Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:11

Team_Sublime: Wat leuk! Wil je dan bij de WRAN gaan starten? :)
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 24-07-18 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Team_Sublime

Berichten: 1287
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:13

xxwienekexx schreef:
Team_Sublime: Wat leuk! Wil je dan bij de WRAN gaan starten? :)


ja dat is wel de bedoeling! ben wel nog lekker leek in western op wat recreatief gehobbel na, vandaar 2018 lekker blijven oefenen en WRAN wedstrijden bekijken als bezoeker om er wat van op te steken. :)

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:34

ClauH schreef:
Misschien is het een idee om eerst wat van de foto's boven je te zeggen alvorens je zelf een foto plaatst? Anders wordt het een foto topic zonder commentaar ;-)
Als we beloven aardig te blijven kunnen we er allemaal wat van leren toch?


En ook om een goede standfoto van de zijkant gezien te plaatsen want de meeste fotos hier zijn leuk om te zien maar qua bouw kan je er niet veel van maken.. :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:19

Wieneke, dat is inderdaad jouw voordeel. Toen was ze pas 2, maar liep erg achter, dus te onzeker hoe en wat.
Ik dacht die 2 die je liet zien. Als je van je beide paarden goede standfoto's hebt, kun je zelf al naar verschillen kijken die je met trainen ervaart.

Verder inderdaad geen goede standfoto's gezien nog, dus lastig.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:26

superpony schreef:
Wieneke, dat is inderdaad jouw voordeel. Toen was ze pas 2, maar liep erg achter, dus te onzeker hoe en wat.
Ik dacht die 2 die je liet zien. Als je van je beide paarden goede standfoto's hebt, kun je zelf al naar verschillen kijken die je met trainen ervaart.

Verder inderdaad geen goede standfoto's gezien nog, dus lastig.


Ah zo, ja dat zou kunnen. Nou vind ik dat wel lastig want Joy heeft nog weinig spieren (komt nog wel, zo lang is ze nog niet aan het werk) en Grace juist veel dus dan vind ik het nog moeilijk om daar op een standfoto doorheen te kijken, maar ik kan inderdaad zo al wat sterke en zwakke punten bij beide opnoemen als je ze naast elkaar kwakt :P

Kwa training ben ik inderdaad met beiden ook heel anders bezig, zal gedeeltelijk met bouw te maken hebben maar ook met het niveauverschil van paarden. Grace is al flink ervaren en die ben ik nu voornamelijk bezig met sterker maken en nog directer op minder hulp te laten reageren.
Joy begint nu het sturen op neckrein en het verzamelen pas een beetje te snappen maar die is ook pas 3 maandjes bij ons dus dat is voornamelijk knopjes erop zetten en zoeken of ze ergens zitten :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:56

De enige goede standfoto die ik heb is deze:

Afbeelding

Deze kan ermee door:
Afbeelding

Maar ze is erg jong dus zoveel valt er niet van te zeggen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 20:50

Wat mij betreft zijn alle paarden welkom hoor!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:19

Deze, paard van mij wat onlangs verkocht werd, is voor mij ongeveer de perfecte (reining)quarter. Afbeelding

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 23:20

sevke schreef:
Deze, paard van mij wat onlangs verkocht werd, is voor mij ongeveer de perfecte (reining)quarter. [ [url=m/b5hyB1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kan je me vertellen waarom? Wat is er zo goed, geschikt, aan zijn bouw?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:21

Ietwat overbouwd, maar perfecte stand qua schoftaanzet, voor en -achterbenen. Mooie nekaanzet, front en sterke rug en mooie hals

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:25

Ik zou het overbouwde toch liever niet zien. Zeker niet bij een reiner. Daar komen zoveel blessures van, helemaal doordat er in de western minder opgerichtheid woedt gevraagd

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:33

Wie zegt dat? Dat overbouwde hoef je tijdens het trainen echt geen last van te hebben. Blessures komen door heel veel dingen en is veel vaker een combinatie van dingen die al jong en ongezien beginnen.

Van oprichten wordt een paard ook echt niet beter, dus daarvoor maakt het niet uit. Oprichten veroorzaakt weer andere blessures op andere plekken.

filly
Berichten: 1078
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: hooghalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:37

Idd een super mooi paard. Ik zelf zou hem wat minder overbouwd willen zien en met een wat langere hals, deze vind ik op de foto wel heel kort maar dat kan aan mij/de foto liggen natuurlijk.

Nou vraag ik mij natuurlijk ook af wat jullie van mijn flash vinden, ze is bijna 2 en dus nog wat moeilijk te bepalen omdat ze nu wat overbouwd is. maarik vind haar zelf wat kort in de rug
paar weken geleden
Afbeelding
Afbeelding
tussen de 6 a 8 maand (gok ik :x )
https://boktimg.nl/img/m/uKTdgv.jpg
https://boktimg.nl/img/m/qZYhWn.jpg

en natuurlijk haar moeder Frizzle, hier wat dik vanwege de dracht van flash 2 jaar terug. Ik zelf vind de overgang van schoft naar rug er niet zo fijn uit zien. verder vind ik haar wel mooi in verhouding en een mooi achterbeen hebben.

https://boktimg.nl/img/m/zg5dUj.jpg
https://boktimg.nl/img/m/u7pyDO.jpg
https://boktimg.nl/img/m/khOETp.jpg

(sorry als het teveel foto's zijn)
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-08-18 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 5 foto's omgezet naar link

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:45

superpony schreef:
Wie zegt dat? Dat overbouwde hoef je tijdens het trainen echt geen last van te hebben. Blessures komen door heel veel dingen en is veel vaker een combinatie van dingen die al jong en ongezien beginnen.

Van oprichten wordt een paard ook echt niet beter, dus daarvoor maakt het niet uit. Oprichten veroorzaakt weer andere blessures op andere plekken.


Ik zeg dat :D . Veel quarters hebben snel de neiging te duiken. Natuurlijk is dat te trainen, maar dat kost gewoon extra. Helemaal niet erg, maar ik zie liever een paard in balans.

Zoals jij het schrijft komt het op me over dat je beter helemaal niet op een paard moet gaan zitten (wat ook waar is, want daar zijn paarden niet voor gemaakt), maar ik ben erg van het van achter naar voor over de rug rijden. En dat lijkt mij met een overbouwt paard dat je voorwaards neerwaards wil hebben nu eenmaal lastiger.

zivazoef

Berichten: 434
Geregistreerd: 06-01-13
Woonplaats: best/ sint-oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:02


Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 07:11

Wat een verschillen tussen de diverse types zie je hier al terug in de jonkies! Hebben jullie ook allemaal specifieke doelen al gesteld met de jaarlingen/ tweejarigen voor 'later'? Mij spreekt juist de buckskin-overo wél enorm aan, maar compact vind ik dan ook echt prachtig. Geeft vaak veel stabiliteit, maar iets minder flexibiliteit. Had wel een iets mooiere halsaanzet mogen hebben, nu komt die iets diep uit de borst. De 'bijbehorende' merrie: was haar overgang schoft-rug altijd zo? Want soms zie je dit ook na veulenen ontstaan.

De palomino is een stuk verfijnder en lijkt ook langgelijnder, maar is mogelijk ook anders gefokt? Aansprekend dier wel.

Mijn vorige paard was niet in de beste conditie toen ik hem kocht (driejarige):

Afbeelding

Maar toen hij wat bijtrok (vierjarige), werd het al aanzienlijk beter:

Afbeelding
https://boktimg.nl/img/m/l9NNRP.jpg

Allround gefokte apha solid. Werd bij mij allround getraind, met uitzondering van reining en koeienonderdelen. Bij de nieuwe eigenaar ging hij de team penning in.

Gekocht als driejarige op 1,50m en verkocht als vijfjarige op 1,60m. Tussen zn oren geen gemakkelijke, maar onder het zadel eigenlijk juist wel.

Hals en rug vond ik zelf mooi van lengte. Kruis iets steil aflopend en daardoor iets sabelbenig. Voorbeen wel recht en alle vier de benen kurkdroog. Loeiharde hoeven (dat zie ik bij QPA nog wel eens minder om me heen). Hoofd niet rastypisch - te lang en niet breed genoeg in de kaak.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-08-18 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 foto omgezet naar link

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:21

Het paard uit mijn voorbeeld is nooit geblesseerd geweest en loopt toch netjes een 73. :)
De buckskin paint vind ik te zwak in de rug.
De palomino is moeilijk te zeggen, want nog jong. Ziet er niet verkeerd uit, mooi paard.
En de bruine zou ik gezworen hebben dat het een warmbloed was. :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:27

sevke schreef:
Het paard uit mijn voorbeeld is nooit geblesseerd geweest en loopt toch netjes een 73. :)
De buckskin paint vind ik te zwak in de rug.
De palomino is moeilijk te zeggen, want nog jong. Ziet er niet verkeerd uit, mooi paard.
En de bruine zou ik gezworen hebben dat het een warmbloed was. :D


Haha, ja, iedereen om me heen was ervan overtuigd dat hij een klein gebleven warmbloed was, of kruising engels volbloed ;) is écht een paint met vol papier. Zijn halfbroer en halfzus zijn exacte kopieën, kleur én aftekening én bouw - uit dezelfde vader. En vader zag er weer wel echt uit als een paint horse.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:30

Interessant!

Gimme-Spurs, nu zou ik toch wel heel graag willen weten waarom je denkt dat jouw paard meer de allround kant op groeit? Persoonlijk vind ik haar al vanaf veulen een mooie bouw voor de reining hebben. Dat ze wat groot wordt maakt toch niets uit? De trend is toch alweer wat meer naar de grotere paarden, uit Nu Chex to Cash nakomelingen komen soms ook maar zo grote paarden die toch heel goed presteren.

Dus wat in haar bouw had je graag anders gezien voor een reiner?

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:43

sevke schreef:
Het paard uit mijn voorbeeld is nooit geblesseerd geweest en loopt toch netjes een 73. :)
De buckskin paint vind ik te zwak in de rug.
De palomino is moeilijk te zeggen, want nog jong. Ziet er niet verkeerd uit, mooi paard.
En de bruine zou ik gezworen hebben dat het een warmbloed was. :D

Ik vind het onderhand wel lastig om de paarden bij kleur te noemen, net als in je vorige post, aangezien er echt tig bruine worden geplaatst haha. Maar misschien ben ik de enige ;)

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:48

Mooi paard Sevke! Voor mijn idee zou hij iets langer in de hals mogen? Of wat voor voordeel geeft een korte hals?

Qua fokkerij vind ik het ook altijd moeilijk hoor. Er is zoveel verschil in bouw van de presterende hengsten. Heb wel een idee hoe ongeveer, maar heb ook nog altijd veel vragen. Hoe moet een schouder staan? Waarom hebben sommige goed presterende reiners toch zo'n steil achterbeen?

Een paard als What a Wave. Presteert als een malle. Maar bijna geen standfoto's te vinden. De enige duidelijke standfoto staat hij met een scheve achtergrond. Wanneer je de achtergrond rechtzet ziet hij er heel anders uit..

Er wordt volgens mij ook behoorlijk gephotoshopt in de advertenties van de Amerikaanse hengstenhouders.

Dus ook mijn vraag: welke quarterhengst vind je, buiten een eventueel kleurtje, nu echt top gebouwd?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:52

Sunny schreef:
Mooi paard Sevke! Voor mijn idee zou hij iets langer in de hals mogen? Of wat voor voordeel geeft een korte hals?

Qua fokkerij vind ik het ook altijd moeilijk hoor. Er is zoveel verschil in bouw van de presterende hengsten. Heb wel een idee hoe ongeveer, maar heb ook nog altijd veel vragen. Hoe moet een schouder staan? Waarom hebben sommige goed presterende reiners toch zo'n steil achterbeen?

Een paard als What a Wave. Presteert als een malle. Maar bijna geen standfoto's te vinden. De enige duidelijke standfoto staat hij met een scheve achtergrond. Wanneer je de achtergrond rechtzet ziet hij er heel anders uit..

Er wordt volgens mij ook behoorlijk gephotoshopt in de advertenties van de Amerikaanse hengstenhouders.

Dus ook mijn vraag: welke quarterhengst vind je, buiten een eventueel kleurtje, nu echt top gebouwd?


Dat hangt weer helemaal af van je doel toch? Een pleasurehengst zal je anders willen zien dan een cutter...

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:53

Afbeelding

Een Nu Chex to Cash kleindochter. Zeker 1.60 m groot. Vind ik zelf wel prettig.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:55

Ja sorry Skippy1, topic is idd voor alle richtingen. Maar mijn vraag doelt idd. vooral op de reininghengsten.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:58

Sunny schreef:
Ja sorry Skippy1, topic is idd voor alle richtingen. Maar mijn vraag doelt idd. vooral op de reininghengsten.


No problem hoor ;) Is ook de grootste groep paarden denk ik in NL bij de westerners, de reiners.

Hebben we het over pleasure/ hunter, dan vind ik dit een heel aansprekend type namelijk, maar daar heb je in de reining geen bal aan ;):
PR Tells A Tale
Afbeelding