Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paint dekhengsten 6 panel test

 
Profiel   

Binnen de APHA is besloten dat alle Paint dekhengsten nu verplicht de 6 panel test
• HYPP
• HERDA
• GBED
• MH
• PSSM1
• OLWS
moeten ondergaan om er voor te zorgen dat hun veulens opgenomen worden in het stamboek.
Citaat
Reminder: 6-panel genetic health test required for all breeding stallions
Breeding stallions must have their DNA genetic health panel results on file with APHA before the foals resulting from their 2018 breedings and beyond will be eligible for APHA registration,


Jammer genoeg is PSSM 2 etc. nog niet verplicht maar dit is wel een hele stap in de goede richting.
http://apha.com/news/reminder-6-panel-g ... stallions/
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 15:27 



 
Profiel   

Goed nieuws!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 15:35 



 
Profiel   

Ja dat was dit jaar ook al het geval, de 2018 veulens van hengsten die nog geen 6-panel on file hadden bij APHA werden niet geregistreerd. AQHA hengsten (die APHA merries dekken) kunnen trouwens gewoon toestemming geven om de 5-panel resultaten via UC Davis door te geven (die voor AQHA al verplicht waren) en een bijkomstige OLWS test te doen.


De pssm-panel (p2 p3 p4 px) zal toch een ander verhaal zijn vrees ik.. die zie ik er niet doorkomen bij AQHA of APHA... daar gaan veel te grote namen vallen.. :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 16:08 



 
Profiel   

Tinniie schreef
De pssm-panel (p2 p3 p4 px) zal toch een ander verhaal zijn vrees ik.. die zie ik er niet doorkomen bij AQHA of APHA... daar gaan veel te grote namen vallen.. :/


Uiteindelijk zullen ze ook daar "iets" mee moeten gaan doen. Persoonlijk zou ik nooit gaan dekken met een hengst die niet op het PSSM panel en de panel 6 is getest ( ik heb geen merries maar toch.) . Vooral nu blijkt dat PSSM 2 etc. in zoveel rassen voorkomt ( de vraag is eigenlijk of er rassen zijn waar het niet voorkomt! |( ) zal er op een gegeven moment geen keus meer zijn en zullen alle stamboeken hier mee aan de gang moeten. Als alle fokkers er op staan en niet fokken met zieke/ niet-geteste paarden gaat dan vanzelf gebeuren. Daarbij zal een goed stuk voorlichting aan alle fokkers, ongeacht ras, zeer waardevol zijn.

Maar goed, er moet ergens begonnen worden en dit is al een flinke stap in de goede richting waarbij ik alleen maar kan hopen dat het een tendens wordt en dat het immer groeiende aantal erfelijke aandoeningen zal gaan verdwijnen door zieke paarden maar ook dragers van de fokkerij te gaan uitsluiten; jammer van al die "top" hengsten en merries ( binnen alle rassen) maar niemand zit op zieke/ onbruikbare paarden te wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 17:35 



 
Profiel   

Pssm1 ken ik maar de pssm panel niet, is dat nieuw?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 18:24 



 
Profiel   

Ja, PSSM 2,3,4 en PX; deze zijn vrij recentelijk ontdekt en komen dus bij vrijwel alle rassen voor. Dit zijn andere vormen; 1 geeft een probleem met suikeropslag, de andere zijn vormen van myopathie/ spierafbraak. http://www.pssm.eu/nl/pssm-types.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 18:26 



 
Profiel   

Ja ik denk niet dat bv een McQuay een van zijn toppers gaat laten ‘bedoezelen’ Dubbel registreren is bv ook zijn verdienste.... er zijn mensen met heel veel invloed ;)

En onbruikbare paarden lijkt me wel zware woorden.. er zijn heel veel lijnen die drager blijken te zijn en massa’s sportpaarden hebben voortgebracht met paarden die tot dik in hun 20 kerngezond waren..

Er moet volgens mij ook nog een pak meer onderzoek naar gedaan worden, bepaalde rassen hebben 99% pssm dragers, maar geen enkel probleem (trekpaarden etc)

Plus het wordt door nog maar 1 testbureau aangeboden, met stevige commentaar van de andere... dus ik denk echt dat het niet zo’n vaart gaat lopen. Een beetje kritische noot is wel op zn plaats denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 20:34 



 
Profiel   

2 testbureau's intussen; 1 in de VS en 1 in Duitsland. En ja, er zijn veel onbruikbare paarden binnen de diverse rassen en/ of dieren die moeten worden ingeslapen wegens de ernst van de klachten en de pijn die de dieren lijden en ja, er zijn ook paarden die oud worden en wel gebruikt kunnen worden, binnen bepaalde marges en met een streng management.
Meneer McQuay en zijn collega's zullen uiteindelijk ook moeten zwichten, als het niet voor de stamboeken is, dan wel voor de steeds bewuster wordende gebruiker en fokker. Hij heeft misschien veel invloed maar als dat gebruikt wordt om zieke paarden op de markt te brengen en de tests af te houden is dat wel een hele kwalijke zaak van geld verdienen en je niet druk maken over de manier waar op.
Jammer dat je er zo over denkt en de ernst blijkbaar ook bagatelliseert; misschien een keer een PSSM'er van dichtbij zien die een aanval heeft? Of zelf een paard in handen krijgen/ fokken wat er aan lijdt? Dan verander je wel van gedachten. Misschien je er eens verder in verdiepen en de ervaringen lezen van eigenaren van zieke paarden, die is zowel op FB als op diverse andere plekken op internet te vinden.

Ook jammer dat je als fokker/ hengsteigenaar hier zo makkelijk over denkt. Er zijn ook nog steeds mensen die vinden dat je met 2 OLWS dragers wel kan fokken want wat maakt die 25% kans op een niet levensvatbaar veulen nou uit? Dan proberen we het volgend jaar toch nog een keer want ze hebben zulke mooie kleurtjes...................... 8)7 8)7

Het is wel duidelijk dat er nog heel, heel veel aan voorlichting gedaan moet worden als een hengsten eigenaar zo reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 21:02 



 
Profiel   

Ik weet heel goed waar ik over bezig ben en ken genoeg mensen met pssmers.

Ik was 1 van de eerste in België/Nederland met een geteste hengst en geteste merries, dus jij hoeft mij hier echt niet te viseren.

Ik vind alleen dat er altijd een kritische nooit mag zijn, en dat je realistisch moet blijven, zeker als de grote testbureaus er hun vraagtekens bijzetten.

Er zijn ook mensen die heiliger dan de Paus willen zijn en vinden dat er enkel met 5-panel vrije paarden gefokt mag worden. Want ze hebben van ver eens over ‘De 5-panel’ gehoord en weten eigenlijk niet wat dat inhoud. Wat ga je dan doen, alle Herda en Gbed dragers die verder zoveel goeie eigenschappen hebben elimineren? Dan ineens maar alle OLWS, splash 2, zilver, lp,... er ook uit, volledige rassen maar afschaffen.

Een beetje kennis en logisch nadenken doet al heel veel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 21:52 



 
Profiel   

Onze hengsten zullen vanaf seizoen 2019 ook ter dekking aangeboden worden. Ze zullen ook pssm 2,3,4 en X getest worden.
5-panel n/n zijn ze al door afstamming.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 22:19 



 
Profiel   

En ja, ik heb wel eens gefokt met een herda n/h merrie. Als je een n/n hengst kiest, is dit geen enkel probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 22:21 



 
Profiel   

Ik vind dit wel voorpaginawaardig nieuws, of ben ik dan te blij? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 22:24 



 
Profiel   

sevke schreef
En ja, ik heb wel eens gefokt met een herda n/h merrie. Als je een n/n hengst kiest, is dit geen enkel probleem.


Daarmee, kennis van zaken en bewuste keuzes, dat is idd geen probleem.


TurdusMerula schreef
Ik vind dit wel voorpaginawaardig nieuws, of ben ik dan te blij? :D


Alleen dat het niet echt ‘‘nieuws’ is maar al van september 2017 verplicht is geloof ik :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 22:28 



 
Profiel   

TurdusMerula schreef
Ik vind dit wel voorpaginawaardig nieuws, of ben ik dan te blij? :D


Ondanks dat het artikel van november 2017 is lijkt me zeker voorpagina waardig, al was het alleen maar om weer meer mensen bewust te maken van deze aandoening en omdat het toch echt nog niet alom bekend is dat ook de APHA nu deze regel instelt.
Jammer genoeg is het nog in het algemeen, te weinig bekend. Zeker bij mensen die geen Paint/ Quarter/ Appaloosa hebben. Bij de Tinkers is het ook bekender maar bij veel andere rassen jammer genoeg nog nauwelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 22:45 



 
Profiel   

Ik denk dat als je verstandig fokt en bewust bent van de risico's, je de bloedlijnen ook goed kent binnen de rassen en de bekende afwijkingen daarbinnen in je al een hele stap verder bent met idd een 6 panel.
De hengsten die je kiest voor je merrie ook bewegend en in de omgang bekijken (live) kan ook al erg veel uitsluiten als je weet naar waar je zoekt/kijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-18 23:07 



 
Profiel   

Sevke: Super dat je het initiatief neemt je hengsten PSSM2 te laten testen! Je wilt toch niet meemaken dat de nakomelingen van je hengst na een aantal jaar symptomen gaan laten zien. Heb je je merries ook getest?

Bewust fokken met een n/h n/gbed ouderdier is prima te doen, zeker met een top bloedlijn waar een goed sportpaard uit zou kunnen komen. Maar de praktijk wijst uit dat de meeste kopers gewoon een n/n paard willen hebben. Uiteindelijk zullen de positieve hengsten minder en minder dekkingen krijgen en de positief geteste paarden is gewoon minder vraag naar. Dit uit zich ook in de prijs. Het regelt zichzelf uiteindelijk. Jammer dat de stamboeken er achteraan hobbelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 08:38 



 
Profiel   

Tinne: wat is dan het commentaar van de andere testbureaus? Dat het nog niet officieel goedgekeurd is? Heb je hier een artikel over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 08:39 



 
Profiel   

Goede zaak!! Ik ken ook een aantal fokkers die nog steeds overo x overo proberen.. En die snappen niet wat voor risico's het met zich mee kan brengen (of ze doen alsof ze het niet snappen). Echt walgelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 08:59 



 
Profiel   

Ik hoop ook dat dit voorpaginanieuws wordt, want er zijn nog steeds mensen die de ongeregistreerde veulens kopen 'want op papier kun je niet rijden'. Die hebben geen idee wat het betekent als een Paint- of Quarterveulen niet geregistreerd is. Dat zijn juist mensen die niet zo in het westernrassenwereldje zitten, dus bredere bekendheid geven is altijd goed. Als de ongeregistreerde veulens voor redelijk veel geld van de hand blijven gaan schiet je weinig op met die verplichte testen. Die hengsten zullen dan blijven dekken.
Dat is dan misschien dan niet meer de verantwoordelijkheid van de AQHA/APHA, maar wel van ons als liefhebbers denk ik, om mensen daarover te blijven informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 09:36 



 
Profiel   

Ik zie vanalles passeren, ik heb dit jaar nog een merrie geweigerd omdat ik wist dat haar vader p1/p1 was.
Weet je wat ze dan doen? Ze gaan gewoon ergens anders. En eentje aangeraden eerst te testen waarvan vader positief is, wat denk je? Niks meer van gehoord..
Ik ken hengsten die met niks in orde zijn, voor 250€ met papieren en 125€ zonder dekken... dat probleem gaat er nooit uitgaan zo vrees ik.

Er zijn echt veel mensen die op de hoogte zijn, maar zich er gewoon niks van aantrekken..

Overo x overo zag je vroeger heel veel in Frankrijk maar ik heb de indruk dat het heel fel geminderd is met de opkomst van vele splash hengsten die ze nu gebruiken.

Feit is dat zolang UC Davis niet meegaat in het verhaal, het er niet zal doorkomen want dat is de enige die van tel is voor AQHA (voor APHA ook Etalon DX)

Ik vind het ook ruiken naar geld slaan uit mensen hun miserie, 238€, bijna 3 keer de prijs waar een ander eender welke panel test voor aanbied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 09:48 



 
Profiel   

De 6 panel test was idd vorig jaar al verplicht, maar er liggen geen restricties op het fokken aan de hand van de resultaten.

Als je bedenkt dat de PSSM1 test in 2008 al beschikbaar was en deze nu pas verplicht is geworden dan denk ik dat het myopathie/PSSM2 panel nog wel even op zich laat wachten qua acceptatie. Het peer review gebeuren loopt idd nog en tot die tijd mag de test niet "officieel" genoemd worden maar dat de resultaten kloppen met de symptomen van de paarden die er bij horen is al lang duidelijk. Onderzoek vindt tegenwoordig niet meer alleen op universiteiten en in laboratoria plaats; het gaat met behulp van sequencing allemaal een stuk sneller en dat moet dat alsnog het (in vergelijking erg langzame) academische proces door.

Zelf heb ik ruimschoots ervaring met zowel paarden met PSSM1 als paarden met PSSM2, n/P2 om precies te zijn. Ik heb momenteel twee paarden met n/P2 en ik heb deze zelf gefokt. Ze zijn nu 12 en 15 en vervroegd met pensioen. Iedereen moet zelf weten wat hij met de nog erg nieuwe kennis doet, maar ik denk dat er steeds meer mensen zoals ik gaan komen die geen paarden meer kopen of fokken die positief testen voor welke vorm van PSSM dan ook. Als fokker/verkoper kom je er dus denk ik vanzelf voor te staan dat je zult moeten testen of mensen het testen moet gaan ontzeggen als je de status van je paarden niet wilt weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:00 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Ik vind het ook ruiken naar geld slaan uit mensen hun miserie, 238€, bijna 3 keer de prijs waar een ander eender welke panel test voor aanbied.

Nou, nee.
Als je een symptomatisch paard hebt en je laat dit testen en het paard is positief voor 1 van de varianten, dan kun je je management er op aanpassen. Ik durf serieus te zeggen dat mijn ruin er niet meer was geweest als ik de uitslag van de myopathiepaneltest niet net op tijd had gekregen.
Ook vereisen de verschillende varianten een ander management. Weten is dus beter als je iets aan de miserie van je paard wilt doen. Je laat toch ook op andere dingen testen? PPID, vitaminetekorten, afwijkingen in het bloed. Dat is toch ook geen geld slaan uit de miserie van paardeneigenaren? Je zoekt naar antwoorden en een myopathie is een mogelijk antwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:08 



 
Profiel   

Ik bedoel het in vergelijking met elke andere panel van 95$ .
3 keer dat bedrag vragen lijkt mij toch wel profiteren van je monopolie. Het is tegenwoordig toch ook gewoon een test met haarwortels.

Uiteraard is het bedrag op zich niet van belang als je wil weten wat je paard mankeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:12 



 
Profiel   

Mac schreef
De 6 panel test was idd vorig jaar al verplicht, maar er liggen geen restricties op het fokken aan de hand van de resultaten.


Er zijn wel degelijk restricties omdat veulens van niet geteste hengsten niet geregistreerd worden:
Citaat
Breeding stallions must have their DNA genetic health panel results on file with APHA before their foals born in 2019 and after will be eligible for APHA registration, per the APHA Rule Book.


Veel "nieuwe" onderzoeksmethodes zijn duur, kans is groot dat als deze test meer bekendheid krijgt en vaker gebruikt wordt de prijzen wel zullen zakken. Maar dan nog, gerelateerd aan de kosten van dierenartsen en paarden houden in het algemeen valt het wel mee. Zeker als je dan weet hoe je er voor staat en niet meer eindeloos, onwetende, dierenartsen hoeft te ( laten) bezoeken die ook fijne prijzen hanteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:15 



 
Profiel   

ElCid schreef
Er zijn wel degelijk restricties omdat veulens van niet geteste hengsten niet geregistreerd worden:

Ja, die restrictie wel, maar ik bedoel dat het niet zo is dat je niet meer met je hengst mag dekken als hij ergens positief voor is.

De prijs van het myopathiepanel is idd niet veel hoger dan de gemiddelde dierenartsrekening dus sowieso als diagnostisch hulpmiddel niet heel raar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen