Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

APHA papieren

 
Profiel   

Ik heb het overal opgezocht, maar nog geen concreet antwoord gevonden.
Hopelijk kan iemand mij hier helpen die wat verstand heeft van APHA papieren?

Ik zou graag fokken met mijn merrie, maar dit zal waarschijnlijk met een quarter zijn. Deze heeft ook AQHA papieren, maar is niet gekeurd als dekhengst. Ik bedoel dus: ik laat mijn APHA merrie dekken door een AQHA hengst van een kennis. Kunnen er dan uberhaubt wel papieren aangevraagd worden?
Het zit namelijk zo: ik zou een veulen willen uit mijn merrie met érg goede papieren, maar op voorhand weten dat papieren afgeschreven zijn is een beetje zonde, niet?

Papieren aanvragen (vanuit België), hoe verloopt dit? Wat heb je nodig? Wat is de kostprijs per onderdeel?

Alvast bedankt aan diegenen die antwoorden!
(Ik ben niet zo mee met het fokken, vandaar deze vragen :D )
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 19:33 



 
Profiel   

Je kan beter op het western subforum deze vragen stellen. Daar zitten meer mensen met kennis van Westernrassen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 20:19 



 
Profiel   

Is je merrie bij het APHA geregistreerd of in het Nederlands of Belgisch 'dochter' PHA?

Is de hengst AQHA geregistreerd?


Als beiden ouders papieren hebben AQHA x APHA of NQHA x APHA of BQHA x APHA dan krijgt het veulen vol papieren APHA.


Aangezien de afstamming van de merrie, EN als het veulen niet bont getekend is (= 'solid' dus), kan het zelfs denk ik AQHA/BQHA/NQHA papieren krijgen. Maar dit zou ik voor de zekerheid even navragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 20:34 



 
Profiel   

AHQA x APHA wordt altijd een APHA ook als het veulen geen vlekken heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 20:40 



 
Profiel   

Is de 'wit' regeling de laatste jaar (of 2) veranderd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 20:55 



 
Profiel   

Peterina schreef
Is de 'wit' regeling de laatste jaar (of 2) veranderd?


Nee maar een APHA is altijd een APHA.
Een AQHA kan alleen maar uit 2 geregistreerde AQHA komen.
De APHA accepteert Paints, Quarter, Volbloed voor inschrijving. De AQHA alleen maar Quarters en volbloeden. En geen van beide accepteren Appiebloed in hun lijnen.
Een solid (dus een Paint) kan eigenlijk nooit AQHA ingeschreven worden.
Er is iets met het Overo patern uit 2 QH ouders. Die werden vroeger Paint omdat de AQHA die niet accepteerde (met die wit regel), maar die konden een paar jaar geleden omgeschreven worden. Uit die tijd komen ook de dubbel geregistreerden. Maar dat is zover ik weet niet meer mogelijk. En ik weet eigenlijk niet zo uit mijn hoofd of je een Overo uit 2 QH ouders nu nog om kan schrijven van Paint naar Quarter. Geloof het eigenlijk niet.
Een tobiano is altijd een Paint en kan nooit ook niet solid een Quarter worden.

TS de hengst moet aangemeld worden bij de APHA als dekhengst. Keuringen is nvt. kennen ze nl niet bij de beide stamboeken. En ja het veulen zal gewoon APHA papieren krijgen, of het nu bont is of eenkleurig. Prijzen van alles, incl het aanmelden van de hengst kan je allemaal terug vinden op de site van de APHA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 21:15 



 
Profiel   

Staat de merrie wel officieel op jouw naam bij de APHA?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 21:21 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Western-Folkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 21:28 



 
Profiel   

cissy schreef
Staat de merrie wel officieel op jouw naam bij de APHA?


Das idd wel een goede zus :D
Om überhaupt papieren bij het veulen te kunnen krijgen moet de merrie wel op je naam staan. En de hengsteneigenaar moet ook als eigenaar (of officiële leaser) bij de AQHA geregistreerd zijn. Hengst moet dan aangemeld worden bij de APHA en de eigenaar hengst moet lid worden van de APHA. Deze moet dan na het dekseizoen (voor 31 nov) het breedingreport inleveren bij de APHA. Dit kan online. Die krijgt dan voor de toekomstige veulens het registration application (en dus niet de merriehouder). De hengstenhouder geeft dit verder aan de merriehouder die na geboorte daarmee het veulen kan registreren.

Het aanmelden van de hengst kost 75 dollar ( is eenmalig, daarna is hij for life listed daar). De hengst moet getest zijn op gendefecten, en dit door de UC Davis. Een ander lab wordt niet geaccepteerd. Kosten 125 dollar. En hij moet DNA genetic tested for bloodtype zijn (lees dat zijn afstammeling ook daadwerkelijk klopt). Ook hier weer UC Davis en die kost 60 dollar. En het breedingreport zal ook nog 15 dollar zijn voor 1 merrie. En het membership kost per jaar 45 dollar.

Al met al voor 1 veulen is het een duur grapje voor de hengstenhouder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-19 21:56 



 
Profiel   

Idd , wat Rina zegt, voor 1 keer een veulen is het een kostelijke grapje , want al die papieren en testen moeten in orde zijn. 320$ voor de hengstenhouder en dan als merriehouder je veulen nog eens registreren + lidgeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-19 14:05 



 
Profiel   

Dus eigenlijk is het niet de moeite waard om papieren aan te vragen als het veulen sowieso voor eeuwig bij mij blijft en ik absoluut niet in de wedstrijden terecht kom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-19 15:11 



 
Profiel   

Ik vind het altijd zonde om geen papieren aan te vragen. Dat het voor altijd blijft weet je nooit.. en als je er ooit mee wil fokken later ofzo.

Het is alleen te zien of de hengstenhouder al die moeite en kosten wil gaan doen voor een 1-keer-voor-de-leuk-veulen he..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-19 16:09 



 
Profiel   

TheEvilQueen schreef
Dus eigenlijk is het niet de moeite waard om papieren aan te vragen als het veulen sowieso voor eeuwig bij mij blijft en ik absoluut niet in de wedstrijden terecht kom?


Je kan de toekomst niet voorspellen en het dier halveert ruwweg in waarde..

Ik zou zeker wel de papieren aanvragen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-19 16:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen