Interessant nieuws over PSSM

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 02:26

Sorry tis (alweer Haha! ) in het Duits. Maar ik liep vanavond toevallig tegen dit artikel aan.
Ze zijn er nu achter welk gen PSSM veroorzaakt. Interessant is dat het uit een verre voorouder komt (1 paard zon 1200 tot 1500 jaar geleden) en dit nu vooral bij de QPA en een aantal koudbloedrassen PSSM veroorzaakt.

http://www.regionalgruppe-nord.de/

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 09:29


MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:04

Wat is PSSM nou weer voor iets dan

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:25

PSSM staat voor Polysaccharide Storage Myopathy en is een chronische vorm van spierbevangenheid. Ik heb er vorig jaar het een en ander voor uitgezocht over spierbevangenheid voor een artikeltje op de westerngids.
Dus in het nederlands: http://www.westerngids.nl/modules/artic ... .php?id=39

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:51

Jolande het is een heel interessant onderwerp om te lezen

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 16:51

hoe kan je een paard hier op testen? of heb ik erover heen gelezen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-08 17:30

Jup overheen gelezen Knipoog Dat kan maar alleen met biopsie uit een spier. Schijnt nogal een ingreep te zijn, en dus niet om even zo te doen om die ziekte uit te sluiten.

TNT
Berichten: 484
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 18:49

ooh dan test ik niet ga toch niet meer fokken heb alleen het vermoeden dat een van haar kindjes het heeft, maarja als het zo'n ingreep is liever niet

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:32

Goed zeg dat er meer aandacht voor komt! Vriendin van me heeft een paard dat t ook heeft, is echt een ellende! Gaat lang goed, maar dan ineens is ze terug bij af...

Idd niet meer fokken met paarden die t hebben...daar zou ik voor pleiten. De kans is toch 50% dat t overgedragen wordt...

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:07

Vriendin van Skippy meld zich Lachen ik heb inderdaad een paardje met EPSM (PSSM)..

Op zich is het prima te doen, maar je moet met veel dingen rekening houden en voorzorgsmaatregelen nemen. Mijn paard staat op een speciaal dieet en zal ze in de zomer nooit in een volle wei staan. Ook moet ze regelmatig en vooral op een vast ritme (bv zelfde dagen in de week) beweging hebben. Verder is het op- en afbouwen van een training extra belangrijk. Zo zal ik mijn paard nooit 'losgooien' in de bak of tijdens een rit helemaal voluit gaan. Ook is het warm houden van de spieren heel erg belangrijk, bijvoorbeeld tijdens buitenrijden in de winter (koude wind etc), bij mij krijgt ze altijd een zweetdeken op om haar spieren warm te houden.

Als je dit altijd goed in het oog houd kan het paard er gewoon oud mee worden. Wel is het heel onvoorspelbaar en kan het in één keer mis zijn.. Dan ben je zo weer een aantal maanden verder voordat je weer een beetje echt aan het trainen bent..
Wel heb ik gemerkt dat het voornamelijk mis gaat als ze gestrest is en niet als ze ontspannen is. Dit is ook wel logisch aangezien haar spieren zich samenspannen als ze gestrest is..

Mochten mensen er meer over willen weten of er zelf juist ook veel van weten, dan hou ik me altijd aanbevolen voor tips en dergelijke!

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:11

Specje: misschien is, wanneer ze periodes heeft waarin ze gevoeliger is voor stress, het een idee dan bijv. stressless tegeven of zo? Middeltjes die zorgen dat de stress afneemt. Is misschien weer iets om uit te zoeken! Knipoog

In elk geval vind ik t top hoe jij met Miss omgaat! Het werkt wel! Tja en dan af en toe helaas toch een terug bij af...

Ik hoop avn harte dat er ooit iets is om PSSM te voorkomen, want t is alles behalve prettig!

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:19

Dank je Skip! Qua stress is lastig, omdat ze van zichzelf zo rustig is en heel af en toe opeens een stressmoment heeft..Daar zit niet een duidelijke lijn in en als ik merk dat ze gestrest is (wat vaak opeens gebeurt) is het al snel te laat..

Ik ga dit weekend weer voor het eerst even kort rijden, dus we kunnen weer op gaan bouwen Haha!

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:23

Super joh!
Misschien is er trouwens wel een supplementje dat je juist op moménten dat ze gestresst is werkt...iets wat je dan dus gelijk kunt geven?

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:25

Dat zou een oplossing zijn, maar of zoiets bestaat? Dat zou ik uit moeten zoeken..ik ben niet zo van de suplementjes, maar als dat echt zou helpen op het moment dat ik het aan voel komen.. het nadeel is alleen dat zodra ik het merk het vaak al te laat is..

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 13:45

Specje, even uit interesse, heb jij een spierbiopt laten nemen van haar? En wat is je ervaring daarmee geweest?

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:25

@Specje : bedankt voor je duidelijke verhaal.
Ik snap nu ook waarom er zoveel overeenkomsten zijn in het uiten van deze ziekte tussen HYPP en PSSM.
Misschien dat er nu ook een groot misverstand de wereld uit geholpen kan worden dat HYPP ook in andere bloedlijnen als Impressive voor kan komen*.

*Alhoewel niemand natuurlijk 100% kan uitsluiten dat het niet wederom kan gebeuren.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:34

Ik heb geen spierbiopt laten nemen. Van haar moeder was bekend dat ze het had.. Toen we bij mijn paardje op 3 jarige leeftijd de eerste aanval zagen wisten we genoeg.. Vooral omdat de kans 50% was dat ze het door zou geven. We hadden er al rekening mee gehouden en wisten gelukkig door haar moeder hoe we ermee om moeten gaan

edit: zelf weet ik veel minder van HYPP af, ik heb het idee dat de symptomen wel degelijk anders zijn als bij EPSM.. En dat die genetische afwijking te maken heeft met eiwitten wat bij EPSM juist niet zo is (en symptomen zoals spiertrillingen etc).. Ik heb wat opgezocht over HYPP, maar voor mij is nog niet alles duidelijk.. Is er iemand die mij kort en bondig kan uitleggen wat HYPP precies inhoud?
Laatst bijgewerkt door Specje op 07-02-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:39

Je hebt toch ook nog veel uitgezocht Spec!? Knipoog

DD: komt HYPP niet alleen bij Impressive lijnen voor dan? HYPP en PSSM zijn wel 2 verschillende ziekten!

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:42

Hyperkalemic periodic paralysis HYPP is a completely separate muscle disorder in Quarter Horses from PSSM. The two diseases have different clinical signs, different causes and different treatments.

(even gekopieerd uit het linkje wat ik eerder heb geplaatst)

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:44

Klopt, t is zeker niet hetzelfde! PSSM en HYPP zijn echt verschillend!

Ik wist niet dat HYPP ook buiten de Impressive lijnen voorkomt!

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:45

Ik heb veel uitgezocht over epsm, dat is voor mij helemaal duidelijk, alleen Hypp niet..daar weet ik weinig vanaf.. daarom ben ik in verwarring Knipoog Wat ik mij afvraag is waarom HYPP is verband wordt gebracht met EPSM?

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:47

Omdat paarden met HYPP dus ook spierproblemen hebben kregen paarden met PSSM vaak dat stempel opgedrukt ondanks dat er géén Impressive in de bloedlijn zat.

@Specje: HYPP uit zich ook in heel veel verschillende vormen van een enkele spiertrilling tot ineens dood neervallen (omdat de hartspier het begeeft). Dit heeft te maken met Kalium. Hier kun je er een hoop over lezen
http://hypp.ziggen.net/gendefects/hypp.htm

@Susanw: als er bij mensen niets bekend is over PSSM en zeer weinig over HYPP, dan is de stap van 'een etiketje opplakken' al snel gebeurd.
En het is een feit dat er ten tijde van het naar buiten komen van HYPP gefraudeerd is met papieren, dus is het niet onlogisch dat er paarden rondlopen zonder Impessive op paper die toch symptomen hebben en paarden met PSSM zonder HYPP.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:48


SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:48

Oh, DD was me net voor..

DubbelFun

Berichten: 88766
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 14:52

Och over hypp is via google zo veel te vinden Haha!

Maar daar ging het hier niet over Knipoog