Afstamming Quarter / kids classic sunday

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Afstamming Quarter / kids classic sunday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 12:20

Ik heb een leuk paardje tegen gekomen op ehorses 5 jarige onder western gereden
hij staat op een handelsstal zij verkopen hem van een eigenaar
Wat vinden jullie van hem
het lijkt of hij onregelmatig loopt ?
kan iemand deze afstammingen en Waar kan je online kijken naar Afstammingen

ik probeer een video te plaatsen maar lukt niet ;(

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 13:33

parelYee schreef:
Ik heb een leuk paardje tegen gekomen op ehorses 5 jarige onder western gereden
hij staat op een handelsstal zij verkopen hem van een eigenaar
Wat vinden jullie van hem
het lijkt of hij onregelmatig loopt ?
kan iemand deze afstammingen en Waar kan je online kijken naar Afstammingen

ik probeer een video te plaatsen maar lukt niet ;(


https://www.allbreedpedigree.com/kids+classic+sunday

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 13:51

Paard is vrijwel puur Pleasure/ halter gefokt wat kan betekenen dat het geen dier is met ruime gangen. En is enorm ingeteeld ( maar liefst 4 x !!) op Impressive dus sowieso laten testen op Hypp maar liefst de complete 5 of 6 panel doen. Impressive was een hengst waar een hele lijn van halterhorses op is gebaseerd maar door het fokken met paarden met te zware spieren is deze ziekte er in gekomen. Mijn advies; een paard wat zo zwaar is ingeteeld op Impressive ( en voorouders heeft die het HYPP gen dragen!) liever laten staan, zeker als hij niet getest is of getest mag worden. Dat laatste dus even navragen bij de verkoper. Test op zich is simpel, haren trekken en klaar. Helemaal onderaan staat de 5 panel test https://www.animalgenetics.eu/Equine/Ge ... _Index.asp. Is het een merrie en wil je er mee gaan fokken dan ook laten testen op LWO omdat het een paint is met een Frame Overo ( dat is de kleur die deze ziekte overdraagt) in de pedigree. Als het een ruin is maakt dat niet zoveel uit maar bij een hengst dus ook testen als je er mee zou willen dekken.
Heb je misschien een foto of link ( evt. per PB). Dan wil ik wel voor je mee kijken.

Uitleg over HYPP ( in het Engels) https://www.animalgenetics.eu/Equine/Ge ... e/HYPP.asp
en over LWO https://www.animalgenetics.eu/Equine/Co ... Overo_(LWO).asp

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Afstamming Quarter / kids classic sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 14:26

Ik heb hem denk ik gevonden op ehorses. Zoals hierboven gezegd zeker laten panel testen!

Wat ik wel vreemd vind is dat je 25 euro moet betalen om te proef rijden.

Daarnaast kun je afvragen of je een hengst wil. Ruinen kan complicaties brengen of in het voorjaar spontaan vlinders in zijn buik als je hem hengst laat.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Afstamming Quarter / kids classic sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 15:09

Ik zou hem ook zeker laten testen of opnieuw testen als hun geen test via dna kunnen voorleggen.

Daarnaast goed kijken van wanneer de RX'en zijn en wie die gemaakt heeft, als ze al wat ouder zijn of niet compleet of wazig zeker opnieuw laten keuren, omdat er ook bij staat dat hun van mening zijn dat een keuring een momentopname is, vind het in het algemeen een licht vreemde advertentie.

Vind zijn bespiering matig en wat hierboven al is gezegd is in zijn afstamming HYPP niet onwaarschijnlijk.

Qua hengst zijn zie ik geen problemen, ruinen op 5 jarige leeftijd geeft vaak weinig tot geen problemen, hou er wel rekening mee dat hij dan nog een maand of 2/3 apart zal moeten van de rest en dat het niet gezegd is dat evt hengstenmanieren er nog uit gaan.

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 16:08

speedfiets_2 schreef:
Ik heb hem denk ik gevonden op ehorses. Zoals hierboven gezegd zeker laten panel testen!

Wat ik wel vreemd vind is dat je 25 euro moet betalen om te proef rijden.

Daarnaast kun je afvragen of je een hengst wil. Ruinen kan complicaties brengen of in het voorjaar spontaan vlinders in zijn buik als je hem hengst laat.


ja vind ik ook idd vreemd + hij heeft nog eens een paspoort dat heeft de eigenaar

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 16:10

MelissaV schreef:
Ik zou hem ook zeker laten testen of opnieuw testen als hun geen test via dna kunnen voorleggen.

Daarnaast goed kijken van wanneer de RX'en zijn en wie die gemaakt heeft, als ze al wat ouder zijn of niet compleet of wazig zeker opnieuw laten keuren, omdat er ook bij staat dat hun van mening zijn dat een keuring een momentopname is, vind het in het algemeen een licht vreemde advertentie.

Vind zijn bespiering matig en wat hierboven al is gezegd is in zijn afstamming HYPP niet onwaarschijnlijk.

Qua hengst zijn zie ik geen problemen, ruinen op 5 jarige leeftijd geeft vaak weinig tot geen problemen, hou er wel rekening mee dat hij dan nog een maand of 2/3 apart zal moeten van de rest en dat het niet gezegd is dat evt hengstenmanieren er nog uit gaan.


pff ik vindt het zo moeilijk allemaal zeg ook ivb dat het voor mij 1e x is dat ik western paardje wil kopen

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:16

MelissaV schreef:
Qua hengst zijn zie ik geen problemen, ruinen op 5 jarige leeftijd geeft vaak weinig tot geen problemen, hou er wel rekening mee dat hij dan nog een maand of 2/3 apart zal moeten van de rest en dat het niet gezegd is dat evt hengstenmanieren er nog uit gaan.


Hengstenmanieren gaan er vrijwel zeker uit. Ik heb mijn hengst als 13-jarige laten ruinen, mijn vorige hengst als 3,5 jarige en die waren vrij snel hun hengstenmanieren helemaal kwijt. Overigens hoor ik dat ook van veel anderen die een hengst op latere leeftijd laten ruinen.
Met een dergelijk papier ( 4 x Impressive) zou ik er ook echt niet mee willen dekken ;)

Ik heb ook even op E-horses gekeken en vind daar een Palomino die het waarschijnlijk is. Het is een typisch haltermodel, te lang gelijnd, te zwaar bespierd en het dier is nog maar 5. Kans dat hij nog zwaarder wordt is groot en dat is voor een rijpaard niet handig; die spieren ( kenmerk van Impressive) gaan hem in de weg zitten ( stijf en niet flexibel). Paard is ook erg zwaar gebouwd op de voorhand en dit kan je nooit goed verzamelen door zijn lengte en de i.m.o. zwakke rug ( al kunnen de foto's vertekenen). De kleur is prachtig maar als rijpaard zou hij niet mijn keus zijn.

Dat er geld wordt gerekend voor proefrijden gebeurd tegenwoordig wel vaker om de genoemde redenen.

Nog een no-go; heeft wedstrijdervaring........hij is pas 5! Waarin wordt niet genoemd, halter is geen probleem ( dan zit er niemand op) maar gezien de plates is hij reining gereden en mogelijk uitgebracht.

De VP brengt mij ook aan het twijfelen; een goed paard in die kleur zou minstens het dubbele moeten kosten!

Er zijn echt wel leuke paarden te koop maar je zal goed moeten zoeken. Wil je perse een Paint of Quarter? Ook andere rassen doen het echt wel leuk in de western als je niet op hoog niveau wedstrijden wil rijden.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:26

ElCid schreef:
MelissaV schreef:
Qua hengst zijn zie ik geen problemen, ruinen op 5 jarige leeftijd geeft vaak weinig tot geen problemen, hou er wel rekening mee dat hij dan nog een maand of 2/3 apart zal moeten van de rest en dat het niet gezegd is dat evt hengstenmanieren er nog uit gaan.


Hengstenmanieren gaan er vrijwel zeker uit. Ik heb mijn hengst als 13-jarige laten ruinen, mijn vorige hengst als 3,5 jarige en die waren vrij snel hun hengstenmanieren helemaal kwijt. Overigens hoor ik dat ook van veel anderen die een hengst op latere leeftijd laten ruinen.
Met een dergelijk papier ( 4 x Impressive) zou ik er ook echt niet mee willen dekken ;)

Ik heb ook even op E-horses gekeken en vind daar een Palomino die het waarschijnlijk is. Het is een typisch haltermodel, te lang gelijnd, te zwaar bespierd en het dier is nog maar 5. Kans dat hij nog zwaarder wordt is groot en dat is voor een rijpaard niet handig; die spieren ( kenmerk van Impressive) gaan hem in de weg zitten ( stijf en niet flexibel). Paard is ook erg zwaar gebouwd op de voorhand en dit kan je nooit goed verzamelen door zijn lengte en de i.m.o. zwakke rug ( al kunnen de foto's vertekenen). De kleur is prachtig maar als rijpaard zou hij niet mijn keus zijn.

Dat er geld wordt gerekend voor proefrijden gebeurd tegenwoordig wel vaker om de genoemde redenen.

Nog een no-go; heeft wedstrijdervaring........hij is pas 5! Waarin wordt niet genoemd, halter is geen probleem ( dan zit er niemand op) maar gezien de plates is hij reining gereden en mogelijk uitgebracht.

De VP brengt mij ook aan het twijfelen; een goed paard in die kleur zou minstens het dubbele moeten kosten!

Er zijn echt wel leuke paarden te koop maar je zal goed moeten zoeken. Wil je perse een Paint of Quarter? Ook andere rassen doen het echt wel leuk in de western als je niet op hoog niveau wedstrijden wil rijden.


Ho ik heb ook nergens gezegd dat het verstandig is hem hengst te houden, ik heb gezegd dat ik het niet persée als probleem zie dat hij nu nog hengst is, daarmee bedoelde ik: castreren is zo gebeurd.
Qua bouw ben ik het verder met je eens.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 16:55

MelissaV schreef:
Ho ik heb ook nergens gezegd dat het verstandig is hem hengst te houden, ik heb gezegd dat ik het niet persée als probleem zie dat hij nu nog hengst is, daarmee bedoelde ik: castreren is zo gebeurd.
Qua bouw ben ik het verder met je eens.


Zo had ik het ook niet gelezen ;-). Ik bedoelde dat hengstenmanieren meestal heel snel over zijn, zeker bij een jong dier ( al is die van mij nu ook een soort "my Little Pony" geworden terwijl hij laat gecastreerd is).
Mijn opmerking over niet ermee willen dekken was voor de TS bedoeld i.v.m. de 4x Impressive. :D

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 18:03

ElCid schreef:
MelissaV schreef:
Ho ik heb ook nergens gezegd dat het verstandig is hem hengst te houden, ik heb gezegd dat ik het niet persée als probleem zie dat hij nu nog hengst is, daarmee bedoelde ik: castreren is zo gebeurd.
Qua bouw ben ik het verder met je eens.


Zo had ik het ook niet gelezen ;-). Ik bedoelde dat hengstenmanieren meestal heel snel over zijn, zeker bij een jong dier ( al is die van mij nu ook een soort "my Little Pony" geworden terwijl hij laat gecastreerd is).
Mijn opmerking over niet ermee willen dekken was voor de TS bedoeld i.v.m. de 4x Impressive. :D


ja zou hem ook zeer zeker niet hengst houden Eerst maar is kijken of er papieren bij zitten wand daar ben ik niet zeker van :?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 18:27

parelYee schreef:
ja zou hem ook zeer zeker niet hengst houden Eerst maar is kijken of er papieren bij zitten wand daar ben ik niet zeker van :?

Huh, is het dan niet dit paard? https://www.ehorses.nl/paint-horse-heng ... 64240.html
Daar zitten wel papieren bij ( waar ik met een grote bocht omheen zou lopen ;-) ). Maar papieren zijn voor een ruin niet zo interessant, of beter helemaal niet interessant, zolang het dier maar gezond is en op de belangrijke punten negatief getest is. Behalve als je er officiële wedstrijden ( APHA) mee zou willen rijden maar bij de WRAN ben je met elk paard welkom.

Ik zie overigens aan moederskant nog eens 3 x Impressive...........dus dat is 7 x Impressive in de pedigree......over in/lijnteelt gesproken. Moeder is overigens drager van HYPP ( https://www.allbreedpedigree.com/can+you+spot+me2 ) en aan vaderskant zie ik ook dragers van HYPP.

Mijn advies: omdraaien en hard weglopen ;)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 27-12-21 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 20:17

Hij is wel echt knap (al ben ik het eens met de ongunstige bouw), ik snap je interesse! Ik zou ook eerst vragen naar de hypp status, gok dat dat de verklaring voor de lage prijs is eigenlijk. Mocht dat ok zijn dan zeker klinisch laten keuren en de röntgenfoto's laten herevalueren als deze recent zijn.

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-21 21:27

troi schreef:
Hij is wel echt knap (al ben ik het eens met de ongunstige bouw), ik snap je interesse! Ik zou ook eerst vragen naar de hypp status, gok dat dat de verklaring voor de lage prijs is eigenlijk. Mocht dat ok zijn dan zeker klinisch laten keuren en de röntgenfoto's laten herevalueren als deze recent zijn.


voorlopig kan hij mij niks laten zien om dat de papieren bij de eigenaar is
Ik heb al weer nieuwe paardjes op het oog maar ik zal hem in een speciaal plekje geven

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Afstamming Quarter / kids classic sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 21:57

Welk (western)paard je ook koopt, vraag altijd om een n/n 5 of 7 panel test bij Quarters, Paints of Appaloosas ivm de diverse erfelijke ziektes die daarin kunnen zitten.

Plus de papieren zijn belangrijk, ivm bloedlijnen (zoals hierboven al bleek dat er behoorlijk veel Impressive in zit) en een Quarter is pas een quarter mét papier. Als er geen papier bij zit kan er eea mis zijn.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:38

parelYee schreef:
voorlopig kan hij mij niks laten zien om dat de papieren bij de eigenaar is
Ik heb al weer nieuwe paardjes op het oog maar ik zal hem in een speciaal plekje geven


Het is vrij logisch dat de papieren bij de eigenaar zijn; het paspoort zal bij de handelaar liggen. Papieren zou ik ook thuis houden zolang een dier niet verkocht is. Je hebt de afstamming dus je weet nu wat er allemaal mis kan zijn met dit dier waarbij je pas 100% zekerheid bij testen. Maar dat maakt niet uit dat hij slecht gebouwd is, mogelijk HYPP drager is en waarschijnlijk daardoor te goedkoop :o .
Dus lekker bij de andere paardjes gaan kijken en ook daar altijd vragen om een panel test: elke paint/ quarter kan nl. diverse erfelijke gebreken bij zich dragen en dus ook kruisingen met deze rassen. Overigens is het tegenwoordig ook aan te raden om elk paard, ongeacht ras, te laten testen op PSSM 1 en 2.............want die laatste komt vrijwel alle rassen voor en daar wordt je ook niet bepaald blij van.

Tegenwoordig is een paard kopen niet leuk; A. moet je een stevige bankrekening hebben om een goed, gezond dier aan te schaffen en B. moet je voordat je koopt vaak al investeren in allerlei onderzoeken en tests. Succes! _/-\o_

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 12:09

ElCid schreef:
parelYee schreef:
voorlopig kan hij mij niks laten zien om dat de papieren bij de eigenaar is
Ik heb al weer nieuwe paardjes op het oog maar ik zal hem in een speciaal plekje geven


Het is vrij logisch dat de papieren bij de eigenaar zijn; het paspoort zal bij de handelaar liggen. Papieren zou ik ook thuis houden zolang een dier niet verkocht is. Je hebt de afstamming dus je weet nu wat er allemaal mis kan zijn met dit dier waarbij je pas 100% zekerheid bij testen. Maar dat maakt niet uit dat hij slecht gebouwd is, mogelijk HYPP drager is en waarschijnlijk daardoor te goedkoop :o .
Dus lekker bij de andere paardjes gaan kijken en ook daar altijd vragen om een panel test: elke paint/ quarter kan nl. diverse erfelijke gebreken bij zich dragen en dus ook kruisingen met deze rassen. Overigens is het tegenwoordig ook aan te raden om elk paard, ongeacht ras, te laten testen op PSSM 1 en 2.............want die laatste komt vrijwel alle rassen voor en daar wordt je ook niet bepaald blij van.

Tegenwoordig is een paard kopen niet leuk; A. moet je een stevige bankrekening hebben om een goed, gezond dier aan te schaffen en B. moet je voordat je koopt vaak al investeren in allerlei onderzoeken en tests. Succes! _/-\o_


Ik zou hem zo al zo niet voor de dek dienst gebruiken, Het moet een rijpaard worden Geen gezeur met merries en hengstigheid Dus ja ik weet niet of dat zo al kan En ik ben nieuw in de Western En zeker nog veel leren altijd recreatief, 5 jaar gesopt maar nu begon het weer :):) En Western had altijd wel een speciale plek. geen haast bij kopen.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Afstamming Quarter / kids classic sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 12:27

Welke kant vd western wil je op? Het wordt wat lastig reining te rijden met een pleasure of halter paard en andersom. Welke kant je op wilt is wel van belang wat voor paard je moet gaan zoeken.

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 19:41

cissy schreef:
Welke kant vd western wil je op? Het wordt wat lastig reining te rijden met een pleasure of halter paard en andersom. Welke kant je op wilt is wel van belang wat voor paard je moet gaan zoeken.


Ik wil graag Pleasure rijden maar ook wel heel leuk vindt ik Heel tof om Reining te rijden *\o/*

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Afstamming Quarter / kids classic sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-21 19:45

Op recreatief nivo zal dat nog wel lukken maar een pleasure gefokt paard heeft andere gangen en bouw dan een reiner.

parelYee
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-21 20:03

cissy schreef:
Op recreatief nivo zal dat nog wel lukken maar een pleasure gefokt paard heeft andere gangen en bouw dan een reiner.


nou de 4voeter nog /3