Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

zelfde over over over en overgroot ouders??

 
Profiel   

dilemma
vermits dit echt nog nieuw is voor mij
dat ik ziektes en dergelijke moet vermijden ben ik al uit

maar nu vond ik een leuke hengst voor 1 van mijn merries om te laten dekken
en ik ging eens naar zijn pedigree kijken
blijkt hij niet 1 maar 2 namen in zijn lijn te hebben die bij mijn merrie ook voor komen
bij hen zijn het de over over groot ouders en bij mijn merrie een generatie ouder

kan dit dan kwaad om ze te kruisen? of beter niet?
nu moet ik wel zeggen dat ik al vreemde dingen heb gezien dat ze dekken met de vader en dergelijke maar ik wil toch zeker zijn natuurlijk

groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 19:18 



 
Profiel   

Dat noemen ze lijnteelt. Er zijn verschillende meningen over. Je legt bepaalde eigenschappen vast, niet alleen de gewenste natuurlijk. Tja het is denk ik persoonlijk of je het graag ziet..

Een topic over dit onderwerp:
Sas_Mon @ [F-AM] Lijnenteelt of inteelt, waar trekken jullie de grens?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 19:49 



 
Profiel   

ik ga eens kijken

het is wel heel moeilijk een hengst te vinden die mij aanstaat en niet dezelfde lijnen heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 20:20 



 
Profiel   

Wie zoekt die vindt :-) Succes!

Ik denk dat variatie beter is :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 20:23 



 
Profiel   

Misschien kan je hier wat meer over je merrie vertellen. Dan kunnen ze met je meedenken. Kennis genoeg hier op Bokt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 20:25 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

even een foto van haar en haar pedigree

ik zoek graag optijd naar een hengst (betekent dus niet dat ze nu al gedekt word) bij mijn andere heb ik 10 jaar gezocht (oeps)

Aiyana heeft peppy san badger, doc bar en adios amigos in haar lijnen
en is zelf cutting gefokt
maar ik zoek meer allround of evt reining
er mag ook iets meer pit in zitten want aiyana is echt een lamme tamme badsloef om het zo te zeggen
ze is ook 7 pannel negatief

ik had jj ell zippo op het oog maar die heeft mr san peppy en sonny dee bar als over over grootouders en Aiyana heeft deze als over over over grootouders
dus ik twijfel nu wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 20:34 



 
Profiel   

Een Quarter zonder Doc Bar vinden is bijna onmogelijk.. het zit meestal ook zo ver weg dat het niet echt meer uitmaakt. Wat ikzelf als richtlijn aanhou is om geen 2 keer dezelfde naam op papier te hebben, dus eerste 3 volgende generaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-02-20 21:54 



 
Profiel   

dat heb ik ook al gemerkt ja dat ie zowat overal inzit

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 16:34 



 
Profiel   

:D :')

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 17:04 



 
Profiel   

haha geweldig :D :D

ik keek ook eens naar de lijnen van poco bueno en jeetje wat een incest is daar gebeurt :x

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 17:09 



 
Profiel   

Paintedtwice schreef
dat heb ik ook al gemerkt ja dat ie zowat overal inzit


Het is even zoeken maar er zijn echt wel hengsten zonder Doc Bar; kennissen van mij hebben er 1 staan. Homozygoot zwart, "oud bloed" en geeft fijne nakomelingen die zowel voor de reining als koeienwerk geschikt zijn. Het is geen "hippe" hengst die iedereen gebruikt; hij komt uit Amerika waar hij heel wat kinderen heeft lopen.
Maar persoonlijk zou ik me niet te druk maken over hier en daar wat voorouders die hetzelfde zijn al is het wel handig om met sommige lijnen op te passen. Bepaalde lijnen geven geen makkelijke paarden en als je dubbel kruist kan je jezelf een hoop sores op de hals halen. Doc Bar staat daar overigens niet om bekend.
Peppy San Badger wel.

Het Quarter horse ras is, net als vele "nieuwe" rassen ontstaan door in/ lijnteelt. Om bepaalde eigenschappen te verankeren werkt dat prima maar jammer genoeg komen er ook vaak slechte eigenschappen mee: Poco Bueno bijv. wordt gezien als de "grondlegger" van Herda. Mogelijk een ziekte die veroorzaakt zou kunnen zijn door de intensieve in/ lijnteelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 17:15 



 
Profiel   

heb hier al een aantal namen opgeschreven waarmee ik eventueel zou moeten oppassen ivm ziektes
aya heeft beide doc bar en peppy san badger in zich
maar ze is echt een schat (soms iets te braaf voor mij)
mijn eerste paard was echt een trut en de (nu) oudste is ook best een pittige dame
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-20 12:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen