Interessant nieuws over PSSM

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:59

Spec een dikke Ach gut voor jou! Als je t fijn vindt, wil ik je helpen waar ik kan...geef t maar aan! Knipoog

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:04

De waardes zijn binnen: zoals verwacht veels te hoog..

Ik moet haar een maand op de paddock zetten ipv de wei. ook moet ik haar hooi halveren en daar de helft stro bij doen (hooi is van té goede kwaliteit voor haar) en ze mag een maand geen krachtvoer. Ze moet echt totale rust hebben. Ik mag aan de hand max 10 min stappen per dag maar als missy druk wordt moet ik daarmee stoppen om stress te voorkomen..

Na een maand wordt er weer bloed afgenomen om te kijken of de waardes genoeg gedaald zijn, daarna gaan we kijken op wat voor rantsoen ze moet komen te staan en hoe we het verder gaan aanpakken.. Ook komen er nog onderzoeken voor haar linkerbeen en rug, omdat deze ook niet in orde zijn (kan mede door EPSM veroorzaakt zijn maar dat is dus nog even afwachten)

Naar mijn mening deed ik al al het mogelijke om haar op een zo goed mogelijk rantsoen te zetten en de aanvallen zo proberen zoveel mogelijk te voorkomen, maar hoop dat er dus nog meer 'oplossingen' zijn..

Anoniem

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:08

Spec je deed idd al heel erg veel! Maar moed houden hoor! Ja Er zijn vast meer manieren! Ach gut

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:17

lastig hoor specje! sterkte voor jou en je paardje!

maar wat ik me afvraag is of niet bewegen de oplossing is. natuurlijk kan ie ook in de paddock wel wat bewegen, dus dat is tenminste iets...

maar na een maand bloed prikken is te vroeg volgens mij. mijn da had dat ook gezegd, maar ik wacht nog wat langer. paardje 235 (of een ander getal Knipoog ) zei namelijk tegen mij dat de bloedwaardes nooit zo snel kunnen zakken, en dat lees ik inderdaad vaker terug nu ik er op let...

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:36

Dat zou inderdaad kunnen kloppen maar het gaat er dan meer op om te kijken of de waardes uberhaupt zakken en zo ja hoeveel, dan kan later nog een keer bloedgeprikt worden. Ik snap wat je bedoeld met niet bewegen dat dat niet goed is, alleen mijn paardje heeft nu een zware aanval gekregen door alleen maar 3 x linksom en 3x rechtsom op de volte te draven voor de DA.. Ze heeft nu absoluut rust nodig. 10 min stappen per dag aan de hand is voldoende voor het begin..

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:43

Sterkte Specje Ach gut Moeilijk allemaal hè?

Inderdaad ben ik ook van mening dat paarden zoveel mogelijk moeten bewegen, maar als na een aanval de spierwaardes zo megahoog zijn, vernielen ze meer als dat het goed doet. Dat heb ik nu toch al wel van meerdere dierenartsen gehoord. Dus wat moet je dan nog?

Ik heb vorige week (na een aanval) bloed bij hem laten prikken, echt veel te hoog dus. Hij moest verplicht een week rust, met enkel wat stappen aan de hand. En vandaag na 8 dagen dus is er weer bloed geprikt. Het moet echt al duidelijk zakken na een week rust, dus daarom prikken ze niet altijd met lange tussenpozen.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:57

Ja inderdaad dat heb ik ook begrepen.. de reden waarom miss zolang op rust moet is vanwege het feit dat haar rug scheef is en haar linkervoorbeen niet in orde is, grote kans op peesblessure mede veroorzaakt door epsm.. in ieder geval versterkt het een het ander dus vandaar die langere periode..

Edit: na de bloedonderzoeken en aanpassingen de komende maand zal dan ook nog meer worden onderzocht.. fase voor fase, maar hoop toch op verbetering want ook nog een peesblessure kan ik (en missy natuurlijk) er niet echt bij hebben..maar goed we blijven hopen Lachen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:14

indi haar waardes waren ook extreem hoog en dat terwijl ze al een paar dagen rust had. dat wil zeggen: ze kan sowieso altijd bewegen als ze wil, ze staat 24/7 buiten in de wei.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:23

ja dat klopt en ook in de paddock zal ze gewoon kunnen bewegen, het gaat mij erom dat ze niet de 'rare kwartiertjes' heeft met haar weidegenoten, lees: scheuren bokken sjezen etc.. in de paddock alleen is ze rustiger en kunnen haar spieren beter genezen en meer tot rust komen

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:28

heel dom gedacht misschien, maar is grasbrok niet iets om te geven aan onze epssm paarden? zit niks aan toegevoegd, dus moet dan wel nog mineralen bij worden gegeven, maar aan die grasbrok kun je wel de olie toevoegen...

kwam zo in mij op. is t een idee? waarom niet evt?

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:34

http://www.cvm.umn.edu/umec/lab/PSSM.html

4. What should I do if a horse is stiff and reluctant to move?
Stop exercising the horse and move it to a box stall. Do not force the horse to walk.
Call your veterinarian.
Blanket the horse if weather is cool. Hose the horse to remove sweat if the weather is warm.
Determine if the horse is dehydrated, due to excessive sweating. Pinched skin will normally spring back and saliva should be wet, not tacky.
Provide fluids: small frequent sips of water. Electrolytes (potassium, sodium, and chlorine) may be added to drinking water, if palatable to the horse. Plain water should always be available as an alternative. If the horse is dehydrated, intravenous fluids may be needed. Once cool, the horse may have free access to water.
Relieve anxiety and pain. Your veterinarian may administer drugs such as acepromazine and flunixin meglumine (Banamine).
Remove grain. Feed only hay until symptoms subside.
Provide small paddock turnout once the horse walks freely, usually in 12-24 hours.

...

12. How do I prevent another episode of tying-up in my horse?

It is very important to let horses move about as they choose as soon as their muscle stiffness has disappeared. Horses recover very slowly if left in a stall. Hand walking is not advised, because it often leads to another episode of tying-up even if done for 10 minutes or less. Without additional changes in the daily exercise routine, horses with PSSM will continue to have problems, with or without a fat supplemented diet. Exercise in PSSM horses burns the stores of muscle glycogen, appears to decrease the muscles heightened sensitivity to insulin and increases the enzymes necessary to burn fat as a fuel. To prevent muscle stiffness, horses with PSSM should be turned-out as frequently as possible and exercised regularly. If they have been laid-up for more than a few days, they should be returned to work very gradually. Stall rest or an irregular exercise program may result in another episode of tying-up.

Minimizing stress and providing regular routines and daily exercise are highly beneficial. Turn out each day for as long as possible with other horses will keep the horse active. The amount of time the horse is left in the stall should be decreased as much as possible. If there has been a recent severe episode of tying-up, turn the horse out for two weeks on the diet recommended below. Once the horse has been on the diet for two weeks, begin longeing once a day for five minutes at a walk and trot. Gradually increase the time by two minutes each day. If the horse seems stiff, slow to a walk and see if the stiffness persists. If the horse is stiff, stop there; if not, continue after a two-minute walk. When the horse can exercise for 15 minutes, give it a five-minute break at a walk, and gradually increase walking and trotting after this. Once the horse has reached 30 minutes of trotting on a longe-line (with a break at 15 minutes), ride the horse for 20 to 30 minutes while gradually increasing the length and intensity of exercise. At least three weeks of groundwork will precede any mounted exercise. Keeping the horse fit will change the muscle metabolism, and this seems the best prevention against further episodes of tying-up.

############################################################

"I think of all the things Dr Valberg said this was the most surprising to me: Stall resting seems to cause ongoing muscle damage as measured by continuing elevation in muscle enzymes. Also hand walking for more than 5 minutes seems to be detrimental to these stall resting horses. This suggests that following an acute episode there should be no more than 48hrs stall rest followed by 24 hours turn out in increasing size paddocks. Mild setbacks should not be cause for returning to the stall (see article on PSSM for more on the treatment of these).

The problem always has been getting the horse back exercising without causing a severe set back. Important in your case is to sedate the horse (acepromazine) prior to turn out and if necessary use ongoing sedation to prevent these episodes of excitement. I know the questions are how big a paddock and how much ace but there are no firm answers to these questions: as small as you can start with and increased weekly in as small an increment as you can make with just enough sedative to keep the horse from running around when out. "

Robert N. Oglesby DVM

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:44

ikenindi schreef:
heel dom gedacht misschien, maar is grasbrok niet iets om te geven aan onze epssm paarden? zit niks aan toegevoegd, dus moet dan wel nog mineralen bij worden gegeven, maar aan die grasbrok kun je wel de olie toevoegen...

kwam zo in mij op. is t een idee? waarom niet evt?

Ik zelf heb Pre Alpin Aspero van Agrobs ... dat is een grashaksel en een veel gebruikte basis grondstof voor oa Hippolyt voer. Voordeel van dit grashaksel tov grasbrokken is dat het zo te voeren is (hoeft niet te weken) en je hebt een prima basis zonder allerlei toevoegingen om zelf een voer te maken.

Hoewel mijn hoofdvoer Safe en Sound is voor mijn paardje, geef ik om de zoveel tijd een eigen mix van dit Pre Alpin grashaksel met zelf toegevoegde kruiden als zeewier, brandnetel en rozenbottel en een stuk banaan in het voer (en een scheut olie).

Paardje532
Berichten: 90
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:16

ikenindi schreef:
heel dom gedacht misschien, maar is grasbrok niet iets om te geven aan onze epssm paarden? zit niks aan toegevoegd, dus moet dan wel nog mineralen bij worden gegeven, maar aan die grasbrok kun je wel de olie toevoegen...

kwam zo in mij op. is t een idee? waarom niet evt?


Het is in principe wat wij al voeren in de vorm van Re-Leve, Marstall Vito, en de andere op de lijst: die zijn op basis van verschillende vezels waaronder hooibrok, lucernebrok, bietenpulp, uitgebalanceerd met vitaminen, mineralen, olie... Clown Ik heb een paar keer noodgedwongen een eigen samenstelling gemaakt met hooibrok en lucernebrok, olie en Vit E maar mijn eigen "recepten" waren al lang niet zo lekker als de commercieele samenstellingen. Bloos!

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:31

Balen Specje! Ze ging net zo lekker!

Het lijkt er op dat dierenartsen op het verkeerde been worden gezet door de bloedwaardes, die niet overeen lijken te komen met het paard dat er bij hoort. Dat is toch wel typisch aan PSSM: grote gelijkenis (vwb symptomen) met spierbevangenheid, maar toch ook weer heel anders qua herstel en behandeling.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 21:50

Ja Mac, ik denk dat je daar een punt hebt. Misschien staat NL nog een beetje in de kinderschoenen voor wat betreft de verschillende spieraandoeningen en het herkennen daarvan. Alles wordt al gauw op de grote hoop geveegd.

Specje
Berichten: 373
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 12:46

Ben ik het mee eens.. soms zo frustrerend dat ik voor mijn gevoel maar een beperkte informatie heb en niet altijd weet wat nou wel en/of nou niet klopt omdat er zo veel verschillende gezegd worden... Probeer daar mijn eigen weg in te vinden maar lastig blijft het wel voor mij gevoel

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:56

Ik heb al een keer eerder in dit topic gereageerd in verband met het voer wat ik mijn HOEFbevangen paard geef.
Nou is wat voeren betreft hoef-, spierbevangenheid en PSSM niet zoveel anders. Toch lees ik dat bijv. het paard van Ikenindi op de wei staat.
In verband met het fructaangehalte in het gras zou dat dan toch niet goed zijn? Of zie ik nu iets over het hoofd?

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 14:59

Nou dit is ook erg verwarrend. Op eigenlijk alle (amerikaanse) sites die info hebben over pssm, zeggen ze dat de paarden gewoon (of juist!) naar buiten op de wei moeten en dat dat dus geen kwaad kan. En ik neem aan dat ze daar dan toch onderzoek naar hebben gedaan. Er zal daar tenslotte ook suiker in het gras zitten.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:19

Maar de temperatuur kan daar dusdanig anders zijn dat ook het suikergehalte sterk verschilt.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:22


Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:32

Ik denk dat weidegang ook goed doet omdat paarden dan continue blijven bewegen (al is het maar stapje voor stapje). Op stal bewegen ze natuurlijk nauwelijks en in een zandpaddock maar beperkt.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:36

Ik denk dan ook niet aan de beweging, maar aan de suikers. Suikers zijn toch ook slecht voor paarden met PSSM en spierbevangenheid?

Mac

Berichten: 11651
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:40

romeorowan schreef:
Ik denk dan ook niet aan de beweging, maar aan de suikers. Suikers zijn toch ook slecht voor paarden met PSSM en spierbevangenheid?

Theoretisch wel ja. Helaas voldoet het praktijkbeeld niet helemaal aan de theorie in veel PSSM gevallen Clown .

Als ze op die Amerikaanse sites zeggen dat het ok is, geloof ik dat best. Ze hebben er daar al veel meer ervaring mee dan hier.

SusanW
Berichten: 1911
Geregistreerd: 17-07-07

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:44

Ik denk ook niet dat het haalbaar is om alle suikers uit een rantsoen te houden. Degene in het gras, zijn voor het paard toch wel de meest natuurlijke suikers, in tegenstelling tot de suikers die toegevoegd worden aan krachtvoer. Ok suikers zijn misschien suikers, ongeacht waar ze inzitten. Maar toch, ga ook ik voor de wei.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Interessant nieuws over PSSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 15:45

ik heb die van mij idd op de wei staan. wel een wei waar nu geen gras in staat, en veel hooi is Knipoog

beweging is t beste, dus wat dat betreft is wei beter dan stal, maar ik ben idd ook aan t kijken voor een plekje zonder gras, maar t liefst wel met veel beweging...