Zoektocht western paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Zoektocht western paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 11:15

Goedemorgen allemaal,
Na het plotselinge verlies van mijn Friese ruin van twee maanden geleden, heb ik besloten rustig op zoek te gaan naar een volgend eigen paard. In eerste instantie veel te gaan kijken bij fokkers om te zien wat er te koop staat, raskennis en ervaring op te doen.

Om verschillende redenen zoek ik iets totaal anders dan een Fries, het lijkt mij erg leuk om te scholen naar western / Amerikaans rijden. En in de toekomst wellicht te starten met de basisklassen van trail en/ of een endurance rit. Een paard koel in het hoofd, waarmee ik rustig op buitenrit kan, fijne galop erop en ook mijn kinderen kunnen uitstappen of een rustig ritje maken.

Ik zoek dan een quarter, paint, American appaloosa, criollo of kruising. Leeftijd van 3 tot Max 12, geslacht maakt mij niet uit.

Alvorens ik overga tot koop wil ik eerst klinisch& röntgen laten keuren.
Ook zie ik dat bij veel quarters/ paints te koop 5 panel test n/n. Er werd mij geadviseerd ook een panel 7 test uit te laten voeren. Wat is hierbij gebruikelijk in bij de verkoop, dit eerst kosten koper te doen voor ik ga kijken?

Ik zie door de bomen het bos niet meer en kan zeker wat do’s en dont’s van een rassenkenner gebruiken _/-\o_ .

Een hoop vragen, waardeer het enorm jullie ervaringen en tips te lezen. Ook goede verkoop adressen zijn welkom (via pb).

Groetjes en fijne dag.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 15:50

Als je niet zo bekend bent in het western wereldje is het wel lastiger om een paardje te gaan zoeken. Het is fijn als je verschillende paarden kan bekijken en uitproberen.

De quarter is bijv echt een heel groot ras met veel verschillen onderling, maar in Nederland hebben we wel voorkeur voor de reining type's. Je ziet daarnaast veel all rounders en enkele pleasure gefokte paarden.

Het is vaak handiger om eerst wat kennis te maken met de western en te zien waar je voorkeuren liggen en ook wat mensen te leren kennen die je echt kunnen helpen bij de zoektocht.

Appie's zijn weer een slag apart en zijn vaak van echte liefhebbers.

Ik vind veel quarters erg fijn, ook qua gangen, maar lang niet allemaal. Maar als het je puur om western rijden gaat, kan elk leuk paard waar je tegenaan loopt in de basis prima western gereden worden.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Zoektocht western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 16:11

Eens met superpony.
Misschien is het leuk op het NK paint begin oktober eens rond te kijken? Mijn ervaring in de western is dat de mensen over het algemeen erg vriendelijk zijn en je best wat willen vertellen over hun paard en hun sport.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Zoektocht western paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 16:35

Dank voor jullie reacties. Ik heb in de tussentijd niet stilgezeten en ben via via een hoop te weten gekomen en steeds meer bijgeleerd. Zo ook in contact gekomen met Anick Worp en een 1,5 jarige ruin bij haar gekocht, die vandaag goed is gekeurd.
Het is een hele fijne match en dit is een paard waar ik heel erg veel plezier aan ga beleven. Ik verheug mij meer bij te leren op het gebied van in hand trail en lekker aan de slag te gaan met het grondwerken.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Zoektocht western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 17:14

Leuk Noah, Anick Worp heeft hele mooie paarden staan (heb een korte tijd bij haar gelest). Veel plezier met je paard!

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Zoektocht western paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-23 17:42

@miereneter , Wat leuk, kleine wereld! Het is voor mij een uur rijden die kant op, maar zeker de moeite waard eens te lessen.
Vind haar erg professioneel op het gebied van omgang met paarden alsmede het fokken van juist gebouwde paarden met mooie karakters.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Zoektocht western paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 16:18

Ik denk zomaar dat je gelijk wat heel goeds hebt, zo wel het paard als de begeleiding van Anick.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-23 20:15

Hobbyhorse schreef:
Ik denk zomaar dat je gelijk wat heel goeds hebt, zo wel het paard als de begeleiding van Anick.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst.


Dank je wel, dat denk ik ook, zo ontzettend blij met deze keuze.