hengstkeuze voor AQHA merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 17:51

Sevke,grappig dat klanten vos zonder aftekeningen chique vonden.
Ik vind het vooral heel handig geen witte voetjes!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:57

Tinnie, dara heb je wel een punt. Maar zolang er niet veel Zwarte bijvoorbeeld hoog scoren, wordt daar ook minder mee gefokt.

En ja, de mindere paarden hebben ook dezelfde kleuren.

Voor de sport maakt het niet uit, maar voor de rest merk je wel dat mensen zich gelijk rijk rekenen als ze een "kleurtje" hebben of een witkop. En mensen accepteren bij een leuk kleurtje sneller een mindere bouw, beweging etc.
Maar je kan mensen alles verkopen met een goed praatje.

Ik zoek nu geen paard, maar er wordt weleens wat gemaild en een goede advertentie doet ook veel. Als ik een slechte advertentie krijg te zien, met slechte foto's, ouders niet of half gemeld etc, knap ik al af.

Doet iemand moeite voor een goede inhoud van de adv met goede foto's, verkoop je hetzelfde paard incl kleur al veel beter.

Maar ik knap ook af als de adv begint met; Deze schitterende; buckskin, champagne, palomino, etc etc. Soms staat wel de kleur bovenaan, maar is de leeftijd bijv nergens te lezen.

Maar je kan aan de omschrijving al voelen wat men ongeveer wil vragen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:02

Symke schreef:
Sevke,grappig dat klanten vos zonder aftekeningen chique vonden.
Ik vind het vooral heel handig geen witte voetjes!


Ja, echt he! Ze zien er ook allemaal hetzelfde uit, de CJ’tjes. Koffievos zonder aftekeningen.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 06:44

Merrie bleek uit haar zadel gegroeid :oo
Ze is nu zeven, zadel vorig jaar gekocht en toen met dikke pad. Ik hoopte dat die zou blijven passen , zo'n geweldig zadel!
Maar helaas het kon niet meer :n
Nu een ander tweedehands zadel wat haar geweldig past en mij goed genoeg voor nu.
Als dan uiteindelijk veulen afgespeend en zij weer in vorm dan maar eens kijken voor meer definitief zadel

Maar man wat zijn die western zadels duur!
Pas net vorig jaar overgestapt naar western, hier moet ik wel heel erg aan wennen........

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 13:49

Symke schreef:
Merrie bleek uit haar zadel gegroeid :oo
Ze is nu zeven, zadel vorig jaar gekocht en toen met dikke pad. Ik hoopte dat die zou blijven passen , zo'n geweldig zadel!
Maar helaas het kon niet meer :n
Nu een ander tweedehands zadel wat haar geweldig past en mij goed genoeg voor nu.
Als dan uiteindelijk veulen afgespeend en zij weer in vorm dan maar eens kijken voor meer definitief zadel

Maar man wat zijn die western zadels duur!
Pas net vorig jaar overgestapt naar western, hier moet ik wel heel erg aan wennen........


Maar ze is nu toch nog niet verandert vanwege de dracht?

Wat voor zadel had je en door wie aangepast? Was ze toen nog erg jong?

Ja, zadels en tack sowieso lijken duur, maar als het goed gepast wordt, kan het wel echt een leven lang mee gaan.
Ik heb een hoofdstel van meer dan 20, misschien 25jr oud en die is echt in uitstekende staat.
En dat is met alles zo. In het engels hebben mensen misschien 20 dekjes in alle kleurtjes, maar ik doe heel lang met een goede pad. Heb wel meerdere en ook verschillende, maar heb ook meerdere paarden en het is niet in 1 dag gekocht. Als ik naar mijn diamond wool kijk bijv, is die het duurste, maar gaat vast langer mee dan 1 engels dekje.
En ik ben niet heel netjes op mn spullen. Ik poets ze nooit. Heb alleen de pads in kleding koffers en hoezen om de zadels.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 19:13

Nee komt niet van dracht, als ze al drachtig is......

Ze is gewoon enorm gespierd geworden afgelopen jaar.
Dominique van Eurohorse.
Vind hem erg kundig, niet zijn schuld dat merrie gegroeid is _O-
Omdat ik zoooo graag mijn zadel wilde houden heeft hij echt goed meegekeken of het zou.kunnen en ook kale boom erop gelegd en ik zag zelf nu ook dat niet meer paste.

Het is wat het is, is betaald, we kunnen weer even vooruit.
Jammer genoeg paste die dikke pad met mooie kleuren er niet onder en zat een effen zwarte het beste.
Had natuurlijk best een ander kleurtje kunnen bestellen maar had het direct nodig dus nu een effen zwarte
Ach staat goed op en vosje :j
Ja en dan koop ik niet zomaar even eentje erbij voor de leuke kleurtjes. Komt misschien nog wel eens

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:00

sevke schreef:
@Tinnie: ja, das waar. Bij recreanten is het blijkbaar wel een dingetje, dat kleur.
Zijn ook dikwijls rages hoor. De witkoppen bv. Iedereen moest een witkop hebben. Maar nu zijn er al heel wat die geen schop onder hun kl* waard zijn, en de hype zakt alweer.
Ben nu de Europese Futurity aant volgen en ook daar weer zelfde patroon. Bijna allemaal vossen in de top, met hier en daar een bay. En dan die Paleface van Fonck, wat volgens mij een dunalino is (ik vind het in elk geval een afschuwelijke kleur :)) )
Maar ik heb nog nooit een paard gekocht of niet gekocht voor het kleur. En mijn klanten maken er ook niks van. Heb eens een jaar allemaal buckskins gefokt, geheel per toeval. Die verkochten net hetzelfde als mijn vosjes of witkoppen. Wel meestal naar buitenland, maar dat maakt niet zoveel uit denk ik qua mentaliteit.En bij de nakomelingen van CJ Whiz vonden de mensen het juist chique dat het solid vossen waren zonder aftekeningen. Om één of andere reden heeft bijna geen enkele CJ witte aftekeningen. Zelfs niet uit witkop merries.


Hier moet ik toch efkes correctie op geven dienen face to face die Fonck rijdt is geen dunalino maar gewoon Palomino. Ben wel met je eens dat het echt geen mooie tint palo is maar ik ken er nog lelijker of die zelfs bijna wit zijn. Heeft natuurlijk zijn wittekop ook niet mee. Witaftekeningen op zo een lichte palo is echt niet mooi. Das ook iets dat je nooit weet van te voren. Welke tint gaat er van onder tevoorschijn komen.
Sommige tinten zijn echt niet zo mooi maar dat heb je met alle kleuren.
Fokken is gokken op alle vlak. Je weet nooit van te voren of je veulen het beste van beide ouders meekrijgt of net het slechtste.

Symke al nieuws of ze drachtig is?

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 15:46

Nee nog niet, eind komende week scannen, spannend!
( En echt geen idee, merk echt niks anders aan haar......maar ook niet hengstig)

Oh is die echt gewoon palomino??
En binnen palomino zitten dus ook nog allemaal tinten?
Ik heb kleine kans op.palomino, hoop niet op zo'n lichte.....

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:15

Symke schreef:
Of zou je juist meer allround krijgen bij kruisen met een ander ras? :?
Iemand ervaringen of voorbeelden? :)*


Wel eens gedacht om een Azteca te fokken? Dat is een kruising met een Iberisch ( PRE/ Lusitano) paard of een Criollo.
Wij hebben een Azteca zoon van onze Lusitano hengst uit een Quarter merrie van Ricky Stardust. Zeer allround rijpaard met maat en geschikt voor o.a. dressuur, Working Equitation, springen, werken met koeien en natuurlijk gewoon een fijne bosrit.
Meestal met meer maat dan een Quarter, meer oprichting in de hals, een paar flinke ( Quarter) billen, mooi koppie en een meer Iberisch karakter, dus was heter dan de Quarter.

Op de 1e foto onze Azteca en op de 2e en 3e foto nog een Azteca zoon en dochter van onze hengst Ultramar ( GGK Lusitano hengst, homozygoot zwart) zie laatste foto. Er is een officieel Azteca stamboek en Ultramar is daarvoor ook goedgekeurd.

Milagro Dos Mundos
Afbeelding

Hijo dos Mundos
Afbeelding


Viva dos Mundos
Afbeelding

Ultramar, Lusitano
Afbeelding

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 16:28

Elcid, leuke suggestie, mooie paarden!
Het hetere spreekt me echter totaal niet aan dus voor mij is het geen match. Hoe koeler hoe beter.....

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:33

Symke schreef:
Nee nog niet, eind komende week scannen, spannend!
( En echt geen idee, merk echt niks anders aan haar......maar ook niet hengstig)

Oh is die echt gewoon palomino??
En binnen palomino zitten dus ook nog allemaal tinten?
Ik heb kleine kans op.palomino, hoop niet op zo'n lichte.....


Tuurlijk je hebt ze van bijna spierwit tot bijna zwart is een groot woord maar toch heel heel donker. Maar das bij valk ook zo je hebt ze echt bijna wit met zwarte manen en ik had eentje zwart je zag alleen aan haar neus nog dat ze valk was.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:38

Kleur kan ook nog wisselen in zomer en winter en ik zie ook wel verschil in hoe je de paarden houdt. Hele jaar veel op stal, doorgaans onder dekens kleuren ze vaak anders dan paarden die veel buiten lopen. Dat zie ik hier al met gewone bay en sorrel, maar had ook een zwarte.

Op kleur moet je gewoon nooit fokken, tenzij er medische redenen zijn om kleuren te vermijden.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 17:30

Symke schreef:
Elcid, leuke suggestie, mooie paarden!
Het hetere spreekt me echter totaal niet aan dus voor mij is het geen match. Hoe koeler hoe beter.....


Oke, je krijgt in deze kruising wel wat Iberisch temperament er gratis bij :o . Maar het is altijd wel handelbaar. Een van de zonen van onze hengst is ook een hele koele kikker; daar maken ze altijd dagtochten mee. Maar het is wel anders dan een pure Quarter zonder cow ( ik heb zelf een Paint met veel cow en die is soms heter dan de Lusitano ;) ).

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:31

superpony schreef:
Kleur kan ook nog wisselen in zomer en winter en ik zie ook wel verschil in hoe je de paarden houdt. Hele jaar veel op stal, doorgaans onder dekens kleuren ze vaak anders dan paarden die veel buiten lopen. Dat zie ik hier al met gewone bay en sorrel, maar had ook een zwarte.

Op kleur moet je gewoon nooit fokken, tenzij er medische redenen zijn om kleuren te vermijden.


Eens. Ken er een aantal die zo'n maximum splash (fotsy, zeg ik het goed?) gefokt hebben, zo'n volledig witte. Dat zijn dus echt zorgenbeestjes. Bijna geen enkele daarvan mankeert niks. Wit is dan in de natuur ook een genafwijking (behalve op de noordpool :D ), omdat witte dieren teveel opvallen om functioneel te zijn. Witte prooidieren zouden direct opgegeten worden en witte roofdieren vallen teveel op en zouden sterven van de honger. Witte katten en honden zijn ook dikwijls doof, of er mankeert nog vanalles aan. Zelfde met witkop paarden die momenteel zo gewild zijn. Velen zijn doof, verbranden in de zon... We hebben ook zo'n witkop merrie. Van zodra de zon een beetje uit zit moet ze zo'n kap op met neusstuk of de vellen hangen ervan af. Ik zou dat persoonlijk dus niet meer kopen, tenzij het echt mijn once-in-a-lifetime horse zou blijken te zijn :D

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:42

sevke schreef:
superpony schreef:
Kleur kan ook nog wisselen in zomer en winter en ik zie ook wel verschil in hoe je de paarden houdt. Hele jaar veel op stal, doorgaans onder dekens kleuren ze vaak anders dan paarden die veel buiten lopen. Dat zie ik hier al met gewone bay en sorrel, maar had ook een zwarte.

Op kleur moet je gewoon nooit fokken, tenzij er medische redenen zijn om kleuren te vermijden.


Eens. Ken er een aantal die zo'n maximum splash (fotsy, zeg ik het goed?) gefokt hebben, zo'n volledig witte. Dat zijn dus echt zorgenbeestjes. Bijna geen enkele daarvan mankeert niks. Wit is dan in de natuur ook een genafwijking (behalve op de noordpool :D ), omdat witte dieren teveel opvallen om functioneel te zijn. Witte prooidieren zouden direct opgegeten worden en witte roofdieren vallen teveel op en zouden sterven van de honger. Witte katten en honden zijn ook dikwijls doof, of er mankeert nog vanalles aan. Zelfde met witkop paarden die momenteel zo gewild zijn. Velen zijn doof, verbranden in de zon... We hebben ook zo'n witkop merrie. Van zodra de zon een beetje uit zit moet ze zo'n kap op met neusstuk of de vellen hangen ervan af. Ik zou dat persoonlijk dus niet meer kopen, tenzij het echt mijn once-in-a-lifetime horse zou blijken te zijn :D


Ja indd zo volledig wit is echt een ellende. Ik ken ook zo’n volledige witte, die zou eigenlijk volledig zwart moeten zijn zei de eigenaar maar is dat gen waardoor hij helemaal wit is en Indd ook doof.
Vaak verbranden inderdaad, en overal kale plekken want alles schuurt op zijn huid.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:57

En toch gaan ze als broodjes.

Als mensen met iets van Gunner fokken en er komt een veulen uit zonder wit hoofd, zijn ze teleurgesteld. Mensen zijn echt bang om er minder voor te krijgen.

En dat is met alles zo. Voor een spb krijg je normaal ook minder. Ja, als je een paint fokt, zou je vlekken willen, maar zelfde paard zonder vlekken, blijft hetzelfde paard.

Ik had een zwarte met witte neus en die is nooit verbrand, maar wel verder dus geheel zwart.

En mensen zijn gek wat kleuren betreft. Ik zie het zelf niet, maar heb al 3e zwarte hond ( ook een fawn kleurige ) Had 2 zwarte pony's en hadden vroeger altijd zwarte katten.
Laatste jaren rooie. Kwam ik ergens waar een zwarte kitten uit een lapjes nest over bleef. Zeiden ze gewoon; Ja, meestal houden we de zwarte even onder in de sloot, die raken we niet kwijt.
Op de grijze en lapjes katten bieden mensen zelfs boven de vrpr. Zoals jullie begrijpen, hebben we dus alweer even een zwarte kat..........

Maar ook een witte nu en inderdaad problemen. Ze was al 6 maanden, had ernstige darmproblemen, maar is daar overheen gekomen na 10 bezoekjes, kuren en voer.
Ze is hartstikke doof en we twijfelen over haar zicht. Haar ogen zijn oke, maar ze is spastisch op schaduw en kan angstig zijn als ze je niet ziet aankomen. Veel en veel te klein voor een maincoon, maar liefste aller tijden.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 14:33

sevke schreef:
superpony schreef:
Kleur kan ook nog wisselen in zomer en winter en ik zie ook wel verschil in hoe je de paarden houdt. Hele jaar veel op stal, doorgaans onder dekens kleuren ze vaak anders dan paarden die veel buiten lopen. Dat zie ik hier al met gewone bay en sorrel, maar had ook een zwarte.

Op kleur moet je gewoon nooit fokken, tenzij er medische redenen zijn om kleuren te vermijden.


Eens. Ken er een aantal die zo'n maximum splash (fotsy, zeg ik het goed?) gefokt hebben, zo'n volledig witte. Dat zijn dus echt zorgenbeestjes. Bijna geen enkele daarvan mankeert niks. Wit is dan in de natuur ook een genafwijking (behalve op de noordpool :D ), omdat witte dieren teveel opvallen om functioneel te zijn. Witte prooidieren zouden direct opgegeten worden en witte roofdieren vallen teveel op en zouden sterven van de honger. Witte katten en honden zijn ook dikwijls doof, of er mankeert nog vanalles aan. Zelfde met witkop paarden die momenteel zo gewild zijn. Velen zijn doof, verbranden in de zon... We hebben ook zo'n witkop merrie. Van zodra de zon een beetje uit zit moet ze zo'n kap op met neusstuk of de vellen hangen ervan af. Ik zou dat persoonlijk dus niet meer kopen, tenzij het echt mijn once-in-a-lifetime horse zou blijken te zijn :D


Jep homozygoot splash white 2 geven volledig witte paarden en doof en ...
Idd die moet je niet fokken. Die zouden in de natuur allang opgegeten zijn.
Ik vind ze ook zo lelijk maar das persoonlijk.
Dat het gepaard gaat met nog meer aandoeningen of afwijkingen kan ik wel geloven. Is bij schimmels ook zo. Das ook geen kleur maar vervroegd verouderingsproces.
Net als lethal white veulens een afwijking hebben die dan wel dodelijk is.

En kuiswerk hahaha

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:35

Hier ook een tegen het grijze aan palomino maar in de winter bijna een schimmel haha, blij dat haar zomervacht er nu weer doorkomt.
Spannend ts! Hier een vertraagde cyclus door het slechte weer dus volgende week weer scannen, ohz heb ik al wel een geruime week 550 kg aan mijn been geplakt maargoed nog weinig eitjes...

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-21 19:15

Oh wat een verschil wildgirl! Heb je ook foto's?
Altijd.leuk om te zien :j

Jij wilt ook insemineren en wacht op goed ei?
Hoor van iedereen dat vertraagd is door de koude. Mijn merrie had toen ff inhaal race met die paar warme dagen. Vanaf donderdag wordt warmer, dan kan het in paar dagen zo ver zijn!
Misschien is mijn merrie nu ook wel vertraagd door de kou ipv echt drachtig......
In een paar dagen weet ik het
Vind het zo spannend....
Iemand zei geen stress, dat is niet goed v innesteling
Ja wat is stress.... Ben met haar aan het trainen op buiten rijden, probeer elke dag klein stukje als tien minuten ofzo e en van erf
Ja dat vindt ze soms wel spannend. Is dat teveel stress, ik weet het niet. Lijkt mij niet
Dan zoek ik ook overal wat....

Wat denken jullie?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 00:26

Symke valt mee hoor gewoon doen wat je altijd doet! Mijn merrie is een een keer over de kop gegaan met mij en heeft een keer 12 uur lang vast gelegen in haar stal en beide veulens zijn gezond en wel geboren gewoon adem in adem uit ik zit ook op het wachtbankje maar dan een iets kleinere

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 11:52

Afbeelding *\o/*

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:57

Gefeliciteerd!!!!!’

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:15

Gefeliciteerd, en nu wachten, heel lang wachten :)

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 13:26

Eerst drie weken , dan nog keertje scannen om te zien of er een hartje klopt
En daarna , als dat ook goed is, idd héél lang wachten :D

Maar dat geeft ook niks want we zijn lekker aan het trainen, kan nog mooi een tijdje

Hoelang hebben jullie doorgereden?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:55

Ik heb al heel lang niet zelf gefokt.

Maar mn oudste merrie kocht ik drachtig en zou eind Mei uitgerekend zijn. Die reden we nog en zadel paste ook wel redelijk. Ze was 5 en was haar eerste.
Eind Maart begon ze te kegelen en zijn we gestopt met rijden. Ik had de veearts gebeld, maar had 2 overlijdens binnen 1 week in de familie en op 2 April stond opeens het veulen 's ochtends in de stal ernaast.
Hadden haar wel al even in de grote box gezet, maar camera zou nog opgehangen worden. Was een hele rare dag.

Het veulen was bijna 3 maanden dat we de merrie weer wat zijn gaan oppakken toen. maar we hadden haar toen wel al 150km verhuisd naar een kudde merries met veulens.
Daarna is ze niet veel gereden meer, dus wel recreatief.

Ik denk dat je het wel aanvoelt en gaat zien en merken. Goede conditie is prima, maar ik zou zelf niet heel zwaar meer trainen als ze een aardige buik hebben.