Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Panel 5 afwijkingen bij welke afstammelingen?

 
Profiel   

Hallo,

Ik overweeg om binnenkort een Quarter aan te schaffen (afstammeling van Topsail Whiz x Pauli o Lena)

Nou ben ik me aan het verdiepen in de Panel 5 afwijkingen. GBED, HERDA, HYPP, MH, PSSM.

Ik kan echter nergens terugvinden vanuit welke bloedlijnen deze afwijkingen met name afkomstig zijn. Alleen van HERDA las ik dat dit van Poco Bueno-lijn afkomstig is.

Weet iemand dit?

En zijn er mensen die een paard met een panel 5 afwijking hebben?
Ik koop bij voorkeur een paard wat negatief uitkomt op alle afwijkingen, maar ik lees ook wel dat er paarden met PSSM rondrijden. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 15:36 



 
Profiel   

Ik zou sowieso testen als ouders niet getest zijn...

Pssm moet je ver van weg blijven.

Voor de kosten van het testen kan je jezelf een hoop ellende besparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 15:41 



 
Profiel   

Gewoon altijd testen met een quarter. Olws hoeft geen probleem te zijn als ze maar een alle hebben maar PSSM bv wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 16:13 



 
Profiel   

Als eerste je kan je topic beter even door een mod laten verplaatsen naar het westerndeel van Bokt. De meeste westernruiters komen niet echt op de andere delen.

Als 2e.

Vlinderx schreef
Ik kan echter nergens terugvinden vanuit welke bloedlijnen deze afwijkingen met name afkomstig zijn. Alleen van HERDA las ik dat dit van Poco Bueno-lijn afkomstig is.


Heel simpel omdat het niet terug te leiden is uit welke lijn het komt. Of het in meerdere lijnen voorkomt en het zover terug in de lijnen zit zodat het gewoon niet meer te achterhalen is.

Een Quarter dus altijd!!!!! 5 panel laten testen.

Herda, Gbed zijn niet dominant, en doen als ze enkelvoudig in het paard zitten niks. Is alleen een risico met fokken.
HYPP wordt van gezegd dat het uit Impressive komt, maar er zijn ook paarden bekend die dezelfde verschijnselen hadden/hebben die niet uit die lijn komen. Enigste probleem is dat de HYPPtest op basis van Impressive genen is gemaakt. En dus als een paard uit een andere lijn komt zou het HYPP kunnen hebben, maar ga je dat niet vinden met de HYPPtest zoals die er nu is. Kans daarop is overigens zeer gering.
PSSM, zowel 1 als 2, zijn dominant. En geven ook in enkelvoudig vorm problemen. Mensen met positieve PSSM paarden loopt op het westerndeel van bokt een topic over (is al ouder). Die zijn er dus genoeg, en ik ken er persoonlijk geeneen die geen problemen heeft met zijn/haar positieve paard.

Een paard positief voor PSSM, HYPP en MH is voor mij dan ook een no go. En ik raad ook niemand aan zon paard te kopen. Het zijn hoe dan ook zorgenkindjes zelfs al kan je ze optimaal houden.
een paard met enkelvoudig Gbed of Herda vind ik persoonlijk niet zon probleem. Als rijpaard geeft het nooit problemen, en als je wilt fokken altijd een hengst pakken die negatief is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 17:31 



 
Profiel   

F-AM --> WN-FA. Gezien het ras zitten de kenners op dit forum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 18:28 



 
Profiel   

Eens met rina: Quarter, Paints, Appaloosa's ALTIJD 6 panel laten testen (HYPP, HERDA, GBED, PSSM1, MH en IMM) en persoonlijk komt er bij mij ook geen paard meer in zonder dat dit op het PSSM type 2 panel is getest.

Je kunt idd wel een verschil maken tussen de dominante aandoeningen en de recessieve aandoeningen.
Een paard dat n/GBED of n/HERDA is, is zelf niet ziek, alleen moet je er met het fokken rekening mee houden dat je het niet kruist met een andere drager. Alle andere aandoeningen: n/n only wat mij betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 19:01 



 
Profiel   

Okay. Goed om te weten. Als ik het goed begrijp zijn de "slechte" genen inmiddels zo doorgedrongen binnen de latere generaties dat niet meer te achterhalen waar het vandaan komt?

Nou ben ik op zoek naar een ruin dus geen kans dat wij iets doorgeven aan een nieuwe generatie maar uiteraard zit ik niet te wachten op een ziek paard.
Ik ga inderdaad voor een 5 panel test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 19:36 



 
Profiel   

petraaken schreef
F-AM --> WN-FA. Gezien het ras zitten de kenners op dit forum.


Oh jeetje. Ja ben niet zo bekend hier.Hoe kan ik deze topic daar krijgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 19:37 



 
Profiel   

De mod heeft het al verplaatst voor je, dat bericht geeft aan dat het verplaatst is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 19:40 



 
Profiel   

Inderdaad best gewoon even een panel test doen. Via Animal Genetics gaat meestal het snelste (+-14 dagen) en kost 95$ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 08:35 



 
Profiel   

Panel testen altijd. Ik denk dat de kennis nu wel al groot genoeg is onder de mensen om te weten dat je geen quarter meer verkocht krijgt die niet getest is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 17:26 



 
Profiel   

Gewoon laten testen inderdaad en niet geloven in 'de ouders zijn getest dus deze is 5/6 panel n/n.' Als ze niks op papier hebben opnieuw laten testen. Kan binnen een kleine week geregeld zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-19 17:43 



 
Profiel   

IMM test wordt tegenwoordig ook veel gevraagd. Wimpys Little Step is homozygoot IMM. Al zijn nakomelingen zijn dus minstens drager. Gunner was ook drager. Ongeveer de helft van zijn nakomelingen zijn ook drager. Mij valt op dat IMM dragers dikwijls ook GBED drager zijn.
Veel bekende hengsten dragen IMM. HF Mobster, Gunner Dun It Again, Wimpys Little Step, Yellow Jersey, Inferno 66, Pale Face Dunit, Tinker With Guns, Wimpyneedsacocktail. Veel van hen dragen ook GBED.
Van Like A Diamond adverteren ze enkel dat hij herda N/N is. Dat doet mij vermoeden dat hij ook drager is van andere panelafwijkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-19 14:25 



 
Profiel   

Idd sevke mijne zijn negatief imm getest want in de paneltest bij aminal genetics zit hij zelfs standaard in. Daar kan je niet meer testen zonder imm.

Zag ook onlangs een hele lijst voorbijkomen van dragers. Wat het net doet, is nog vrij onduidelijk.

Maar ik kreeg onlangs een koper voor men half quarter over de vloer en die vroeg ook direct naar de paneltest dus zelfs voor een wandelpaard willen mensen zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-19 21:22 



 
Profiel   

Waarom zou een recreatieruiter niet testen? Een buitenrijpaard moet ook gewoon gezond zijn anders kom je d'r ook niet ver mee :-) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 12:19 



 
Profiel   

Mac schreef
Waarom zou een recreatieruiter niet testen? Een buitenrijpaard moet ook gewoon gezond zijn anders kom je d'r ook niet ver mee :-) .


Tuurlijk helemaal mee eens hoor maar zo zie je maar dat dit ook wel al goed gekend is bij de mensen en zonder test kom je nergens meer.
Of beter koop je gewoon nooit een paard zonder test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-19 20:35 



 
Profiel   

En hoeveel quarters gaan zonder papier weg?? Veel zijn niet voor niks het papier kwijt of opeens niet vol quarter.
Die komen ook vaak in de recreatie sector terecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 13:03 



 
Profiel   

Van die IMM zou ik graag eens willen weten wat het eigenlijk precies betekent: drager zijn. WLS was IMM/IMM, dus zo heel erg zal het dan toch niet zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 18:11 



 
Profiel   

Sevke: IMM wordt vooral een probleem bij een zogenaamd negative nitrogen balance. Dit is wanneer een paard bijvoorbeeld een wond heeft of ziek wordt of een reactie op een enting krijgt. Het gevolg is dan wel vrij dramatisch: binnen 48 uur zie je het paard voor je neus interen. Sommige paarden met IMM hebben idd nooit ergens last van; andere paarden blijven zelfs zonder duidelijk nnb extreem schraal en daar zijn geen spieren op te krijgen. Vermoed wordt dat er in die gevallen nog andere genen meespelen, maar hoe of wat weten ze niet. Beetje Russisch Roulette zeg maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 20:24 



 
Profiel   

sevke schreef
Van die IMM zou ik graag eens willen weten wat het eigenlijk precies betekent: drager zijn. WLS was IMM/IMM, dus zo heel erg zal het dan toch niet zijn?


Vraag ik me dus ook steeds af wat het nu juist is of doet en hoe onschuldig is het nu of net niet.

Nu echt weten gaan we het nog niet denk ik. Ik weet dat het incompleet dominant is dus drager is al genoeg. En ik weet dat veel wimpys nogal stijf lopen en moeilijk dik te krijgen maar heeft dat er iets mee te maken, geen idee. Bestaat het ook in gradaties of in episodes telkens ze getriggerd worden of is het eenmalig. Ze kunnen eraan sterven maar ook genezen. Hoe weet je dat ze gestorven zijn aan imm disorder? Wie gaat dat zeggen als niemand het zelfs kent?

Ik ken ook al een paar mensen die hun veulens van wimpys little black hebben moeten laten inslapen wegens osteolyse. Heeft dit er iets mee te maken? Mensen zijn super in dingen verbergen en verzwijgen, de doofpot is de meest gebruikte pot als het over zo een dingen gaat.
Toekomst zal wel meer duidelijkheid creëren denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 20:58 



 
Profiel   

In extreme, accute vorm moet je je er zoiets bij voorstellen:

[ img ]

[ img ]
En dat gebeurt dan binnen 48 uur.
Dat vind ik wel serieus genoeg om er niet mee te willen fokken.
Schraal blijven/niet dik te krijgen zijn is een milde "vorm van".
Maar idd is er nog heel veel onbekend over hoe het gen precies werkt en onder welke omstandigheden.

Probleem met alle tests die beschikbaar komen is dat er op een gegeven moment nog maar heel weinig paarden overblijven die n/n zijn voor alles. Wat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 21:19 



 
Profiel   

Ja ik vind het ook iets raar en vind er nergens echt dezelfde , duidelijke uitleg over. Zelfs bij de verschillende labo’s vind ik de uitleg niet eenduidig.

Hoe groot is bv het percentage Myhm dragers die effectief imm ontwikkelen? 1%? 10%? 50%? Ik vermoed eerder klein want de ziekte is zo onbekend.. Ik las ook dat zelfs paarden zonder Myhm gen de ziekte kunnen ontwikkelen

Ik zag ook een artikel dat stelde dat het het meest voorkomende gen bij Q & P is, nog meer dan gbed of herda. Je vind percentages van 12 tot 25% (in reining lijnen vooral ) die drager zijn. Dit zijn dus meer dan 1 miljoen paarden die het dragen... als de ziekte zich echt effectief vaak ontwikkeld, zou ik denken dat die al jaren bekend had moeten zijn, zo’n massaverlies op 2 dagen is niks dat je kan missen qua symptomen toch?

Ik ben ook nog steeds geen veearts tegengekomen die het kende of me er meer info over kon geven..

Ben wel benieuwd hoe het zich ontwikkeld, nu AG hem standaard in de panel heeft zitten, gaan er veel bovenkomen hè..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 21:43 



 
Profiel   

Zijn er ergens wetenschappelijke artikelen over Myhm te vinden ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 09:54 



 
Profiel   

https://cvm.msu.edu/research/faculty-re ... myopathies

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 10:18 



 
Profiel   

@Tinniiee: idd. WLS was homozygoot, dus AL zijn nakomelingen zijn minstens drager. En dat zijn er heel wat. Gunner was drager. 1 op 2 Gunners zijn dus ook drager. Dat zijn een PAK paarden, want laten dit nu net de meest gewilde dekhengsten zijn...
IMM komt heel vaak voor samen met GBED. Dat valt mij op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 12:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen