Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

 
Profiel   

Ik kom nog wel eens topics tegen waarin om een hengst wordt gevraagd. Maar zelden wordt er aangegeven wat de merrie aan verbeterpunten en sterke punten heeft en wat de aangeboden hengsten aan plus en minpunten hebben. Dat zie je binnen de warmbloeden fokkerij wel heel sterk. Ik zou hier graag over willen leren (weet er eigenlijk geen bal van :o? ) en vroeg me af of er meer animo voor zou zijn.

Het idee is dan een foto van je dier plaatsen en dat anderen hun visie op de bouw van je dier geven. Zodat mensen zoals ik er wat van kunnen leren.

Natuurlijk zou je fokrichting erbij moeten zetten.

Laat het weten of je zoiets leerzaam zou vinden en (het liefste) eraan mee wilt werken!

Moderatoropmerking:
Let op! Plaats maximaal 2 zichtbare foto's in je post, wil je er meer laten zien, plaats de rest dan in linkjes.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-18 18:44 



 
Profiel   

Ik vind het wel interessant! Ik zie toch vaak niet quarter kenners een quarter beoordelen (paard is te dik bijv) en ben benieuwd wat het oordeel van kenners is. Kan ik ook weer van leren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-18 20:09 



 
Profiel   

Ja! Count me in! Ik ben ontzettend benieuwd wat kenners van mijn paard vinden en welke hengst voor verbetering kan zorgen. (Al heb ik daar zelf ook al wel een idee over haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-18 20:22 



 
Profiel   

Sirius_ schreef
Ik zie toch vaak niet quarter kenners een quarter beoordelen (paard is te dik bijv)

Idd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-18 20:31 



 
Profiel   

Ja hoor. Vaak genoeg het verwijt naar mijn hoofd geslingerd gekregen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-18 20:37 



 
Profiel   

Interessant, ik volg

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 07:07 



 
Profiel   

Goh het ligt ook een beetje moeilijker dan bij veel andere rassen omdat Quarters voor de verschillende richtingen ook heel verschillend van bouw zijn en gefokt worden...

Dit is zo’n typische foto die iedereen al wel eens heeft zien passeren; het verschil tussen een cutting en hunter Quarter:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 11:50 



 
Profiel   

Leuk dat er enthousiaste reacties zijn!


Tinniie schreef
Goh het ligt ook een beetje moeilijker dan bij veel andere rassen omdat Quarters voor de verschillende richtingen ook heel verschillend van bouw zijn en gefokt worden...
[/img]


Klopt hoor, daarom had ik er ook bij gezet dat fokrichting erbij gezegd moet worden. Denk je dat je er dan wat zinnigs over zou kunnen zeggen? Dingen als beenstand, positie vd schouder, lendenen, hals etc. Daar zou ik graag meer over willen leren.

Ik wil wel straks een foto van treas van opzij maken trouwens, als eerste voorbeeld :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 17:01 



 
Profiel   

Leuk! Ik heb heel veel foto's van Joy, daar zit vast wel een goede tussen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 17:52 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Ik weet niet of hoor wat zinnigs over gezegd kan worden omdat ze nog zo jong is. Op de foto is ze bijna 13 maanden. Ze is volledig reining gefokt (bloedlijnen voeren Peek a Boom en John gotta gun van Spooks Gotta Gun)

En anders plaats ik over 2 jaar een nieuwe foto haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 20:20 



 
Profiel   

Ik vind het ook leuk om mee te lezen /bij te leren.

De exterieur kennis die ik heb is vooral van dressuur paarden. Dit combineer ik dan voor mezelf met de andere functionaliteit van een quarter en dan kom ik volgens mij een heel eind ;-)

De jaarling hierboven lijkt me voor een reiner prima gebouwd al kan je de hals niet echt goed beoordelen zo.

De voor voeten staan (hopelijk) gewoon wat ongelukkig op de foto?

Ik wordt graag aangevuld en gecorrigeerd hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 20:26 



 
Profiel   

Leuk paardje Sirius. Vind het nog best lastig om van deze foto's zo iets te zeggen. Foto van voor staat ze denk ik niet recht waardoor de beenstand vertekent. Van opzij valt mij met name op dat ze een vrij kort kruis heeft met een steil achterbeen. Ik weet niet of dit typisch is voor jaarlingen en later nog bijtrekt. Je ziet het vaker bij met name halter paarden. Geeft over het algemeen wat minder soepele gangen en wat meer moeite met verzamelen en een verhoogde kans op spat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:17 



 
Profiel   

Citaat
Van opzij valt mij met name op dat ze een vrij kort kruis heeft met een steil achterbeen


Dat laatste is volgens mij bij een overbouwde jaarling lastig te beoordelen.
Is het niet zo als de schoft omhoog komt die stand van achteren er weer anders uit ziet?

Vandaar de 3 dagen / 3 maanden / 3 jaar theorie?

Edit : heb je een 3 maanden foto van haar?

Nog een keer edit ;-) : ik heb van Jay een 3 dagen en 3 maanden foto gemaakt. Hij is alleen nog geen 3 jaar dus kan helaas nog niet checken of het klopt ha ha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:24 



 
Profiel   

Zou goed kunnen hoor, ze noemen jaarlingen niet voor niets naarlingen.

Heb van mijn eigen pony foto's van 1 jaar en 3 jaar, zie daar niet verschil in stand achterbeen maar hij is ook nog steeds wat overbouwd :+ Wel veel verschil in lengte van het kruis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:36 



 
Profiel   

ClauH voorbenen vielen mij op de foto's ook op maar live niet, dus hoop en denk dat het inderdaad een ongelukkige foto is. Ik heb verder heel veel foto's van haar (ken haar sinds geboorte) maar allemaal in beweging of in hoog gras.

Voor wat betreft haar achterhand vermoed ik dat dit nog bijtrekt als ze ouder is, als ik naar haar ouders en tante kijk. Ze heeft in ieder geval wel soepele gangen :D

Ik ben voorlopig niet in staat om een nieuwe stand foto te maken, maar wellicht kan ik Gimme_spurs lief aankijken?
[ img ]ze is in ieder geval goed in de groei haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:48 



 

Ik ben ook wel benieuwd naar de bouw van Quarters in Nederland. In de VS is inmiddels steeds meer kritiek op de steeds steilere benen, niet alleen in de koten maar vooral in de hoeken van de sprong en eigenlijk het totale achterbeen. Ik ging ervan uit dat dat weer van die Amerikaanse fratsen waren en dat het daar veel extremer was dan in Europa, aangezien hier minder halter gefokt wordt, maar ik moet zeggen dat ik erg geschrokken ben van hoe steil de benen van Quarters tegenwoordig in Nederland zijn, met ook bijna kaarsrechte achterbenen.

Dat vind ik helemaal zorgelijk omdat die kaarsrechte achterbenen in de VS vooral voorkomen bij halter paarden waar ook niet op gereden wordt, maar in Nederland worden Quarters veel veelzijdiger ingezet en wordt er op paarden met die rechte achterbenen ook gewoon gereden.
Als je even de testosteron-kont wegdenkt dan kom je deze botstructuur ook al griezelig vaak tegen in de jongste generaties Quarters in Nederland:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 22:56 



 
Profiel   

Ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn powerhouse vinden. [ img ]
[ img ]
https: //boktimg.nl/img/m/i1wFO5.jpg
Reining/cutting gefokt, 93,75% foundation bloed

Als 3 jarige https://boktimg.nl/img/m/6VLscK.jpg

https://boktimg.nl/img/m/6JURRy.jpg



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-08-18 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

3 foto's omgezet naar link. Maximaal 2 zichtbaar.


Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:09 



 
Profiel   

Echte stand foto's worden wat lastig, maar ik kan kijken wat ik kan doen :D

Ook Joy is nog in de groei (jammergenoeg :') ) dus daar kan je nog niet zoveel aan ontleden. Ik heb wel wat mooie progressie foto's.

Ze heeft all round en cutting bloed, al gok ik dat de all round de overhand heeft. Mocht ik met haar gaan fokken gaat er sowieso een kleinere hengst op.
Ahhhh <3 1 dag oud:
[ img ]

1 week oud:
[ img ]

4 maanden oud:
https://boktimg.nl/img/m/eucTWw.jpg

1 jaar oud:
https://boktimg.nl/img/m/tzsZP6.jpg
https://boktimg.nl/img/m/tLNq4k.jpg

1 jaar en 3 maanden;
https://boktimg.nl/img/m/7r2PEX.jpg

Anderhalf:
https://boktimg.nl/img/m/0QVWrO.jpg

2 jaar oud:
https://boktimg.nl/img/m/PunkYQ.jpg
https://boktimg.nl/img/m/iWNFGV.jpg

Ik vind haar zelf best stijl achter, maar dat was erger toen haar kruis nog hoog was. Ze is wat week gekoot van voren. Ondanks haat behoorlijke stokmaat is ze toch vrij compact.



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-08-18 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Foto omgezet naar links. Maximaal 2 foto's zichtbaar :)


Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:13 



 
Profiel   

Ooit zei iemand die al vele jaren fokt en jureerd dat je graag een driehoeks vorm ziet. Dus rechte lijn onder en dan schouder en achterhand schuin die ergens boven het paard tesamen komen.

Maar er zijn zoveel type's en ook wel hype's. Even alleen de reiners; De een wil ze klein en breed, de ander wat atletischer, weer een ander boeit het niks en laat alles stoppen en spinnen als er reining namen op het papier staan. Ik sprak ook iemand die weer zei; gooi er eens in de zoveel tijd wat pleasure bloed doorheen en je krijgt betere paarden. Zoveel meningen.....

Er zijn echt top reiners met goede naam die ik amper rad vind lopen. Zo zijn er vele Gunners die een waardeloze galop hebben, maar dat lijkt niemand wat te interesseren.

Quarters staan heel vaak op blikjes ipv paardenhoeven zoals ik dat altijd noem en dat zal ook niet altijd helpen.

In Nederland hebben we volgens mij amper tot geen ''echte'' halterpaarden die amper kunnen lopen. En er zijn ook nog steeds niet heel veel goede pleasure paarden. Ze zijn er wel, maar erg duur of meer all round met veel talent en training voor de pleasure gehad.

Halteren gebruiken we toch ook meer als ervaring op doen, een soort keuring/waarderings wedstrijd.

Ik ken er ook wel een flink aantal met korte ruggen waar ik mn vraagtekens bij heb. Ze lijken wel goed te kunnen stoppen vaak als ze een korte rug hebben en flinke hoek in het achterbeen. Het ziet er soms niet helemaal goed uit, maar als het werkt, werkt het blijkbaar. Ik schrik er soms wel van als je die van achteraf ziet stappen bijvoorbeeld.

Ik blijf een beetje de driehoek aanhouden als ik kijk, want dat hele steile lijkt me bij geen enkele discipline fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:21 



 
Profiel   

Je hebt gelijk superpony. Iedere zoveel jaar zijn weer andere bloedlijnen "in de mode". Waar ik naar zocht in een paard was goede benen, en de niet populaire bloedlijnen. En een mix tussen "langzaam" en "snel". Met mijn all round cutter vind ik dat redelijk gelukt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:25 



 
Profiel   

Niet iedereen heeft ook een super top paard nodig en gaat ook geen Grote int shows rijden of 70+ scoren. Dat is ook helemaal niet erg. Braaf en gezond is heel belangrijk.

Maar voor leken die met name ene veulen of jong paard kopen is het fijn om al er doorheen te kunnen kijken. Hele ervaren mensen zien al meteen aan het veulen of het talent gaat hebben. Dan moet je ook nog wel alles mee hebben verder...

Maar al zet je de beste hengst op de beste merrie, weet je nog niet of dat een goede nakomeling geeft. Mensen zouden soms iets realistischer naar hun merrie mogen kijken voor ze gaan fokken en wat meer hengsten live bekijken en niet teveel op namen letten, dichtbij, goedkoop etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:32 



 
Profiel   

Couldn't agree more. Joy is erg groot. Kan nadelig werken vwb haar lenigheid. Ik zou dus naar een hengst gaan kijken die dat van nature meer heeft. Namen doen mij niet zoveel. En eerlijk gezegd ben ik ook een leek. Maar ik vond Joy gelijk al best behoorlijk op haar benen staan. En daarbin speelt karakter ook een hele grote rol. Maar zoals je al aangaf, je moet echt alles mee hebben. Joy is behoorlijk ziek geweest en dat kan mentaal best invloed hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:36 



 
Profiel   

Er zijn ook grotere die netjes stoppen en spinnen. Lange stops en hard spinnen is spectaculair, maar correct stoppen en spinnen is veel belangrijker als je voor je plezier rijdt en je paard lang mee wil laten gaan. Dan hoef je echt niet iets te vragen wat voor je paard onmogelijk zou zijn. Maar mits zij gezond is van lijf en benen kan ze alle oefeningen in de basis prima aan.

Als ene jong paardje ziek is geweest, helpt het soms om ze gewoon zo een zelfde periode langer de tijd te geven om te groeien en in opfok te laten staan, want veel trekt prima bij. En je ziet het vanzelf. Als ze lekker gek doet in de wei, vrolijk is, speelt met vriendjes etc, gaat het allemaal goedkomen.

Op naam en of kleur fokken blijven van die dingetjes. Naam geeft je wel een goed idee van wat voor vlees je in de kuip hebt. Maar het is lang niet altijd een match met je merrie.

Bij Gunner kijken veel mensen naar het leuke witte koppie. Maar de ene merrie zal een fijne Gunner nakomeling geven, waar de ander loopt als een houten Klaas.
En naast dat; zet 2 paarden naast elkaar waar de een wel goede opfok heeft gehad en de ander niet en de verschillen zijn al te zien vaak. Als dat te lang duurt, halen ze het niet meer in helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:45 



 
Profiel   

Interessant topic! Ik ga zeker volgen :)

gaucho schreef
Leuk paardje Sirius. Vind het nog best lastig om van deze foto's zo iets te zeggen. Foto van voor staat ze denk ik niet recht waardoor de beenstand vertekent. Van opzij valt mij met name op dat ze een vrij kort kruis heeft met een steil achterbeen. Ik weet niet of dit typisch is voor jaarlingen en later nog bijtrekt. Je ziet het vaker bij met name halter paarden. Geeft over het algemeen wat minder soepele gangen en wat meer moeite met verzamelen en een verhoogde kans op spat.


Laatst zei iemand dat ook over mijn jaarling in een fototopic. Misschien was jij het ook wel, maar het kan ook een andere bokker geweest zijn. Wellicht is het toch een jaarling-dingetje? Ik vind het lastig in te schatten... Het was me namelijk nog nooit opgevallen maar toen het me eenmaal gezegd werd zag ik het wel meteen. Wat denk jij van deze bouw? Reining cutting gefokt (Like A Diamond x Spat Olena)

Op deze twee foto's is ze net 13 maanden:
[ img ]

[ img ]

En op deze foto is ze 1 jaar en 4 maanden (ze staat niet helemaal recht...) :
http://i68.tinypic.com/152ktmq.jpg



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 13-08-18 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

1 foto omgezet naar link.


Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:48 



 
Profiel   

Joy is niets tekort gekomen en is er weer helemaal bovenop. Je kan aan haar niet zien dat ze twee keer in een half jaar geopereerd is.

[ img ]

Ik wilde altijd gaan reinen, maar aangezien ze wat meer de all round kant opgaat, ga ik me daar op focussen. Ik wil haar gewoon heel houden :D . Helaas geldt dat niet voor veel mensen die (koste wat kost) de sport in moeten...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 23:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen