Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand Februari: de American Paint Horse

 
Profiel   

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand kozen we voor de American Paint Horse.

In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt de American Paint Horse zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit type paard volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met dit ras? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 februari inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de redactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal rond de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,
de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano, de Quarter Horse, het Trekpaard, het minipaard, de Arabische Volbloed, de Shetland pony, de Engels Volbloed en de PRE.



Laatst bijgewerkt door RianneH op 01-02-19 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Titel aangepast naar American Paint Horse

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 13:45 



 
Profiel   

Bedoel je de american paint horse, dus met apha papier, of bedoel je een paard met vlekken?

Er zit nogal wat verschil tussen namelijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 13:57 



 
Profiel   

Dat is een goede vraag :) In principe sluiten we kruisingen ed niet uit, maar een bonte KWPN-er valt niet onder onze noemer van de Paint, dus ik denk dat het antwoord is, De American Paint Horse. Zal dat direct even aanpassen, bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-19 13:58 



 
Profiel   

-knip, ik ga even een nieuwe post schrijven want had dat stukje van maximaal 2 foto's niet gelezen := -

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 21:13 



 
Profiel   

Ohhh leuk! Ik ben gek op American Paints! Je zal nooit eentje tegen komen die exact dezelfde vlekken heeft: tobiano, frame overo, splash overo, sabino overo, tovero... Dat maakt het voor mij zo'n mooi ras! De kwaliteiten van een ranchpaard maar met een special effect qua uiterlijk. Mijn favoriete patroon is de loud colored frame overo, en al helemaal als ze blauwe ogen hebben! Net zoals mijn merrie Nova :D

[ img ]

Qua karakter zijn ze vrij vergelijkbaar aan de Quarter: ingelligent, betrouwbaar en niet snel onder de indruk. Het zijn harde werkers. Toch hoor ik vaak van anderen dat Paints wat feller kunnen zijn dan Quarters. Maar ik ken ook zat Paints die juist heel erg cool zijn, er zijn uiteraard altijd meerdere factoren verantwoordelijk voor het karakter. Nova is meestal vrij relaxed, maar ze heeft wel karakter en kan een felle zijn als ze haar zin niet krijgt :D Heerlijk een paard met zo'n eigen mening! Ze laat me altijd ontzettend lachen. Ze is reining / cutting gefokt en op 13 maart wordt ze 2, dus voorlopig sta en loop ik er nog naast :D

In september (toen was ze precies 1,5) hebben we een showmanship wedstrijd meegedaan bij de DPHC (Dutch Paint Horse Club). Dit jaar wil ik daar mee verder gaan, en ook de In Hand Trail.[ img ]

Als ze volwassen is wil ik graag met haar focussen op de reining en de ranch riding, maar daarnaast zullen we ook allround klassen gaan starten omdat ik het juist zo leuk vind die veelzijdigheid van het ras te laten zien!

Het was echt heel erg moeilijk om maar 2 foto's toe te voegen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 21:16 



 
Profiel   

Hier ook liefhebber van de American Paint Horse. Blijkbaar was ik op zoek, zonder te zoeken, want toen zij op mijn pad kwam was het raak.

Het fijne aan de American Paint Horse vind ik het karakter. Het zijn heerlijke paarden. Ze zijn doorgaans erg cool en ontzettend werklustig en sensibel. Ze zijn heel leergierig en echte pleasers. Daarom waren het van oudsher (en nog steeds) zulke goede ranchpaarden. Tegenwoordig zijn ook de Paint Horses in diverse fokrichtingen te verkrijgen (denk aan Pleasure, Reining of Cutting) met allemaal hun eigen benadrukte kwaliteiten maar de werklust blijft in al deze richtingen opvallend.

Hier mijn eigen merrie, 3 jaar oud en nu al wereldwijs. Een echte denker en pleaser.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 22:29 



 
Profiel   

De paints staan er ook voor gekend in alle kleuren voor te komen behalve silver en allemaal zijn ze zo verscheiden in hun expressie van de witaftekeningen, van minimaal (bijna niks wit) tot loud (bijna enkel wit) ook omdat andere witgenen de tobiano of overo kunnen boosten.

Cremello bont half paint, kleurgetest AaeeCRCRTOto geen ander witgen

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 22:51 



 
Profiel   

Blue, officieel Spots On The Moon, is een tovero, wat zijn blauwe ogen verklaard.

Aangezien de vlekken schimmel factor hebben is het zwart inmiddels wit en heb ik nu een prachtig wit paard .

Blue als veulen
[ img ]

Blue in het Mountain trail park Pauwels
[ img ]

Ook Blue is een cool paard met enorm veel werklust.
Ik rij er nu hoofdzakelijk buitenritten mee maar hij is overal voor in .
Afgelopen herfst een jacht mee gereden van de Veluwe Hunt , maar hij plonst ook zo de zee in en wordt helemaal blij als hij omringd wordt door koeien, vooral heel gezellig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-19 23:55 



 
Profiel   

Ik heb ook een APHA :)

Roepnaam Yuri zijn officiële naam LC Tecum You Watch Me

Heb hem al vanaf 4 maanden en wordt maart 2019 3 jaar :) Heerlijk paard lief en echt zijn eigen karakter

Vanaf dat hij 7 maanden was hebben wij geoefend in twee in hand onderdelen van de western de Halter classe en in hand trail. Heb altijd les genomen zodat wij het op een goede manier leerden van Anick Worp.

September 2017 had hij zijn eerste show super gaaf en 2018 heeft hij totaal 4 shows gelopen dan de Showmanship at halter erbij :) wij zijn in september 2018 Nederlands kampioen geworden in de halter class 2year Old Geldings geworden :):)

2019 staat in jaar van geen shows maar in juni gaat Yuri naar school om ruitermak te worden super spannend

Dus zo alles bij elkaar mijn ervaring met dit ras ze willen door het vuur met je en hebben hun eigen streken wat ze zo bijzonder maakt mijn droom ras en ben totaal verliefd :)

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 06:05 



 
Profiel   

Mijn moeder heeft een American Paint Horse!

Ze heet Blue Eyes Razz maar we noemen haar Pip. Ze wordt dit jaar 9 en hebben haar gekocht als 4 jarige. Wij hebben haar engels ingereden én voor de kar beleerd. Mn moeder wilde graag een Paint vanwege het karakter; leergierig, nuchter, graag willen werken en vriendelijk. Pip voldoet aan alles! Ze leert super snel en wil dan ook graag met je werken of op stap, ze vind iedereen die haar met respect behandeld lief. Want gevoelig is ze wel. Ze is over het algemeen erg nuchter en niet snel onder de indruk, ze kan soms wat gespannen raken, maar kan dit ook wel weer snel loslaten. Ze is voor een Paint iets voorwaartser in draf dan normaal (?) en heeft iets meer knie actie, maar dat zou ook kunnen komen door hoe wij haar trainen.

Wat wij zoal met haar doen:
Dressuur (B niveau)
Springen (tot ong 80cm)
Mennen
Heel veel buitenrijden, zowel voor de kar als onder het zadel
Zwemmen
Kindjes op haar laten rijden aan de longe
Fotoshoots

Een super veelzijdig paardje dus!


[ img ]
Door: Eliane van Schaik

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 11:04 



 
Profiel   

De Paint horse mijn favoriete ras!


[ img ]

Een alles kenner en alles kunner inclusief een extra kleurtje. Dit ras heeft al jong mijn hartje gestolen. Over het algemeen een dier wat vertrouwd, coolminded en toch een harde werker is. De Paint heeft veel dezelfde kenmerken als de Quarter maar neigt naar mijn mening wel iets meer felheid in zich te hebben maar ikzelf vind dat prettig werken. Tevens zijn Paints vaak net dat tikkeltje groter. Hun grootste kenmerk is natuurlijk hun vlekken. Zo gek kan je het niet bedenken met de witte verfvlekken of er loopt er een in dat patroon rond. Al zijn er natuurlijk ook paints zonder vlekken, deze worden geregistreerd als solid paint na aanleiding van hun solide kleur.


Mijn paint Sparkin Warrior Poncha of te wel Spark vind niks te gek. Zwemmen, kar trekken, koeienstoeien en kinderpony zijn. Hij draait er zijn hoef er niet voor om. Zo lief en kalm met beginners en kinderen zo intens en fel kan hij zijn wanneer ik hem op de koeien werk. Regelmatig vergeet ikzelf dat meneer nog een hengst is wat ook weer geeft hoe kalm het karakter van een paint kan zijn.

[ img ]
momenteel trainen wij voornamelijk reining en working cowhorse. Daarnaast ranchriding, wat dressuur, klein sprongetje en voor de kar. Maar all time favorite blijft toch een flinke bosrit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 12:03 



 
Profiel   

Hier ook een grote Paint Horse liefhebber. Wij hebben er 4 en verwachten 3 APHA veulentjes dit jaar.
Het meeste is hierboven al gezegd en kan ik alleen maar beamen. Zachtaardig, werkwillig, rustig en supermooi :)
2 foto’s is nogal moeilijk, mag ik eentje per paard posten? :P

Onze hengst EMH Top Dun Chex ‘Mo’, grullo (homozygoot) tobiano
[ img ]

Brokers Black Diamond ‘Jade’ ,smoky Black overo merrie. Ze is solid, maar draagt wel het overo-gen
[ img ]

Double Midnight FB ‘Missy’, bay dun tobiano merrie.
[ img ]

Super Star Des Flots ‘Satinka’ , red dun (minimal) overo.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 15:16 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]
Moonforce Gibbs.
Bay overo
Geb. 01-04-2005

Intelligent nieuwsgierig en een vrolijke clown.
Voorheen trail horsemanship showmanship pleasure gestart.
Nu vooral buitenritjes en lol met je knol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-19 15:58 



 
Profiel   

Tijd voor een slotje, bedankt voor de leuke bijdrages!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-19 17:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen