Panel test

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 06:42

Sorry maar kan iemand mij uitleggen wat panel test precies is? En welke test heb je? Las 6 en 7 en welke nog meer. En wat is het verschil tussen deze?

Ik kom zelf uit de PRE wereld en daar hoor je er nooit over.
Nu heb ik deze week paard gekocht in Duitsland waarvan ik nu weet dat vader PRE X QUATER is. Moeder niet bekend maar verdenk ik ook wel van wat Quater heeft wat forse billen.

Begin me nu toch wel te knijpen want voordat ik verkoper en fokster hiermee ga confronteren. Wil ik wel weten wat ik vraag.
Alvast heel erg bedankt!

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: Panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 11:40

Ik begrijp dat mijn vraag misschien te uitgebreid is, maar zouden jullie misschien links voor mij kunnen plaatsen kan er zelf bar weinig over vinden.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:49


ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:01

Hier op Bokt is ook al veel informatie te vinden als je de zoekfunctie gebruikt, o.a. [F-AM] De 5 panel test (genetische afwijkingen), doelgroep?

Als je het paard al gekocht hebt kan je altijd nog laten testen en hopen dat het goed is. In de panel testen wordt er getest op;
HYPP
PSSM1
GBED
Herda
MH,

dit kan uitgebreid worden met OLWS ( als er Paint in zit)
en PSSM2.

Overigens komt PSSM 2 ook bij PRE voor.....

In deze link staan de ziektes van de 5 panel test uitgelegd: https://www.aqha.com/-/genetic-test-roundup

OLWS ( lethal white) komt voor bij Paints ( niet levensvatbare veulens i.v.m. kleurpatroon) maar er kan Paint in sommige Quarters zitten en omgekeerd.

PSSM2 staat o.a. hier uitgelegd; https://www.purepaardenvoeding.nl/pssm1 ... gheid%20en

Testen is tegenwoordig bij vrijwel elk ras/ kruising aan te raden i.v.m. de vele erfelijke ziektes die voorkomen.

Faya_barock

Berichten: 332
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: Panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-23 21:24

Super bedankt!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 22:37

5 panel is hypp, herda, pssm1, gbed, mh
6 panel is olws erbij
7 panel is myhm/Imm erbij