Eerste veulen, maar welke hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Eerste veulen, maar welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 20:40

Mijn quarter merrie wordt volgend jaar 3 en we zouden haar graag eerst laten dekken en haar nog even weide gunnen voor we haar laten beleren.

Ik had vanaf ze veulen was al 2 hengsten op het oog. Bedoeling was om te wachten tot ze 3 was en dan te gaan kijken welke het beste bij haar zou passen. Helaas is de ene hengst dit jaar overleden en is het dekgeld van de andere enorm gestegen en vind ik het teveel voor een hengst die maar in de wei mooi loopt te zijn. Dus niet beleerd en zo niet geweten hoe hij onder het zadel is.

Dus nu ben ik terug opnieuw beginnen zoeken. In de ruime omgeving vind ik geen geschikte hengst dus ben ik nu aan het overwegen om haar via ki te laten dekken. Zo is de keuze plots veel groter geworden en kan ik als beginner in dit ras wel wat hulp gebruiken. :+

Mijn merrie komt denk ik niet echt uit bekende lijnen en voor de hengst hoef dit ook niet, zolang hij is en ongeveer produceert wat ik zoek.

Mijn merrie is 1m50 en nog niet beleerd ik heb dus nog geen idee hoe ze onder het zadel is. Ze is wel net zoals haar vader heel koel in het hoofd en dat wil ik ook graag bij het veulen. We doen nu al wat grondwerk en ze leert snel, al is ze nog wat lui in haar benen opheffen. := Al vermoed ik wel dat ze onder het zadel geen sloom paard zal zijn. Kwa bouw is ze iets steviger en daar hou ik ook erg van.

Als het een merrieveulen wordt dan blijft het sowieso. Het doel is om er een leuk wandelpaard aan te hebben waarmee we ook wat koewerk en trail kunnen doen. Reining lijnen vind ik ook interessant en zou ik ook graag terug willen doen indien we daarvoor een geschikte locatie vinden. Mag best een paardje in de vooruit zijn zolang het geen heethoofd is. Een dramaqueen arabier loopt hier al rond dus dat hoef ik niet meer. :')


Dus wat zoek ik ongeveer:
- vol papier quarter/paint
- stevigere bouw, geen pleasure type maar meer het ranch type. Al weet ik niet of ik voor een eerste veulen voor een stevige hengst mag kiezen?
- kleiner hoofd, zeker geen ramshoofd
- geen extreem hogere achterhand
- 1m50 - 1m60, ik wil zeker niet kleiner gaan
- zoals normaal een goede gezondheid, goed op de benen, geen pijlrechte achterbenen, panel getest...
- !!enkel vos of palomino, al dan niet met champagne maar GEEN dun.
- moet een bontpatroon hebben, dus geen effen kleur, kans op een hele brede bles, blauwe ogen en witte benen is ook al goed. Maar hoe meer wit hoe liever. :')
- omdat het een eerste veulen is ongeveer max €750 incl verzending enzo.

Mijn merrie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Eerste veulen, maar welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 00:46


Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Eerste veulen, maar welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 07:25

Wat betreft de hengst als je graag een bont veulen wil is het ook belangrijk er op te letten dat de hengst homozygoot is, dus dat ie dat bontpatroon ook doorgeeft. Iets om op te letten.

Set_Elkol
Berichten: 14849
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Eerste veulen, maar welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 12:41

Welke 2 hengsten had je eerst op je oog, misschien helpt het mensen in de richting die je zoekt.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 14:57

Kabayo schreef:
Eerste bonte die in mij opkomt is Mo van bokker Tinnee. Maar of dat bij je wensen past weet ik niet want ik ben niet thuis in dit ras...
Zal hem even opzoeken...
https://www.facebook.com/profile.php?id=100032330666460


Dankje voor het meedenken maar helaas is hij grullo en dus niet alleen geen vos maar ook nog eens dun en dat wil ik net helemaal niet. :+

De hengst hoeft zeker niet homozygoot tobiano te zijn. Ik weet dat de kans op een effen veulen er dan in zit maar ik heb liever een effen palomino of vos dan een bonte in een ander kleur. :') Ik ben niet raar hoor.

Ze hoeven zeker niet een kopie van die andere hengsten te zijn. Ik had deze vooral op het oog omdat ze bijna om de hoek stonden op een gekende/ervaren stal en ik dit voor een 1e keer weg iets aangenamer vond. En de kleur redelijk juist zat (palomino en vos splash), ze iets steviger kwa bouw waren, de palomino goede nakomelingen had en de vos mij erg aansprak kwa beweging en looks.

Viljalover
Berichten: 59
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:51

Wat leuk, April staat bij mij op stal. Ze lijken sprekend op elkaar.
Succes met de zoektocht. De eerder genoemde Mo is een knappe hengst.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 22:26

Viljalover schreef:
Wat leuk, April staat bij mij op stal. Ze lijken sprekend op elkaar.
Succes met de zoektocht. De eerder genoemde Mo is een knappe hengst.


Oh echt?
Zou je een foto hebben van haar? Ze was helaas al verkocht toen we naar Mayble gingen kijken dus heb ze nooit echt gezien.
Zou je weten hoe ze kwa karakter is?

Ja Mo is verder idd wel een knappe hengst. Maar ik heb hier haast alle kleuren rondlopen wat ik niet wou omdat ik puur op andere zaken geselecteerd heb. En nu ik eindelijk een 'vosse' merrie heb wil ik nu ook echt eens op kleur selecteren en er een volledig leuk veulen uit fokken. :=

WesselinaM
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 22:49

Wat leuk om het veulen van April te zien! Echt twee druppels water, maar dan een ander kleurtje….

April is een schat! Introvert en iets eenkennig, maar super betrouwbaar. Echt een pony om op te bouwen!

Afbeelding

Afbeelding

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Eerste veulen, maar welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 23:57

Ooh wat leuk!
En net hetzelfde kolletje op haar hoofd.
Mayble was ook zo een beetje toen ze hier toekwam. Ze draaide lang haar hoofd weg van me en ik kon haar overal behalve aan haar hoofd aanraken, zelfs niet aankijken. Maar nu is ze helemaal anders. Komt op iedereen af voor aandacht. Ze kan enkel soms wat koppig zijn. :=

Was dit April haar enige veulen?

Viljalover
Berichten: 59
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 12:38

Naar mijn weten wel, April is hiervoor van iemand anders geweest.

_Noah

Berichten: 3111
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Eerste veulen, maar welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:48

Misschien is deze hengst iets voor jou? Investment in Art; https://www.magsshowhorses.com/dekhengst

Is ook de vader van (sinds kort) mijn ruin (Denver/ invest in cool art) . Heeft mooie nakomelingen o.a. aantal mooie all rounders uitgekomen. En homozygoot Tobiano.