Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Insemineren

 
Profiel   

Ik weet niet of dit hier mag maar ik wil mijn merrie laten dekken (KI)
maar waar laten jullie je merrie insemineren? en wat zijn dan de kosten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 19:24 



 
Profiel   

Hoi, misschien kun je je vraag wat duidelijker stellen, al je topics beginnen met een dergelijke vraag - en dan stop je er weer mee :-). Als je volgend jaar een veulen wilt moet je eerst gaan nadenken of dat allemaal wel past. Je hebt extra kosten van het insemineren, maar wat dacht je van een veulen? Kost veel tijd en geld! Dan kun je gaan nadenken over een hengst - en dan vertelt de hengstenhouder jou wel hoeveel het kost en hoe dat in z'n werk gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 19:30 



 
Profiel   

Ts je kan sperma opvragen bij de mensen welke hengst je wilt, de DA insemineert hem dan voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 19:31 



 
Profiel   

Kendra schreef
Hoi, misschien kun je je vraag wat duidelijker stellen, al je topics beginnen met een dergelijke vraag - en dan stop je er weer mee :-). Als je volgend jaar een veulen wilt moet je eerst gaan nadenken of dat allemaal wel past. Je hebt extra kosten van het insemineren, maar wat dacht je van een veulen? Kost veel tijd en geld! Dan kun je gaan nadenken over een hengst - en dan vertelt de hengstenhouder jou wel hoeveel het kost en hoe dat in z'n werk gaat.


Ik heb al een voorkeur qua hengst maar wat het (vind ik) met veel hengstenhouders is, is dat als je een vraag stelt dat ze dan gelijk denken dat je wilt dekken. Ik heb dit al een aantal keer gehad :)

Ik weet dat een veulen veel tijd en geld kost, ik probeer alleen de kosten zo goed mogelijk op een rijtje te zetten aangezien ik het grootste deel zelf moet betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 19:53 



 
Profiel   

Birdie60 schreef
Ts je kan sperma opvragen bij de mensen welke hengst je wilt, de DA insemineert hem dan voor jou.


Ja dat wist ik al, ik weet alleen niet hoe duur bv de inseminatie en de scans zijn. Dit wil ik graag weten zodat ik kan sparen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-18 19:54 



 
Profiel   

Reken toch zeker op een paar 100 eur per poging..

Dit jaar was ik bovenop het dekgeld kwijt:

Voor mijn ene merrie :hengstig spuiten 45, 150 handling fee, 100 zaadafname, 50 verzending, 145 ki kosten (inclusief stalgeld merrie+veulen) . totaal dus bijna 500€
De andere: hengstig spuiten 45€, 150€ afname + verzending, 155 ki kosten (inclusief stalgeld merrie+veulen) Totaal 350€
Zaterdag worden ze beide gescand op dracht dus dat is ook nog eens elk pakweg 30€ erbij. Als ze drachtig zijn worden ze dan een maand later nog eens gescand, als ze niet drachtig zijn begint het spelletje opnieuw.

Het kan erg verschillen van hengst tot hengst. Bij onze hengst zijn de extra kosten bv 60€ zaadafname en 60/70 verzending.

Prijzen op ons dekstation (prijzen zonder 21% btw)

[ img ]

Normaal kan je die wel bij elk dekstation op de site vinden. Hier kan ook erg veer verschil inzitten per station.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-18 06:41 



 
Profiel   

CheyenneF schreef
Kendra schreef
Hoi, misschien kun je je vraag wat duidelijker stellen, al je topics beginnen met een dergelijke vraag - en dan stop je er weer mee :-). Als je volgend jaar een veulen wilt moet je eerst gaan nadenken of dat allemaal wel past. Je hebt extra kosten van het insemineren, maar wat dacht je van een veulen? Kost veel tijd en geld! Dan kun je gaan nadenken over een hengst - en dan vertelt de hengstenhouder jou wel hoeveel het kost en hoe dat in z'n werk gaat.


Ik heb al een voorkeur qua hengst maar wat het (vind ik) met veel hengstenhouders is, is dat als je een vraag stelt dat ze dan gelijk denken dat je wilt dekken. Ik heb dit al een aantal keer gehad :)

Ik weet dat een veulen veel tijd en geld kost, ik probeer alleen de kosten zo goed mogelijk op een rijtje te zetten aangezien ik het grootste deel zelf moet betalen.


Jij wilt dekken, wilt alle kosten ed weten, maar een hengstenhouder mag niet denken dat jij wilt dekken? :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-18 06:53 



 
Profiel   

cobiie schreef
Kendra schreef

Ik heb al een voorkeur qua hengst maar wat het (vind ik) met veel hengstenhouders is, is dat als je een vraag stelt dat ze dan gelijk denken dat je wilt dekken. Ik heb dit al een aantal keer gehad :)

Ik weet dat een veulen veel tijd en geld kost, ik probeer alleen de kosten zo goed mogelijk op een rijtje te zetten aangezien ik het grootste deel zelf moet betalen.


Jij wilt dekken, wilt alle kosten ed weten, maar een hengstenhouder mag niet denken dat jij wilt dekken? :o?

Ik bedoelde het niet op deze manier. Ik heb namelijk een keer een paar vragen aan iemand gesteld over hun hengst, gewoon om te kijken ''Hm is het qua hoogte, karakter en bespiering wat ik wil'' deze mensen dachten gelijk dat ik met hun hengst wilde dekken, daarom wacht ik liever met vragen stellen totdat ik zeker weet dat ik het geld heb om te dekken en ik deze hengst zeker weten wil :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-18 09:19 



 
Profiel   

Als je duidelijk bent valt dat redelijk mee denk ik, ze zitten in de drukke periodes niet op pennyvragen te wachten dat wil ik wel geloven, maar duidelijke vragen zijn voor hun zo te beantwoorden.

Over dekken in de western wereld weet ik niet veel, maar bij het kwpn gaat het ongeveer zo:

Je bepaald welke hengst je wilt, dan is het de vraag of deze in Nederland bij een hengstenboer staat of in het buitenland. Dan is de vraag is er vers sperma beschikbaar of enkel diepvries.

In Nederland en met vers sperma kan je met je merrie naar de hengstenboer als ze hengstig is, je kan haar daar een paar dagen laten staan zodat ze op het juiste moment kunnen insemineren.
Voor de da kosten kan je een pakket afnemen of alles los betalen, in het pakket zit vaak niet alles inbegrepen zoals bijv hengstig spuiten.
Je kan ook beslissen je paard thuis te houden en de da bij je op het erf laten scannen om te bepalen wanneer het juiste moment is om te insemineren. Dan bel je de hengstenboer of het sperma naar je opgestuurd kan worden of je haalt het zelf op.
Bij diepvries sperma is het verstandig meerdere keren per dag te scannen, dus dan is thuis houden van de merrie niet handig.
Ook als de merrie niet drachtig wordt (gust blijft) dan dien je vaak een deel van het dekgeld te betalen aan de hh.
De merrie moet je voor het kwpn volgens mij op naam hebben staan om de eventuele geboorte van het veulen te kunnen melden. Daarbij betaal je bij geboorte aan het stamboek nog chip/registratiekosten.

Conclusie als je wilt weten wat grof weg de kosten gaan worden zal je toch rond moeten bellen naar de personen/bedrijven waar je dan mee te maken gaat krijgen, iedereen rekent andere prijzen en er zit verschil in of je merrie bij eerste inseminatie gelijk drachtig is of dat je de gehele zomer steeds nieuwe pogingen moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-18 12:13 



 
Profiel   

Eigenlijk moeilijk te zeggen want je weet nooit hoe snel het pakt en hoeveel cyclussen je zal nodig hebben.
Bovendien zijn de western hengsten zelf ook al redelijk duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-05-18 21:15 



 
Profiel   

Nou ja... zo onvoorspelbaar vind ik het nu ook weer niet ....
- Wij gaan gemiddeld met een merrie 4x naar de dierenarts om te scannen. Dat kost 25 euro per keer + 21% BTW = €121
- In september nog 1x ivm gustverklaring, € 30
- Dekgeld afhankelijk van de hengst, voor het gemak € 1000
- HH komt gewoon insimeneren, zit bij de prijs in.
- Reken op 2 bezoeken van de DA na de geboorte. Als het meezit het je ze niet nodig, maar meestal is er toch wel iets. Reken daarvoor € 100
- veulenregistratie is bij het KWPN €170 (incl BTW)

Totaal dus rond de 1400 - 1500 euro.
Dat is dus een optimistisch scenario. Als je merrie niet makkelijk drachtig wordt, als je de DA laat komen of je brengt je merrie naar de hh: allemaal kostenverhogend.
Bovendien heb je dan een veulen en begint de pret pas echt: voordat je er mee aan de slag kunt ben je wel weer een paar duizend euro verder....

Wij fokken overigens al jaren en eigenlijk worden onze merries zonder uitzondering probleemloos drachtig. Ervaring is dus wel een dingetje - ik zou me dus zeker de eerste keer laten helpen iemand met wat verstand van zaken ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 00:39 



 
Profiel   

Kendra schreef
Nou ja... zo onvoorspelbaar vind ik het nu ook weer niet ....
- Wij gaan gemiddeld met een merrie 4x naar de dierenarts om te scannen. Dat kost 25 euro per keer + 21% BTW = €121
- In september nog 1x ivm gustverklaring, € 30
- Dekgeld afhankelijk van de hengst, voor het gemak € 1000
- HH komt gewoon insimeneren, zit bij de prijs in.
- Reken op 2 bezoeken van de DA na de geboorte. Als het meezit het je ze niet nodig, maar meestal is er toch wel iets. Reken daarvoor € 100
- veulenregistratie is bij het KWPN €170 (incl BTW)

Totaal dus rond de 1400 - 1500 euro.
Dat is dus een optimistisch scenario. Als je merrie niet makkelijk drachtig wordt, als je de DA laat komen of je brengt je merrie naar de hh: allemaal kostenverhogend.
Bovendien heb je dan een veulen en begint de pret pas echt: voordat je er mee aan de slag kunt ben je wel weer een paar duizend euro verder....

Wij fokken overigens al jaren en eigenlijk worden onze merries zonder uitzondering probleemloos drachtig. Ervaring is dus wel een dingetje - ik zou me dus zeker de eerste keer laten helpen iemand met wat verstand van zaken ...


Ik weet wel dat mijn merrie heel ''goed'' hengstig is. Wij moeten haar zelfs kruiden geven zodat ze minder last heef. Anders kan je echt niet met haar omgaan :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 17:13 



 
Profiel   

Dat zegt niet of ze makkelijk drachtig wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 17:32 



 
Profiel   

Goh, de hengstenhouders die ik ken gaan de vragen van een 15-jarige niet au serieux nemen... Als je nu nog moet beginnen sparen om alle bijkomende kosten te betalen dan ga je voor dit jaar te laat zijn dus ik raad je aan om eerst te sparen en rustig een hengst te zoeken en je te informeren en dan volgend jaar je merrie te laten dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 17:40 



 
Profiel   

In zo'n geval kwam vroeger gewoon een leuke hengst die in de buurt stond langs voor een natuurlijke dekking.Waarom moet dat tegenwoordig allemaal zo ingewikkeld en duur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 18:18 



 
Profiel   

anjali schreef
In zo'n geval kwam vroeger gewoon een leuke hengst die in de buurt stond langs voor een natuurlijke dekking.Waarom moet dat tegenwoordig allemaal zo ingewikkeld en duur?

Dat is geen fokken, dat is vermeerderen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 18:25 



 
Profiel   

anjali schreef
In zo'n geval kwam vroeger gewoon een leuke hengst die in de buurt stond langs voor een natuurlijke dekking.Waarom moet dat tegenwoordig allemaal zo ingewikkeld en duur?


Dat ging vroeger helemaal niet zo. Ook toen werd er naar de best passende hengsten gezocht.

De keuze was inderdaad beperkter. En ja er werd natuurlijk gedekt.

Maar de resultaten met een padhengst(de hengst ging langs de merries) waren ook minder.
Zeker als jouw merrie als laatste mocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 18:33 



 
Profiel   

Ik herinner me de (kranten)advertenties van vroeger nog,dan stond er bij ,met de hengst wordt gereisd, of: met de hengst wordt niet gereisd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 19:13 



 
Profiel   

maximuss schreef
Goh, de hengstenhouders die ik ken gaan de vragen van een 15-jarige niet au serieux nemen... Als je nu nog moet beginnen sparen om alle bijkomende kosten te betalen dan ga je voor dit jaar te laat zijn dus ik raad je aan om eerst te sparen en rustig een hengst te zoeken en je te informeren en dan volgend jaar je merrie te laten dekken.


Ik hoef niet alleen te sparen, ik heb ook een ouder die niet in de paarden zit en graag de kosten wilt weteb.Plus hoezo zou iemand een 15 jarige niet serieus nemen? Ik zou dit echt niet doen als ik niet serieus was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 19:31 



 
Profiel   

Ik hoop dat je snapt dat de meeste mensen niet graag zaken doen met een minderjarige...
Hier bellen/ mailen er ook regelmatig minderjarigen ivm dekkingen en dan is het standaard antwoord: laat je moeder/ vader contact opnemen. En dan wordt het stil...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 19:37 



 
Profiel   

maximuss schreef
Ik hoop dat je snapt dat de meeste mensen niet graag zaken doen met een minderjarige...
Hier bellen/ mailen er ook regelmatig minderjarigen ivm dekkingen en dan is het standaard antwoord: laat je moeder/ vader contact opnemen. En dan wordt het stil...


Het contact via email E.d gaat ook via mijn moeder, ik snap wat je bedoelt alleen niet alle minderjarige zijn hetzelfde Ik vond de kosten op veel websites van dierenartsen niet terug (wat aan mijn ongeduld kan liggen of dat ik moe was toen ik keek) , ik weet dat hier veel verschil in zit en daarom wilde ik weten wat anderen betaalden voordat wij dalijk 4x meer betalen terwijl het goedkoper kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 19:43 



 
Profiel   

Dat zou je dan het best ineens aan je eigen dierenarts vragen, dan weet je het direct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 19:48 



 
Profiel   

Als je geen ervaring hebt, zou ik liever kiezen voor een DA die aantoonbaar ervaren is in eieren scannen en dat soort zaken. Goedkoop kan zeker in zo’n geval ook duurkoop zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 21:00 



 
Profiel   

Kendra schreef
Als je geen ervaring hebt, zou ik liever kiezen voor een DA die aantoonbaar ervaren is in eieren scannen en dat soort zaken. Goedkoop kan zeker in zo’n geval ook duurkoop zijn...


Ja dat snap ik, daarom vraag ik ook advies Ik wil natuurlijk het beste voor haar

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 21:05 



 
Profiel   

Voor het paard maakt het niks uit, maar als je DA niet goed kan beoordelen wanneer je moet insimeneten wordt het heel snel duur ....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-18 21:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen