Quarters vragen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 14:59

Quarters zijn erg leuk, hangen vaak wel stevige prijzen aan inderdaad. Over het algemeen vriendelijk en cool in de kop.

Die Argentijnse paardjes zijn wellicht / waarschijnlijk Criollo's...?
Die hebben vaak de meest bijzonder kleuren en gemarmerde mengelingen, wat grovere / hoekigere bouw dan Quarters.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 16:26

Anjali hoe kom je daar nu bij dat TS, ikke dus, denkt eentje aan te schaffen. Tot 2x schrijf ik dat ik echt gestopt ben. Die keuze blijft. Neemt niet weg, dat ik met onze overleden Hercule een afspraak heb gemaakt dat hij in het volgende leven een quarter zal zijn := , gaan we andere leuken dingen doen die we dit leven nog niet gedaan hebben.

We zijn net aangekomen en of vandaag of morgen reageer ik op bovenstaande posts.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 20:18

De reden voor mij om een paint te kopen was het nuchtere karakter. Na 14 jaar geoefend te hebben met mijn neurotische alpenquarter :)), ben ik heel blij met mijn nuchtere en koele exemplaar. Ze is nog jong en heeft echt wel haar spatjes. Maar over het algemeen is zij met haar 2 jaar al 10x makkelijker dan mijn 17-jarige haflinger :+
Haar moeder is overigens een quarter, reining gefokt. Haar vader is een paint en meer allround gefokt.
Inrijden is overigens nog lang niet aan de orde hier. Ze mag eerst wat meer uitgroeien.
Afbeelding

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 03:57

anjali schreef:
Ze worden vaak al met 2 jaar ingereden,en de nogal aparte bewegingen die gevraagd worden zoals het spinnen zouden ook tot vroegtijdige slijtage en blessures kunnen leiden. Volgens een DA die ik vroeger had. Misschien denkt ts erover om er een aan te schaffen,dat voel ik uit haar berichten.Het is natuurlijk ook mogelijk om ze op een niet zo belastende manier te rijden lijkt me. Als hun karakter je aanspreekt!


Maar dan heb je het specifiek over reining, en dat is slechts 1 tak binnen het Western rijden.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:13

En ook dat is wel een beetje zwart wit want de wereld verandert en ook de omgang met dieren. Gelukkig.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 08:22

Ze zijn vaak wat op de voorhand en neerwaarts gebouwd, als dat in combinatie gaat met slechte training en nog meer gewicht op de voorhand dan verschijnen daar (logisch) eerder slijtage klachten.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 08:44

Yvette je schrijft heerlijk over je paard. Ik vind je foto's mooi en een veelzijdigheid uitstralen waar ik van hou.
Noria ziet er prachtig uit en ik heb geen oordeel in het wel of niet vroeg inrijden bij dit ras.
Dat koele in de kop trekt me juist zo aan bij dit ras. Daar viel ik ook op bij de merens. Ook al lees ik dat net als bij de merens er ook hittepetitjes tussen kunnen zitten.

Elisa2 de merens is ook overbouwd en ik heb wel eens metens gezien op stamboekdagen, die als een duikboot liepen. Dat is gewoon slecht. Maar de meeste werden correct gereden. Ik heb de quarters die ik zag normaal zien gaan.

Ik heb op de boerderij ook uitgebreid gekeken naarveen wedternzadel dat een singel had en dan nog iets dat onderdoor ging. Volgens mij regelde dat de drukverdeling maar geen flauw idee. De zadels leken me zwaar .

Ik vind jullie reacties leuk.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 09:42

Lieve mensen wat een vooroordelen weer over dat de Quarters door te vroeg inrijden snel kapot zijn en door overbouwd te zijn overbelast op de voorhand.....
Ik vind dat altijd zo jammer dat men dat altijd gelijk benoemd.

Ik zelf heb al jaren Reining gefokte quarters en deze worden ook met 2 zadelmak gemaakt en beleerd en als ze het goed doen vanaf hun 3e geshowd.
Ik heb werkelijk nooit problemen aan de voorbenen door overbelasting! Ook heb ik al meerdere reiners van 7 en 8 jaar die vanaf hun 3e Europa door geshowd zijn helemaal klinisch&Rontgelogisch goed gekeurd verkocht en die lopen nu nog mee. Echt, ze gaan niet allemaal maar stuk. Ligt heel veel aan hoe en door wie ze beleerd werden en hoe ze gehouden/gemanaged worden.

Mits deze paarden dus goed gehouden worden, en dat begint bij de opfok waar ze op hun 2e even uit de kudde gehaald worden om even 20 min te leren en weer terug gezet, gewoon paard kunnen zijn op de wei waar ze lekker vrije beweging genieten en happy kunnen zijn ( dat geld ook voor de oudere showpaarden)zoals dat hoort kun je er lang enorm veel plezier aan beleven.

Komt ook bij dat de paarden die zo jong al klaar zijn met hun eerste show ervaringen ook veel vakantie periodes kunnen krijgen. Dit kan ook makkelijk want het geleerde vergeten zij niet. De oudere reiners kun je ook makkelijk maanden vrij af geven en enkel op conditie houden zonder dagelijks te spinnen en te stoppen. Als die manouvres Spin en Stops er goed in zitten vergeten ze ook nooit meer. Komt bij die paarden met heel veel talent daarvoor gefokt worden wat het ook al makkelijker maakt.

Ja als ze altijd maar op stal staan en elke dag hard moeten werken onder de man incl manouvres dan zullen ze snel op zijn ja. Maar dat is met elk sportpaard in elke discipline zo.
En tuurlijk ook de Quarter kan afwijkingen hebben aan het gestel, maar dat is ook niet anders dan bij welk ander ras dan ook.

Ik kan beamen het super fijne paarden zijn.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 11:36

Herkenbaar Popstra :j
Waar ik me trouwens altijd over verbaas, is het gemak waarmee de quarter kan verzamelen, dat gaat echt een stuk makkelijker dan bij veel dressuurpaarden. En daarmee zetten ze dus meteen die sterke motor van achteren goed in, goed laten ondertreden is bij de meeste echt een eitje, terwijl je daar met een kwpn'er bijvoorbeeld veel meer aan moet sleutelen en trainen (los van het feit dat die zo'n sterke motor achter vaak juist niet hebben).
Het rijden met een quarter voelt vaak verrassend simpel: je legt ze uit wat de bedoeling is en net wat Popstra ook schrijft, dan weten ze het en doen ze het ook gewoon. Dat vond ik echt wennen na jarenlang rijden met warmbloeden :')

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 12:39

Leuk en daarin onderscheiden ze zich dus . Een belangrijke toevoeging popstra en achterom.

Ik denk dat als je met een twee jarige begint op de manier zoals popstra omschrijft, dat het ook geen kwaad kan. Misschien zelfs wel integendeel.

En we zitten in uitgelicht, iets dat ik totaal niet verwacht had. Inmiddels heb ik de foto's upgeload naar we transfer en dan ga ik ze van de week op de computer zetten zodat ik iets beter kan zien of het wat is of niet. Ik heb zoveel foto's gemaakt daar. Die foto's zal ik zeker in dit topic zetten.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:50

pien_2010 schreef:
Ik denk dat als je met een twee jarige begint op de manier zoals popstra omschrijft, dat het ook geen kwaad kan. Misschien zelfs wel integendeel.


Bij de ranch waar mijn paard vandaan komt ( New Mexico) werden alle paarden als 2-jarige beleerd. Ze deden daar vooral working cowhorse en roping maar ook reining en sommige paarden werden alleen voor het rancwerk gebruikt of een combinatie met 1 van bovenstaande.
Ik heb daar ook paarden gezien van in de 20 die als 2-jarige beleerd waren; als het met beleid gebeurt is het niet meteen vreselijk al wacht ik persoonlijk liever wat langer. Mijn Paint is dan ook al 3-jarige onder het zadel gekomen en nu dus 17 "and still going strong".

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:54

Het is helaas geen vooroordeel maar ervaring die ik ermee heb in mijn geval. Kan best zijn dat het allemaal dieren zijn geweest die een verkeerd management hebben gehad, ze stonden er ook voor de handel dus om geld aan te verdienen.

En het geld natuurlijk voor ieder paard dat ze sneller stuk gereden worden als ze iets minder gunstig gebouwd zijn. In de quarters zit ook veel verschil nog qua type en beweging. Maar goed, het was niet mijn bedoeling om een discussie er over te starten. Wilde het alleen even aangeven.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:17

Ik ben het ook zeker niet eens met heel veel dingen, maar de negatieve vooroordelen komen toch het vaakst van mensen die ooit 1 quarter hebben gezien of op een stal hebben gestaan met mensen die western rijden waar het niet zo goed ging.

Helaas heb je in de reining nog steeds een beperkt aantal bekende trainers. Mensen willen soms ten koste van alles ook wedstrijden rijden en erbij horen. Die nemen, zeker in het begin, alles maar klakkeloos aan.

Er is ook een groep echt slechte trainers die niks van welzijn en correct trainen snappen. Ook die hebben hun fans en daar gaat wel echt veel mis.
Vaak moet er veel geleerd worden in korte tijd.

En hierboven werd gezegd dat het vooral in de reining zo is? Nou, de pleasure is echt vreselijk. Als ik naar een AQHA en of APHA show ga en de pleasure ruiters komen losrijden, ga ik even wat anders doen.

Het is gewoon ene heel fijn, groot en veelzijdig ras. Je kan altijd een paard vinden dat bij je past. Mijn merrie bijv is echt niet voor iedereen geschikt en daar moet je van houden. Die bij de verkeerde trainer, geeft dus problemen zoals zij die ook heeft gekregen.
Wij hadden haar moeder en broer al en haar zoon is een mengeling tussen moeder en oom.

Hij toont overigens al vanaf een paar dagen talent, kan goed stoppen, heeft een speedcontrol waar je U tegen zegt, gaat van 0 naar.....in een fractie van een seconde en je ziet hoe hij zijn hals/hoofd graag draagt.
Hij heeft lekkere dikke billen en een mooi koppie, brede rug, gespierde schouders, Maar al was ie paars met groene stippen en minder perfect, vond ik hem nog steeds geweldig.

Quarter liefhebbers zijn niet alleen de reiners of sport ruiters.

En Pien, begrip dat je bent gestopt, maar stel dat het toch ergens jeukt of kriebelt........Er zijn soms wat oudere quarters die na een sportcarriere een huisje zoeken en ideaal zijn voor heerlijke ritjes nog. Mijn ruin heeft tot zijn 15e nog shows gelopen en is nu 23, maar dat zie je echt niet. Ja, hij heeft artrose en ja, het is heel veel paard op slanke benen en relatief kleine voetjes, maar hij kan daar alles mee. En zijn mentaliteit is om te zoenen.
Ook hij heeft ooit een slechte reputatie gehad en is echt kapot gemaakt, fysiek als mentaal door een bekende ruiter. Maar als je gaat zitten, is het een super luxe stoel en geeft hij je het 100% veilig gevoel. Ik zeg eerlijk dat hij ook wel een grens heeft en dat is prima.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 14:50

Ik heb nog een paardje waar ik zo op weg kan rijden. Maar ze is zo gelukkig in de kudde. Ze heeft zo afgezien na een val. Het is goed zo. We wonen op een geweldige plek waar geen plek meer is voor paarden. Ons vorige huis daar hadden we weilanden etc. Hier niet meer. Ik wil me niet weer gaan hechten aan een paard, dat koliek krijgt en de dierenarts me 5 uur laat wachten. Ik heb dan nl weer diezelfde vrouw die al het vertrouwen verspeeld heeft. Hier is het niet zoals in Nederland als het gaat om grote keuzes dierenartsen dat te maken heeft met afstanden etc. Ik vond het te traumatisch de dood van Chico.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:18

pien_2010 schreef:
Ik heb nog een paardje waar ik zo op weg kan rijden. Maar ze is zo gelukkig in de kudde. Ze heeft zo afgezien na een val. Het is goed zo. We wonen op een geweldige plek waar geen plek meer is voor paarden. Ons vorige huis daar hadden we weilanden etc. Hier niet meer. Ik wil me niet weer gaan hechten aan een paard, dat koliek krijgt en de dierenarts me 5 uur laat wachten. Ik heb dan nl weer diezelfde vrouw die al het vertrouwen verspeeld heeft. Hier is het niet zoals in Nederland als het gaat om grote keuzes dierenartsen dat te maken heeft met afstanden etc. Ik vond het te traumatisch de dood van Chico.


Dat geeft nog een gevoel van keus in ieder geval. En soms is rijden ook niet het belangrijkste.

Ik wist niet dat je verhuisd bent.

Maar vergis je niet in Nederland. Vorig jaar werden we wakker door veel lawaai en was mn ruin niet goed. Leek op een hersenbloeding achtig iets. Was echt heel naar. Gelijk veearts gebeld en zou eraan komen.......In totaal 2,5 uur gewacht en hem soms echt tegen de vlakte moeten houden. Heb de kliniek 10x gebeld en elke keer zeiden ze dat hij eraan kwam.

De veeartsen zitten allemaal op minimaal 20 minuten. Kon de andere dichtsbijzijnde bellen, maar stonden we niet bij bekend en je denkt dat er iemand aan komt. Inmiddels dus wel ons bekend gemaakt bij 2 praktijken.

Onze shet werd 's avonds niet goed, nog kuur gestart. Laatste ronde ging hij achteruit, gebeld en zou iemand komen. Nog een keer gebeld; waar blijft ze nou?

En laatst in Mei onze 29jr merrie laten inslapen. We wisten dat ze niet makkelijk zou gaan, maar het werd een vreselijk gevecht, puur omdat de veearts niet luisterde en dacht dat mensen zomaar iets zeggen.....

Maar ook 1x vlak na verhuizing voor koliek gebeld. Heel interview aan de telefoon of het wel nodig was om te komen. Was een andere praktijk waar "onze" praktijk mee samenwerkt tijdens 24/7 diensten.

En de shet die niet oke was, wilden ze gelijk inslapen ipv onderzoek doen 2jr terug. Heeft daarna nog ruim een jaar wel fit rondgelopen.

We wonen 3jr in t Noorden, super fijn en hebben hier al 3jr gewoond eerder, maar qua veeartsen echt een drama........
Dit soort dingen in het midden van het land en het westen nog nooit meegemaakt.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-22 15:25

Ik zit niet proffesioneel in de paarden. Het zijn echt mijn vrienden en ik hou zoveel van ze. Ik vind het echt goed geweest, want Chico had niet dood gehoeven als ze sneller was geweest. Ik kan nooit meer op die vrouw vertrouwen want heb zo vaak gebeld.
Maar zoals nu als ik dan een leuk ras tegen kom, die mij dezelfde vibes geeft als de merens, dat vind ik dan wel heel leuk om meer van te weten. Ik weet nu een beetje, maar voor onze vakantie niets. De interesse is echt gekomen vanuit het leuke contact met de beestjes en dan die nuchtere koppies zien, is gewoon gaaf.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:32

ik zou niets anders meer willen dan een quarter. Onze Bob is nu 19, en bij ons gekomen een paar maanden voor hij 4 werd. Toen was hij net ingereden, alleen gas, rem en stuur zaten erop. Hij is geen super sport talent, kan alles maar niet op topniveau, maar in de ranchriding en -trail doet hij het heel goed. Inmiddels niet echt wedstrijden meer, maar nu en dan nog eens wat online. En momenteel rijden we eigenlijk zelfs alleen in het bos.
Hij is niet ideaal gebouwd dus dat is iets waar we altijd rekening mee moeten houden (als in: correct rijden). Qua karakter is hij aan de ene kant cool maar als hij iets niet snapt kan hij vreselijk in de stress raken. Dat "iets" is dan niet zozeer wat we van hem vragen, maar bijv. een op een ongebruikelijke plek geparkeerde fiets, of de dagelijkse routine of de rolverdeling van mij en mijn man die net anders gaat dan hoort :D
Maar als het allemaal juist totaal anders is (qua omgeving etc, zoals op wedstrijd, demo, oid) dan is alles ok, geweldig zelfs. Hoe meer aandacht en publiek hij heeft hoe harder hij geniet. Dat is meteen ook het mooie: het maakt niet uit wat we doen, en waar, hij vindt alles leuk en doet altijd zijn uiterste best.
Ik heb eigenlijk nog nooit quarters met minder leuke karakters meegemaakt, al zullen die er ongetwijfeld zijn.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 01:59

pien_2010 schreef:
Ik zit niet proffesioneel in de paarden. Het zijn echt mijn vrienden en ik hou zoveel van ze. Ik vind het echt goed geweest, want Chico had niet dood gehoeven als ze sneller was geweest. Ik kan nooit meer op die vrouw vertrouwen want heb zo vaak gebeld.
Maar zoals nu als ik dan een leuk ras tegen kom, die mij dezelfde vibes geeft als de merens, dat vind ik dan wel heel leuk om meer van te weten. Ik weet nu een beetje, maar voor onze vakantie niets. De interesse is echt gekomen vanuit het leuke contact met de beestjes en dan die nuchtere koppies zien, is gewoon gaaf.


Ja hier ook. Ik was altijd echt een ruiter en moest ook rijden. Toen mn ruin een blessure had, werden mensen om me heen echt gek van me. Terwijl ik even veel van hem hield en hem nooit heb weg gedaan.

En zoekende naar een nieuw rijpaard, kwamen we onze oude merrie verwaarloosd tegen en kwam die mee.........

Door de jaren heen ben ik gewend geraakt om minder te rijden en is het geen probleem meer.

Mijn andere grote liefde is de shetlander. Onze shet is na 21jr samen overleden en nu hebben we een merrie met veulentje. Dus in totaal 2 veulens en ik vind het heerlijk om alleen naar ze te kijken of ga gewoon op de grond bij ze zitten en liggen.
Als ik nog rij wil ik ontspannen rijden.

Was nog gaan kijken naar ijslanders vanwege mn lijf, maar ben toch wel zo weg van de quarter en met name onze "familie" dus zelf gefokt. Dit jaar zouden we voor nr 2 gaan, maar even pauze voor de merrie en zien wat we nog doen.

Je zit zeker ver van Normandiƫ? Daar zit een Nederlands stel met Quarters die ook over het strand rijden. Zij was ooit best een bekende ruiter hier. En haar oudste quarters zijn ook best oud geworden.

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:09

Nu heb ik oprecht een vraag over de leeftijd van inrijden?
Waarom worden quarters met twee ingereden, veel studies geven aan dat dit belastend is voor de groeischijven en ontwikkeling.
De sport werkt hieraan mee door eisen te stellen aan shows voor driejarige. De profs hebben een voorbeeld functie. Ook lijkt men dit normaal te vinden , terwijl als dit met een kwpn paard gebeurd er erg veel negativiteit is.

Ik ben oprecht benieuwd naar onderbouwde meningen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:14

Ik vind het niet normaal en heb mijn quarters pas bij 3 zadelmak gemaakt.
Met mij zijn er vele hoor...

Maar ik denk dat je hier beter zelf een topic over kan maken ipv dat van TS te "vervuilen".


Overigens is ook "mijn" (ze is inmiddels van mijn bijrijdster) merrie inmiddels van middelbare leeftijd en spijkerhard hoor. Die gaat nog jaren mee.

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:20

misami schreef:
Nu heb ik oprecht een vraag over de leeftijd van inrijden?
Waarom worden quarters met twee ingereden, veel studies geven aan dat dit belastend is voor de groeischijven en ontwikkeling.
De sport werkt hieraan mee door eisen te stellen aan shows voor driejarige. De profs hebben een voorbeeld functie. Ook lijkt men dit normaal te vinden , terwijl als dit met een kwpn paard gebeurd er erg veel negativiteit is.

Ik ben oprecht benieuwd naar onderbouwde meningen.

Gebruik de zoekfunctie even, daar was ooit een heel uitgebreid topic over, waarin de verschillende meningen uiteen gezet werden.
Dan kunnen we het hier ontopic houden, zoals ClauH ook aangeeft :)

misami
Berichten: 45
Geregistreerd: 13-03-21

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 08:30

Sorry voor mijn vraag, ik dacht dat het topic over vragen over quaters ging, ik ga zoeken.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:05

misami schreef:
Nu heb ik oprecht een vraag over de leeftijd van inrijden?
Waarom worden quarters met twee ingereden, veel studies geven aan dat dit belastend is voor de groeischijven en ontwikkeling.
De sport werkt hieraan mee door eisen te stellen aan shows voor driejarige. De profs hebben een voorbeeld functie. Ook lijkt men dit normaal te vinden , terwijl als dit met een kwpn paard gebeurd er erg veel negativiteit is.

Ik ben oprecht benieuwd naar onderbouwde meningen.

Ik vind dit wel een goede vraag zo zonder gelijk te roepen dat het belachelijk is enz..enz..in dit topic.

De paarden worden zo vroeg beleerd omdat ze dan enorm leer gierig en goed te ,shapen, zijn.
En dat ze futuritys kunnen gaan lopen op hun 3e speelt natuurlijk ook mee. Maar dat staat natuurlijk voor iedereen vrij om te bepalen of die dat wil of niet met zn paard.

Als je echt pas wil beginnen met een paard te belasten als deze volgroeid is kun je er pas op gaan zitten als ze 6 zijn. Op hun 3e en 4e jaar zijn zo ook nog niet klaar.

De paardjes gaan overigens eerst rondom op de xrays voor ze aan training/ belasting beginnen en soms kunnen ze aan de slag maar soms zegt de arts wacht er nog even mee of moet er een chipje o.i.d verwijderd worden zodat dit later geen probleem gaat leveren. Dan worden ze later in het seizoen gestart.
Maar ook dat checken gebeurt meest bij ervaren trainers en eigenaren. Gros duikt er zo gelijk op zonder te checken en dat keur ik ook af.
Ook worden bijv Reiners voor de sport al heel vroeg in het jaar geboren. Sommigen al in januari. Het zijn dus geen babys die pas in de zomer het licht zien.
In de opfok worden de paardjes die bedoeld zijn voor de sport ook goed!! bij gevoerd met krachtvoer om ze goed sterk te laten ontwikkelen.

Het zijn dan ook al flinke ontwikkelde paarden op hun 2e

Maar zoals ik eerder in dit topic al schreef hoeft die vroege belasting mits geen overbelasting!! echt geen problemen op latere leeftijd te geven.

pien_2010

Berichten: 43333
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Quarters vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-22 11:53

Leuke post popstra en informatief passend in dit topic. We hoeven niet een discussie op te starten van voor en tegenstanders....daar ben ik het mee eens. Maar deze post voegt zeker wat toe!

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 11:53

Ik heb in 2009 mijn eerste Quarter gekocht helaas had ze al veel meegemaakt dus makkelijk was het niet maar uiteindelijk was ze zo veelzijdig. Pleasure gefokt maar ik heb op een speelse manier kunnen reinen we hebben nog een wedstrijd in de ranch riding gereden en winst punten in de dressuur gereden. Ik heb een aantal veulens gefokt met haar en daarvan heb ik er nog 1 in mijn bezit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Helaas is ze afgelopen jaar overleden en mis ik haar nog elke dag.
Haar veulen is nu 6 en die heb ik tussen 3 en 4 rustig zadelmak gemaakt en we zijn nu overgestapt naar dressuur.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben heel blij met de Quarter als ras ik kan niet echt zeggen dat ik ze koeler zijn dan andere rassen want ik sta soms ook ineens andersom in de bak als er een blaadje ritselt maar ik vind het wel fijn dat ze zo veelzijdig zijn.