Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pleasure / Quarab

 
Profiel   

Welke pleasure / allround hengsten staan in Nederland, waar kan ik ze vinden, iemand misschien een link naar een site??

Hoe denken jullie over een quarab, moet je het ras zuiver houden of kun je het ras veredelen met een arabier??

Gewoon nieuwsgierig
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 00:25 



 
Profiel   

Het ras veredelen met Arabier kan niet want de kruising en eventuele nakomelingen kunnen nooit opgenomen worden in het Quarter-stamboek. Het blijft dus altijd een kruising. De AQHA accepteert onder bepaalde voorwaarden alleen kruisingen met engelse volbloeden. Daar zit natuurlijk ook best een deel Arabier in dus als je de Quarter wilt veredelen dan zal het op die manier moeten.

Dat neemt niet weg dat je natuurlijk wel een Quarab kunt fokken, als jij die graag wil hebben. Het zal vast wel een leuk/mooi/sterk paard opleveren. Alleen voor wat betreft de Pleasure zul je niet op kunnen tegen de QPA's, al is het alleen al vanwege de hoofdhouding. Wil je in zijn algemeenheid een goed pleasurepaard fokken, neem dan geen Arabier.

Maar als je er eenmaal een Quarab hebt, dan kun je wel bij de DAWRA in de Pleasure starten, en natuurlijk bij de WRAN. Alleen weet ik niet of bij de DAWRA een Quarab wel in het voordeel is ten opzichte van de volle Arabieren. Dat zou ik wel eerst even uitzoeken, want voor hetzelfde geld ben je daar ook weer in het nadeel met je kruising, en dat is niet je bedoeling van dit fokproduct begrijp ik.

Houd er ook rekening mee dat die dure pleasurehengsten soms geen andere rassen dekken, ook niet via KI. Dat willen die eigenaren dan niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 01:27 



 
Profiel   

Eens met lindyH, leuke kruising hoor en vooral doen als je dat wilt maar je krijgt er niet een dier van dat beter geschikt is voor wat ze in de westernsport willen zien. Maar als dat niet je doel is zou ik me daar niks van aantrekken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 07:21 



 
Profiel   

Hier wordt net gedaan als of het over een stamboeklose kruising gaat !
Dat is het dus niet.
Het stamboek in Amerika bestaat al vanaf 1950.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 08:30 



 
Profiel   

mino1 schreef
Hier wordt net gedaan als of het over een stamboeklose kruising gaat !
Dat is het dus niet.
Het stamboek in Amerika bestaat al vanaf 1950.


Niet zo dramatisch, niks mis met een kruising hoor in mijn ogen!

En ja dat klopt maar dat is niet een stamboek waar bijzonder veel waarde aan gehecht wordt. Zonder fokdoel en keuringen / wedstrijden. Je hebt er als eigenaar ook weinig aan om je paard erin te zetten. Voegt geen kwaliteit toe aan je dier helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 08:34 



 
Profiel   

Vergeet niet in Nederland is vrij onbekent en onbekent maakt onbemind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 09:02 



 
Profiel   

mino1 schreef
Vergeet niet in Nederland is vrij onbekent en onbekent maakt onbemind.


Klopt hoor!

En het barst ook van de kruising stamboeken, zoals de ‘half quarter’ en de ‘spotted haflinger’.

Maar dat maakt een paard niet minder leuk! Ik snap sowieso de allergie voor paarden zonder papiertje niet zo goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 09:18 



 
Profiel   

Ik wel een paard zonder papieren weet je nooit wat er in zit .
Hoeveel dravertjes zijn er niet verkocht als papierlose E-pony`s
voor 30 jaar terug als rijpony.Een E-pony was geld waard en dravertje (bijna niks)
infomatie over quarab.
www.horseplay.nl
www.gqha.de (als je Duits kunt)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 09:30 



 
Profiel   

Mijn merrie is nu drachtig van een mooie allround / pleasure hengst Painted for gold. Super mooie en lieve hengst.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Ik ben geen fan van de quarabs gister weer een aantal op show gezien en ben blij dat ik niet in die klasse mee deed want zou er niet mee los willen rijden ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 09:33 



 
Profiel   

mino1 schreef
Hier wordt net gedaan als of het over een stamboeklose kruising gaat !
Dat is het dus niet.
Het stamboek in Amerika bestaat al vanaf 1950.


Ehhmmm sorry dat klopt niet. In 1950 waren de AQHA en APHA nog geen gesloten stamboeken. Die zijn pas in 1980 gesloten voor andere rassen. Alle kruisingen daarvoor werden gewoon in het stamboek AQHA/APHA opgenomen. In 1984 werd het United Quarab Registry (UQR) opgericht. Die was in prive handen en is na een overname in andere handen op de fles gegaan. Pas in 1999 werd de International Quarab Horse Association opgericht.
Dus niet bestaat al sinds 1950. Toen waren zelfs kruisingen nog gewoon geregistreerde Quarters of Paints.


troi schreef
En het barst ook van de kruising stamboeken, zoals de ‘half quarter’ en de ‘spotted haflinger’.

Dat zijn geen stamboeken maar registers. Er is een verschil.

Maar ik ben het met Mino eens dat elk register een goed ding is. Zonder papieren weet je nooit wat erin zit. En met die registers is dat een stuk beter. Dan kan je zien op welke basis het paard gefokt is.
Fan of geen fan van kruisingen, soms wel soms niet. Er zijn best wel geslaagde kruisingen te vinden, maar net zoveel niet geslaagde. Die toch de traits laten zien die je niet wilt. Of kruisingen waarbij ik op voorhand al zeg van niet doen omdat de spieropbouw van QPA zoveel anders is dan dat ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 10:47 



 
Profiel   

Sorry dat de informatie niet helemaal klopte.
In de duitse Wikipedia stond dat de quarab van af 1950 gefokt werden.
Ik was er van uitgegaan dat het stamboek ook al zo lang bestond.
Zo leer je altijd wat :o :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 11:44 



 
Profiel   

Er worden ook idd al zolang Quarabs gefokt. Alleen kregen die dus gewone AQHA/APHA papieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-19 12:35 



 
Profiel   

De AQHA accepteert al sinds begin jaren 60 enkel nog Thoroughbred bloed. In 1961 werd zelfs een voorstel gedaan een onderverdeling te maken, waar in één deel geen nieuw Thoroughbred bloed meer werd toegelaten. Dit ging niet door (wat dus heeft geleid tot de foundation stamboeken), maar afstammelingen met een Thoroughbred ouder moesten wel door prestaties een reguliere registratie verdienen, tot dan werden ze opgenomen in een Appendix register.
In de jaren '50 was het ook niet zo dat eender welke kruising papieren kreeg. Er was zelfs weerstand tegen de nakomelingen van Three Bars. Aanvankelijk moesten de nakomelingen ook geïnspecteerd worden op type etc om toegelaten te worden. Aangezien dat niet houdbaar bleef toen de aantallen opliepen (de USA is ook best groot om inspecties te organiseren, veel te arbeidsintensief dus) werd na een tijd enkel nog naar afstamming gekeken. De enige Arabier die in die beginperiode regelmatig vernoemd wordt is Indraff, met 2 bij de AQHA geregistreerde nakomelingen. Bij de APHA en de ApHC werden Arabieren wél langer toegelaten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-19 19:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen