Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beoordeel topic bouw westernpaarden (qpa)? Max 2 foto's

 
Profiel   

Hoe oud is spark ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 06:58 



 
Profiel   

Hij is 4 jaar oud in deze foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 15:43 



 
Profiel   

filly schreef
@ sevke wat bedoel je met een zwakke rug bij de paint?


Beetje lang en licht doorgezakt. Dit paard zul je moeilijker over de rug kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-18 21:21 



 
Profiel   

sevke schreef
filly schreef
@ sevke wat bedoel je met een zwakke rug bij de paint?


Beetje lang en licht doorgezakt. Dit paard zul je moeilijker over de rug kunnen rijden.


aah oke dankje dan weet ik waar je naar kijkt :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 18:48 



 
Profiel   

Niemand die zich aan mijn merrie wil wagen?
Iedereen mag een poging wagen hoor ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-18 20:26 



 
Profiel   

ClauH : ik had de hals liever iets lager aangezet gezien en haar kruis mocht iets ronder en meer aflopend geweest zijn. Het jonge paard vind ik moeilijk te beoordelen. Hij staat er wat opgespannen bij op deze fotos, dus dat geeft wellicht een vertekend beeld.
Bij Spark vind ik de hals minder. Hij heeft een serieuze onderhals, wat voor reining niet voordelig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-18 08:22 



 
Profiel   

Dankjewel en helemaal mee eens !

Edit: ik wil het zelf nog even toelichten omdat hierboven gezegd werd dat je met rijden wel merkt waarom een paard met een minder goede bouw minder fijn te rijden is.

De merrie is over het algemeen echt super fijn te rijden. Alleen op de snelle cirkels heb ik (of zij) moeite met de hals in de juiste houding te houden. Volgens mij komt dat voort uit bovenstaande opmerkingen ?

De 2 jarige had inderdaad geen geduld om daar te staan. Wilde dichterbij degene komen die hem vast heeft en kroelen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-18 09:15 



 
Profiel   

Ze lijkt ook groot op de foto clauH of is dat niet zo.
Idd hoofd schouder positie bepaald dat ze minder makkelijk uit zichzelf laag zal lopen met haar hoofd.
Voor een reiner heb ik ze ook graag niet te groot.

En een salon is een paard dat van nature super makkelijke zit heeft in alle gangen. Je plakt gewoon aan je paard zonder inspanning te moeten doen. Gewoon heel comfortabel.

Unknownc is meer een halter type of cutter? Ik vind ze net iets te zwaar gespierd. Ik ben niet zo fan van die bulldozers.

De paint lijkt ook wat korte hals te hebben of misschien lijkt dat zo omdat hij heel compact is in het algemeen

Misschien betere foto dan van men palo

[ img ]
Toen was ze wel nog maar 2 jaar en kreeg ze van de jury de opmerking dat ze lage staartinplant had en te dik was. Ben benieuwd dit jaar want ze is nu nog dikker na drie maand training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-18 06:42 



 
Profiel   

Citaat
Ze lijkt ook groot op de foto clauH of is dat niet zo

1.46 :Y)

Ze zit wel als een salon (of op z'n Hollands gezegd als een luie stoel)

Ik zie de lage staart aanzet bij de palo. In hoeverre zou dat nadelig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-18 09:36 



 
Profiel   

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Joy heeft dat namelijk ook.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-18 09:41 



 
Profiel   

Oh das niet groot :') ze lijkt groter op foto dan ClauH.

Nadelig niet echt alleen voor de puntenscore wel ;) . Ze zien gewoon liever Arabieren denk ik :D , die staartinplant is extreem hoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-18 10:06 



 
Profiel   

Mag ik hier 's een balletje opgooien over 'te' dikke Quarters :)

Wanneer is een Quarter te dik?
Over het algemeen zie ik bij foto's van Quarters best wel vaak erg ronde Quarters die vrij aan de dikke kant lijken te zijn.
Ik heb altijd geleerd dat je de ribben bij een paard wel moet kunnen voelen maar niet moet kunnen zien.
Nou heb ik 2 kruisingen Fjord/Fries merries waar dat al jaren het geval bij is. Dus mooi in conditie volgens mij :)
Echter ik heb eenmalig met beide gefokt 8 jaar terug met dezelfde hengst. Deze hengst was een kruising Quarter/Argentijnse Criollo en leek qua uiterlijk best al veel op beide merries maar was veel bespierder en zwaarder in de achterhand.
Die 2 'jonkies' heb ik ook gehouden. Beide hebben echte Quarterbillen en zitten ozo heerlijk. Je blijft echt in het zadel plakken zonder enige moeite te hoeven doen. Echter beide zijn naar mijn mening echt te dik. Ik voel de ribben niet ondanks dat ik ze al jaren veel schraler voer dan hun moeders.
Is dat dikker zijn Quarter eigen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-18 10:16 



 
Profiel   

Ik denk dat er veel te dik zijn. Net als bij andere stevige rassen onder het mom van : hij is stevig gebouwd dus het hoort zo.

Mijn 2 jarige is echter erg rond geribd.
Die lijkt soms echt veel te dik. Terwijl ik toch echt met gemak alle ribben kan tellen, er zit echt alleen maar een velletje over.

Ik heb geprobeerd het op de foto te zetten maar ik krijg zijn ribben er niet op, terwijl je ze in het echt wel ziet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-18 16:56 



 
Profiel   

Die van mij is nu ook te dik. Maar ze is 2 en staat 24/7 op het land, dus ik kan er nu niet zoveel aan doen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 09:40 



 
Profiel   

Die van mij zijn ook dik :o heb ze nu al van gras gehaald en krijgen alleen hooi en handje echt handje zero mix. Ik denk dat het toch ook wat aanleg is.
Ik zie soms mensen schrijven dat hun merrie 3 kilo merriebrok krijgt amai moest ik dat geven, ik heb olifanten. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 10:33 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties.

Die van mij zijn ook absoluut behoorlijk rondgeribd :) Maar hun moeders Fjord/Fries zijn dat ook.

Ik heb hun Quarter opa Dandy Breeze Cash een paar jaar terug opgezocht en die hengst mag er ook zijn :)
Ik vind mijn ronde en robuuste 'jonkies' er mooi uitzien ook al zijn ze maar een kwart Quarter :)
Uit ervaring weet ik dat Fjorden al van de lucht dik lijken te worden maar deze kruisingen, kwart Quarter, Criollo, Fjord en Fries zijn zo mogelijk nóg soberder qua voeding.

Ze komen de zomerdag nog maar 1,5 á 2 uur per dag de wei in, krijgen deels naast gewoon hooi ook nog graszaadhooi bij. Als krachtvoer een mineralen en vitaminebrokje van Hippolyt en toch krijg ik ze amper slanker.

Ik zou ze 's zomers graag meer in de wei zetten maar vrees dat ze dan moddervet worden. In de winter lopen ze wel de hele dag in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 11:20 



 
Profiel   

Ik zou graag mee willen beoordelen, maar het ontbreekt mij echt aan kennis. :o

Mijn jaarling paint hengstje.

[ img ]
[ img ]

Ik weet niet of de foto’s duidelijk genoeg zijn. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 11:21 



 
Profiel   

Fotsy schreef
Ze lijkt ook groot op de foto clauH of is dat niet zo.
Idd hoofd schouder positie bepaald dat ze minder makkelijk uit zichzelf laag zal lopen met haar hoofd.
Voor een reiner heb ik ze ook graag niet te groot.

En een salon is een paard dat van nature super makkelijke zit heeft in alle gangen. Je plakt gewoon aan je paard zonder inspanning te moeten doen. Gewoon heel comfortabel.

Unknownc is meer een halter type of cutter? Ik vind ze net iets te zwaar gespierd. Ik ben niet zo fan van die bulldozers.

De paint lijkt ook wat korte hals te hebben of misschien lijkt dat zo omdat hij heel compact is in het algemeen

Misschien betere foto dan van men palo

[ [url=m/j3n928.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen was ze wel nog maar 2 jaar en kreeg ze van de jury de opmerking dat ze lage staartinplant had en te dik was. Ben benieuwd dit jaar want ze is nu nog dikker na drie maand training.


Mijn merrie is wel klein (1.44 zoiets) ze is volledig reining bloed. Ik vind de bredere paarden zelf gaaf om te zien, maar vind haar wel iets te klein voor al haar spieren als ze toppunt getraind is (dat is nog meer bespiering dan op de foto.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 15:49 



 
Profiel   

Ja dat heb je dan meer met die kleine paardjes unknownc. Mijn vosse is ook maar 1m44.

Balou ke moeilijk te zeggen voor een jaarling. Die zijn nog helemaal niet wat ze moeten zijn.
Wel lange stelten das goed dan wordt hij toch mooie maat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 16:26 



 
Profiel   

Wat bedoelen jullie met te klein voor zoveel spieren? Waarin uit zich precies dat nadeel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 16:38 



 
Profiel   

Ik weet niet of er een nadeel aan is, ik vind het gewoon niet zo mooi ogen. Op den duur lijken ze meer op koeien dan op paarden, vind ik.
Maar des goûts et des couleurs, on ne discute pas :D ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 16:51 



 
Profiel   

Hobbyhorse schreef
Wat bedoelen jullie met te klein voor zoveel spieren? Waarin uit zich precies dat nadeel?

Ik zelf vind veel spieren wel mooi, maar haar nadeel is omdat zo klein en gespierd is heeft ze moeite met sommige bewegingen zoals snellere cirkels (kan natuurlijk aan haar liggen)
Het kan nadelig zijn maar het hoeft natuurlijk niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 17:40 



 
Profiel   

Aha ik begrijp het, en dan waar we het eerder over hadden ,
Hoe kan je nou op het oog beoordelen of een paard makkelijk gaat zitten?
Wat maakt een paard een salon/luie stoel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 19:18 



 
Profiel   

Ik heb juist echt heel veel moeite om die van Mn op gewicht te krijgen zij is dan wel echt pleasure gefokt dus niet zn bonkie.
Persoonlijk vind ik haar wat lang en overbouwd dit is ook iets waarvan ik zelf wat anders wilde fokken.

[ img ]

Slecht bespierd vanwege dracht

Hier mijn eigen fok ik wilde graag iets kleiner fokken helaas is dit niet gelukt en is ze al een cm groter als moeders maar wel wat compacter.

Geen hele goede foto maar hier net geen anderhalf

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 19:38 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe je dat kan zien op het oog of er eentje van nature al een salon is of niet. Ik heb zo verschillende paarden dat ik er niks kan van zeggen. Mijne ene merrie bijvoorbeeld lijkt zo een lui lui paard maar owee als je gaat rijden. Heel graag werkt die dan.

Candalisa je merrie is idd groot maar das normaal voor een pleasure gefokt paard. Ze is wel ondanks ze lang is, in verhouding, vind ik.
Want je andere paard, foto kan verteken want die staat niet mooi recht in beeld, lijkt een korte hals te hebben en veel achterhand.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-18 20:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 7 [ 169 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen