Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Drachtig, of niet?

 
Profiel   

Hi,
Ik plaats dit voor een kennis van mij,
Zij heeft haar merrie laten insemineren dat is 23 dagen geleden.
Bij de 18 dagen scan, kon de DA niks vinden, maar hij vond het raar dat de baarmoederwand strak was aangezien hij dacht dat zij weer hengstig zou moeten worden.
De DA was zichtbaar bang voor deze merrie, omdat zij de eerste keer met opvoelen zijn arm probeerde te breken door te gaan zitten (reiners he ;) ) Op de kliniek had hij haar wel een aantal keer gesedeerd. De dierenarts was dinsdag na 10 min (incl spullen pakken) weer weg. Hij heeft geen stilstaand beeld gemaakt van de baarmoeder, en zij vindt het dus ook raar dat hij zo snel was. De merrie stond een soort half gedraaid, tegen de muur aan.
Kan het zijn dat de DA het bevruchte eitje niet gezien heeft?
Deze merrie is namelijk altijd heel zichtbaar hengstig en zelfs vandaag reageerde ze niet op een hengst.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 19:22 



 
Profiel   

Ik zou een andere da voor second opinion laten komen. Verder geen verstand van fokken hoor, maar ik zou haar sowieso nog een keer laten scannen/opvoelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 19:36 



 
Profiel   

Als deze merrie zich zo moeilijk laat scannen, zou ik met haar naar een kliniek of DA rijden om daar te laten scannen in een opvoelbox. Veiligheid voor alles. het kan idd dat de DA het vruchtje heeft gemist, maar als je het DBT 2019 een beetje volgt zijn er ontzettend veel merries die niet doorzetten in hun hengstigheid. Het kan dus beiden zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 19:40 



 
Profiel   

suffie schreef
Als deze merrie zich zo moeilijk laat scannen, zou ik met haar naar een kliniek of DA rijden om daar te laten scannen in een opvoelbox. Veiligheid voor alles. het kan idd dat de DA het vruchtje heeft gemist, maar als je het DBT 2019 een beetje volgt zijn er ontzettend veel merries die niet doorzetten in hun hengstigheid. Het kan dus beiden zijn.

Ze is dus voor veel opvoel boxen te klein. Ze is 1,45 en waar ze stond werden veel KWPN'ers geinsemineerd ook, dus de opvoelbox was hoog. Ze heeft dus ook in die opvoelbox daar de DA zn arm bijna gebroken :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 19:47 



 
Profiel   

Fennadev schreef
Ik zou een andere da voor second opinion laten komen. Verder geen verstand van fokken hoor, maar ik zou haar sowieso nog een keer laten scannen/opvoelen

Ja dat zijn ze ook van plan, ze wilden alleen weten of mensen hier ook ervaring meehebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 19:48 



 
Profiel   

Op ons dekstation worden ook veel warmbloeden gedaan, maar die boxen zijn geen probleem voor onze quarters hoor. Dan doen ze gewoon een klepje meer open :)

Ik zou idd nog eens laten scannen, soms kan het idd gemist worden, en als ze niet drachtig was zou ze toch ook al iets van (beginnend) hengstigheid moeten gezien hebben op de scan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-18 22:26 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Op ons dekstation worden ook veel warmbloeden gedaan, maar die boxen zijn geen probleem voor onze quarters hoor. Dan doen ze gewoon een klepje meer open :)

Ik zou idd nog eens laten scannen, soms kan het idd gemist worden, en als ze niet drachtig was zou ze toch ook al iets van (beginnend) hengstigheid moeten gezien hebben op de scan...


Zulke boxen hebben ze hier ook, plank eruit tot de juiste hoogte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 08:04 



 
Profiel   

Normaal duurt scannen ook niet lang. Bij ons duurt het ook altijd maar 10 min, inclusief spullen pakken. Op 18 dagen zou het vruchtje duidelijk zichtbaar moeten zijn. Het kan dat het eerst aangepakt is, maar dan uiteindelijk toch afgestoten en daarmee de cyclus verstoort werd. Ik zou binnen een dag of twee nog eens laten scannen. Als er dan geen vruchtje te zien is, dan is ze leeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 08:35 



 
Profiel   

Ik volg even want ik heb gisteren mijn merrie laten scannen op drachtigheid. Dit moest na 14 dagen ivm dubbele ovulatie en dus kans op tweeling. Dit was de 2e poging en ze is wederom niet drachtig maar dit keer wel met een maar erachter.
Er was wel iets te zien wat verdacht veel op een vruchtblaasje lijkt. Heel mooi rond. Echter voor 14 dagen dracht zo klein dat dat meestal geen goeds betekent volgens de dierenarts. Het vruchtblaasje was 4 mm terwijl dit 14 mm zou moeten zijn. Verschil is dus wel heel erg groot.

Bij een kennis is na 18 dagen dracht het vruchtje gemist en is er een week later toen ze wilde scannen op hengstigheid toch een vruchtje gezien, maar heel erg klein. Ze moest 2 weken later nogmaals laten scannen om te kijken of het wel goed groeide. Dat bleek gelukkig het geval. Nu weet ze niet meer hoe groot dat vruchtje precies was, maar het kan dus blijkbaar wel dat het zo klein was dat het gemist is en een groeispurt heeft gemaakt.

Ik heb van de dierenarts het advies gekregen om over 3 dagen nogmaals te laten scannen, om te kijken of het een cyste is of toch een klein vruchtje. Dit omdat een cyste niet groeit en een vruchtblaasje wel. Maar ik zit er eigenlijk sterk aan te denken om eerst de hengstigheid af te wachten. Die moet binnen een week ook weer beginnen. Ik heb nu al zoveel kosten gemaakt en de kans is klein dat het toch bingo is. Benieuwd hoe bokt daarover denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 10:35 



 
Profiel   

Als jou merrie altijd duidelijk zichtbaar hengstig is, dan zou ik dat gewoon afwachten ipv direct weer een echo te doen. Als de hengstigheid uit blijft, dan zou ik wel weer een echo doen.

Helaas bij mij geen succes met mijn merrie drachtig krijgen, ook met 16dagen eerst 'iets' gezien wat het mogelijk kon zijn. Op dag 19 bleek het helaas toch wel echt een cyste te zijn en dus geen dracht. Alleen moet ik stoppen met proberen vanwege dat ze toch al een 'probleem'-merrie is om drachtig te krijgen.

In de toekomst hoop ik een mooi Paint merrie veulen te kopen waar ik dan alsnog eens een veulen mee kan fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 12:33 



 
Profiel   

Mijn merrie is altijd heel goed hengstig en niet te missen daarin. Dat is een voordeel.
Jammer dat het bij jou niet lukt Cyliyana

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 12:41 



 
Profiel   

frutsels schreef
Mijn merrie is altijd heel goed hengstig en niet te missen daarin. Dat is een voordeel.
Jammer dat het bij jou niet lukt Cyliyana

De merrie van mijn kennis is idd ook altijd goed hengstig en heel zichtbaar, ze is nu echt niet hengstig :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 13:14 



 
Profiel   

Dat kan. Maar wil niet direct zeggen dat ze drachtig is. Ik zou zeker opnieuw laten scannen. Als ze al 23 dagen is moet het al erg duidelijk te zien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 15:35 



 
Profiel   

Zo’n scan kost 30€. Is toch beter zeker zijn dan erover speculeren op een forum?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 15:36 



 
Profiel   

sevke schreef
Zo’n scan kost 30€. Is toch beter zeker zijn dan erover speculeren op een forum?

Ja zeker, ze wordt ook gewoon gescand, maar de eigenaar vroeg zich gewoon af of dit kon :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 15:41 



 
Profiel   

Een scan bij mij kost 94 euro omdat ik de dierenarts aan huis moet laten komen.
Als ze niet hengstig wordt, doe ik dat uiteraard. Als ze wel hengstig wordt, moet ik sowieso ook een dierenarts laten komen voor opnieuw inseminatie. Dus dan wordt ze sowieso gescand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 15:51 



 
Profiel   

Wat ik echter nog steeds niet snap is ook al zien ze geen vrucht, het verschil tussen een drachtige baarmoeder en een niet drachtige is zelfs al door mezelf heel duidelijk te zien op de scan. Wel nieuw en goed scanapparaat. Dus dat kunnen ze toch al zeggen ook al vinden ze het vruchtje niet direct. Dan kan de bevruchting al plaatsgevonden hebben en de voorbereiding van de baarmoeder op de innesteling, wat een eventuele volgende hengstigheid zwaar in de wegkan zitten als het vruchtje zich alsnog niet ingenesteld heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-18 21:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen