Hengst gezicht voor quarter merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 12:22

Hallo,

Wij zijn opzoek naar een hengst voor mijn merrie. Merrie heeft nog niet eerder een veulen gehad. Het veulen is voor ons zelf bedoeld en hoeft niet de sport in, fijn thuis trainen en bosritjes is het doel. Kleur is niet belangrijk.

Wat we wel graag willen is een gezond veulen natuurlijk met een fijn karakter.

Mijn merrie kan als ze niet goed in haar vel zit of als ze zich gedwongen voelt om iets te moeten best een karakter hebben. Ondertussen zijn we op elkaar ingespeeld en is het een grote knuffel en maken we vooral veel bosritjes. Maar soms komen deze karakter trekken weer naar boven als ze bijvoorbeeld een andere dierenarts heeft dan onze vaste.

We zoeken daarom een hengst die cool en mensgericht is. Een beetje aan de maat zou fijn zijn maar ik weet niet in hoeverre daarin keus is.

Is er iemand die een fijne hengst (of fokker) weet die voor ons hier iets in kan betekenen.

Foto’s zijn juni 2022
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Nyota
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 12:41

Ik zou zeker contact opnemen met Tinniie hier op bokt. Zij heeft zelf heel fijne (en mooie!!!) hengsten lopen en kan je vast ook in contact brengen met andere Quarter fokkers.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-23 13:49

Inderdaad , wij hebben 3 hengsten
GP Mister Dual Jac (AQHA)
Dunskin EeAaCRcrDd W20
EMH Top Dun Chex (APHA)
Grullo homozygoot tobiano EeaaDdTT
Double Dun Gallo Gun (APHA)
Smoky grullo splash EeaaCRcrDd SW2

Allemaal 7-panel negatief en rustige, brave karakters.

Ik ken de fokker van jouw merrie ook, mijn vriend heeft daar in een ver verleden de jonge paardjes nog zadelmak gemaakt :)

De meeste Quarters zitten zo rond de 150 cm, zeker reining/cutting lijnen.
Grotere paarden vind je in de pleasure bloedlijnen, maar die zijn dan ook weer meteen een heel ander type.

Ik zou vooral ook de raad geven om zelf eens te gaan kennismaken met de hengsten, dan zie je pas het echte karakter want op foto zijn ze allemaal braaf :)

Wat ik ook zou doen is informeren bij mensen die er al veulentjes van gefokt hebben, dan weet je ook hoe de service van de hengstenhouder is, ook een heel belangrijke :)

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-23 16:22

Bedankt voor jullie reactie. :)
Amy is inderdaad meer een pleasure type, even voor mijn beeld als daar een reining/cutting lijn op gaat wat doet dat qua bouw? We zullen vanavond jou hengsten eens opzoeken op facebook Tinnie, bedankt voor je tips!

Ras hoeft trouwens niet perse quarter te zijn, kreeg de tip om ook eens bij de Paints te kijken die hebben ook meer pleasure? Daar moeten we ook nog induiken zoals jullie merken ;)

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:54

Paints zijn over het algemeen ietsje groter en over het algemeen ook wat meer allround gefokt.
En ook wat meer op kleur gefokt, aangezien het stamboek verschil maakt in regular en solid (effen) Paints.

Onze Mo (EMH Top Dun Chex) is zelf 153cm en geeft erg grote en stevige veulens. Hij is homozygoot tobiano, geeft dus altijd vlekken, daarbovenop 50% kans op dun en heel vaak geeft hij ook z’n unieke stippen, speciale aftekeningen aan het hoofd en blauwe ogen mee.

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 11:14

elsa91 schreef:
Bedankt voor jullie reactie. :)
Amy is inderdaad meer een pleasure type, even voor mijn beeld als daar een reining/cutting lijn op gaat wat doet dat qua bouw?


Van haar vaders kant zit er al heel veel cutting/ cowhorse bloed in. ( Smart Little Lena, Peppy San, etc) dus kruizen met een dergelijke hengst kan prima; dat zou geen enkel probleem zijn en zal qua bouw weinig veranderen of kan zelfs een pluspunt zijn qua gangen. In de moederlijn zitten wat minder bekende lijnen en wat halter lijnen.

Als je een hengst boven de 150 cm zoekt kom je meer in de ranch/ cowhorse/ pleasure gefokte paarden uit ( al zitten daar ook kleinere exemplaren tussen).

De Eagles Ranch heeft diverse Paint hengsten staan bijv. als kleur niet uitmaakt. Joke Overbeek ( Oak Ranch Reining Horses ) heeft een aantal fijne Quarter hengsten staan. Zij fokt altijd deels met cowhorse bloed lijnen. https://www.facebook.com/joke.overbeek Smokey Dun it van Carmen Noordman is een fijne en vrij grote ( 156 cm) hengst. https://www.smokeydunit.com/

Is de merrie getest? Let inderdaad ook op dat de uitgekozen hengst volledig getest is!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:34

Het komende nummer van de Western Rider heeft een fokkerij special met oa een dekhengstenoverzicht met Paint, Quarter en Appaloosa hengsten. Misschien kan je daar wat ideeën opdoen. Toevallig wordt Smokey Dun It van Carmen hierin uitgelicht (met een interview).

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 18:26

Afbeelding
Wij hebben ook twee hele fijne hengsten met leuke bloedlijnen ter dekking. Beide zijn mooi aan de maat (Shaggy is 1.50 en Paintje 1.53).
Beiden hebben mooi stevig beenwerk, presteren leuk in de sport, zijn 7-panel negatief én ook n/n op alle testbare pssm2 varianten.
Ze hebben beiden een heerlijk karakter, je kunt er zo het bos mee in, alleen of in groep.
Je kunt onze hengsten vinden op FB, maar ook live komen bezoeken binnenkort op het BK Quarters in Azelhof Lier. Beiden worden momenteel geshowd in de ranch klasses. Shaggy heeft ook zijn sporen al verdiend in de internationale reiningsport (bijna 10000 NRHA earnings)
Beiden hebben al verschillende Europese titels op hun naam staan, én hebben beiden een ROM (register of merit) behaald.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:12

Ik heb geen tips qua hengsten, maar ik wou toch even zeggen dat je een prachtig paard hebt !
En zo glanzen !

En, mijn quarter is familie van jouw paard ;-) Haar grootmoeder is de moeder van jouw paard (Miss Dun Cheyenne). Andere vaderlijn wel. Ze komt ook van dezelfde fokker.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:41

Smokey dun it

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:02

Wij hebben vorig jaar gekozen voor whiz white en verwachten daar dus een veulentje van dit jaar.

Leuke hengst die nrha money earner is en het ook leuk doet onder een non-pro.
Is pas geleden ook wat meer allround gestart.


Afbeelding

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:56

sevke schreef:
Je kunt onze hengsten vinden op FB, maar ook live komen bezoeken binnenkort op het BK Quarters in Azelhof Lier.

Wanneer is dit? Kan op de site van Azelhof niet meteen iets vinden :(

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:23

laatste weekend van maart.
https://prab.equistration.com/show/BK2023/program

Is samen met het BK van de PRAB, zodat het allbreed is. Daarom kan onze paint ook meedoen.
Shaggy start halter performance stallions open en non pro, ranch trail open, ranch riding amateur met mij en ranch riding jackpot met de trainster. Hunt seat equitation amateur en horsemanship amateur. Working western rail open, amateur en jackpot.
Paintje start ranch trail amateur en open, ranch riding amateur en open, horsemanship amateur en working western rail.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 13:56

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

@Marilu, wat leuk! Kleine wereld dan toch

@ElCid, Amy heeft al aardig wat cowsense inderdaad en met de koeien van manlief steeds in de buurt willen we eigenlijk dat niet nog meer versterken.

Over manlief gesproken, we zoeken dus een grote hengst omdat hij straks ooit op het veulen samen met mij de bossen in wil en hij is 1 meter 90 en vrij fors gebouwd. Uiteraard houden we rekening met gewicht maar een hoger paard is dan natuurlijk een goed idee. Hij kan wel een beetje rijden, maar doet dat zeg maar 1x per jaar en is dus geen geoefende ruiter die een mega temperamentvol paard onder zich wil. Wil ook niet wekelijks trainen, het is vooral bosritjes en de occasional trektocht.
Qua kleur maakt het ons allemaal niet zoveel uit.

Welke hengst zouden jullie obdv aanbevelen?

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:14

Het hangt ook veel af van de bouw van het paard, veel van die grote pleasure paarden zijn toch fijner gebouwd dan die kleinere geblokte reiners.

Onze Arany bv is slechts 149cm, maar echt een tank en daardoor ook niet raar met m’n vriend (187cm) er op.

Afbeelding
Afbeelding

We hebben bv ook een merrie van 160cm , maar die is veel ranker gebouwd en eerder een pleasure type. Het verschil onder zadel:
Afbeelding

Als hij echt heel weinig rijd zou ik vooral voor een super betrouwbaar karakter gaan.. en daar staan
Arany en z’n (meer dan 150) nakomelingen echt voor bekend. Neem eens een kijkje in de facebookgroep ‘Arany-club’ daar zitten allemaal mensen met veulens van hem.

Er komen elk jaar wel veulens van Arany te koop, maar raar of zelden een ouder paard, hoewel ik daar heel veel vraag voor krijg, net om die betrouwbare reputatie.
Eens mensen ze onder zadel hebben en beseffen wat ze hebben staan, gaan die eigenlijk bijna nooit meer weg :)

SDLT Whiz White was trouwens Arany’s buurman op het dekstation vorig jaar :) die is wel nog een maatje kleiner dan hem.

Afbeelding

SCC

Berichten: 890
Geregistreerd: 04-12-12
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:36

https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... 45826d5acd
deze hengst met een merrie van ongeveer 1,53 gaf een kast van een veulen (en die heb ik)

De mijne is nu 3 jaar en is 1,55 of hoger en is vrij breed, En ik pas er met mijn 1,84 lengte en brede bouw prima op!
Mijn paard heeft echt het karakter en de kleur van papa overgenomen. en qua karakter is hij braaf, rustig niet snel bang en hij heeft een prachtige rechte rug.


In jullie geval, zoek vooral naar een paard in braaf karakter en kijk of je de bouw van je merrie nog wilt proberen te verbeteren.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 14:50

Wij hebben zelf een veulen van vorig jaar van Chic Surprise. Was voor ons een mooie combi met onze merrie en hij is goed gelukt.

Maar Smokey Dun It is mijn buurman en die is echt wel ontzettend braaf. Voor mij iets te groot, maar verder wel echt een heel fijn paard.
Ze is naar een Duitse keuring met hem geweest en daar is hij heel goed beoordeeld op bouw en gangen.
Hij heeft in de reining gelopen, de eigenaresse heeft met hem op de koeien gewerkt en doet de ranch onderdelen. Maar ze rijden ook heel veel buiten, ook met andere paarden.
In de zomer staat hij naast koeien op de wei en naast zijn kinderen.

Hij was dus voor ons net geen match, maar heb wel bewust gekozen voor een hengst die niet alleen maar presteert of bekende namen voert. Ik wilde ook een beetje weten hoe een hengst in de omgang en op buitenrit was en dat zie je niet op shows.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:18

Smokey dun it. Hebben zelf 2 nakomelingen bij ons op stal en ken smokey zelf ook. Alledrie superfijne karakters

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:22

elsa91 schreef:
@ElCid, Amy heeft al aardig wat cowsense inderdaad en met de koeien van manlief steeds in de buurt willen we eigenlijk dat niet nog meer versterken.


Heerlijk toch, zo'n paard }:0 . Met haar pedigree verbaasd het me niet al ken ik ook Smart Little Lena afstammelingen die geen greintje "cow" hebben.
Paarden met cowsense zijn mijn favorieten, niet alleen kan je met koeien met ze werken maar ze zijn juist heel erg allround en voor vrijwel alles ( behalve pleasure :o ) geschikt. Het zijn juist paarden met veel moed en paarden die heel snel leren.
Mijn Paint is puur "cow" gefokt en we werken ook veel met koeien maar verder doe ik van alles met hem ( WE gedaan, ranch trail, etc. buitenrijden maar ook piaffe ). Voordeel van paarden met cowsense ( en een goede opleiding! ) is juist dat ze niet bang zijn voor koeien en ook zonder probleem er langs of er tussendoor lopen. Kan voor een buitenrit erg makkelijk zijn.
Of je het kan versterken of afzwakken is overigens maar de vraag; er bestaan genoeg niet "cow" gefokte paarden ( ook andere rassen dan Quarter/ Paint) die heel veel "cow" hebben.
Dus om die reden moet je een hengst niet laten staan!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:42

Afbeelding
Afbeelding

Shaggy met Matyas Gobert. Matyas is 2m :D

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 18:36

Heel fijn weer al jullie reacties!

@Tinnie dat is natuurlijk waar, bedankt voor de foto's geeft duidelijk het verschil aan. Betrouwbaarheid is inderdaad wat wij het belangrijkst vinden. Vind Arany erg mooi en fijn om te lezen dat de veulens van hem ook zo goed uitpakken qua karakter.
@SCC dankjewel, ik voeg hem toe aan ons lijstje.
@Superpony, dankje ook toegevoegd en contact opgenomen die is voor ons dichtbij en gaan het weekend daar eens kijken. :)
@Kimberley yes die stond er al in, bedankt!
@Elcid goed punt, nemen we mee. Ik herken veel van wat je in het karakter noemt bij Amy, ze is ontzettend leergierig, ze is voor van alles in, alleen oefeningen herhalen.. nee bedankt dus daar moest ik wel even creatief mee zijn maar tegelijkertijd wil ze zo graag voor je werken. Zowel op de grond als onder het zadel, heerlijk mensgericht. En inderdaad dieren tegenkomen op buitenrit is allemaal prima. Maar goed dat heeft eerlijk gezegd wel even geduurd voordat we samen op dit punt zijn gekomen en in team 'samenwerking' kwamen ipv tegenwerken. Dan is de juiste trainer vinden echt wel key!!
@Sevke, thanks voor de foto's geeft inderdaad wel weer aan dat het prima kan!

Nu is er nog wel 1 ding waar we nog vragen bij hebben en dat is met het verwantschap.
Hoe ver weg is realistisch? Dus opa? Overgrootopa? Vader van overgrootopa?
Voor ons gevoel is overgrootopa minimale qua afstand. Maar dit is een gevoel, kan iemand daar nog iets over uitleggen?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:10

Eenzelfde voorouder mag niet op het papier staan vind ikzelf.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Hengst gezicht voor quarter merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:11

Het eerste veulen van Shaggy (nog steeds in ons bezit) is momenteel net onder zadel. Super lief en braaf paard. Is momenteel drie. Hij is nog hengst. Mocht je echt interesse hebben kan ik je de videos sturen.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 20:24

sevke schreef:
Eenzelfde voorouder mag niet op het papier staan vind ikzelf.


Idd , zo denk ik er ook over. Geen 2 dezelfde namen op het stamboekpapier.

Maar das uiteraard voor iedereen beetje gevoelsmatig, zijn geen regels over ofzo.

elsa91

Berichten: 445
Geregistreerd: 27-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 20:51

Thanks Tinniie en sevke, bedoelen jullie dan echt het papier hierboven (dus papa/opa's/overgrootopa's) of bedoelen jullie de pedigree https://www.allbreedpedigree.com/amazing+miss+idalgo van de AQHA?

In het laatste geval vallen Arany, Shaggy, Ollie en Renoir Olena af -O-