Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paint dekhengsten 6 panel test

 
Profiel   

Enkel H/H is nog steeds uitgesloten bij zowel AQHA als APHA geloof ik.

Dat zijn stappen die ze niet durven nemen denk ik. Het is dan ook het grootste stamboek ter wereld, zeker in combinatie met APHA. Verandering wordt niet zomaar doorgevoerd :/
En ApHC is nog erger, daar is nog steeds niks verplicht en zit zoveel pssm1..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:21 



 
Profiel   

Tinniie schreef
Enkel H/H is nog steeds uitgesloten bij zowel AQHA als APHA geloof ik.

Moest ik ff nazoeken want eerst had alleen het AQHA die regel, maar klopt idd:
APHA rule book 2018 schreef
2. If the horse being registered is a descendant of the AQHA stallion,
Impressive, HYPP testing may be required prior to registration. Exception:
If the parent that is a descendant of Impressive has been
genetically tested (HYPP N/N), to prove that he/she does not carry
51
the condition, testing will not be required. Any horse testing homozygous
positive for HYPP (H/H) will not be eligible for registration
with APHA

Het is iig al "iets" al vind ik dat de stamboeken er wel actiever in mogen zijn. Maar het is een lastige discussie met enorm veel impact idd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 10:25 



 
Profiel   

Pssm2 myopathy panel heeft denk ik idd veel meer impact, ten eerste omdat het veel wijder verspreid is,en niet beperkt tot een aantal rassen maar ook omdat het pas symptomen geeft op latere leeftijd, en niet volledig te managen is,het is geen stofwisselingsziekte, maar een progressieve spierafbraakziekte, en ook nog dominant, én in tegenstelling tot pssm1 zijn 2 genen wel ernstiger dan 1 gen,wat bij pssm1 niet zo is. Mijn merrie is getest, omdat ik graag een veulen wilde fokken, n/p4 en n/px is voor mij nu dus reden om niet te fokken.
Voor de geïnteresseerden:
allbreedpedigree:
Hollywood Gold babe,haar testresultaten staan erbij

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 11:19 



 
Profiel   

freeride schreef
Pssm2 myopathy panel heeft denk ik idd veel meer impact, ten eerste omdat het veel wijder verspreid is,en niet beperkt tot een aantal rassen maar ook omdat het pas symptomen geeft op latere leeftijd, en niet volledig te managen is,het is geen stofwisselingsziekte, maar een progressieve spierafbraakziekte, en ook nog dominant, én in tegenstelling tot pssm1 zijn 2 genen wel ernstiger dan 1 gen,wat bij pssm1 niet zo is. Mijn merrie is getest, omdat ik graag een veulen wilde fokken, n/p4 en n/px is voor mij nu dus reden om niet te fokken.
Voor de geïnteresseerden:
allbreedpedigree:
Hollywood Gold babe,haar testresultaten staan erbij

Zijn de testen invasief of moet je enkel haren versturen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 13:30 



 
Profiel   

Sinds deze zomer kan het gewoon met haar worden getest bij CAG in Duitsland :-)
https://www.centerforanimalgenetics.com/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 13:31 



 
Profiel   

2a54z6e45r6r schreef
Zijn de testen invasief of moet je enkel haren versturen?


BIj CAG alleen haren, met haarzakjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 14:30 



 
Profiel   

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... yQCvE9aXt4
Goede webinar over Pssm

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 15:04 



 
Profiel   

2a54z6e45r6r schreef
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... yQCvE9aXt4
Goede webinar over Pssm


Link werkt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 17:52 



 
Profiel   


Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-18 18:15 



 
Profiel   

2a54z6e45r6r schreef
[ Video ]


Als een dr. die weigerde mee te werken aan het ontwikkelen van de testen er een seminar over gaat geven,is mijn interesse snel over, maar toch gekeken: een biopt zegt nooit meer dan een dna test, het is invasief, kan een aanval uitlokken en vals negatief of positief resultaat geven. Daarbij gaat de pssm2 myopathie over 4 aparte genen, allemaal een ander ziektebeeld en een px paard bijvoorbeeld manage je anders dan een p2 paard. Valberg blijft ook vasthouden aan hoog vet dieet, terwijl voor p2 of p3 of p4 eiwitten en 3amino nodig zijn, bewezen. Laag suiker en zetmeel is natuurlijk altijd gezonder, maar suiker en zetmeel opslag veroorzaken niet de symptomen bij pssm2 myopathie, die worden veroorzaakt door fouten in de opbouw van de spiercellen, daarom is het ook progressief omdat je de oorzaak niet kunt wegnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-18 18:10 



 
Profiel   

Sunny schreef
Sevke: Super dat je het initiatief neemt je hengsten PSSM2 te laten testen! Je wilt toch niet meemaken dat de nakomelingen van je hengst na een aantal jaar symptomen gaan laten zien. Heb je je merries ook getest?

Bewust fokken met een n/h n/gbed ouderdier is prima te doen, zeker met een top bloedlijn waar een goed sportpaard uit zou kunnen komen. Maar de praktijk wijst uit dat de meeste kopers gewoon een n/n paard willen hebben. Uiteindelijk zullen de positieve hengsten minder en minder dekkingen krijgen en de positief geteste paarden is gewoon minder vraag naar. Dit uit zich ook in de prijs. Het regelt zichzelf uiteindelijk. Jammer dat de stamboeken er achteraan hobbelen.


uiteraard zijn al onze merries getest!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-18 11:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen