Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Zoektocht naar baby paint

 
Profiel   

Gezien ik al 100 jaar geleden 'gestopt' ben met de westernsport, ben ik er een beetje uit ondertussen :) Maar een vriendin van mij is rustig op zoek naar een veulen/jong paard, het liefst een paint (of een paint X QH ).

Ik heb geen flauw idee hoe de fokkerij / bloedlijnen tegenwoordig in elkaar steken (de QHs - Paints die ik gereden heb, zijn er allang niet meer en de fokrichtigingen die ik ken, zijn overal al 'van het papier' gevallen). Op haar vraag 'wat zijn leuke, werkbare dieren met goede gangen' zei ik dus '..euh... idunno' :')

Wat mij opvalt is dat er best nog wel veel op showkwaliteit gefokt/verkocht wordt (million dollar sires enzomeer wat je vaak ook terugziet in de prijs). Ja, ik weet, fokken is niet perse goedkoop (zelf ook gedaan).
Maarrr..dus... als we een leuk diertje zoeken, waar geen gevaarlijke aandoeningen in zitten, wat niet de volgende wereldkampioen hoeft te worden, maar wat leuk werkbaar is én makkelijke gangen heeft (want hóe ga je dat bepalen bij een baby), wie weet dan bij welke fokker / verkoper wat leuks staat. Of bij wie in zn achtertuin...dat kan ook

Ze gaan binnenkort kijken bij een GP Mister Dual Jack (x paintmoeder) baby (die mij wel leuk leek, maar meer kon ik er niet over vertellen). Ik heb ze een veulen uit een pleasure-halter lijn al afgeraden (heule zware hengsten in die lijn, zelf vind ik halter niet altijd de lekkerst bewegende dieren (sorry :o ) .

Momenteel heeft ze een pleasure-cutting gefokt dier met wat bewegingsproblemen en ik zou het gaaf vinden als ze, naast haar huidige 'zorgenkindje' een ongecompliceerd toekomstprospect kan vinden (nogmaals, voor zover je dat kunt bepalen bij iets wat nog niet onder het zadel is).

Wie heeft goede tips voor verkopers/fokkers (mag ook via PB natuurlijk)
NB: staat dit goed of moet dit bij Western Algemeen?


Laatst bijgewerkt door Cer op 23-06-21 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 08:05 



 
Profiel   

Gp mister dual jac is een AQHA hengst maar wel een aanrader vind ik vooral qua karakter en veelzijdigheid. (momenteel zelf ook een merrie die hopelijk drachtig gaat zijn van hem)
Verder geen nuttige tips sorry :')
Ben benieuwd, succes met de zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 08:14 



 
Profiel   

Thanks, ik heb het aangepast, de moeder is een paint merrie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 08:15 



 
Profiel   

Je bent een paar jaar te vroeg :P

En grappig: voor goedbewegende Paints zonder erfelijke afwijkingen (ikzelf test ook op PSSM type 2, maar die test doen nog niet veel mensen) ben ik ook tegen mijn eigen oude verwachting in uitgekomen op (weliswaar oud) Halterbloed. Overigens verschilt het per discipline denk ik wat men verstaat onder "goedbewegend".

Verder zou ik het echt per dier bekijken. Er zijn in Europa niet veel echt grote fokkers om een beeld te krijgen van wat ouderdieren consistent doorgeven, zoals je in Amerika wel ziet op grotere ranches.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 08:33 



 
Profiel   

Eens hoor, met het per dier bekijken :j maar ik vind dat bij babies zo lastig, de meesten zijn gewoon cute :D

Dus vandaar wat ervaring misschien qua hengsten/merries, fokkers die het goed doen, of een hobbyfokker met een leuke achtertuin baby. Ik zou zelf graag een veulen van Gunner zien :') maar ja, ik ga niks kopen. (of van Merlee Flare, maar die zou nu 31 moeten zijn, gaat m ook niet worden :') )

Voor de testen (erfelijkheid) heb ik haar al gewezen op diverse informatie hierover.

En ik denk dat de crux zit in 'oud' halterbloed (hoewel, ik heb directe impressive nakomelingen gereden die ook niet perse super bewegers waren. Maarrrr ik doel ook weer niet op hele ruime bewegers, maar meer vlak.. En geen hakketak galop (ja,superduidelijk ook :') )
De ouders van het veulen waarvan ik zei "doe die misschien maar niet" waren wel echt mega, met een broek tot op de hak zeg maar, van die uit t verband bespierde dikbillen.. dat in combinatie met een vaak kleine voet is ook niet perse optimaal denk ik?

Hoezo een paar jaar te vroeg? O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 08:42 



 
Profiel   

Aanvulling, bij 1 fokker zie ik een nakomeling (5e generatie) van mijn eigen merrie staan (die is daar fokmerrie). Nu zit er een erfelijke ziekte in die bloedlijn.. Is dan een test van beide ouders (of alleen het veulen?) voldoende om dat uit te sluiten?

(men snapt dat ik een nakomeling van mijn eigen paard zou aanbevelen.. gewoon.. daarom :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 11:27 



 
Profiel   

Ik ben persoonlijk erg dol op smokey dunit. Eigenaresse rijdt er shows en buitenritten mee. Hij is al wat ouder en nog steeds fit (vind ik persoonlijk erg belangrijk, leuk lopen op hun 4e lukt de meeste hengsten wel, er zijn maar weinig die hetzelfde doen als ze 18 zijn) . En ik vind hem enorm knap om te zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 12:04 



 
Profiel   

Als de ouders al getest zijn en n/n zijn is het veulen dat ook. Anders het veulen laten testen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen