Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

hengstkeuze voor AQHA merrie

 
Profiel   

Symke hier foto van merrie en veulen

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 21:16 



 
Profiel   

Binnen de reiners heb je gewoon wat meer opties en keuzes inmiddels. En de reining sport is het grootst hier, dus het advies om met een goede reiner een reiner te fokken, is wel logisch.

Maar er is veel vraag naar de gewone, brave, all round quarter. Als men dan nooit type's gaat mixen, krijg je die ook niet.
Ik heb een oudere quarter merrie, maar haar zoon en dochter ( van andere vaders )die reining gericht zijn gefokt en gereden, hebben bijv allebei een hele fijne jog. Moeders weer wat minder.

Arany is heel leuk, braaf en bekend natuurlijk, maar het moet een match blijven met je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 00:36 



 
Profiel   

Oh wat een mooi veulen! Dat koppie <3 <3
Kleur manen en staart lijkt Bay maar benen niet?

Ja mixen moet ergens beginnen daar heb je gelijk in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 06:19 



 
Profiel   

Voor een echte leuke bloedlijn op pleasure/hms/trail vlak moet je inderdaad de grens over helaas. In Nederland/Belgie vnml enkel Reining.

Dus is anderzijds ook weer een leuke kans om de allround markt wat te vullen hier als je de types zou mixen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:20 



 
Profiel   

Of zou je juist meer allround krijgen bij kruisen met een ander ras? :?
Iemand ervaringen of voorbeelden? :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 08:32 



 
Profiel   

Als je open staat voor een APHA hengst dan heb je wel meer keuze in de allround bloedlijnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 09:05 



 
Profiel   

Aanvulling op de allround hengsten :D
- Amazing Hot N Rich
- Investment In Art
- A Radical Intimidator
EDIT: en de Paint hengst van Tinne natuurlijk: EMH Top Dun Chex

En er zijn er nog veel meer hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 09:10 



 
Profiel   

In de Paints heb je inderdaad nog erg leuke allround hengsten hier :j
Amazing Hot N Rich vind ik erg mooi <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 09:24 



 
Profiel   

A Radical Intimidator had ik ook naar gekeken, ook erg prettig in hun communicatie, dat vind ik ook belangrijk!
Maar mijn trainer vond het geen mooie combi, maar dat is vast ook omdat hij echt pro reining is :D

Die Mo van Tinne heb ik ook naar gekeken! Zeker als je voor kleur gaat! En omdat ik erg tevreden ben over communicatie en meedenken van Tinne _/-\o_
Maar Arany nakomelingen zijn net wat rustiger nog dan die van Mij. En ik vind het wel fijn dat Arany al ietsjes ouder is en zich daarom nog meer bewezen heeft, zowel zelf als nakomelingen

Amazone Hot n rich ziet er ook gaaf uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 10:07 



 
Profiel   

Symke schreef
Of zou je juist meer allround krijgen bij kruisen met een ander ras? :?
Iemand ervaringen of voorbeelden? :)*


Vroeger werden er wel wat Haflingers gedekt met quarters. Gaf best leuke paarden, maar wat kan je er daarna mee?
Bij van Dijk hebben ze wat gekruist met de PRE. Ook erg leuke paarden, maar weer vrij uniek denk ik, dus is de markt misschien wat klein.
En mensen willen bij een kruising minder betalen. Als je bijna gelijke kosten hebt om een goed, gezond veulen te fokken, is dat wel een hindernis.

Daarnaast; waarvoor wil je een kruising? Is het voor braaf, gezond en recreatief, is dat prima. Wil je Wran starten, ook.
Maar zit je in de quarters of paints, willen mensen toch wel papier.

Naast dat letten mensen ook op de erfelijke aandoeningen en dan is het met papier en afkomst bekend, toch makkelijker om te achterhalen.
Overigens niet alleen erfelijke aandoeningen, maar ook karakter bijv willen mensen iets kunnen inschatten. Mensen hangen toch vaak een naam aan karakter ook.

Er zijn zat paarden met een erfelijke aandoening die opeens zonder papieren geen qpa meer zijn en waar mensen zelf niet gaan testen, omdat ze het niet weten. Of dat mensen niet uitgebreid keuren en testen als ze in een lagere prijsklasse zoeken.

De quarter zelf is al een uitgebreid ras. In principe zou je in theorie al mooie mixen kunnen fokken. Kost wat moeite met zaad van buiten de grenzen, maar het kan wel.

Maar ik denk zeker dat er hele geweldige kruisingen gefokt zouden kunnen worden. Ik denk alleen dat het voor de "echte" fokkers financieel niet te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 12:49 



 
Profiel   

Superpony, mooi verwoord. Denk dat je helemaal gelijk hebt. Al is voor mijzelf papier niet belangrijk, toch uiteindelijk gekozen voor een met papier en getest , juist om wat je zegt.

Enige nadeel van raszuiver vind ik dat soms minder sterk is dan kruisingen denk ik weleens.
Mijn eerste pony, asbakje, onverwoestbaar. Daarna Friezen, schitterend, maar wat een gezondheid ellende mee gehad en gezien in omgeving! ;(
daarna kruising Fries KWPN, beresterk.

Na zwaar ongeluk waarbij ik dacht nooit meer te rijden, nu gekozen voor quarter.
Op slechte dagen kan ik haar jog toch heerlijk uitzitten <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 13:49 



 
Profiel   

Dat komt ook omdat mensen op naam, prestatie en kleur fokken.

Gaan mensen puur naar gezondheid, karakter en gangen kijken, zou er een veel breder aanbod kunnen zijn.

Maar wie houdt een hengst, hengst voor die ene dekking? Zo een leuk leven heeft een hengst niet altijd en het is voor een particulier heel lastig om een hengst te houden en ook beschikbaar te stellen voor de fokkerij.

Je zou in de quarter wereld echt veel beter kunnen fokken en kruizen, als men buiten die gevestigde namen zou willen kijken en ook dus ook over de grenzen. Hoewel je daar wel echt heel alert moet zijn ook op het testen.

Dat is heel fijn! Ik heb ook lichamelijke klachten en ook de 2 reining type's hebben een fijne jog. Maar mijn grote liefde, bij mij geboren is wel net wat breed. Ik red dat voor alsnog nog goed, maar merk het soms wel.
Zijn zus heeft een "verhaal" maar ben ik al wat verder mee en is net nog iets kleiner en beetje smaller. Ik neem de tijd, omdat ik haar fratsen niet meer zou kunnen opvangen, maar tot nu toe gaat dat super. Is ook een stukje vlotter en wel fijn.

Moeders is ouderwets en heeft niet de beste galop en lijkt soms wel een draver. Maar dat komt ook omdat zij fysiek niet meer zo sterk is. Als je 28 bent, wat kids hebt gehad en je rug niet meer 100% is, kan je daar niet op oordelen.
Toch kijk ik wel bij een hengst, ook voor dochter lief vooral naar fijne gangen en een super karakter. Ze zijn gewoon pittig/gevoelig en galop wil je niet op achteruit/inleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 14:01 



 
Profiel   

Ik heb een veulen (inmiddels jaarling) van LG Tecumseh King Jack. Er zijn een aantal nakomelingen van hem op Bokt. 7 panel n/n getest, homozygoot zwart bont. Allround hengst, veel brave en nuchtere nakomelingen tot nu toe. Ik heb me niet zo heel erg in hem verdiept (zocht vooral een braaf, allround en gezond veulen en dat vond ik in mijn merrie), maar misschien heb jij daar wel zin in/tijd voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 14:02 



 
Profiel   

Daihyo, ik ga eens kijken!
Heb je foto van je veulen?

Superpony, oh al twee eigen nakomelingen. Droom ik van :). Met andere KWPN merrie vorig jaar allereerste veulen ooit maar die heeft het niet gered |(
Dit jaar nieuwe poging *\o/*
Als dat goed gaat is dit quarter veulen dus ons tweede eigen fok en haar eerste

Breed heb ik niet zo'n last van, moet niet te klein en te smal. Ik ben vrij lang en ook niet super slank ;) en ik wil me niet mega voelen op een te klein paardje. :n Zelfs al kunnen ze het beter dragen dan een grote KWPN zeggen ze wel
Kleine quarter scheelt wel met opstappen ten opzichte van grote KWPN!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 16:48 



 
Profiel   

Ja natuurlijk!
Inmiddels net jaarling :D
Dit zijn de meest recente foto's: [ITP] Er is er 1 jarig hoera hoera!

Yuri van sheeltje2 hier op Bokt is haar volle broer en wordt 5 dit jaar.
Dit is zijn volgtopic: [WN-AM] [VOLG] Yuri zijn dagelijkse obstakels :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 16:51 



 
Profiel   

Mooie paardjes en wat een gaaf oog heeft die van jou!
Bont valt gelijk op


Doe jij er ook in-hand- show onderdelen mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 17:37 



 
Profiel   

Nee nog niet. Daar is ze nog te jong voor. Maar als ze wat ouder is misschien wel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 17:44 



 
Profiel   

Hoe oud zijn ze bij de wedstrijden?
Die van scheetje lijkt ook nog jong?

Die van mij geen aparte kleur, alleen maar heel gewoon sorrel

Maar wel.lief koppie!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 17:49 



 
Profiel   

Die van sheeltje is nu 5. Kijk maar op de laatste pagina van haar topic. Geen idee wat de minimale leeftijd is, maar ik vind haar sowieso nog te jong. Eerst lekker paard zijn. Wie weet volgend jaar een keertje. Op zijn vroegst :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 17:54 



 
Profiel   

Ja eerst spelen, groot gelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 18:25 



 
Profiel   

Aparte foto als je te snel kijkt, hahaha

Maar erg mooi koppie. Mijn ruin is een vos en ik vind het prima. Het kwam er zo uit.

Het is een lang en ingewikkeld verhaal, maar ruin is bij ons geboren, maar pas 5jr terug. Zus lief is niet bij ons geboren en nu 1,5jr bij ons. Moeders is weg geweest en nu weer 8jr terug. Dat is de samenvatting.

Wij hebben wel na mn ruin weer gedekt en nog een hengstje gehad en die heeft een super baasje. Op 1 merrie na die vermoedelijk overleden is, ken ik de nakomelingen wel allemaal.
Mijn ruin heeft ook een nakomeling en daar heb ik nu ook wat contact mee.

Familie is leuk, maar ook wel interessant, Je ziet veel gelijkenis, maar ook verschillen.

Breed vind ik mooi en mn ruin is echt super comfortabel. Maar hij is wel de grens van wat voor een gemiddelde vrouw nog fijn is om op te zitten denk ik. Ik had nog een brede ruin, dus was wel wat gewend, maar nu met mijn beperkingen merk ik het wel. Daar tegenover let ik meer op mn zit, houding en ademhaling.

Zusje is voor veel ruiters te klein en te smal. Maar ik ben ook klein en smal.

Toch is het beiden uit de mix gekomen. Moeders is echt wel anders weer en broer en zus hebben qua bouw en gangen weinig gemeen.
Mijn ruin heeft veel weg van zijn vader. Zus heeft ook wat weg van haar pa. En toch is er bij alle 3 zoveel gelijkenis.

Mijn ruin lijkt ook wel wat op zijn broer uit een andere pa, maar die lijkt dus weer meer op moeders.

En er is nog een broertje uit een andere pa die echt veel op zus lijkt.

Je kan het allemaal niet echt voorspellen. Net als kleur. Alleen die broer en zus hebben echt dezelfde kleur uit 2 verschillende vaders, maar niet de kleur tint van hun ma. Wel bay, maar mama is donkerder.
De rest tinten vos en dun

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 02:14 



 
Profiel   

Inderdaad kunnen nakomelingen met dezelfde ouders erg verschillend zijn.
Dat zie ik al aan mijn eigen kinderen :j
Heb er drie maar had wel tien gewild, gewoon om te kijken hoe zou de volgende weer worden :))
Daar heeft mijn man een stokje voor gestoken............
Denk dat hij wel beetje bang is dat het met paarden fokken dezelfde kant op gaat maar die kun je nog verkopen
Maar dat is niet de insteek omdat ik denk dat ik er geen afstand van kan doen.

Dus eerst ééntje en dan misschien veel later als merrie wat ouder wordt nog keer.
Ze is nu zeven dus niet nodig om nu al te beginnen voor haar opvolger in principe maar toch

Handig dat je klein en smal bent dan kun je overal op rijden zonder dat raar lijkt of schuldgevoel naar paard of pony!
Ik rijd winters liever met thermoshirt en vest danwinterjas want dan zie ik er zo massaal uit...

Mocht ons veulen klein en smal uitpakken dan zoek ik wel een adresje met kleinere mensen voor haar of hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 07:20 



 
Profiel   

OMG, hahahaha Maar dan had je ook 20 kids kunnen proberen, want die zijn ook weer allemaal anders........

Ik vind de overeenkomsten ook heel leuk juist. En het gekke is, dat ze ondanks de uiterlijke verschillen soms toch moeilijk uit elkaar te houden zijn. Het is dan net die overeenkomst, manier van kijken, bewegen, reageren.

Verkopen doen wij nooit meer, dus daarom dekken we nu maar 1x. Ze is vorig jaar leeg gebleven.

Maar ik had eigenlijk wel een lijstje met meerdere hengsten die me leuk leken. Omdat we oudjes hebben en ik 1 merrie met 1 veulen niks vind, was er een optie om er nog een merrie bij te kopen en samen drachtig te laten lopen. Maar dan wordt het gewoon teveel.
Wel kan ik dan 2 hengsten kiezen.

Wij hadden overigens voor een onbekende hengst gekozen. Maar wij kennen de (groot) ouders van die hengst, de hengst goed en hij past bij onze merrie. Dus gezond, de bouw, bewegingen en het karakter passen ons.

Je schreef trouwens wat je trainer vindt............Als iemand zelf fokt, veel ervaring heeft etc kan het een goed bedoeld advies zijn, maar zolang hij niet betaald, niet de risico's heeft en het veulen niet koopt zou ik me er bar weinig van aantrekken.
Er worden echt genoeg reiners gefokt voor de mensen die dat echt willen.

Uiteindelijk draait het natuurlijk ergens wel om geld. Met name bij fokken voor verkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 12:23 



 
Profiel   

Ik denk dat het ook een wezenlijk verschil maakt als je fokt voor verkoop of om zelf te houden. Dan kijk je naar andere dingen.
Voor de verkoop óf naar sportprestaties óf naar wat de vraag op de markt is (kleurtjes doen het goed bij de grote amateurmeerderheid momenteel). Is het voor jezelf kijk je meer naar jouw gebruikersdoel (wil je de sport in, of juist een allround bomproof recreatiepaard). Dan selecteer je op andere dingen.

Wat wel belangrijk is, is dat de hengst je merrie verbetert en gezond is. Zowel voor eigen gebruik als voor verkoop.

Overigens helemaal mee eens dat alle nakomelingen hun eigen ‘ik’ zijn. Maar je kunt bij meerdere nakomelingen echt wel kijken wat de invloeden van een hengst zijn. Hoe is het karakter bij de meerderheid, de werkwilligheid, maat, bouw, enz.
Ik heb overigens wel het idee dat ze binnen de quarters en paints veel meer kijken naar prestaties of kleur of karakter (of een combinatie), dan bijvoorbeeld naar verbetering van bouw zoals ze bij warmbloedstamboeken doen. Of zie ik dat verkeerd?

Overigens een leuke zoektocht :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 14:42 



 
Profiel   

Daihyo, ik weet niet of er wezenlijk verschil is in fokken op verbetering tussen bijv KWPN en AQHA. Heb zelf nog nauwelijks ervaring met fokken ( vorig jaar eerste veulen ooit, KWPN maar heeft het niet gered ;( )
De stal waar mijn quarter stond letten juist erg op verbetering in hun quarters, hals aanzet, been lengte, die mevrouw zag alles. Toppaarden gokken ze daar. Niet die van mij hoor! Die stond daar in pension! Zo'n dure als van hun kan ik nooit betalen.
Maar die gebruikten zaad uit Amerika voor prijzen waar ik twee of drie volledige paarden van kan kopen....

Maakt idd uit of je fokt v verkoop of zelf. Maar ook al fok ik voor mezelf met deze quarter, veulen moet eventueel wel te verkopen zijn. Stel dat klein en fijn blijft. Denk het niet met deze ouders maar stel. Net als bij superpony.
Ja dan heb ik er niets aan, kan ik niet verwachten dat zo'n paardje mij of.mijn man of kinderen draagt. Dan beter ander baasje.
En dat kan heel goed uitpakken.

Superpony, twintig kids kon niet hoor dan had ik eerder moeten beginnen of ze per drie krijgen ;)
Maar huis en auto vol bij drie was argument van hun papa
Had jij eerder wel twee merries drachtig tegelijk?
Dat is voor de veulens alleen leuk bij gelijk geslacht of valt dag mee?

Ik weet nog niet of ik dat wil doen. Onze kwpn merrie krijgt als goed is dit jaar veulen, maar als eind juli. Doordat veulen vorig jaar overleed en alle ellende werd het zo laat.
Zo laat wil ik de quarter merrie niet.
Dus dan zit er best tijd tussen
. Bovendien is de KWPN staatsgevaarlijk als ze hoogdrachtig is en net bevallen.
Zit er zelfs nu al over te denken haar maar alleen te zetten!

Maar alles is zo nat en blubber helaas.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-21 16:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 18 [ 448 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen