Hoe koop je een quarter horse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Hoe koop je een quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 07:23

Beetje vreemde omschrijving qua onderwerp misschien, maar zal het even uitleggen.

Ik wil me voor de toekomst wat gaan verdiepen over hoe ik het beste een quarter horse aan kan gaan kopen. Ik kom uit de wereld van de arabische volbloeden dus ben niet erg bekend met quarters qua bloedlijnen, paneltesten, enz. Ik heb vroeger met mijn arabier gelest in Madepolder en later bij WNL wat gelest maar niet fanatiek, wel reining gericht.

Ik zou graag een quarter kopen als mijn oudste arabier weg valt, die wordt dit jaar 30, (hopelijk mag hij nog een paar jaar mee!!!) maar weet niet waar ik naar moet kijken of op moet letten enz.

Het paardje zou ik graag wat reining mee gaan rijden en ook buitenritjes, voor zowel mijn dochter als mijzelf. Waar begin ik met orienteren? Ik heb bv een heel leuk hengstveulen gezien op mp, maar snap niet waarom die nog niet verkocht is. Hij is roan kleurig en ze vragen er 6800 voor. Zoiets zou ik voor de toekomst wel heel leuk vinden. Wie kan me leuke tips geven en wat is redelijk qua prijs?

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:21

op een stamboom kun je niet rijden, ook niet op een quarter. Ik zou gaan kijken bij wat wedstrijdjes hier en daar. Ga eens lesje nemen bij westernstal. Ik weet niet wat de prijs van veulens zijn, maar voor dat bedrag kan je ws best wel iets vinden waar je niet drie jaar geld in hoeft te pompen alleen al om het te hebben en dan moet het nog getraind gaan worden, mocht ie daar dan geschikt voor zijn.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoe koop je een quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 08:28

Ik heb gelest bij westernstallen, snap niet zo goed wat je bedoelt wat dat voor zin heeft voor de aankoop van een quarter in het algemeen? Ik hoef geen top reiner, maar wil wel iets wat goed op zijn benen staat en een goed karakter heeft, dan heb je met afstamming toch misschien wel een idee?

Elisa2

Berichten: 37169
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:33

Verdiep je in wat reiner bloedlijnen zijn.

Zorg voor PSSM en panel testen.

Het beste is een 2/3/4 jarige kopen die je rontgenologisch kan laten keuren. (of een ouder dier, leermeester kan ook, mits deze rontgenlogisch gezond is)

Qua prijzen, een goede en gezonde Quarter is niet goedkoop. Zal afhankelijk zijn van de leeftijd, gezondheid en africhting.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:34

Je zou eens wat trainers kunnen benaderen, die hebben vaak wel verstand van bloedlijnen.
Budgettechnisch kom je grofweg onder de 10k bij een jong dier uit, wil je een goed getrainde dan ga je daar boven.
Kopen bij een kleinschalige fokkerij of trainer heeft mijn voorkeur en altijd rx keuren, het is niet het meest gezonde ras. Panel 6 test is vrij standaard, ook daar geen concessies in doen.
Zelf ben ik fan van het wat oudere type, cutting/reining gefokt. Imo zijn dat vaak sterkere paarden dan de wat grotere of commercieel op kleur/witte kop gefokte dieren.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:53

BarbaraNova schreef:
Ik heb gelest bij westernstallen, snap niet zo goed wat je bedoelt wat dat voor zin heeft voor de aankoop van een quarter in het algemeen? Ik hoef geen top reiner, maar wil wel iets wat goed op zijn benen staat en een goed karakter heeft, dan heb je met afstamming toch misschien wel een idee?


Ik vind van niet, goed op de benen staan is een moment opname, een quarter die qua afstammeling top van de top is, kan door een trainer totaal de vernieling in zijn gereden op 2,5 jarige leeftijd.

Dan ben je wel bekend met trainers van quarters? Die hebben vast wel regelmatig paardjes die te koop staan, doe daar je licht op.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 09:25

Wildgirl schreef:
Je zou eens wat trainers kunnen benaderen, die hebben vaak wel verstand van bloedlijnen.
Budgettechnisch kom je grofweg onder de 10k bij een jong dier uit, wil je een goed getrainde dan ga je daar boven.
Kopen bij een kleinschalige fokkerij of trainer heeft mijn voorkeur en altijd rx keuren, het is niet het meest gezonde ras. Panel 6 test is vrij standaard, ook daar geen concessies in doen.
Zelf ben ik fan van het wat oudere type, cutting/reining gefokt. Imo zijn dat vaak sterkere paarden dan de wat grotere of commercieel op kleur/witte kop gefokte dieren.


Bedankt voor je reactie, wat valt onder de oudere types? Ik hou van korte gedrongen quarters, de flinke zeg maar. Panel 6 is dus wel gewoon een must. Ik ga idd heel rustig aan wat meer info op doen en me orrienteren over hoe en wat dus vandaar ook dit berichtje

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 09:28

speurneusc schreef:
BarbaraNova schreef:
Ik heb gelest bij westernstallen, snap niet zo goed wat je bedoelt wat dat voor zin heeft voor de aankoop van een quarter in het algemeen? Ik hoef geen top reiner, maar wil wel iets wat goed op zijn benen staat en een goed karakter heeft, dan heb je met afstamming toch misschien wel een idee?


Ik vind van niet, goed op de benen staan is een moment opname, een quarter die qua afstammeling top van de top is, kan door een trainer totaal de vernieling in zijn gereden op 2,5 jarige leeftijd.

Dan ben je wel bekend met trainers van quarters? Die hebben vast wel regelmatig paardjes die te koop staan, doe daar je licht op.


Ik denk dat ieder paard bij aankoop een moment opname is want er kan heel veel fout gaan, maar wil wel dingen uitsluiten en me verdiepen. Hoef geen top te gaan rijden, is niet mijn straatje, maar vindt zowel reining als cutting wel super kik dus wil wel de mogelijkheid hebben daar beetje wat mee te gaan doen.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:54

BarbaraNova schreef:
Wildgirl schreef:
Je zou eens wat trainers kunnen benaderen, die hebben vaak wel verstand van bloedlijnen.
Budgettechnisch kom je grofweg onder de 10k bij een jong dier uit, wil je een goed getrainde dan ga je daar boven.
Kopen bij een kleinschalige fokkerij of trainer heeft mijn voorkeur en altijd rx keuren, het is niet het meest gezonde ras. Panel 6 test is vrij standaard, ook daar geen concessies in doen.
Zelf ben ik fan van het wat oudere type, cutting/reining gefokt. Imo zijn dat vaak sterkere paarden dan de wat grotere of commercieel op kleur/witte kop gefokte dieren.


Bedankt voor je reactie, wat valt onder de oudere types? Ik hou van korte gedrongen quarters, de flinke zeg maar. Panel 6 is dus wel gewoon een must. Ik ga idd heel rustig aan wat meer info op doen en me orrienteren over hoe en wat dus vandaar ook dit berichtje



Afbeelding

Dit soort types. Idd de "propjes", mijn merrie is 144 groot maar door haar bouw een enorme krachtpatser en met haar 22 jaar nog steeds in training!

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoe koop je een quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 10:08

Ja geweldig, heb vroeger bij oude stal waar ik met mijn paardjes stond, een quarter merrie tijdje gereden, die kwam bij Rieky vandaan, was ook kort en gedrongen, werkte heel graag maar was wel gevoelig typje als je haar niet begreep, daardoor klikte het niet met iedereen. Maar die kon zo geweldig stoppen en rollbacks maken, was ook reining cutting gefokt geloof ik. 145 hoog, ideaal maatje...ze heette RTR Tootsie pop als ik haar volle naam me goed herriner

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:34

Panel 6, PSSM2 ( 1 zit bij de 6 Panel in), voor Paint horses ( of met Paint horse voorouders) OLWS testen.
Verder hangt het erg van af wat je er mee wil doen.
In veel gevallen is een goed gefokte, gezonde, all rounder i.m.o. de beste keus als je niet op het hoogste niveau een bepaalde discipline ( reining, pleasure, etc.) wil rijden. De meeste allrounders/ ranch gefokte paarden zijn wat groter ( die van mij is ca.155 cm), beter op de benen en hebben wat meer lengte. Met mijn ranch gefokte Paint ( met veel cow) doe ik letterlijk alles van buitenritten, reining oefeningen, Working Equitation/ trail, buitenritten en werken met koeien tot piaffe, pirouettes tot springen.............Maar het koeienwerk is wel ons favoriete onderdeel }:0
Bloedlijnen zou ik me zeker wel in verdiepen omdat die veel kunnen zeggen over karakter en talenten van het dier. Een echt pleasure gefokt paard zal meestal veel volbloed voeren en het meestal minder goed doen in het koeienwerk of in de ranchclasses ( als je dat zou willen) maar uitzonderingen bevestigen ook hier de regel. Een puur reining gefokt paard is vaak kort en gedrongen met dito gangen en hebben ook een "reining" karakter................. :o als je er daarentegen een scheutje cowhorse in hebt zitten heb je meestal een paard met wat meer eigen ideeën, beter gangwerk en wat meer lengte. Het klinkt allemaal wat generaliserend en er zijn over uitzonderingen op de regel maar in de regel klopt bovenstaande wel vaak.
Bedenk voor jezelf dus wat je er aan wil geven, wat je er precies mee wil, of je een merrie/ hengst/ ruin wil, of je voorkeur hebt voor een kleur en bedenk vooral wat je echt niet wil.........dan kan je gericht gaan zoeken.
Nog een advies; koop liefst rechtstreeks van een, goede, fokker. Ik zie bakken met ellende voorbij komen van paarden die bij particulieren zijn gekocht. Als je particulier koopt laat het dier dan keuren, neem een of meerdere personen mee met verstand van zoeken die zonder emotie meekijken en koop geen paard "omdat hij zo'n lief koppie en mooie kleur" heeft ( kennis van me heeft er zo een staan...complete miskoop!).
Kijk naar voeten/ benen/ ruglijn en i.m.o. een paard wat niet te vroeg is ingereden, in ieder geval niet voor het 3e jaar!).
Gezond van lijf en leden, gezond in het hoofd en voldoen aan jouw eisen. Zie het maar als een strikt zakelijke deal want het kost je in de aanschaf veel geld en daarna nog meer ;-). Prijs is overigens lastig, al is een Quarter/ Paint in de regel duurder dan een "gewone" ook als het een hele "gewone" Q/P is.......

Op het moment zijn de paarden in het algemeen duur maar je oriënteren op de markt geeft een beeld van de prijzen. Ik heb leuke ( maar niet bijzondere) veulens gezien van 7000,- en meer en oudere, echt leuke paarden voor hetzelfde of minder. Een paard wat op grote shows goed presteert zal wat meer kosten, een "leuk" kleurtje ook, een paard met een bekende papa zal ook meer kosten maar geeft je geen enkele garantie dat jouw paard net zover zal komen, etc. etc.

Er zijn wel wat goede fokkers waar je kan gaan kijken of kopen of in ieder geval eens je licht opsteken.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hoe koop je een quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 11:05

Kijk, hier wordt ik dus blij van en ben ik erg mee geholpen, lekker nuchter en duidelijk advies, bedankt!

Ja wil liefst mannelijk paardje, heb nu vier mannen staan waarvan 1 hengst en 1 ruin die erg laat gecastreerd is en ook nog hengst qua karakter is, maar aangezien de kans groot is, dat mijn dochter er ook beetje mee wil rijden, is een ruin handiger. Dat Panel gebeuren moet ik me echt eens over in gaan lezen want ik weet dat het belangrijk is dat het negatief is, maar hoe of wat weet ik niet. Had toevallig van de week gewoon ter info naar een bekende fokker een berichtje gestuurd maar hun veulens gaan vanaf 12000...dat vond ik wel wat pittig en is gewoon boven budget voor mij. Maar verder hoef ik geen bijzonder kleurtje ofzo, ben fan van koffievos en bruinroan, laatste valt denk wel onder bijzonder kleurtje denk? Maar ja, zo kan ik me weer wat beter orienteren, dank je

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe koop je een quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:39

12.000 is echt een pittige prijs. Er is genoeg te vinden in een lagere prijsklasse! Ik stuur je een PB met wat links naar betrouwbare adressen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe koop je een quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 02:44

Ik zou vooral heel veel tijd nemen en nu al gaan kijken als je ene adv tegenkomt die je aanspreekt. Door ergens te gaan kijken, kan je voor jezelf keuzes gaan maken wat je echt zoekt en wat je aanstaat en wat juist niet.

Noteer alles; dus afstamming, maat, door welke trainers gereden etc. Dan kan je steeds terug kijken en zaken vergelijken of nog eens aan iemand vragen; hoe is trainer X bijv.

Ik zie de jaarling op mp en ken hem verder niet, maar die heeft een ontzettend brave vader. Dat is mn buurman en die is ook erg veelzijdig.

Sowieso staan er best veel op mp nu en dat kan allerlei oorzaken hebben. Er worden weer nieuwe veulens geboren en de markt lijkt onzeker te worden, omdat de kosten stijgen en mensen minderen of geheel verkopen.

Bij een veulen-1,2,3 jarige etc die nog groen is, heb je zelf nog veel invloed. Dan is het belangrijk of je de tijd, zin en kans hebt om het leuk te laten uitgroeien, opvoeden en opleiden. En of je weet aan wie je dat kan toevertrouwen als je dat niet zelf kan of wil.
Er kan in de tussentijd ook van alles gebeuren voor je er ooit maar op gereden hebt, maar dat weet je.

Een volwassen paard kan opstappen en wegrijden zijn en kan je ook goed uitproberen. Je laat het paard volledig keuren en testen en dan kan het net zo goed een gezond paard zijn. Maar wees ook voorbereid op teleurstellingen en verlies niet gelijk je hart steeds.

En hoe een paard op dat moment is, zegt niet altijd alles. Als ik ergens zou gaan kijken, heb ik aan de hand van door wie het getraind is wel een idee van hoe het paard kan zijn en welke problemen ik kan tegenkomen en welke ik wel of niet kan oplossen bijv.

Zowel mijn merrie als ruin zijn minder aardige mensen tegengekomen. Mijn ruin kan dat goed achter zich laten, maar is met rijden wel lang een geprogrammeerde robot geweest. Mijn merrie had wat meer tijd en vertrouwen nodig. Ik ben gek op haar en kan er alles mee, maar zou haar nooit verkopen.
We hadden hun moeder ook en omdat ik gek ben op dit type paard en niet de problemen van en door anderen wilde kopen, hebben we nu een jaarling rondlopen van haar die erg goed gelukt is.

Mijn ruin is wel ooit bij ons geboren en hoe gek ik ook op hem ben, past mijn merrie me eigenlijk meer qua bewegen bijv. En ze is lekker klein :) Hun moeder was vlot, de ruin is niet zo vlot en de merrie zit er net tussenin. Hij rijdt absoluut heel fijn en comfortabel, maar het mag van mij allemaal iets pittiger. En hij is wel vanwege mijn reuma de max van hoe breed een paard moet zijn.
Kijk daar ook goed naar, want braaf betekent niet altijd dat ze sloom moeten zijn.

We hebben ook paarden gehad met gezondheids problemen die niet op te lossen waren bijv. Dat kost erg veel tijd, geld, energie en nog meer verdriet.

Als je nu al gaat rondkijken en op verschillende plekken komt, leer je een hoop. Laat je vooral niet gek maken. Er zijn veel vooroordelen over quarters, de sport etc. Maar overal heb je de goede en slechte kanten.
En van 1 of 2x op een western stal of een wedstrijd of een demo kijken, hebben ze nog lang niet genoeg meegekregen van de sport en de paarden. Maar de rest gaat vaak van mond tot mond en met internet nog harder.

Als je pas gaat kijken op het moment dat je heel graag een paard wil, heb je de kans dat je hem net niet tegen het lijf loopt. Tijd nemen en veel kijken overal is echt het beste.
Iemand meenemen is mooi, maar ja, wie? Wie kan overal doorheen prikken is echt objectief etc etc? Ik zou nooit van 1 mening uit gaan. Zeker als je zelf nog niet ervaren bent, kunnen mensen nogal de overhand willen nemen.

Rennie89
Berichten: 37251
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 05:04

Ik heb zelf een paar jaar een flinke pleasure combi quarter gereden, een grote brede quarter. Ook ervaring met wat reining en barrel/cow quarters opgedaan. Qua reining heb ik persoonlijk fijne ervaringen met Taris Catalyst nakomelingen, die je ongetwijfeld wel van madepolder zal kennen, zoals de hengst Tabasco Tari. Mijn nicht stond ook op die stal gestald met haar quarter, reining gefokt.

Ik zou vooral kijken naar waar jouw prioriteiten liggen, wil je echt wedstrijden rijden of een quarter wat ook Reining kan doen maar vooral lekker rustig is en fijn voor buitenritten? Zou langs meerdere fokkers met lijnen langs gaan en lekker oriënteren voor de toekomst wat je nu ook al goed doet :D

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:12

heb je pb gestuurd

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 10:26

Rennie89 schreef:
Ik heb zelf een paar jaar een flinke pleasure combi quarter gereden, een grote brede quarter. Ook ervaring met wat reining en barrel/cow quarters opgedaan. Qua reining heb ik persoonlijk fijne ervaringen met Taris Catalyst nakomelingen, die je ongetwijfeld wel van madepolder zal kennen, zoals de hengst Tabasco Tari. Mijn nicht stond ook op die stal gestald met haar quarter, reining gefokt.

Ik zou vooral kijken naar waar jouw prioriteiten liggen, wil je echt wedstrijden rijden of een quarter wat ook Reining kan doen maar vooral lekker rustig is en fijn voor buitenritten? Zou langs meerdere fokkers met lijnen langs gaan en lekker oriënteren voor de toekomst wat je nu ook al goed doet :D


Ja Tabasco vond ik wel echt altijd heel gaaf om te zien, Henk heeft hem toen nog hele tijd gereden en ik reed altijd in de weg met mijn arabier, we begonnen daar net dus wist nog niets over wie wat wanneer, maar ze bleven beiden altijd super relaxt...

Ja ik zoek er wel een die gefocust is op je tijdens training, dan hou ik er wel van als ze scherp zijn en mee werken, maar met buitenritten mag het wel standje relaxt inderdaad...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Hoe koop je een quarter horse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:39

Ik kan je de nakomelingen van de hengst van Tiinie aanraden. Die van GP Mister Dual jac. Fijne lieve zachte allrounders die van koeien stoeien houden. Ik heb er meerdere getraind en die ik heb gehad zijn allemaal fijne beestjes. Misschien kan je haar vragen of ze er eentje te koop weet?

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 10:42

speedfiets_2 schreef:
Ik kan je de nakomelingen van de hengst van Tiinie aanraden. Die van GP Mister Dual jac. Fijne lieve zachte allrounders die van koeien stoeien houden. Ik heb er meerdere getraind en die ik heb gehad zijn allemaal fijne beestjes. Misschien kan je haar vragen of ze er eentje te koop weet?


Ik zoek nu zeker nog geen paard hoor, heb er nu zelf vier staan, dus kost me genoeg qua tijd en geld. Maar dat vindt ik inderdaad wel een erg gave hengst en hoor veel goede dingen van hem.

T is puur voor de toekomst dat ik me nu al verdiepen wil in het hoe of wat, want ondanks dat ik quarters gereden heb, is het aanschaffen enz toch wel heel anders als een arabier. Vandaar dat ik gewoon algemene dingen aan het uitzoeken ben en hier heel veel goede info al heb gekregen.