Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Project: kleurgenetica bij Quarter Horses

 
Profiel   

Spoiler:
Sorry als het hier fout staat, we wisten niet zo goed waar we het moesten plaasten

Hoi!

Samen met 2 andere meiden uit de klas (3VWO-Masterclass) willen wij dit jaar een vrijwillig project gaan starten. Wij hebben ervoor gekozen om dit te doen over de kleurgenetica en dan met name die van een Quarter. We gaan ons daarvoor eerst verdiepen in alle kleurgenen, hetero/homozygoot enzovoorts. We willen ons daarna gaan verdiepen in welke kleuren een Quarter Horse voorkomt. We willen kijken hoe je berekent welke kleur een veulen wordt en waarom dit dan zo is.

Zijn hier mensen die een Quarter hebben of iemand kennen met een Quarter en die een foto willen sturen waarop je de kleur goed ziet? Het liefst hebben we kleurgeteste paarden of paarden waarvan de kleuren van de ouders bekend zijn. Wat we ook nodig hebben zijn foto's van veulens van dit jaar en foto's van hun ouders (liefst kleurgetest). Wie kan ons hiermee helpen?
Deze foto's worden gebruikt in ons eindverslag en worden gebruikt in onze presentatie aan het eind van het schooljaar (presentatie markt) waarbij redelijk veel mensen komen kijken.

Af en toe als we er niet uit komen zou het ook handig zijn als iemand hier ons dan zou kunnen helpen met wat dingen oplossen. Van bokt weet ik dat mooney zich verdiept in kleurgenetica maar verder weet ik het niet. Als iemand nog goede sites heeft over kleurgenetica, zouden wij die ook erg graag willen hebben.

Foto's ed mogen uiteraard ook in pb.

Voor iedereen die ons zou kunnen helpen, onze dank is erg groot!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 15:18 



 
Profiel   

Hoi, ik doe ook mee aan dit project! Aan mij kun je natuurlijk ook iets vragen, maar we hebben het liefst dat je de foto's naar @M_ontana stuurt (of in dit topic). Dit is om het overzicht te houden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 15:28 



 
Profiel   

Lees materiaal:
https://www.aqha.com/daily/pages/quarte ... -genetics/
https://www.aqha.com/media/16143/color- ... -16-14.pdf
https://www.aqha.com/daily/breeding/201 ... rse-color/
https://www.aqha.com/daily/breeding/201 ... se-colors/

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 18:51 



 
Profiel   

Oh wat leuk! Ik heb net zoiets gedaan maar dan met fruitvliegjes. Mijn bioleraar had toen zelfs vier soorten voor ons aangeschaft en die hebben we onderling gekruist om te zien wat wel of niet dominant en heterozygoot overerfde.

We hadden albino, zonder vleugels, gewone en zwarte. Ik volg jullie project graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 18:54 



 
Profiel   

Ik zet even een stipje; ik heb een Quarter, niet kleur getest, maar wel foto's van hem. Op zijn stamboom staan de kleuren van zijn ouders. Als ik weer thuis ben, wil ik best wat foto's en een foto van z'n stamboom naar jullie sturen.

Interessant project hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 19:06 



 
Profiel   

Peterina schreef

Bedankt! De sites lijken mij erg handig.

Iris82 schreef
Oh wat leuk! Ik heb net zoiets gedaan maar dan met fruitvliegjes. Mijn bioleraar had toen zelfs vier soorten voor ons aangeschaft en die hebben we onderling gekruist om te zien wat wel of niet dominant en heterozygoot overerfde.

We hadden albino, zonder vleugels, gewone en zwarte. Ik volg jullie project graag.

Leuk dat jij ook ooit zoiets hebt gedaan!

Hilary schreef
Ik zet even een stipje; ik heb een Quarter, niet kleur getest, maar wel foto's van hem. Op zijn stamboom staan de kleuren van zijn ouders. Als ik weer thuis ben, wil ik best wat foto's en een foto van z'n stamboom naar jullie sturen.

Interessant project hoor!

Als je foto’s hebt zou dat top zijn!

Heel erg leuk dat jullie allemaal willen volgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 19:32 



 
Profiel   

Kleurvererving bij paarden is een beetje van hobby van mij, pb maar als ik ergen mee kan helpen :j
Om je op gang te helpen mijn fokproduct (strict gesproken geen quarter- maar painthorse :o )

Bay overo (Splash 1 getest)
[ img ]
[ img ]

Moeder: chestnut, agouti onbekend
[ img ]

Vader: bay overo (toont Splash, maar niet getest)
Mogelijk homozygoot zwart, agouti onbekend, alle 6 nakomelingen tot zover zijn bay.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 20:16 



 
Profiel   

Wranglerbutt, even voor mijn eigen info: hoe werkt dat kleurtesten? Waar stuur je wat naar op en vooral ( :+ ) wa kost da? Ik heb een ruin, dus geen meerwaarde om te laten testen, maar voor een schappelijk bedrag ben ik misschien over te halen


Laatst bijgewerkt door Hilary op 22-08-18 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 20:19 



 
Profiel   

Ik heb de veulen kleurtest via het APHA stamboek gedaan, volgens mijn is de test uitgevoerd door UC Davis (USA). Animal Genetics (ook USA) doet ook kleurtesten en in NL Van Haeringen https://www.combibreed.nl/nl-nl/Webshop/DNA-Tests/Paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-18 20:30 



 
Profiel   

Wranglerbutt schreef
Kleurvererving bij paarden is een beetje van hobby van mij, pb maar als ik ergen mee kan helpen :j
Om je op gang te helpen mijn fokproduct (strict gesproken geen quarter- maar painthorse :o )

Bay overo (Splash 1 getest)
[ [url=m/klOgJr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/50gbQA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moeder: chestnut, agouti onbekend
[ Afbeelding ]

Vader: bay overo (toont Splash, maar niet getest)
Mogelijk homozygoot zwart, agouti onbekend, alle 6 nakomelingen tot zover zijn bay.
[ Afbeelding ]


Bedankt voor je hulp! Super mooie paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 07:11 



 
Profiel   

Hilary schreef
Ik zet even een stipje; ik heb een Quarter, niet kleur getest, maar wel foto's van hem. Op zijn stamboom staan de kleuren van zijn ouders. Als ik weer thuis ben, wil ik best wat foto's en een foto van z'n stamboom naar jullie sturen.

Interessant project hoor!



Dit kan ik ook doen. Mijn merrie ks niet kleurgetest maar ken haar ouders en heb een uitgebreidde stamboom. Je mag die fotos ook prima gebruiken.

Ik hoor wel of dit zin voor jullie heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 07:19 



 
Profiel   

xDenies schreef
Hilary schreef
Ik zet even een stipje; ik heb een Quarter, niet kleur getest, maar wel foto's van hem. Op zijn stamboom staan de kleuren van zijn ouders. Als ik weer thuis ben, wil ik best wat foto's en een foto van z'n stamboom naar jullie sturen.

Interessant project hoor!



Dit kan ik ook doen. Mijn merrie ks niet kleurgetest maar ken haar ouders en heb een uitgebreidde stamboom. Je mag die fotos ook prima gebruiken.

Ik hoor wel of dit zin voor jullie heeft.


Super! Alle foto's van Quarters mogen trouwens. (Voor ons als voorbeeld van de kleuren). Ook als ze niet kleur getest zijn of met stamboom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 08:54 



 
Profiel   

Er bestaat een poster met alle kleuren bij de quarters.

https://www.google.nl/search?ie=UTF-8&c ... rter+horse


Laatst bijgewerkt door cissy op 23-08-18 09:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 09:01 



 
Profiel   

Letten jullie er wel op dat bont dus bij quarters niet is toegestaan? Er is wel een bontgen bij quarters maar alleen de niet loud exemplaren worden toegelaten. Dit gaat om het sabino 1 gen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 09:02 



 
Profiel   

cissy schreef
Er bestaat een poster met alle kleuren bij de quarters.

https://www.google.nl/search?ie=UTF-8&c ... rter+horse

Dankjewel!

Fennadev schreef
Letten jullie er wel op dat bont dus bij quarters niet is toegestaan? Er is wel een bontgen bij quarters maar alleen de niet loud exemplaren worden toegelaten. Dit gaat om het sabino 1 gen.

Ja! Anders is het een paint horse toch? Dus als ik het goed begrijp worden quarters met sabino1 wel opgenomen in het stamboek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 10:18 



 
Profiel   

Ja zolang de witmarkeringen niet boven een bepaald punt uitkomen. Maar dat staat ook op de Engelse Wikipedia van de quarters wel omschreven. Op die posters staat overigens geen champagne en dat is wel 1 van de kleuren van de quarters dacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 10:41 



 
Profiel   

Ach oké dan gaan we dat ook uitzoeken. Champagne kan inderdaad bij Quarters, dat hadden we al uitgevonden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 10:44 



 
Profiel   

Ik heb een Bay quartermerrie.

Vader:
[ img ]

Moeder (met Joy als veulen):
[ img ]

Joy nu:
[ img ]

Vader is dus buckskin, moeder chestnut. Wat bijzonder is, ik verdenk Joy van de wild bay kleur, maar helaas valt dat niet te testen. Wil je daar meer over weten, stuur me even een pb!

Pedigree van Joy:
https://www.allbreedpedigree.com/haidas+magic+joy

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 10:49 



 
Profiel   

Fennadev schreef
Ja zolang de witmarkeringen niet boven een bepaald punt uitkomen. Maar dat staat ook op de Engelse Wikipedia van de quarters wel omschreven. Op die posters staat overigens geen champagne en dat is wel 1 van de kleuren van de quarters dacht ik.



De white rule is al een hele tijd afgeschaft hoor , er zijn tegenwoordig quarters met heel veel wit ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 11:21 



 
Profiel   

Ik heb een heel aantal kleurgeteste paints en quarters.

Er komt crème, dun, schimmel, sooty, champagne, silver(slechts 4 lijnen) en pearl (slechts 1 lijn) voor in deze rassen en ook vele bontpatronen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 11:25 



 
Profiel   

Gimme_Spurs schreef
Ik heb een Bay quartermerrie.

Vader:
[ [url=m/AvhNI0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Moeder (met Joy als veulen):
[ [url=m/rY120K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Joy nu:
[ [url=m/1s2yCv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vader is dus buckskin, moeder chestnut. Wat bijzonder is, ik verdenk Joy van de wild bay kleur, maar helaas valt dat niet te testen. Wil je daar meer over weten, stuur me even een pb!

Pedigree van Joy:
https://www.allbreedpedigree.com/haidas+magic+joy

Je hebt pb!

Tinniie schreef
Ik heb een heel aantal kleurgeteste paints en quarters.

Er komt crème, dun, schimmel, sooty, champagne, silver(slechts 4 lijnen) en pearl (slechts 1 lijn) voor in deze rassen en ook vele bontpatronen.

Heb je evt foto’s van je quarters die we mogen gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 15:20 



 
Profiel   

Ik heb een Chestnut Quarter Merrie (ik vermoed zelf Liver chestnut)
Sommige foto's zijn heel oud, excuses voor de teksten. Als je iets anders nodig hebt, geef maar een gil.


[ img ]
Als veulen,

[ img ]
Mama & Beeb

[ img ]
Mama

[ img ]
Papa

[ img ]
Nu.
Sorry voor mijn prethoofd. :+

Pedigree:
https://www.allbreedpedigree.com/shine+like+a+star

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 18:21 



 
Profiel   

Zoek je alleen informatie over kleurtypen, of heb je ook interesse over bontpatronen bij de paints? Ik heb een Paint (vader paint, moeder quarter) met het bontpatroon Frame Overo. Ze draagt het OLWS gen, evenals haar vader, wat dus zorgt voor de vlekken. Frame overo is altijd heterozygoot. Het bestaat wel in homozygote vorm maar dat is lethaal waardoor het veulen binnen 24 uur zal sterven. Ook solid gekleurde paarden, dus zonder vlekken, kunnen het OLWS gen dragen. Voor meer info hierover mag je me een pb sturen :)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 18:36 



 
Profiel   

xDenies schreef
Ik heb een Chestnut Quarter Merrie (ik vermoed zelf Liver chestnut)
Sommige foto's zijn heel oud, excuses voor de teksten. Als je iets anders nodig hebt, geef maar een gil.


[ [url=m/qS6m9m.jpg]Afbeelding[/url] ]
Als veulen,

[ [url=m/zmT564.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mama & Beeb

[ [url=m/0cTCxT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mama

[ [url=m/qnnTrq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Papa

[ [url=m/mCssXQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu.
Sorry voor mijn prethoofd. :+

Pedigree:
https://www.allbreedpedigree.com/shine+like+a+star


Dankjewel!

Emita schreef
Zoek je alleen informatie over kleurtypen, of heb je ook interesse over bontpatronen bij de paints? Ik heb een Paint (vader paint, moeder quarter) met het bontpatroon Frame Overo. Ze draagt het OLWS gen, evenals haar vader, wat dus zorgt voor de vlekken. Frame overo is altijd heterozygoot. Het bestaat wel in homozygote vorm maar dat is lethaal waardoor het veulen binnen 24 uur zal sterven. Ook solid gekleurde paarden, dus zonder vlekken, kunnen het OLWS gen dragen. Voor meer info hierover mag je me een pb sturen :)

[ Afbeelding ]


We willen de bontpatronen er ook bij gaan doen. We zullen je een pb sturen als we vragen hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 19:03 



 
Profiel   

Even een klein tipje van iemand die met getzelfde bijltje gehakt heeft:

Zorg ervoor dst je je onderzoeksgebied afbakent. Niet teveel willen, je gaat daar op een punt op vastlopen.

Misschien overbodig om te zeggen hoor! Maar dit is toch waar veel onderzoeken stranden uiteindelijk :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 19:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 69 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen