hengstkeuze voor AQHA merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 18:40

Dankjewel Sevke, allemaal info bronnen.
Ik wist niet dat je daar kon kijken en ook nog filmpjes
Toch vant weekend even kijken leuk leuk
En met je eens dat het wel wat zegt als ze nakomelingen hebben die ook gezond oud worden.
Maar komen er.volgens jou bij qp de meeste erfelijke afwijkingen voor? Nog meer dan friezen denk je?
Af veulenen gaat volgens mij wel vaak goed toch in tegenstelling tot Friezen?

Hahaha superpony, twee kleuren op lijstje en het wordt een andere
Ik vind zelf Bay prachtig..misschien ook omdat mijn allereerste pony dat was.
Palomino lijkt me niet praktisch die witte staart.
Maar dan gewoon besluiten dat de kleur eigenlijk geelbruin hoort te zijn :j
Allermooiste vind ik een glanzende gezonde vacht en dan maakt de kleur niet uit. Al glanst schimmel niet dus die ook niet de voorkeur.

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 19:17

Arany’s kleurtje zal zeker meespelen, maar waar de meeste mensen écht altijd voor vallen is z’n karakter.
Het is gewoon zo’n brave goedzak, iedereen kan er opstappen en mee wegrijden. Hij doet ook alles, reining, koeienwerk, buitenritten, Jef heeft er ooit ook een wedstrijd barrelrace mee gedaan, ik heb er ooit pleasure lesjes mee gelopen, carnaval trail met onze dochter Mona,.. hij doet gewoon alles heel makkelijk.

Z’n nakomelingen staan er ook echt voor bekend, ik krijg zo vaak berichtjes of er geen volwassen zonen of dochters te koop zijn waar ze meteen mee kunnen rijden, maar die komen gewoon niet heel vaak te koop.. daartegen weten de mensen echt wat ze in hun stal hebben staan en mogen ze niet meer vertrekken :) Veel mensen kennen ondertussen Arany zelf, of een nakomeling van hem en dat is gewoon de grootste reclame. Met inmiddels meer dan 100 nakomelingen kan je die lijn ook echt duidelijk zien.


Het succes van Arany ligt hem in z’n mooie totaalpakketje denk ik. Karakter, bouw, papier, prestatie en kleur

En dat hij prijs/kwaliteit gewoon 1 van de interessantste hengsten is in Be/Nl :o

Én niet onbelangrijk, goede service! Wij doen zo ongelofelijk hard ons best voor iedereen. Ik kijk ook naar elk veulen mee uit, heb aftellers voor elke merrie in m’n gsm en ging bijna bij iedereen op bezoek voor foto’s. (Inmiddels is dat niet meer haalbaar met de 2 hengsten en vele veulens helaas :( ) maar ik vind het zo leuk, heb geboortekaartjes en suikerbonen gehad, naar babyborrels geweest en ik geniet ook echt zo hard van al die mensen die zo gelukkig met hun Aranytje zijn :)

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 19:29

Tinnie, ja die service en meedenken en fijne reacties van jou gaf de doorslag naast de goede berichten van de nakomelingen die ik gelezen heb.
Wat je zegt lees ik heel vaak terug, dat de Arany babies echt brave en meewerkende paardjes zijn, hij zijn karakter echt doorgeeft.
Vind het heel tof dat je me uitlegde hoe het in zijn werk gaat,
En dat ik mag appen bij scannen enzo
Geboorte kaartje en baby borrels denk ik niet, daar ben ik net wat te nuchter voor denk ik :D

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:13

Sevke: wat een info, bedankt!

Als ik ga fokken met mijn merrie (is pas een jaarling, dus ik kan er nog even over nadenken :D ), dan is dat een zoveel mogelijk allround paard. Haar vader is allround, voor zover ik kan zien. Moeder een reiner. Een reiner is dus ook prima. Pleasure heb ik zelf niks mee.
Maar goed, dat is dan weer de vraag: wordt het veulen voor de verkoop of de sport?
Ik zou vooral richten op de amateur die af en toe eens allround (trail, ranch riding, hms, reining) een show wil rijden, baktraining doet, maar ook buiten. Dus een nuchter en braaf paard.

Kleurtje is leuk, maar karakter belangrijk. Paint of quarter maakt me niet uit. Getest wel en pssm 2 getest is echt een pré wat mij betreft op de paneltest. En verder niet teveel lijnenteelt, bouw moet aansluiten bij mijn merrie (wat nog niet duidelijk is, want is nog volop aan het groeien :D ). In het geval van mijn merrie zou ik wel gaan voor een hengst waarvan ik al nakomelingen kan zien.
Arany zou zomaar aan mijn wensen kunnen voldoen. Even nog zonder papieren bekijken. Maar de hengst van sevke ook zeker.

Sorry Symke, ik kaap heel je topic :oo
Maar ik vind het heel interessant en heb nog veel te leren in de wereld van APHA en AQHA :D

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 21:46

Daihyo super leuk juist om te lezen hoe anderen denken, waar ze de keuze op baseren en alle info die daaruit rolt!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 02:13

Sevke, maar een hengst die veel in het bos gereden wordt, vind ik bijv ook een prima indicatie. Het is ook niet per se minder hard werken, gezien afstanden en ondergronden bijv.

Het pribleem is dat de ruiter/eigenaar bepaald wat het paard doet. Als hengsten alleen worden uitgebracht op shows, zie je ze alleen daar.

De hengsten eigenaren zoals mijn buurvrouw, Tinniie en nog een paar, laten zien dat hun hengst heel veelzijdig is en prettig in de omgang.
Wil niet zeggen dat de show paarden dat niet zijn, maar die veelzijdig gebruikte hengsten komen dichterbij de wensen van een recreatie ruiter.

@Tinniiee, dat bedoel ik. Ooit moest je natuurlijk ergens starten, maar al een aantal jaren geleden zag ik de filmpjes van zonder zadel over de weg naar huis of de wei? Koeien filmpjes ook gezien toen.

Service is zeker belangrijk. Ik heb er vorig jaar een paar gesproken en ik ben bij 3 bij voorbaat al afgeknapt. Vanwege meelezers zal ik maar niet de details plaatsen, maar het is toch een zakelijke overeenkomst, je verkoopt iets en het gaat om levende wezens.

Ik snap ook dat Sevke haar mond houdt, maar eigenlijk houden we teveel ons mond. Ik ook. Nadeel is wel dat mensen soms een hengst kiezen of een trainer of ergens een paard kopen, terwijl het gewoon geen zuivere soep is en je zou mensen willen waarschuwen.

Overigens; met die buckskin wens gingen we toen wel naar een stal en deur 1 open, buckskin-niks. deur 2 buckskin-niks. Rondje lopen, ik zie die bay merrie en was al gelijk verliefd. Heb haar 8jr geleden teruggekocht, ze is 28 en echt een van de mooiste paarden die ik ken.
Toen geen goede klik, was net moeder en zij was best gevoelig en pittig ipv die coole quarter. Maar ze was wel eerlijk.
Vanavond nog aan de longe gehad en leek wel of ik aan het vliegeren was, idioot met 4 benen in de lucht.

Zij was 19, verwaarloosd en op scan had ze cystes, dus niet meer gedekt. Maar heb 2 kinderen en wil toch nog 1x graag iets uit hun lijn voortzetten. Ben zo gek op die karakters en hoe sterk ze zijn.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 16:32

Superpony, in bos werken idd niet minder hard werken als ik.kijn merrie moet geloven :D :D

Dat was dus je eigen gefokte paard wat je verwaarloosd terug vond? Hoe kwam je haar tegen? Zielig!

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 09:55

Eindelijk weer eens les op de club gehad! ( Ben ouder dan 26 dus dat mocht nog niet eerder en toen was het savonds nog donker maar nu kan het weer)

Super gezellig
En iedereen, inclusief de kritische trainer vindt Arany een super match v mijn heksje!

Nu nog bepalen wanneer.....
Ik neig naar mei insemineren want ik heb ze buiten ( wel grote inloopstal voor bevallen) en wil dus niet al te vroeg.
Maar april kan ook heel koud zien we nu!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 09:40

Ik denk dat je heel tevreden gaat zijn van je veulen van Arany.
Heb er zelf ook mee gefokt en super tevreden van.
My once in a life time horse

Afbeelding
Beste paard ooit gehad.

Ik vind het ook vooral belangrijk als je in eerste plaats voor jezelf fokt dat je een rustig makkelijk betrouwbaar paard krijgt waar je jezelf goed bij voelt. En dat zijn die arany allemaal ook uit iets hevigere merries.

Ik heb ook met dezelfde mama van mijn merrie hierboven eens andere hengst geprobeerd en dat veulen viel echt wel tegen. Je moet vooral zoeken ook naar mensen die er een veulen van hebben en eerlijk kunnen zijn wat ze ervan vinden.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-21 10:35

fotsy, precies dat!
En wat een schitterend paard zeg!
Werkt ze graag?
Toch ook echt heel erg mooi dat palomino <3
Makkelijk en lief en vooral betrouwbaar zoek ik in een paardje!
En dan liefst dat ik het helemaal op zie groeien enzo.dat ook eeuwen terug met mijn eerste Friese paard gehad, dan ken je het paard al zo goed tegen de tijd dat je ermee gaat beginnen

Je hebt gelijk dat meerdere nakomelingen ervaring een goed beeld geven en ik lees hier heel vaak de goede berichten van Arany nakomelingen
Nog nooit één in echt gezien maar hopelijk volgend voorjaar wel :=

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 08:23

Leuk Symke! Ik ben nu al benieuwd naar het veulen. Arany staat ook hoog op mijn lijst. Juist omdat ik zulke goede reacties lees over fijne nakomelingen. Wat fotsy zegt dus :D
Rustig en betrouwbaar is zo belangrijk!
Maar goed, eerst mag mijn merrie groeien :D. En ik wil haar nog testen op pssm2. Is Arany hier eigenlijk op getest?
Mijn merrie is nu al een hittepetit met een uitgesproken mening, dus een nuchtere no nonsense hengst er op is wel fijn :D

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:15

Ik heb tot de dag van vandaag spijt gehad mijn arany veulen verkocht te hebben maar ik ga hem zeker gebruiken voor mijn jongere merrie en dan zijn er ook nog leuke kleur kansen :j

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 09:27

Ja dat ook. Al zal ik met mijn black tobiano (waarschijnlijk heterozygoot) en Arany's buckskin er wel gewoon een zwarte of bruine uit fokken. Dat geluk heb ik meestal _O- :D
Maar dan is het karakter het belangrijkste en maakt de kleur weer niet zoveel uit.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 10:25

Och candalisa, spijt is een rot gevoel!
Hoe ging dat?
Je had van te voren al besloten om te verkopen of kreeg je een aanbod?

Kan ik me vast voorbereiden.... :D ik dacht eerst hengst weg, nu wil ik dat al niet meer.... _O- a
Maar wil liever niet pas na drie jaar weer thuis. Dus misschien eerder castreren?

Iemand ervaringen met eerder dan drie castreren?

Daihyo, ben ook heel benieuwd naar wat er bij jou zou komen!
Heb je de kleur calculator al ingevuld?

Pss2 weet ik niet, goede vraag!

Tinnie? Jij weet het antwoord :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:30

Nee nog niet. Ik weet niet zeker wat voor kleur mijn jaarling heeft. Ja, zwartbont. Maar ze is niet getest, dus exact weet ik het niet. Vader is homozygoot zwart tobiano, moeder sorrel. Dus daar kom ik wel wat verder mee denk ik. Dus ik weet niet zo goed hoe ik zo'n calculator in moet vullen :D

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:40

EE x een dus jouw merrie Ee voor kleur Daihyo
Tobiano weet ik ff niet uit hoofd

Bij Arany staat op insta 7 panel negatieve, daar zit pssm2 bij in?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 11:42

Nee 7 panel is niet standaard pssm2. Noura's vader is ook 7-panel n/n en moeder 5 panel n/n. Pssm1 is wel getest, maar 2 niet. Vandaar dat ik haar ook eerst wil laten testen.
Ee komt vanaf de vos dan?

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 11:58

EE is homozygoot zwart , je zei dat hengst dat was?
ee is een vos. Dan is jouw merrie heterozygoot voor kleur en dus Ee

Zwart draagt geen agouti dus aa voor agouti


Oja pssm2 over gelezen hier op bokt maar is nog niet goed te testen toch?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:22

Vader is homozygoot voor zwart en tobiano.

De meningen over de pssm2 testen zijn verdeeld. Volgens mij vooral omdat deze nog niet voldoende gevalideerd is, maar dat weet ik niet zeker. Ik moet me er nog verder in verdiepen.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:28

Heterozygoot v tobiano

Volgens.mij heb je echt heel veel verschillende mogelijkheden qua kleur met Arany!!
Hier op bokt staat wel link naar de calculator

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:29

Inderdaad, ik heb nog geen enkel van onze paarden pssm2 getest, omdat het nog zo dubieus is. Ik wil me er ook niet te hard over uitspreken want dan gaan de fanatiekelingen weer stijgeren :P kheb een beetje een sekte-gevoel bij die hele beweging..

1 enkel labo biedt het aan, en alle andere labo’s staan er erg twijfelachtig tegenover. De test is na járen ook nog steeds niet gevalideerd of gepubliceerd.

Ik merk ook bij vrienden en kennissen dat er paarden terugkomen met soms meerdere varianten, die nog nooit enig symptoom hebben gehad. En ook andersom, paarden die duidelijk ‘iets’ mankeren maar toch volledig n/n blijken..

Het overgrote deel van de Q&P komt ook met 1 of meerdere genen uit de test heb ik de indruk. En stel je paard komt positief terug, dan kan je dat bij geen enkel ander labo gaan valideren. Onze hengsten zijn 5-panel door verschillende labo’s getest, net omdat ik zo vaak ook fouten zie voorbijkomen.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:36

Tinnie, misschien dom en ik kan het vast ook ergens anders vinden, maar wat is verschil 5 panel en 7 panel?

Bij mij merrie staat 5 panel negatieve, ik meende Arany ook maar las ook ergens hij wel 7 panel?

Tinniie

Berichten: 4687
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:38

5-panel is Hypp, herda, pssm1, gbed, mh
6-panel is olws erbij
7-panel is IMM erbij. (Deze blijkt heel veel voor te komen, tot 15% van de populatie. Vooral bij reining lijnen: bv Wimpys little step homozygoot, Gunner, Gallo Del ciello,... drager)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:41

Dus Ee voor zwart en vos. En hoe voeg ik dan tobiano toe, welke code is dat?
En is ze wel echt tobiano, aangezien ze een blauw oog heeft en dat geen kenmerk is van tobiano. Of zit er dan nog ergens een gen verstopt? :D
Maar vader is getest en homozygoot tobiano en zwart. Dus dat moet dan wel. Zit er dan een mutatie bij?

Tinne: dat maakt het ook zo lastig. Ik ken er namelijk ook veel die wel symptomen hadden en inderdaad positief getest zijn op pssm2 (of 1 van de varianten). Dat maakt het zo moeilijk, waar doe je goed aan?

Edit: ik heb gelijk even in Tinniies profiel gespiekt voor de kleurcode van Arany en dan komt dit er uit.
Dat wordt een verrassing dan _O-
Citaat:
4.69% - Smoky Grullo
4.69% - Dunskin
4.69% - Smoky Black Tobiano
4.69% - Buckskin Tobiano
4.69% - Smoky Grullo Tobiano
4.69% - Dunskin Tobiano
4.69% - Black
4.69% - Bay
4.69% - Grullo
4.69% - Bay Dun
4.69% - Black Tobiano
4.69% - Bay Tobiano
4.69% - Grullo Tobiano
4.69% - Bay Dun Tobiano
4.69% - Smoky Black
4.69% - Buckskin
3.13% - Dunalino
3.13% - Palomino Tobiano
3.13% - Dunalino Tobiano
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel)
3.13% - Red Dun
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano
3.13% - Red Dun Tobiano
3.13% - Palomino

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:03

Wat veel meer mogelijkheden!!!! _O-