Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Idalgo Quarter Horse

 
Profiel   

Hoi! Is iemand bekend met Idalgo? Ik heb een ruin van deze hengst en vroeg mij af of er meer over hem bekend is qua karakter etc.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:24 



 
Profiel   

Ik heb een dochter van hem. Weet verder niets over hem dus ben ook wel benieuwd. Heb hem wel eens opgezocht en toen werd hij als dekhengst aangeboden maar meer nooit over hem gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-21 15:34 



 
Profiel   

Vragen over rassen met een eigen subforum hebben daar meer kans op reacties, dit topic verhuist naar het westerndeel:

FB -> WN-FA

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-21 10:33 



 
Profiel   

Ik ken de hengst niet maar qua afstamming zit er wel "leuk bloed" in. Smart Little Lena, Dry Doc, Peppy San zijn allemaal hengsten met "cow" . Meestal paarden die vrij zelfstandig zijn en snel leren maar niet altijd de makkelijkste karakters. Smart Little Lena was een cutting legende en had een stokmaat van 136 cm.........Doc Bar komt in vrij veel lijnen voor.
Qua bloedlijnen zeker interessant voor het koeienwerk, mooie "oude/ foundation" bloedlijnen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_Little_Lena

Ik ben wel benieuwd naar een foto!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 13:49 



 
Profiel   

Herkenbaar. Zeker over het snel leren heeft die van mij ook. Leert mega snel en je denkt oh dat gaat goed maar daarna…drama. Heb hem nu zadelmak. Met longeren zadel etc geeft geen kik mega braaf z’n rondjes. Eerste 10 keer erop ging goed maar nu opeens niet meer dus weer terug naar het hangen etc. (Rontgenlogisch nagekeken en kwam niks uit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-21 20:23 



 
Profiel   

Hoe oud is hij nu? Bij dit soort paarden heb je veel geduld maar ook veel duidelijkheid nodig. Ik heb zelf een cow gefokt paard ( deels andere bloedlijnen) die ook een dergelijk karakter heeft. Snapt alles heel snel maar wordt vreselijk ongeduldig als iets te lang duurt/ teveel herhaald wordt. Maar zet een koe voor zijn neus en hij is helemaal gelukkig ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:18 



 
Profiel   

Haha bij dat soort paarden moet je ook niet alles 10x herhalen. Maar juist door. Vereist wel veel ruitergevoel om te ontdekken of het paard het juist snapt en verveeld raakt of dat hij het nog niet snapt en daardoor vervelend gedrag gaat vertonen.

Mijn paard komt uit totaal andere bloedlijnen maar heeft ook de schurft aan herhaling. Ik houd van trail gepuzzel. Hij doet de L achteruit de eerste keer perfect, de 2x ook goed, en de 3e keer maakt hij er een potje van. Weet dan zogenaamd ineens niet meer waar zijn benen zitten :') . En dat herhaling doe je omdat ik dacht dat je dan aan het perfectioneren bent, immers die eerste goede keer is er altijd wel iets dat nog wat verbetering kan gebruiken. Nou daar is paard ongeschikt voor. Als je het gevecht aangaat zal hij er heus nog een decent L achteruit uit gooien maar de vraag is of het het waard is. Paard sjacherijnig en vervolgens ook ruiter sjacherijnig

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:26 



 
Profiel   

Inderdaad, zou die van mij kunnen zijn. Zo van; ik snap het, ik deed het goed en nu gaan we iets anders doen!!! en snel graag. ;-)
Het zijn hele fijne paarden maar je moet er wel mee om kunnen gaan en ze snappen ( dus ruitergevoel hebben) anders wordt het een drama. Echt dwingen lukt echt niet bij die van mij.
Als we met koeien werken kan hij ook echt heel boos worden als ik zeg dat hij even moet wachten op mij terwijl hij vind dat hij toch echt NU achter de koe aan moet..... }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:37 



 
Profiel   

ElCid schreef
Inderdaad, zou die van mij kunnen zijn. Zo van; ik snap het, ik deed het goed en nu gaan we iets anders doen!!! en snel graag. ;-)
Het zijn hele fijne paarden maar je moet er wel mee om kunnen gaan en ze snappen ( dus ruitergevoel hebben) anders wordt het een drama. Echt dwingen lukt echt niet bij die van mij.
Als we met koeien werken kan hij ook echt heel boos worden als ik zeg dat hij even moet wachten op mij terwijl hij vind dat hij toch echt NU achter de koe aan moet..... }:0



Hihi idd ja.

Ik vind het trouwens een ontzettend fijn karakter hoor. Lig ook regelmatig in een deuk. Wel ook omdat het in zijn geval wel gekoppeld is aan een enorme wil to please. Hij gooit er met regelmaat de meest complexe oefeningen uit met een arrogante kop 'zie je wel, ik ben amazing, vind je ook he?'. Dan smelt ik natuurlijk als een ijsblokje in de sahara _O- .

Als hij alleen maar eigenzinnig zou zijn dan is de lol er snel af natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 09:46 



 
Profiel   

Ik denk als je eenmaal een dergelijk karakter hebt meegemaakt ( en er goed mee overweg kan) dat je ook niks anders meer wil. Hij heeft me in het begin wel eens tot bijna wanhoop gedreven maar we kunnen nu dan ook lezen en schrijven met elkaar.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:13 



 
Profiel   

Maar eerst 10x erop en dan opeens niet meer, kan aan meer dingen liggen. Via internet valt er niks over te zeggen als mensen niet precies weten welke stappen je allemaal gedaan hebt en hoe die 10x zitten zijn gegaan. Goed, is dan geen info.

Herhaling is op zich goed, want dan leren ze. Maar er is een verschil tussen iets aanleren en iets aanleren. Het vertrouwen in de mens, leren dat erop normaal is, kan ook een trucje worden als je het verkeerd doet.

Een voorbeeld; Mensen leren een paard een voetje geven op aanwijzen. Stoppen er een brokje in en paard blijft het doen, want brokje volgt. Logisch, ze krijgen er iets voor terug.
Maar er zit veel nuance in. Ze moeten dat voetje dan leren geven.
Verkeerd aangeleerd gaan paarden staan maaien/bedelen met het voorbeen voor een brokje. Dan hebben ze dus niet de aanwijzing geleerd, maar dat voetje geven ene brokje is.

Ik heb een gevoelige quarter waar je geen strijd mee aan moet gaan. Maar die doet alles voor beloningen en dat is bij mij dan met mn stem en aaien/kroelen, net wat we doen, hoe het uitkomt. Maar ik overdrijf echt behoorlijk.
Een andere quarter moet je ook geen strijd mee aan gaan, maar is wat stug, dus vraagt een andere aanpak.

En je moet nooit strijd aangaan, maar iedereen snapt wat ik daarmee bedoel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-21 10:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen