Quarters vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:59

Op 3 jarige leeftijd inrijden is nog steeds te jong, dus als je het goed wil doen wacht je nog langer. Dat wil niet zeggen dat je niks kan doen, maar alles telt mee.

Paarden mogen vaak tot hun 2e lekker buiten met soortgenoten en worden dan ook in 1 klap op stal gezet en als ze mazzel hebben met een paar uurtjes postzegel paddock buiten. Dat is ook niet goed voor al die jaren dat ze nog groeien en ontwikkelen. En zeker naast training is ontspanning erg belangrijk.

Sport mag nooit een reden zijn om paarden op een bepaalde manier te houden en te behandelen.

Vroeg geboren worden is ook niet echt fijn voor de meesten. Ze komen dan in het begin erg weinig buiten bij veel fokkers.
En veel bijvoeren is bij jonge paarden ook niet zo goed. Het is kunstmatig de groei en ontwikkeling versnellen, waar ze zelf op goede voeding ook ontwikkelen tot de paarden die het zouden moeten worden.

En ja, een enkeling bereikt de sport en er worden paarden oud, maar genoeg niet en dat komt niet door het ras zelf, maar door het handelen van de mens.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 13:35

Jammer dat je nou weer zo negatief reageert SP. Denk dat heel Bokt inmiddels nu wel weet hoe jij over de reining sport denkt
Leven en laten leven. Je hoeft niet constant te laten weten hoe belachelijk je alles vind.

Hierbij trek ik me dan ook terug uit dit topic. Heb geen zin om steeds weer door dezelfde mensen die alles over 1 kam scheren af gekraakt te worden als ik wat nuttigs probeer toe te voegen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 11:34

En toch even ter correctie maar er schreef iemand dat er koudbloed werd gekruist om tot Quarter te komen vandaar de bouw.
Er zit veel in de quarters van bloed maar zeker geen koudbloed effe ter verduidelijking.
Op de Aqha site kan je de geschiedenis vinden van de Quarter horse en daar zit veel in, vooral Engels, beetje Spaans, Arabisch en mustang bloed maar zeker geen koudbloed.
De bouw hebben ze erin gefokt klein stevig snelle paarden om te racen op een kwart mijl.

Als je interesse hebt in het ras is de aqha site een aanrader om een kijkje te gaan nemen. Staat heel veel uitleg over het ras.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:38

Quarters zijn super veelzijdig! Je kunt er alle kanten mee uit :)

Afbeelding
Reining


Afbeelding
Hunt seat equitation


Afbeelding
lekker gaan buitenrijden


Afbeelding
showen aan de hand


Afbeelding
trail (dit is wel een Paint Horse, maar ze zijn verwant aan de quarters)


Afbeelding
ranch riding

Dit zijn allemaal paarden van ons, en allemaal, behalve de zwarte op buitenrit zijn hengsten. De donkerbruine van de halterfoto, de zwarte en de paint zijn respectievelijk 13, 16 en 9 jaar oud. Geen enkele van hen heeft medische issues en zijn zijn alledrie op hun 2 zadelmak gemaakt en vanaf hun 3 heel Europa door geshowd. De bovenste is nu 3.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 18:57

GAAF Sevke, bedankt. Volgens mij zag ik onlangs ook nog een geweldig topic van jou.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 08:04

Mooi om te zien sevke.

Toch wel een vraag: waarom wordt er voor gekozen om ze op hun 2e zadelmak te maken? En alleen zadelmak of ook met ruiter er op (inrijden dus)? Waarom met 3 toch best pittige shows rijden?
Oprecht benieuwd. Juist omdat iedereen voor later inrijden is, want nog niet uitgegroeid. Terwijl jouw paarden er dus blijkbaar geen hinder van hebben. En jouw paarden worden wel jong geshowd door een prof ruiter toch? Dat zal mogelijk ook uitmaken bij het vroege inrijden, die zijn toch net wat handiger dan de gemiddelde huis tuin en keuken ruiter.
En zonder uitzondering? Als ik kijk naar mijn 2,5 jarige merrie, die vind ik er echt nog niet klaar voor, met name fysiek. Jouw jonge paarden zien er veel meer 'af' uit zeg maar. Of kijk je wel per paard of hij/zij er klaar voor is?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 09:56

Wij bekijken dit echt per paard. We hebben momenteel nog een hengst lopen die binnenkort drie wordt, maar die loopt nog gewoon in de weide, daar is letterlijk nog helemaal niks mee gedaan. We laten ze voor het zadelmak maken volledig op de foto zetten. En de ene is al veel verder 'af' dan de andere. Mike was er echt klaar voor, maar hij had ook erg veel talent, waardoor hij met relatief weinig training toch al echt ver staat. Hij is nu bv ook al klaar om op één hand te showen, wat best uitzonderlijk is voor een driejarige, maar hij pakt alles supersnel op, en is mentaal ook enorm stabiel. Onze andere waren de groeischijven nog helemaal niet dicht, dus die blijft lekker een jaartje langer op het veld. Ik heb er zelfs al gehad die we pas op 4 zadelmak maakten. Hengsten zijn meestal sneller 'af' dan merries, maar ook dit is niet altijd een feit.
Van ons moéten ze ook geen driejarige futurity lopen, enkel als ze er (ook mentaal!!!) klaar voor zijn, er zijn nog -tig andere mooie en grote shows, en ik wil graag dat ze lang meegaan. En tot nu toe doen ze dat ook.
Wij kiezen onze shows ook zeer zorgvuldig uit, de paarden worden niet op élke NRHA show uitgebracht. Meestal nemen we ze wel mee, maar gewoon om een rustig rondje te cruisen. Geen stress, geen druk.
De meeste mensen willen tevéél hun paard showen, en dan raken ze over de zeik, zeker die jonge paardjes.
Al onze paarden worden ook van heel nabij medisch opgevolgd en regelmatig op de foto gezet of de echo op de pezen. Better be safe than sorry.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:10

Gun die dieren nou toch gewoon de tijd in plaats van al dat gehannes aan en met die dieren uit niets meer dan ongeduld. Dan hoeft je ook niet safe of sorry te zijn.

Ik begrijp ook he-le-maal niets van bokkers die zoiets vol aanbidding en bewondering volgen.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:41

Leven en laten leven Boras. En als je niet weet waar je het over hebt (gehannes) houd dan lekker je mond. Wij zeggen ook niet hoe jij of wie dan ook het beter kan doen.

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 10:55

Popstra schreef:
Leven en laten leven Boras. En als je niet weet waar je het over hebt (gehannes) houd dan lekker je mond. Wij zeggen ook niet hoe jij of wie dan ook het beter kan doen.


"Houd dan lekker je mond?"

Serieus, Popstra? Is dat jouw inhoudelijke bijdrage? :?

Paardenwelzijn en respect voor paarden vallen wat mij betreft niet onder leven en laten leven. Daar kijk je niet van weg, daar spreek je je voor uit.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:19

sevke schreef:
Wij bekijken dit echt per paard. We hebben momenteel nog een hengst lopen die binnenkort drie wordt, maar die loopt nog gewoon in de weide, daar is letterlijk nog helemaal niks mee gedaan. We laten ze voor het zadelmak maken volledig op de foto zetten. En de ene is al veel verder 'af' dan de andere. Mike was er echt klaar voor, maar hij had ook erg veel talent, waardoor hij met relatief weinig training toch al echt ver staat. Hij is nu bv ook al klaar om op één hand te showen, wat best uitzonderlijk is voor een driejarige, maar hij pakt alles supersnel op, en is mentaal ook enorm stabiel. Onze andere waren de groeischijven nog helemaal niet dicht, dus die blijft lekker een jaartje langer op het veld. Ik heb er zelfs al gehad die we pas op 4 zadelmak maakten. Hengsten zijn meestal sneller 'af' dan merries, maar ook dit is niet altijd een feit.
Van ons moéten ze ook geen driejarige futurity lopen, enkel als ze er (ook mentaal!!!) klaar voor zijn, er zijn nog -tig andere mooie en grote shows, en ik wil graag dat ze lang meegaan. En tot nu toe doen ze dat ook.
Wij kiezen onze shows ook zeer zorgvuldig uit, de paarden worden niet op élke NRHA show uitgebracht. Meestal nemen we ze wel mee, maar gewoon om een rustig rondje te cruisen. Geen stress, geen druk.
De meeste mensen willen tevéél hun paard showen, en dan raken ze over de zeik, zeker die jonge paardjes.
Al onze paarden worden ook van heel nabij medisch opgevolgd en regelmatig op de foto gezet of de echo op de pezen. Better be safe than sorry.

Ik vind het wel interessant. Dus op de foto's checken jullie ook de groeischijven en het al dan niet sluiten daarvan? En bij gesloten + mentaal er aan toe = wel showen? En bij groeischijven niet gesloten + mentaal er niet aan toe is nog niet onder het zadel? Maatwerk zeg maar?
Wat zetten jullie op de foto? Rug, hals, benen?

Ik vind het ook heel vroeg. Maar ik vind maatwerk ook belangrijk. En dat lees ik hier dan wel weer terug. Niet standaard elke 2-jarige zadelmak maken zeg maar.
Wat ik wel lastig vind is het beeld dat dit uitdraagt. Ik als amateur vind mezelf echt niet capabel en handig genoeg om op zo'n jong dier te gaan zitten. Mijn jonkie is er ook fysiek echt nog niet aan toe. Mentaal vindt ze het wel leuk om iets te doen, maar dat doen we nu dus aan de hand. Zo bouwt ze ook wat spieren op, wat weer helpt met het zadelmak maken later. Maar er zijn zat amateurs die denken: oh, zij doet dat, dan kan ik dat ook. Ik vind het verhaal erachter zoals jij het aanpakt dan wel heel belangrijk. En het feit dat er een prof op zit, die gewoon veel beter weet wat hij doet dan mensen zoals ik. Niet dat ik niet weet wat ik doe, maar ik ben gewoon een stuk minder handig en snel :+

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:47

Als je pas kunt gaat sporten als je groeischijven volgroeid zijn, kan een mens pas vanaf z'n 15e-16e gaan sporten. Dat doen we ook niet. Kinderen van 10 lopen met een rugzak (is een mens niet op gebouwd) met boeken naar school, zitten stil (is een mens ook niet op gebouwd), fietsen (is een mens ook niet tot geëvalueerd) - en geen mens die als kind moest bokspringen, handstand maken, hardlopen of aan een klimrek hangen is daar slechter van geworden.

Het idee dat je pas op een paard moet gaan zitten als vrijwel niets in z'n lijf zich nog aan belasting kan aanpassen is mechanisch en biologisch gezien ontzettend stom.

En bij dit alles geldt: verstand gebruiken en niet overbelasten. Kinderen op jonge leeftijd al tot topsport dwingen is uiteraard ook niet goed, maar niet sporten op jonge leeftijd is in ieder geval ook heel erg slecht.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 11:57

Ja eens. Maar ik vind dat, samen met de foto's, wel interessante materie en qua onderbouwing.
Juist om niet alles maar klakkeloos te volgen (vroeg erop, laat erop en alles wat er tussen zit).
Alles valt en staat met maatwerk en gezond verstand. Inderdaad: belasten is niks mis mee. Maar de manier waarop is dan wel belangrijk.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 12:00

wij zetten hals, rug en benen op de foto inderdaad.
En voor ieder paard is het maatwerk.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 12:39

Je post vind ik erg interessant sevke, waarvoor bedankt!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:02

Voor mij is dit juist een voorbeeld van GOED management waardoor de paarden dus ook zonder al te grote problemen gezond oud worden. Op het belasten van 2 jarigen na dan, want dat vind ik gewoon te vroeg. Maar voor de rest wordt er naar het paard gekeken, uitwendig en inwendig, krijgen ze goede prof training wat ook een boel zal schelen in het heel houden en worden ze met beleid ingezet. Er staat geen stress of druk op wat ook een boel scheelt. Kortom, jullie weten duidelijk wat je doet.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:13

Boras schreef:
Popstra schreef:
Leven en laten leven Boras. En als je niet weet waar je het over hebt (gehannes) houd dan lekker je mond. Wij zeggen ook niet hoe jij of wie dan ook het beter kan doen.


"Houd dan lekker je mond?"

Serieus, Popstra? Is dat jouw inhoudelijke bijdrage? :?

Paardenwelzijn en respect voor paarden vallen wat mij betreft niet onder leven en laten leven. Daar kijk je niet van weg, daar spreek je je voor uit.

Wat is serieus aan ,,gehannes,, dan? Jij weet geeneens hoe en wat, waarom en noemt het dan maar gehannes.
Dus ja, houd dan lekker je mond.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:33

Om even terug te komen op een vrolijk 'kijk eens hoe tof mijn quarter is' onderwerp hier wat plaatjes van mijn heerlijke ventje *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gaucho

Berichten: 9526
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 13:58

Knapperd <3

Ik heb tegenwoordig een leuke reiner als bijrijdpony.

Afbeelding

Hij is wat introvert, met een enorme will to please. Zie ik vaker bij reiners :j beetje wennen voor mij.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:32

Een renpaard krijgt iemand op zijn rug als hij net 18md is. Wij hebben vroeger renpaarden gehad. Ook zij
werden professioneel opgevolgd en getraind en verstandig op wedstrijden gebracht. Ook zij gingen lang mee, en gingen na hun rencarriere in de eventingsport, of werden iemands recreatieve maatje. Ik heb met één van onze ex-renpaarden gereden tot hij 24 was. Toen was hij nog steeds correct op de benen. (voor zover mogelijk bij een 24-jarige, natuurlijk.)
Dus idd, als je er geen verstand van hebt, houd er dan je mond over, en laten we het hier aangenaam houden in het topic. Het staat u vrij een eigen topic te openen, dan kun je er met gelijkgestemden over discussieren.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 14:48

Nou dan ik ook mijn trots maar even showen! Haidas Magic Joy, een allround gefokte merrie van 6. Begonnen met grondwerk vanaf 6 maanden :+ onder het zadel beleerd vanaf 3 jaar, en alles op haar tempo. Met een goede balans tussen rust en werk. Goedgekeurd voor de sport met 3,5. Lief, werkwillend, een echte knuffelkont. Maar met (vind ik) een prachtige bespiering en ondanks haar grootte een mooi compact uiterlijk. Super wendbaar en soepel en kan echt heerlijk sjouwen (haar jog is om van te smullen <3 )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier met mijn zoontje, zo braaf als ze is ^&+
Afbeelding

Door haar ontwikkelde achterhand (en iets overbouwd) vindt ze ondertreden in de galop erg lastig. Ze is low-headed, wat op zich een voordeel is, maar ze "duikt" snel, waardoor ze uit elkaar valt. We zijn nu dus vooral bezig met schouder en schoft liften. We richten ons op de ranch onderdelen, wat ze erg leuk vindt. Maar doe niet 3 keer achter elkaar dezelfde oefening, want dan gaat ze het zelf doen :+

We zijn ook erg fanatiek bezig met showanship at halter. Ik vond het maar een stom onderdeel, maar door het met haar veel te doen groeien we en begint het leuk te worden. Meerdere (online) prijzen behaald op dit onderdeel *\o/*

Inmiddels alweer 2 jaar verder, maar best trots op deze eerste proef waarmee we tweede werden!

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 14:53

Wat een gave foto's allemaal en filmpje!! Leuke hoor jullie trots te zien.
Eens met Sevke dat iedereen elders een topic mag openen over welke leeftijd starten met riiden etc. Er is in dit topic genoeg over gezegd en het zou zonde zijn als die discussie het topic weer zo lang stillegt terwijl het net weer dankzij Sevke en anderen op gang is gekomen.

Wranglerbutt

Berichten: 10382
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 17:11

Fotsy schreef:
En toch even ter correctie maar er schreef iemand dat er koudbloed werd gekruist om tot Quarter te komen vandaar de bouw.
Er zit veel in de quarters van bloed maar zeker geen koudbloed effe ter verduidelijking.
Op de Aqha site kan je de geschiedenis vinden van de Quarter horse en daar zit veel in, vooral Engels, beetje Spaans, Arabisch en mustang bloed maar zeker geen koudbloed.
De bouw hebben ze erin gefokt klein stevig snelle paarden om te racen op een kwart mijl.

Als je interesse hebt in het ras is de aqha site een aanrader om een kijkje te gaan nemen. Staat heel veel uitleg over het ras.

Juist in mustangs kan een behoorlijke scheut koudbloed zitten en ook oorspronkelijk ranchpaarden werden met trekpaarden & koetspaarden gekruist.

Het is dat muildieren en muilezels steriel zijn, anders had men in het wilde westen waarschijnlijk geprobeerd deze voor de fok van ranchpaarden in te zetten ;)

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-22 20:23

In Mustangs zit vooral Spaans en Portugees wat niet belet dat het kan dat er koudbloed inzit maar das nog iets anders dan zeggen dat de Quarter een kruising met koudbloed is ;) Het mustang bloed in quarters is sowieso al niet erg groot.

Heel interessant Sevke goed onderbouwd

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:03