hengstkeuze voor AQHA merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:19

Heb je definitief je keuze voor Arany al gemaakt? Mooie hengst :j

Vroeger volgde ik het kwpn altijd op de voet. Dat verwaterde een jaar of 7/8 geleden en heb nu echt geen idee meer wat de goeie hengsten zijn en niet.
De paints en quarters zijn voor mij nieuw. Ik was ook niet specifiek op zoek naar een paint. Het was een van de opties zeg maar. Maar ik zocht vooral een veulen met een nuchter karakter, koel, open en een reëele kans op hoogte 1.55-1.60, allround/veelzijdig en body. Ik heb dus ook bij koudbloeden gekeken, maar kwam Noura tegen en bij het 1e bezoek viel ik als een blok voor haar karakter.

En dus een paint met papier. Wat mijn wens om een veulen te fokken aanwakkerde. Gelukkig heb ik nog een paar jaar de tijd om me wat meer in de paints en quarters te verdiepen voor de hengstenkeuze tegen die tijd :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:23

Maar het probleem is dat je geen zekerheden hebt in het leven en het altijd, iedereen kan gebeuren dat je toch moet verkopen.
Men denkt dat een braaf gezond paard voor een nette prijs wel een huisje vindt, maar ik ben echt heel huiverig geworden. Je verkoopt een paard aan de juiste persoon en daarna wordt het zo weer verkocht.

Gezond moet echt nr 1 zijn. Ik weet dat dit niet altijd zo is. n/n op de panel test betekent natuurlijk nog steeds niet dat je met gezonde paarden fokt. Er zijn meer afwijkingen waar je voorzichtig mee bent als je fokt.

Natuurlijk is het een mix en zouden de ouders bij elkaar moeten passen. Maar vergeet niet dat een doorgewinterde trainer een paard sneller wel braaf vindt dan een ruiter die misschien minder ervaren is of met enige spanning werkt bijv. Want die coole quarters zijn natuurlijk niet allemaal cool en voor iedereen geschikt. Daar heb ik me bij de 1e wel in vergist destijds, maar kwam ook door mij vlak na een bevalling. Nu vind ik haar de liefste van de wereld.

Wat ik probeerde aan te geven is dat mijn oudste merrie bijv een bepaald karakter heeft; Dan zijn er hengsten op gezet met diverse karakters. Echter zijn de karakters vaak ook echt bepaald door de manier van houden, voeden en trainen. De werkelijke karakters zijn helaas vaak moeilijk te bepalen. Sommige hengsten zijn gewoon een robot.
Voor de sport kijkt men dan wel naar het karakter in omgang en werken, maar dat is voor een recreatie ruiter toch vaak anders.

De nakomelingen van mijn merrie hebben allen wat van hun moeder en vader, maar het is elke keer weer de combinatie. Je kan niet zeggen, mijn merrie is een heethoofd, ik doe er een sul op en dan kom ik ergens halverwege uit. Dat kan je hopen en lukt soms, maar kan ook net anders uitpakken.

Mijn merrie is best gevoelig en met een brave hengst kan dat evengoed net wat de overhand nemen. Dat zie ik bij de nakomelingen wel.
Mijn ruin had een brave vader, maar wel met karakter. Alleen hebben ze het vermogen om erg stabiel te zijn en te blijven. Soms werkt dat voor je en soms tegen je.

Maar zoals ik schreef; een hengst echt beoordelen op hoe hij is, is ontzettend moeilijk omdat ze meestal ergens gehouden worden en je ze nooit echt meemaakt en leert kennen.
Voor ons een reden om op een zeer gevoelige merrie een hengst te zetten die we kennen en niet eentje die alleen maar gepresteerd heeft. Ook omdat we ook zelf niet jonger worden als we ermee aan de gang gaan.

Maar zoals Arany heb ik vaak genoeg ook gezien dat die heel erg als paard gehouden wordt en ze er van alles mee kunnen. Net als Smokey van onze buren bijv. Die hengsten krijgen ook de kans.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 17:31

Nee, we hadden zelf niet meerdere merries.

Wij kozen er destijds voor om onze merrie in een kudde merries en veulens te zetten. Ook met afspenen heel fijn verlopen elke keer.

Onze merrie is daarna nog fokmerrie geweest en daar waren er ook 2 of 3 tegelijk samen.

De dochter was in 2018 drachtig en liep met andere merries. Kon met eentje niet goed, maar er was genoeg ruimte en is na bevallen in 2019 gelijk bij de merries en veulens gekomen weer. Zij was laat en had daarna nog even de veulens allemaal.

Merries hebben echt veel steun aan elkaar. Een veulen is niet niks en veulens hebben echt wel nood aan een maatje. Ze gaan steeds meer samen spelen en de "tante's" voeden dan ook op. Ik heb dat meegemaakt en heeft echt veel voordelen op gezondheid, karakter en omgang.

Afspenen gaat bijna natuurlijk. Ik ben bang dat het bij de dochter te abrupt is gegaan voor wij haar haalden.

Ik heb op stallen vaak gezien dat merries en veulens samen op stal stonden en veulens te weinig konden bewegen en spelen. Moeders moeten opvoeden, maar stonden er alleen voor, hadden te weinig ruimte en werden vaak te vroeg afgespeend, omdat men dan roept dat de merrie het veulen zat is. 9 van de 10x is dat niet wat je ziet, maar hoe men dat verkeerd ziet.

Als ze naar de opfok moeten zit je helaas met de periode dat ze nog willen inscharen en veulens ontvangen.
Onze laatste poging vorig jaar was rond 20 Juli en dat is wel het laatste wat ik zou doen. Maar had het dan thuis opgelost of op een andere manier, zoals contact met mensen zoeken met gelijke situatie.

Geslacht kan uitmaken. Met 1 hengstje en 1 merrietje merk je dus al dat zelfs 2 merries met veulens al weinig is voor een ideale situatie.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-21 18:49

Superpony, fijn dat je kunt be-amen dat Arany goed lijkt.
Heb op bokt goed gezocht naar ervaringen en kom er genoeg goede tegen. En zoals ik zei komt de hengsten houder ook heel fijn over.
Liefst had ik Arany in het echt bekeken maar ja dat gaat even niet.
Maar als ik zoals jij een hengst goed kent maar hij is niet bekend had dat voor mij ook gekund!
Maar ben een van de weinigen in de omgeving met een quarter.


Merries in kudde is het meest natuurlijk en ideaal maar dat zie ik zeer weinig. Of alleen middag even en verder op stal.
Dan heb ik de keuze gemaakt toch eerst thuis in onze mini kudde op paddock Paradise en dan naar opfok.
Inderdaad kan het lastig zijn met een laat veulen om.plek in opfok.
Maar dat zien we wel.
Vorig jaar had ik alles in het hoofd en stierf het veulen.
Nu midden in vakantie, heeft ook voordelen!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:01

Afbeelding

5-panel + PSSM2,3,4,6 en X N/N
IMM N/N

Enige hengst in Europa!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 01:30

Symke schreef:
Merries in kudde is het meest natuurlijk en ideaal maar dat zie ik zeer weinig. Of alleen middag even en verder op stal.
Dan heb ik de keuze gemaakt toch eerst thuis in onze mini kudde op paddock Paradise en dan naar opfok.
Inderdaad kan het lastig zijn met een laat veulen om.plek in opfok.
Maar dat zien we wel.
Vorig jaar had ik alles in het hoofd en stierf het veulen.
Nu midden in vakantie, heeft ook voordelen!


Ja, echt schandalig hoe merries met veulens gehouden worden. De problemen uitten zich vaak later en dan wordt die start gewoon niet erkend.

Wat vreselijk naar als een veulen sterft. Buiten het verlies, is het gewoon ook 11 maanden wachten, je hele planning en alles er omheen wat er flink in kan hakken.

Die van Sevke is ook een mooie, goede hengst.

Van een bezoek leer je een hengst natuurlijk niet kennen, maar het is iig fijn als je langs mag komen. Soms is het enkel een zakelijke overeenkomst, maar er zijn ook hengstenhouders die echt de tijd nemen waar de merrie houder meer vragen heeft, serieuze interesse etc.

Ik ben vorig jaar bijv afgehaakt op hengsten waar de communicatie niet goed verliep of op een niet prettige manier/toon. Dan kan ik wel wat anders vinden, dnek ik dan.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:47

Merries die geveulend hebben komen bij ons niet meer op stal. Volgende morgen op de paddock met schuilstal, en als mama en kind stabiel zijn, gaan ze de wei op bij andere mama's en afgespeende veulens van vorig jaar. En één oudje om de boel te regelen en de orde te bewaren :D

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 11:37

Superpony, inderdaad die van sevke is ook een mooie hengst.
Net als jij kan ik ook echt afhaken op communicatie. Met onze KWPN merrie heb ik een keer één zin als antwoord gekregen op een mail. "Van die hengst hebben geen zaad meer op voorraad"
Punt
Dat was het
Geen aanhef geen groet geen meedenken over een andere optie

En ik heb daar ook niet gekeken naar een andere optie!

Ja was behoorlijk heftig dat het veulen stierf. Hij had al een slechte start waardoor we bijna drie dagen dag en en nacht elke twee uren merrie melken en veulen voeden en hem overeind helpen en benen stimuleren. Dus we waren helemaal doodmoe en kapot. En toen opeens kon hij.lopen en huppelen en rennen en zelf drinken.
En een halve dag later was de liesbreuk ingeklemd en leed hij zo vreselijk veel pijn
Zijn enige kans was een grote open buik operatie op kliniek op twee uur rijden bij ons vandaan.
Hij kon nog helemaal niet zolang staan. Hoe had ik hem daar gekregen.
En leed zo vreselijk
Toen hebben we hem toch in laten slapen
Met alle vermoeidheid was dat zo'n heftig moment. Hij stierf in onze armen, krijg er nog tranen van in mijn ogen als eraan denk

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:55

Interessante discussie hier! Ik heb ook fokambitie voor de toekomst en lees dus graag mee.

Wat ik nog wel eens lastig vind is dat redelijk wat hengsten niet of maar heel even (bijv om 1 mooie prijs te winnen) gereden worden. Die dienen verder puur voor de fok. Dan heb je geen idee of ze fysiek sterk genoeg zijn of een goede mindset hebben om belast te worden. En dan interesseerd het mij niet zoveel of dat gereden is op wedstrijd of in de polder trouwens :o . Dan kies je puur op een mooi uiterlijk. En dat trekt dus blijkbaar wel aan want daar wordt best veel mee gedekt.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:15

Ja en andersom ook. Het werd hierboven al even genoemd: veel hengsten die in de sport zijn uitgebracht, zijn getraind tot robots. Wat doet zo'n paard onder het gros van de amateurruiters? En dan kom je ook weer terug op het fokdoel, voor wie wil je fokken? Voor jezelf of die sporttopper?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:35

Daihyo schreef:
Ja en andersom ook. Het werd hierboven al even genoemd: veel hengsten die in de sport zijn uitgebracht, zijn getraind tot robots. Wat doet zo'n paard onder het gros van de amateurruiters? En dan kom je ook weer terug op het fokdoel, voor wie wil je fokken? Voor jezelf of die sporttopper?


Daarvoor zegt men dan; kijk naar de nakomelingen. Maar dan heeft men het over de nakomelingen in de sport. Ook die zijn eigenlijk alleen te vinden en te meten. Als er nu X aantal Gunners elke dag in het bos lopen, kom je die toch nauwelijks tegen.

Er is ook met populaire hengsten gefokt waar de nakomelingen voor veel mensen iets te lastig bleken. Dan verdwijnen die naar de achtergrond.
Maar heel vaak blijken ze gewoon niet geschikt voor een bepaalde aanpak. Zat die het dan recreatief toch wel leuk doen onder de juiste ruiter.

Gebreken hetzelfde. Nakomelingen verwacht men soms teveel van en worden soms teveel gepusht, omdat ze een bepaalde bloedlijn hebben.

En er zit verschil in de merrie. De een wil een merrie eerst laten presteren en gaat later fokken. De ander kijkt puur naar papier en stopt de merries vol.
Ik zeg niet dat ik de oorzaak weet, want die kan heel divers zijn, maar weet wel merries die niet (goed) gereden zijn en als fokmerrie staan. Wij wilden bijv een merrie kopen die echt tegen het bloedlink aan zat, maar is ene fokmerrie.
Kan ook heel goed aan haar basis, ex eigenaar hebben gelegen, maar dat weet je dus nu niet meer en toch komt daar elk jaar een veulen van. Wel is men wat afgeknapt op haar vader. De een denkt; hey bekende naam en de ander denkt, ik wil daar geen nakomeling van.

Sta je op een stal met weinig andere quarters/western ruiters is het weer heel anders dan dat je op een grotere stal staat, komt, traint of veel op shows gaat. Daar kom je veel meer tegen. Zegt alleen weer vaak niks over de gschiktheid voor een bosruiter. Waar tijd en eigen kunde ook weer meespelen.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 16:25

Maakt inderdaad uit of paard gereden kan worden door recreatieve ruiters!
Een show paard is niet automatisch bos paard

Ook eens met het tot robot rijden, of meer automatisch maken. De k dat zin paardje heel snel doorheeft dat ik.minder handig ben en dan komt ware aard boven :D

Een van de redenen dat ik afgestapt ben van Friezen is het niet fit ouder worden. Natuurlijk zijn er ook.paarden die dat wel.worden maar ik heb er helaas teveel gezien die snel oud waren.
Hoop dat dat bij quarters beter uitpakt. Maar er zijn er hier heel weinig in omgeving!!
Heb er wel naar gevraagd, belasting en blessures verleden.

Maar hangt natuurlijk ook erg af van hoe ze later gereden worden en opgroeien en grote dosis geluk!

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:31

@ts hier ook gekozen voor Arany, er stonden meerdere (aqha) hengsten op mijn lijstje maar de combinatie goede voeten, goed karakter, niet te groot, ouderwets type en werkwillig deden mij ook bij hem uitkomen.
Ik wil in de cyclus van mei gaan beginnen met insemineren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:13

Gezond ouder worden is een hele lastige discussie.

Hebben Friezen echt erfelijke aandoeningen, meer aanleg of is het een bepaald type eigenaar en bepaalde manier van houden en trainen?

Onze merrie kwam uit Amerika. 4jr, drachtig gekocht. Heeft in haar leven 6 veulens gehad, in de les gelopen, recreatief gereden en iets intensiever.
Zij was op haar 19e verwaarloosd en had niet meer verwacht op die leeftijd haar 100% te krijgen, maar ze knapte super op.
Heeft artrose en KS, maar loopt goed, is vlot, vol energie en nu dus 28. Dat ga je wel zien en merken, maar binnen de verwachtingen.

Mijn ruin is 22, heeft na ons een slechte start in het leven gehad. Is daarna jong gestart en te hard getraind. Heeft tot zijn 15e wel gewerkt. Hij heeft wel wat dingen ook, maar loopt goed rond, ziet er goed uit en leeftijd toont nog niet.
Zus van 14 is al kapot gemaakt, maar kan met vertrouwen en niet overvragen recreatief nog leuk lopen.

We hebben een quarter van 7 en van 10 moeten laten gaan. Die van 7 had niet veel gedaan nog en die van 10 wisselend.

Ik heb paarden kapot zien gaan en oud zien worden. Maar het is niet altijd even duidelijk. Nu kunnen we testen en in principe met fokken veel beter vooraf onderzoeken en proberen dingen te voorkomen. Waar de eerste generatie quarters hier een start waren in de fokkerij, ondanks evt (verborgen) gebreken.

Er is wel veel onder het mom van; Zo doen ze dat in the USA zo klakkeloos overgenomen. Paarden stonden op bergen mais, werden vroeg gestart en hard ook. Merries voor de fokkerij mochten niet teveel kosten aan onderhoud. Veulens werden vroeg afgespeend.
Je weet gewoon niet zonder gedegen onderzoeken wat dit voor effect heeft gehad op de generaties daarna.

Jong beginnen is 1 ding. Maar het is vaak ook erg veel in korte tijd. Een dressuur paard opleiden kost vaak meer tijd of krijgt meer tijd. Maar net hoe je het wil zien.
Maar daar tegenover kan een training beter goed zijn, dan langdurig slecht. Overal gepaste nuance.

Mijn ruin was met een half broer en de vader in training ergens en de verwachtingen waren gewoon te hoog. Je pa loopt in de sport, dus moeten nakomelingen het ook maar kunnen. Maar daar vergeet men weer bijv de invloed van de moeder. Exterieur kan vergelijkbaar zijn, maar er komt toch ook een stuk karakter bij. Dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen of niet willen, maar wel dat de training moet passen bij het paard.
Als trainer A genoeg presteerd, ligt het aan het paard. Ik begrijp het echt niet, maar ik denk dat het iets menselijks is. Mensen willen echt heel graag ergens bij horen en volgen vaak braaf de kudde. En we zijn natuurlijk erg goed in elkaar in hokjes plaatsen.

Het lastige is dat je keuzes niet terug kan draaien. Hier doen ze het dus goed en lopen 24/7 buiten. Mn merrie was 20 en deed het op stal echt slechter. Maar we hebben hiervoor gekozen, dus zullen nooit weten of ze dan al overleden zou zijn, of dat we met haar op stal zetten juist meer jaren krijgen. En dat geldt voor allemaal. Ik zie alleen dat ze toen verbeterd zijn en het nu nog steeds erg goed doen.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 19:18

Wildgirl, oh wat leuk jij ook Arany!
Ik wil ook mei beginnen

Superpony, ja triest hè hoe sommige paarden verpest worden.
Idd niet alleen lichamelijk door te vroeg en te zwaar maar zeker ook geestelijk.
We hebben er hier eentje; dressuurpaard, vader GP niveau mama ook. Dus hij kon dat ook. Ging eerst goedzo met vijf jaar een M proef, ja dat lukt.mooi. dan nu aan de slag met het hogere werk. En hij trok het geestelijk niet. Draaide als het ware door. Belandde in de handel, iedereen dacht ik fiks het even en verdien er bakken met geld aan. Want hij bleef braaf en lief! Alleen geen aanleuning verdragen.
Uiteindelijk heeft een heel lieve mevrouw hem gekocht, jaar in het land en toen voorzichtig oppakken.
Wij hebben hem gekocht met eigenlijk belofte dat hij geen dressuurwedstrijden meer hoeft.
En hij knapt op.
Lange weg!
Zo zielig!
Hij kon het niet aan.
En net wat je zegt je kunt keuzes niet terug draaien

Hier ook een paddock Paradise en wat knappen de paarden ervan op idd.
Alleen die blubber

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:39

Daihyo schreef:
Ja en andersom ook. Het werd hierboven al even genoemd: veel hengsten die in de sport zijn uitgebracht, zijn getraind tot robots. Wat doet zo'n paard onder het gros van de amateurruiters? En dan kom je ook weer terug op het fokdoel, voor wie wil je fokken? Voor jezelf of die sporttopper?


Vandaar dat wij onze hengst (die al 11 is trouwens, en nog steeds internationaal in de sport) niet alleen laten uitbrengen door de trainster, maar dat ik hem zelf ook show! Een paard moet zich braaf laten rijden, niet alleen door open ruiters. Shaggy wordt dan ook in de fok ingezet met als bedoeling brave, sterke, gezonde en werkwillige nonpro paarden te fokken, met daarenboven een topbloedlijn, vol met multiple million dollar sires en gegarandeerd vrij van erfelijke afwijkingen, inbegrepen PSSM2!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:10

Ik vind jouw hengst ook echt heel gaaf :j
Fijn om te lezen dat hij niet alleen braaf is bij een trainer.

Gezond oud worden is relatief. Ik heb hier een haflinger staan, zonder alle gekke ziektes die voorkomen bij het ras (pssm, ppid, insulineresistent, enz.), wordt op zijn sprong getrapt en staat met vervroegd pensioen op zijn 16e.
Tsja, sta je dan met je samengestelde voer, doordachte training, enz. Ik hoop nog op genoeg herstel voor stapritjes.

Maar wat de quarters en paints betreft, wel fijn dat testen steeds meer de norm wordt. Pssm 2 nog niet standaard. Ouders van mijn paint zijn 7-panel en 5-panel n/n. Alleen beiden niet getest op pssm2. Ik zit er over te denken om dat wel zelf te doen.

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 07:55

Sevke, Shaggy is idd een prachtige hengst. Mooi fokdoel! Misschien hij de volgende keer!

Daihyo wat een pech! Ik help hopen dat staprit weer kan, voor jullie beide
Misschien kan hij wel helpen met verkeer proof maken van Noura?
Tegen ongelukken is geen enkel voerbeleid of fokprogramma opgewassen

Hier een fries gehad die twee weken na aankoop tegen een paal liep met haar schouder. Zenuwschade tot gevolg en anderhalf jaar dokteren met laser, elektrotherapie etc. Waar we niet geweest zijn allemaal :n Ze kon wel beperkt gebruikt. Uiteindelijk toch voor laag bedrag verkocht naar topplek.
Waar ze jaren later , tegen alle voorspellingen van alle klinieken in toch grotendeels hersteld is. Mooi voor haar en die mensen. Is ze gegund. ( Al was het extra geld wat ze waard was welkom geweest na al die onkosten 8)7 )
Dus ik ken het ongeluk in de kleine hoekjes. Ook v mezelf
Cavia's houden is veiliger en goedkoper :=
Maar het blijft trekken hé die paarden!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:09

Een ongeluk is vreselijk naar. Maar voor het fokken wel beter dat iets door een ongeluk komt dan door een erfelijke aandoening natuurlijk.

Mijn ruin is vorige weke dan overleden, maar had al jaren een blessure en eigenlijk daardoor wat gezondheidsproblemen. Maar liep al een tijd goed rad, had energie, kon gek doen, nog rondje mee en had het naar zijn zin.
Wij nemen de paarden mee aan de hand. Ook nieuwe paarden. Werkt heel fijn en ik ben lui, dus win-win.

Wat ik me gisteren eigenlijk bedacht; Mooi voor Arany hoor, absoluut. Maar best opvallend hoeveel mensen voor hem kiezen als ze op braaf en goede voeten bijv willen fokken. Hoe weinig keus mensen lijken of denken te hebben.
Is het de kleur? is het hun presentatie en dus bekendheid?

Ik snap dat mensen eerder investeren voor de sport als ze een dekhengst willen, maar voor de sport overwegen mensen vaak wel meer hengsten dan 1 of 2.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 12:22

Ik denk bekendheid.
Hoeveel dekhengsten AQHA en APHA zijn er in Nederland? Ik zit nog maar heel kort in deze wereld, maar zou echt niet weten waar ik moet zoeken. Ik ben lid geworden van de DPHC, daar stonden wat advertenties in het magazine. Hier op Bokt wordt wat geadverteerd. Soms zie je er eens op MP voorbij komen. Soms kom ik er 1 op FB tegen. Maar is er een centraal punt of een database waarin je hengsten kunt vinden, met foto, afstamming, nakomelingen, enz.?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:57

@superpony : reclame is een groot deel van de verkoop. Een hengst waar veel reclame en "tamtam" rond gemaakt wordt, zal veel dekken verkopen. Dat is gewoon zo.
Kleur verkoopt ook altijd goed. In dat geval heb ik dan pech, want Shaggy is gewoon maar een saaie bruine :))
Ik moet het dus hebben van zijn karakter, gezondheid, bouw, bloedlijnen en prestaties. En hopelijk kan ik over twee jaar zijn veulens onder zadel laten zien, want de eerste jaargang zijn nu jaarlingen en zien er bijzonder veelbelovend uit. :D

Symke
Berichten: 799
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 15:08

Daihyo schreef:
Ik denk bekendheid.
Hoeveel dekhengsten AQHA en APHA zijn er in Nederland? Ik zit nog maar heel kort in deze wereld, maar zou echt niet weten waar ik moet zoeken. Ik ben lid geworden van de DPHC, daar stonden wat advertenties in het magazine. Hier op Bokt wordt wat geadverteerd. Soms zie je er eens op MP voorbij komen. Soms kom ik er 1 op FB tegen. Maar is er een centraal punt of een database waarin je hengsten kunt vinden, met foto, afstamming, nakomelingen, enz.?


Ja, dat vraag ik me ook af!
Buurvrouw heeft v KWPN een soort invul lijst op computer, je vult al je wensen in en er rollen namen hengsten uit
Dat wilde ik ook wel :j
Bekendheid, hoe zijn de nakomelingen, welke info kun je van de hengst vinden en hoe is de communicatie van de houder
Dat speelt v mij allemaal mee.
Am_ risingstar heb ik ook op gekeken.
Vind de site niet plezierig. De antwoorden van de eigenaren wel hoor, denken echt mee. Fijn
Wel duurdere hengsten.
Kon nog wel voor mij maar ik had nog niet het ja dit is hem gevoel zeg maar. Vroeger bij de Friezen ben ik weleens naar hengsten show geweest. Ook prachtig om ze echt in actie te zien.
Maar daar nooit mee gefokt

Sevke, je hebt gelijk al maakt kleur me dan niet uit en vind ik Shaggy zijn kleur prachtig
Maar gaat inderdaad enorm schelen als je nakomelingen onder zadel hebt

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:20

@Daihyo en Symke : in het NRHA Belgium yearbook staan er al zo'n 40-tal om uit te kiezen, met foto, prestaties, bloedlijnen, enz erbij vermeld, ook van kleinere hengstenhouders zoals wij.
Je kunt ook gaan kijken op de site van de grote dekstations of grotere hengstenhouders.
Frozen Partners bv, daar staan er al een heel deel op, met ook meestal filmpjes erbij. Je kunt dan gaan kiezen of je een EU of US hengst wil. (papa van onze Shaggy staat er bij : Spooks Gotta Gun :) )
https://www.frozen-partners.de/english/
https://www.eifelgoldranch.be/stallions
https://www.goldenpaintranch.be/type/dekhengsten/
Met deze linken heb je al een mooie keuze aan kwaliteitshengsten. Het zou al raar zijn moest er hier geen passende tussen zitten.
Tenzij je een pleasure hengst wil, natuurlijk. In die wereld zit ik niet, dus daar kan ik je niet bij helpen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hengstkeuze voor AQHA merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:47

Ja, ik begrijp dat Arany goed gepromoot is en inmiddels door de brave nakomelingen, vaak incl kleurtje populair is geworden.

Maar ik bedoel meer het verschil. In de reining weet iedereen welke hengsten populair zijn en doen mensen daar aan mee.

In de recreatieve kant, waar mensen vooral op gezond en karakter willen fokken, worden minder hengsten bekend.
Natuurlijk is het een lastig gebied. Wie gaat een hengst houden en ter dekking aanbieden als het niet veel opbrengt en wel de nadelen tegenkomt van een hengst houden en ter dekking stellen.

Ik heb geen idee hoeveel dekkingen Arany heeft per seizoen, maar er zijn gelijke hengsten waar de naam niet van genoemd wordt en die ook toch echt braaf en gezond fokken, mooi gepromoot worden, eigen fb pagina hebben, goede foto's etc.

Ik denk echt wel dat het kleurtje net even dat plusje is.

Persoonlijk boeit de kleur me niet zo. Ik zeg altijd dat ik een palomino wil, want ik had ooit een barbier paard die palomino was. Toen ik de 1e quarter ging kopen zei ik ook nog; ik wil een buckskin of palomino. Kwam met bay thuis.........
Had nu een hengst gekozen vorig jaar die chestnut is. Hij is braaf, ken de voorouders grotendeels, gezond, niet te groot, past bij de merrie.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:53

Och, ik wou altijd een buckskin. Heb er ondertussen al zes gefokt (niet opzettelijk, ik fok niet op kleur) en ze alle zes weer verkocht. En dan koop ik een bay voor mezelf :D
Kleur is voor mij totaal onbelangrijk, maar voor veel recreanten is dit wel een puntje waar ze op selecteren. En daar is niks mis mee. Moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Maar ook als je een recreatiepaard wil fokken, hoef je niet perse de hengst ‘van achter de hoek’ te nemen. Ook daar vind ik het belangrijk om naar de bloedlijnen te gaan kijken. Passen die bij jouw merrie? Hebben die nakomelingen gegeven die tot op hogere leeftijd in de sport lopen? Dat is al een indicatie dat de nakomelingen gezond en werkwillig zijn, eigenschappen die ook voor de recreant belangrijk zijn. Jammer genoeg zijn de QPA rassen die bulken van de ergelijke afwijkingen. En ook een recreant wil een gezond paard fokken, dus dat is zeker een puntje om mee in overweging te nemen.
Ik ga hier niet de hengsten van collega’s gaan bespreken, ik kan alleen zeggen dat er heel veel keuze is, goede en (voor mij) minder goede. Het is dus altijd goed je behoorlijk te informeren en (indien mogelijk) de hengst zelf te gaan bezichtigen.