Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

fokken- criteria?

 
Profiel   

sevke schreef
'halfbloed'papieren zijn goed genoeg om als WC papier te gebruiken. Net als bv het Palomino stamboek e.d.
Dat zegt niks. AQHA x AQHA = AQHA, APHA X AQHA = APHA, AQHA X Thoroughbred (Jockey club) = AQHA. Van Appaloosas heb ik geen verstand.
Bij de AQHA heb je ook dubbel geregistreerde, die dus zowel AQHA als APHA papieren krijgen. Dit is zo gekomen omdat ze ooit Gunner in het AQHA hebben opgenomen, ook al had hij ongewenste aftekeningen, maar omdat hij zo succesvol was als dekhengst, hebben ze hem opgenomen. Nu zijn splash aftekeningen en witkoppen aanvaard, maar staat er wel op je papier : "undesirable amount of white markings", omdat AQHA aanvankelijk ook enkel solid gekleurde paarden wou opnemen. Witkoppen of witte benen tot boven de knie was al ongewenst, en vlekken al zeker. Nu wordt daar minder naar gekeken, en zijn de witkoppen en splash aftekeningen razend populair.


Maar ergens vind ik weten waar je paard vandaan komt toch ook wel belangrijk. Vooral met de genetische ziekte's zou het fijn zijn als mensen dan weten dat ze een halve quarter of paint kopen waar bijv pssm voorkomt.

Ik denk dat veel papier dan juist door de wc wordt getrokken. Maar er gaat wel wat mis soms bij verkopen.

Ik krijg weleens een verkoop adv toegestuurd en verbaas me dan elke keer weer. Bonte pony's die worden aangeboden als paint.
Pony's die worden aangeboden als quarter of *quarter. Dan vraag je naar papier/afstamming en zeggen ze; Nee, heeft ie niet, maar je ziet het..........Dan zeg je netjes; Ja, leuk paardje, maar waar haal je vandaan dat het dan een quarter is of kruising? Zeggen ze; Ja, zo hebben wij hem ook gekocht.

En hoppa; beestjes was 1000/2000 euro meer waard en mensen trapten erin.

Het andere gevaar is dat paarden die bijv positief zijn of afgekeurd sowieso zonder papier in de recreatie sector terecht gaan komen. Maar dat hou je niet tegen. En sowieso zijn er wel paarden die met het verkeerde papier rondlopen.

En wat ik zei. Heel veel mensen interesseren zich weinig voor de nieuwe pssm varianten en het testen ook daarop. Heel veel mensen weten dat er dan veel paarden positief gaan testen.
Maar voor vers bloed, een sterk paardje fokken etc zou een mix quarter echt best interessant kunnen zijn.
Nu wordt er onwijs veel in zelfde lijnen gefokt. Maar wil je al die testen n/n, krijg je echt veel minder keus.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 10:52 



 
Profiel   

Vroeghah werd er over de 5-panel ook smalend gedaan. We hebben de gesprekken aan de toog dikwijls gevoerd : "die paneltesten, dat is allemaal zever! Ze vinden steeds iets anders uit, enz enz".
Nu neemt men 5-panel serieus, en voert men dezelfde gesprekken over IMM en P2,3,...
Ben benieuwd hoe dit gaat evolueren, als je weet dat Wimpys Little Step homozygoot IMM is en heel veel Gunnerafstammelingen IMM en PSSM2 in hun bloed voeren.
Boeiende materie vind ik...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-21 17:12 



 
Profiel   

sevke schreef
Vroeghah werd er over de 5-panel ook smalend gedaan. We hebben de gesprekken aan de toog dikwijls gevoerd : "die paneltesten, dat is allemaal zever! Ze vinden steeds iets anders uit, enz enz".
Nu neemt men 5-panel serieus, en voert men dezelfde gesprekken over IMM en P2,3,...
Ben benieuwd hoe dit gaat evolueren, als je weet dat Wimpys Little Step homozygoot IMM is en heel veel Gunnerafstammelingen IMM en PSSM2 in hun bloed voeren.
Boeiende materie vind ik...


Ja, precies.

Maar zelfs nu zijn er nog wel fokkers en hengsten houders waar je veel weerstand proeft.

Heb vorig jaar rond gekeken, geinformeerd, ervaringen gedeeld met bekenden etc. Ik had wel wat voorkeur voor hengsten, maar ben bij enkele toch afgehaakt vanwege oa het niet serieus nemen van de panel testen, maar ook de mentaliteit, voorwaarden etc.

Er werd me zelf dat men koste wat kost met bepaalde bloedlijnen wil blijven fokken vanwege talent en prestaties die ze graag zien.
Tja, dan dek ik wel met een ezel, kom ik ook wel mee weg en ga toch geen shows rijden.

Wat me overigens ook opviel is dat heel weinig hengsten houders naar mijn merrie vroegen. Niemand; Wat voor merrie heb je? Haar goede en mindere punten? Stuur eens foto en papier? Helemaal niks van dat alles. En ik heb echt in diverse hoeken gekeken, dus het is niet dat je daar een lijn op kan trekken wie dat wel of niet doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 02:05 



 
Profiel   

Ik heb niet alles gelezen. Maar vergeet vooral niet dat de merrie nog steeds de grootste impact in ver-erven heeft van de 2 ouders! De merrie is dus zeker de belangrijkste.

Waarom zijn sportprestaties belangrijk? Omdat dat een stukje 'bewijs' is van talent, trainability, gezondheid en karakter van een paard.
Iedereen kan roepen dat een hengst goed is maarja, waar is het bewijs?

Als je wil kijken naar gezondheid kijk dan bv naar een hengst die op latere leeftijd nog goed meeloopt in de sport.
Zo weet je dat 'in zn koppie' goed is en ook lichamelijk iig goed genoeg om meerdere jaren op goed niveau te lopen.

Garantie is het nooit, maar deze dingen laten wel wat zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 23:57 



 
Profiel   

quarterH schreef
Ik heb niet alles gelezen. Maar vergeet vooral niet dat de merrie nog steeds de grootste impact in ver-erven heeft van de 2 ouders! De merrie is dus zeker de belangrijkste.

Waarom zijn sportprestaties belangrijk? Omdat dat een stukje 'bewijs' is van talent, trainability, gezondheid en karakter van een paard.
Iedereen kan roepen dat een hengst goed is maarja, waar is het bewijs?

Als je wil kijken naar gezondheid kijk dan bv naar een hengst die op latere leeftijd nog goed meeloopt in de sport.
Zo weet je dat 'in zn koppie' goed is en ook lichamelijk iig goed genoeg om meerdere jaren op goed niveau te lopen.

Garantie is het nooit, maar deze dingen laten wel wat zien


Is nog steeds een hele lastige.

Als een paard kapot gereden wordt of slecht gehouden wordt, komt dat niet door de slechte erfelijke aanleg of gezondheid. Paard had misschien ergens anders heel goed gezond oud kunnen worden.

Er zijn paarden echt mentaal compleet dood en dus niet meer te beoordelen op hun karakter.

En niet voor iedereen zijn wedstrijden een interessante graadmeter. Als mensen een all round paard willen, dan vinden ze het karakter belangrijk en dat is voor de gemiddelde ruiter niet te beoordelen als trainers paarden op niveau uitbrengen.
Je ziet op wedstrijden alleen wat een paard onder een trainer in een bak doet.

Er zijn al vaker nakomelingen van hele bekende hengsten tegengevallen omdat die voor de gemiddelde ruiter net iets te pittig waren, te gevoelig etc.

En dat geldt voor elke sport eigenlijk; dressuur, springen en western. In de western is de interesse voor quarters en paints altijd wel groot.
Maar in de dressuur of springsport hoor je dan mensen vaak voor een ander ras kiezen, omdat ze vooral een braaf en veelzijdig paard zoeken en veel KWPN'ers ook te heet zijn.

Daar tegenover is het gewoon moeilijk om hengsten te behouden voor enkel de recreatie en basis sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 01:00 



 
Profiel   

Daarom net is het misschien ook wel interessanter te kijken naar de nakomelingen dan naar de hengst zelf. Hoe zijn die? Gezond correcte benen karakters.
Geeft denk ik meer een beeld van wat je kan verwachten dan van de hengst zelf.

En ja die sport wereld is wel iets anders dan de recreatieve ruiter.
Je moet vooral een doel voor ogen hebben. Voor wie fok ik en wat wil ik. Is het puur voor het geld ja dan fok je wat nu goed in de markt ligt en goed verkoopt. Fok je voor jezelf dan zijn er weer andere criteria. Net als fokken voor de sport.

Goh en die eeuwige discussie over kleuren. Kijk ik zie het zo.
Ik heb soms de indruk dat ik vooral eten en drinken moet geven, stront scheppen, poetsen, maaien enz de rij uren zijn op een week heel beperkt dus als ze bij mij moeten dienen als decoratie materiaal voor mijn groene weiden waar ik smorgens bij het opstaan moet op kijken, dan vind ik het wel aangenaam om op verschillende kleurtjes te kijken dan vijf vossen waarbij ik al moet zoeken wie wie is met men kleine oogjes Hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 20:34 



 
Profiel   

Niet alle hengsten hebben al veel nakomelingen of in de sport lopen. Dat hoeft ook niet per se. Het is handig als afnemer/koper, kan houvast geven, maar het zegt niks over kwaliteit.

Ik vind de werelden niet zo anders. Dat maken mensen ervan. Of ik noh DRHA wil starten of door het bos crossen, een paard moet gezond zijn, goed bewegen, fijn karakter hebben etc. En ook recreatief kunnen ze zwaar belast worden. Kijk naar ongelijke ondergronden. Wat je allemaal tegenkomt. En comfortabele gangen zijn wel een enorme pluspunt.

Het grote nadeel is dat sport paarden vaak goed gepromoot worden, maar alles op basis van de sport. Je ziet weinig foto's en of filmpjes dat ze "iets leuks" met de paarden doen. En dat is zonde, want ook uit die sport hengst, komen niet alleen maar toppers. Deels vanwege invloed merrie, deels omdat je niet 100% topsport door fokt, en deels omdat niet elke ruiter dat eruit kan en wil halen.
Er lopen echt hele goede paarden in het bos en dat is prima. Maar niemand die weet wat ze hadden kunnen bereiken, ook omdat het die groep niks kan schelen.

Ga je een hengst alleen recreatief promoten, verkoopt het haast niet. Mensen willen wel een serieuze hengstenhouder. Dus nette presentatie, nette communicatie, afhandeling etc.

Laatste reden vind ik echt grote onzin. Dat iemand het zelf belangrijk vind, is prima. Maar het mag toch niet uitmaken wat leuk stata in de wei. Tjonge.
Ik heb familie, bay en sorrel. Ze lijken op elkaar en mensen vinden die kleuren vast saai, maar het zijn hele mooie paarden EN lijken op elkaar. Had nog een zwarte en heb nog een zwarte shet. Tja, 's avonds zie je het helemaal niet. Boeiend.

Heb ooit wel als jonge meid zulke penny gedachte's gehad en was zoekende naar een buckskin of palomino. Daar 2 buckskin en deden me niks. Werd smoor verliefd op de bay. Godzijdank, want ze is 28 en nog steeds de mooiste.
Krijg trouwens vaak complimentjes als mensen langslopen dat we zulke mooie, leuke paarden hebben. Dus andere mensen letten daar niet eens op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-21 23:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen