties.... denk maar aan Highbrow Cat en zijn zonen..

Maar inderdaad, de genetica zit niet stil, denk maar aan de bijkomende pssm testen (p2 en px enzo) het is goed mogelijk dat de panels nog worden uitgebreid met nieuwe aandoeningen...

Ik zou ook liever een horend dan een doof paard hebben, de dove splash paarden die ik ken, zijn niet echt de makkelijkste in omgang.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:48

Maar das toch een huidziekte? Of ben ik mis. Kan dat iets met de spieren te maken hebben?
Ja mensen geloven soms de raarste dingen natuurlijk. Volgens mij puur toeval. Of er zit nog een ander gen voor iets tussen, wie weet. <<)

Is wel bewezen dat bijvoorbeeld zwarte mensen betere lopers zijn dan blanke omdat hun voetstand anders is of zo iets.

Ja idd ik ken zo ook iemand die haar merrie’s laten testen heeft op px en allemaal positief. Ze had sterk de indruk dat ze pssm hadden omdat de symptomen er waren maar ze waren negatief op pssm. Beetje zorgwekkend natuurlijk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:15

Fotsy schreef:
Ja idd ik ken zo ook iemand die haar merrie’s laten testen heeft op px en allemaal positief. Ze had sterk de indruk dat ze pssm hadden omdat de symptomen er waren maar ze waren negatief op pssm. Beetje zorgwekkend natuurlijk.


Ik ken ook zo iemand. Sterk het vermoeden van pssm, alles laten testen : negatief. Toch blijven verder zoeken en die hebben nu P2 en Px. Bangelijk.

Ik zou Gunny niet gekocht hebben moest ze doof zijn geweest. Ik vind het fokken met dove paarden een kwalijke zaak. Je gaat er bij honden toch ook niet bewust een defect infokken? Enkel omdat dat doof-gen van Gunner afkomstig is, wordt de afwijking compleet goedgepraat. Ik vind dit een beetje struisvogelpolitiek. Gunnerbloed is goed, maar niet ten koste van alles.

Tinniie

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:34

Idd, helemaal juist verwoord :)

Ik ben ook benieuwd hoe het fokken met het SW 2 gen zich verder gaat ontwikkelen. Tot nu toe is er slechts 1 paard homozygoot getest bij Animal Genetics, op dik 300 dragers ofzo. Ze kunnen er ook niet bij verzekeren of dat specifieke paard al dan niet in leven is.. zijzelf raden daarom aan om geen SW2 paarden te kruisen omdat ze vermoeden dat het lethaal is in homozygote vorm.

In de toekomst zal het meer en meer voorkomen dat SW2 nakomelingen van Katie Gun met elkaar gekruist worden als het bloed wat verder weg zit. En niet iedereen is er echt van op de hoogte. Dus ik ben benieuwd hoe dat gaat evolueren.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuwe quarter fokmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-18 16:43

idd! Er wordt ook meer en meer Gunner op Gunner gezet, en ook daar verwacht ik problemen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:05

Heel goed gezegd sevke _/-\o_

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:49

Maar met een Gunner houd je toch altijd kans op een doof veulen? Of weet je zeker dat er geen splash2 gen in zit? Je hebt iig niet meer kans op een doof veulen uit een dove merrie, het gaat om het gen zelf. Ik snap je helemaal qua fokken hoor, super dat je dat verantwoord doet! Daarom ook supergoed dat je een BAER-test hebt laten doen, dat doen er niet zoveel!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:10

Als de doofheid afkomstig is van een autosomaal dominant gen dan kan je alleen dove veulens krijgen als een van de ouders doof is. Als de doofheid Xgebonden dominant is dan kunnen alleen hengstenveulens doof worden als opnieuw een van de ouders doof is. Want gunner is doof geworden door een genmutatie vermits zijn beide ouders niet doof waren. Dus dit is 50/50 overerfbaar want het kan niet dat het recessief is want anders zouden er niet zoveel dove zijn en zouden er meer dragers zijn dan alleen gunners.
Ik weet niet in hoeverre er statistieken zijn van de dove paarden maar die die ik ken zijn wel allemaal hengsten/ruinen. Misschien toevallig.
Dus uit twee niet dove paarden, kan er geen doof veulen komen tenzij er een genmutatie plaatsvindt maar dit is al heel uitzondering zoals bij Katie gun haar nakomelingen.

Moest het echt van de splash2 alleen komen en de gradatie van de witaftekeningen dan kan idd iedereen die met een gunnernakomeling fokt een doof veulen krijgen. Wat volgens mij genetisch niet te verklaren is. En trouwens zijn er die bijna geen wit hebben en toch doof en die die wel veel wit hebben en splash2 zijn en niet doof.
Zijn er ergens statistieken hieromtrent dat er al vaak veulens geboren zijn uit niet dove ouders? Weet iemand dit?
Die die ik ken komen allemaal van een dove vader. Wat ik ook weer zeer jammer vind dat die zelfs niet zo geadverteerd staat.

Maar eigenlijk is dit beetje off topic aan het gaan zo.

We gaan ons nu vooral concentreren op de dracht van gunny

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:45

Ik had een doof paard uit 2 horende ouders. Ken toevallig juist meer dove merries dan hengsten/ruinen trouwens. Er is een fbgroep (internationaal) gewijd aan dove paarden en die hebben niet allemaal een Katie Gun-achtergrond trouwens. En zijn ook niet allemaal QPA’s. Wel allemaal heterozygoot splash2.