Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Plaats een nieuw onderwerp

Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

 
Profiel   

Ik kreeg gister een compliment van Henk van Amstel over Joy! Ze is groot, klopt, maar heeft een sprekend hoofd en zit nu al goed in haar bespiering. Gister heeft Gera Hoving weer foto's gemaakt en ik heb al een sneak peak.

[ img ]
[ img ]

Hopelijk komen er wat standfoto's bij die ik kan posten. Ik ben benieuwd hoeveel Joy nog gaat groeien, maar dat ze bepaald geen laatbloeier is, is wel duidelijk :))
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 10:20 



 
Profiel   

Gimme_Spurs schreef
Ja want wat ís eigenlijk de rasstandaard van de quarter? Want de aqha heeft dat natuurlijk heel mooi opgeschreven, maar klopt dat nog wel met überhaupt de tweedeling die je ziet binnen de quarters?

Dat klopt idd allang niet meer, maar omdat QxQ nou eenmaal een Q-papier krijgt zullen de verschillen alleen maar groter worden.

@My_Little_P: hoe 'oud' moet een ras zijn om ras genoemd te worden ? :D Bij honden mag je -meen ik- al na 4 generaties van een nieuw ras spreken. Bij de Quarter hebben ze er -meen ik- 1940 voor gekozen :) Ze hebben een paar stempelhengsten genomen die aan de standaard voldeden en de foundation Quarter was geboren :)

Overigens werd er vroeger ook gekruist met een Frans trekpaard (de voorloper daarvan). Hierdoor is het bulldog type ontstaan, want de Quarter moest ook gewoon een zware kar kunnen trekken... en voor de snelheid in de weekend-wedstrijden kwam er wat verbasterd Arabisch bloed bij.

@quarterH: die speciale kontvorm zal eerder de lage staartaanzet zijn en de onderstandige achterbenen... dit zou zo gefokt zijn omdat een reiner dan beter zou kunnen stoppen. Dat je hierdoor een andere botgroei krijgt mag logisch zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 10:34 



 
Profiel   

Het is wel zo dat het idd een mengelmoes is van verschillende rassen en nog een vrij jong stamboek en zelfs de qh uit de cowhorse klassen kan je niet vergelijken met een qh uit een pleasure klasse. Toch zijn het allemaal quarters die zoooooo verschillend zijn in grote, bespiering ed.
Dus dat hondenras vergelijk slaat nergens op.

Komt het er dan op neer dat hoe meer foundation bloed, hoe minder volbloed er in zit of heeft het daar niets mee te maken.
Doc bar was een volbloed zeker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 13:38 



 
Profiel   

@fotsy: ik maakte de vergelijking met een hondenras omdat het de mensen die het ras 'maken' de mensen zijn die besluiten van wanneer af het een ras is.

Foundation bloed IS volbloed

Wimpy P-1 = overgrootvader TB
Rialto P-2 = grootvader TB
Joe Reed P-3 = vader TB
Joe Bailey P-4 = overgrootmoeder TB (vaders kant), moeders kant een onbekende merrie ???
Chief P-5 = grootmoeder (vaders kant) TB, grootmoeder onbekend..

en ga zo maar even door met de rest van de eerste 20 hengsten :)
Oklahoma Star P-6 Columbus P-7 Colonel P-8 Old Red Buck P-9 Old Jim P-10 Sheik P-11 Cowboy P-12 Waggoner’s Rainy Day P-13 Old Red Bird P-14 Brown Possum P-15 Whiskaway P-16 Little Richard P-17 Yellow Boy P-18 Tomate Laureles P-19 Pancho P-20

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 14:13 



 
Profiel   

Oh bedankt dubbeldun, had ik het dus mis op ja :P
Het is wel opvallend denk ik in hoeverre doc bar aanwezig is.

En idd zoals jij zei dubbeldun zou het aan de lage staartinplant misschien liggen die puntkont. Ik vind het vreselijk lelijk en zie liever een volle kont.
Zoals tinniie haar hengst.
Heb zelfs duidelijke foto’s gevonden van twee cremello veulens met paar dagen verschil van leeftijd. De eerste is van een vriendin van me en volle quarter , de tweede is de mijne en halve paint. Ik denk niet dat je dit er met training en bespiering uithaalt want ik zie het bij sommige volwassen qh ook.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 15:05 



 
Profiel   

Bij de foundation verenigingen is foundation net geen volbloed. (NFQHA, FQHR,..)
Volbloed/TB telt als 0% en je vind hier en daar lijstjes terug met ‘bekende’ paarden waar je van kan gaan verder tellen voor je eigen paard.

Alles voor 1940 wordt zoiezo wel beschouwd als 100% foundation. Na 1941 verminderen de toegevoegde TB’s het percentage.

https://www.fqha.com/articles/Calculati ... entage.htm

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 15:36 



 
Profiel   

Me het niet te moeilijk maken he nu, :D ken er niks van maar ik dacht ook net dat ze dan net niet teveel gekruist waren met een volbloed

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 15:42 



 
Profiel   

Van de eerst opgenomen Quarters (de Foundation) werd het TB-percentage 'vergeten'/weggepoetst, maar het zit er natuurlijk wel gewoon in. Men keek meer naar het plaatje wat men wilde zien én wat deze dieren aan presterend nageslacht hadden of zelf gepresteerd hadden. Ook als van de ouders soms helemaal niets bekend was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 16:12 



 
Profiel   

quarterH schreef
...
En mbt de 'te dikke Quarters' discussie. Het is een ander ras en dat kun je niet met elkaar vergelijker.
Een hazewindhond hoort ook dunner te zijn dan bv een bullterrier, daar verwachten we toch ook niet van dat ze allemaal even dik/dun zijn... De quarter is in deze meer de bullterrier, en het dressuur/springpaard meer de windhond...


@quarterH, wat betreft de 'te dikke Quarters' discussie, ik vind ze ook mooier als ze zo rond zijn maar wat is jouw mening dan wat betreft wat nog gezond is en wat echt te dik is?

Twee pagina's terug heb ik een balletje opgegooid dat ik graag de ribben van een paard voel maar ze absoluut niet wil kunnen zien.
Bij mijn 2 Quarter kruisingen kan ik absoluut geen rib voelen terwijl ik echt niet het idee heb dat ik ze overvoer.
Ik vind ze nu mooi om te zien maar mochten ze toch te vet zijn dan liggen toch hoefbevangenheid en andere problemen op de loer? Of is een Quarter daar minder gevoelig voor ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 17:15 



 
Profiel   

henny_w schreef
Ik vind ze nu mooi om te zien maar mochten ze toch te vet zijn dan liggen toch hoefbevangenheid en andere problemen op de loer? Of is een Quarter daar minder gevoelig voor ?

Zeker niet, wat dat betreft is een Quarter net een gewoon paard ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 17:42 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
henny_w schreef
Ik vind ze nu mooi om te zien maar mochten ze toch te vet zijn dan liggen toch hoefbevangenheid en andere problemen op de loer? Of is een Quarter daar minder gevoelig voor ?

Zeker niet, wat dat betreft is een Quarter net een gewoon paard ;)


_O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 17:50 



 
Profiel   

[ img ]

Toch gelukt om een soort van standfoto te maken gister. Dit is echt toeval, aangezien madame niet stil wilde staan. Dus ik weet nou jiet of je hier iets zinniga over kan zeggen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-18 23:40 



 
Profiel   

DubbelDun schreef
Zeker niet, wat dat betreft is een Quarter net een gewoon paard ;)


Dat dacht ik ook maar dan zijn de mijne toch echt te dik en als ik diverse foto´s voorbij zie komen dan vermoed ik dat best veel Quarters daar last van hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-18 08:58 



 
Profiel   

https://www.paardenarts.nl/wp-content/u ... _Score.png

En QPA's mogen dan meer spieren hebben... spieren is geen vet !!

Overigens doet het ene paard het beter als het iets te veel kilo's heeft en de ander juist als het net iets te licht is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-18 09:06 



 
Profiel   

Dat is idd gewoon zo, heeft niks op zich met ras te maken. Je ziet in alle rassen een grote verscheidenheid aan paarden.
Maar ik denk dat ik mijn paardjes toch een beetje te royaal laat leven. :o Maar als je in luilekkerland woont, is het moeilijk ze meer in conditie te krijgen. Ze zouden gewoon veel meer moeten werken.

Gimme spur, ze is leuk jouw joy, beetje onderstandig zowel achter als voor en ze lijkt rechtsvoor, aanzicht als je erop zou zitten, een iets zwakkere koot te hebben dan links. Ik zie het niet zo super goed op de foto omdat ze niet vierkant staat. Maar het achterste voorbeen staat rechter dan het voorste voorbeen op de foto, lijkt wel. Dat uit zich precies ook in de langere teen die kant.

Maar ja ze staan ook niet vierkant dus moeilijk te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-18 14:12 



 
Profiel   

Gimme Spurs, ik heb er geen verstand van maar ik vind haar vooral heel mooi bespierd. Iets te rond/dik? Vind dat lastig te beoordelen van een foto.

Ben benieuwd wat jullie van mijn 2-jarige paint horse vinden. Persoonlijk is dit echt mijn smaak. Ik ben niet zo van de vreselijke spierbonkjes. Vind haar nog wel iets smal in de hals en borst. Hiop dat dit met training en bespiering nog een hoop recht trekt.

Beste standfoto die ik kan vinden:
[ img ]

En haar achterste:
[ img ]

Het heeft me even gekost haar goed op gewicht te krijgen vorig jaar.

Ze zou allround gefokt zijn met veel foundationbloed maar ik heb conpleet geen verstand daarvan. Haar vader is Paint em all Dun.

Ben benieuwd hoe jullie haar zouden omschrijven, wat voor discipline ze op basis van haar bouw het meest geschikt voor zou zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 22:28 



 
Profiel   

Dank Fotsy en Kimmsel! Ik vind inderdaad ook dat ze wat week gekoot is aan de voorkant. Ik heb het destijds aangegeven bij de smid, die zei dat ik me er geen zorgen om hoefde te maken.

Onderstandig, ja ook wel. Alhoewel deze foto niet daar niet echt representatief voor is, aangezien ze echt geen moment stil wilde staan en ze wellicht net haar gewicht naar voren bracht om te vertrekken. Bij de standfoto van vorig jaar is niets te merken van het onderstandig staan.

Te dik... Tja ook daar ben ik het mee eens. Maar ze is 2, staat 24/7 op het land en krijgt niet bijgevoerd. Ik weet niet wat ik moet doen om het te minderen, dus ik laat het lekker zo :+ . Richting de winter zullen er wel weer wat kilo's af gaan. Hoorde van haar fokster dat haar mama ook de neiging heeft snel aan te zetten, dus ik ga daar met voeren (als ze uitgegroeid is en in het werk staat) zeker op letten.

Kimmsel wat een leuk paard is die paint! Het is erg moeilijk om er iets van te zeggen daar ze op de foto's niet helemaal tot haar recht komt. Ze is wat lang in haar rug, kan dat? En er komen nog wel wat cm bij als ik het zo zie }:0 . Maar die maaaanen! <3

Edit: discipline is lastig te zeggen. Ik denk dat de all round kant goed mogelijk is. Maar dat ligt helemaal aan beweging en karakter. Ik dacht ook dat Joy door haar lengte minder geschikt zou zijn voor de reining, maar heb al van verschillende kanten gehoord dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn. En dat klopt ook. Een halfbroertje van haar (zelfde sire) doet het niet onverdienstelijk in de reining. Ik denk ook dat het vooral gaat om wat jullie samen leuk vinden om te doen. Mijn vorige bijrijdpaard was een criollo×engels volbloed en die deed het leuk in de reining (mijn hoogste score met hem was 68. En dit had best nog wel wat hoger gekunt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 23:26 



 
Profiel   

Hoi!

Er is hier al een tijdje niet meer gepraat maar ik heb een vraagje voor de kenners die mij wat meer kunnen vertellen over de bouw etc.

Ik heb een paard op het oog en ben wel benieuwd naar de mening van iemand die er meer verstand van heeft! :) Wie mag ik een pb sturen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-20 20:04 



 
Profiel   

Je mag me best een pbtje sturen hoor! :D

Misschien dan toch van de gelegenheid gebruik maken om het verschil te laten zien van de berichtjes hiervoor en nu. Er is wel wat verandert inmiddels <3

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-20 21:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen