paard aan huis of toch pensionstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 19:18

hallo allemaal,

Ik ben aan het overwegen om 2 stallen te bouwen,bij mij thuis of op een weide aan de overkant van m'n huis. :D Maar ben toch aan enkele dingen aan het twijfelen :+

Ik sta dus momenteel op een pension stal daar betaal ik 315 euro per maand. Ik heb er ongeveer wel alles wat ik wil maar er steken me toch een paar dingen tegen :P
bv, geen onbeperkt hooi, de mentaliteit daar soms..., als het een beetje regent gaan ze al niet naar buiten, ze krijgen niet onbeperkt hooi en mijn paard heeft dit wel nodig ik denk ieder paard :+ , de stallen liggen daar niet echt proper...
Maar m'n hoofdreden is wel omdat mijn paard enkele weken koliek had de stal eigenares heeft me opgebeld en zei dat het al even bezig was, ben direct naar stal gegaan en er was niemand op stal zelfs de stal eigenares niet en daar lag m'n paard pijn te lijden... het was gelukkig niet al te erg en is alles goed gekomen (maar het zit toch in mijn achterhoofd mee te spelen)
(mijn ouders hebben wel schrik dat ik het sociaal contact ga missen)

Ik zou ook mijn paard thuis willen zetten omdat het aan mijn huis is en het al veel tijd bespaard.
Ik denk dat het ook veel goedkoper uitkomt qua kosten per maand.
En omdat hij veel meer buiten kan op wei, Ik kan zelf z'n stal uitmesten zodat hij een propere stal heeft,...


De bedoeling is dat mijn vriendin met haar paard bij mij komt te staan of dat ik er een 2de paard bij koop.
Ik wil absoluut niet dat mijn paard alleen komt te staan aangezien z'n verlatingsangst.
Ik kan eventueel een piste huren over m'n huis zodat ik kan rijden. Ik dacht eventueel ook op de wei te rijden als ie goed ligt.
Ook wil ik een klein zadelkamertje zodat ik er m'n gerief kan opbergen en wil ook ruimte voorzien om al het eten op te bergen


Nog enkele vraagjes:

- Hoeveel hebben jullie ongeveer betaald om een stal te zetten met ruimte voor je gerief en een kleine opbergruimte voor het hooi,... ( mag gerust in pb )

- Hoeveel betalen jullie per maand aan hooi, stro, vlas.... voor 1 paard?

- Wat zijn de voor en nadelen van op een wei te rijden?

- Wat zijn de voordelen en nadelen van je paarden aan huis te hebben?


Wat zijn jullie ervaringen? :D

Alvast bedankt!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:23

Hier aan huis, heb aan huis maar een stukje van 800 vierkante meter maar is wel altijd begaanbaar dus ze staan 24/7 buiten. De oude varkensstal is nu een stukje schuilstal en voerhok.
Ik betaal 90 euro voor een baal hooi van 350kg op het moment (erg duur vind mijn boer zelf) en daar deed ik met 2 E ponys een maand mee. Heb in de schuilstal verder geen stro normaal maar rubber matten maar betaal €35 voor een 2 meter baal stro.

Op de wei rijden doe ik zelden, is vaak te glad want ik zit op kleileem. Rijd altijd lekker buiten door het dorp.
Alles zelf kunnen bepalen is zo vreselijk fijn, weet zeker dat ze goed te eten hebben en controleren kan ik door alleen maar de achterdeur open te doen. Zie ze ook heel veel. Heb nog een pensionstal gezocht een tijdje terug maar ik vrees dat ik het niet beter krijg dan lekker thuis.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 19:31

Azmay schreef:
Hier aan huis, heb aan huis maar een stukje van 800 vierkante meter maar is wel altijd begaanbaar dus ze staan 24/7 buiten. De oude varkensstal is nu een stukje schuilstal en voerhok.
Ik betaal 90 euro voor een baal hooi van 350kg op het moment (erg duur vind mijn boer zelf) en daar deed ik met 2 E ponys een maand mee. Heb in de schuilstal verder geen stro normaal maar rubber matten maar betaal €35 voor een 2 meter baal stro.

Op de wei rijden doe ik zelden, is vaak te glad want ik zit op kleileem. Rijd altijd lekker buiten door het dorp.
Alles zelf kunnen bepalen is zo vreselijk fijn, weet zeker dat ze goed te eten hebben en controleren kan ik door alleen maar de achterdeur open te doen. Zie ze ook heel veel. Heb nog een pensionstal gezocht een tijdje terug maar ik vrees dat ik het niet beter krijg dan lekker thuis.


misschien een domme vraag maar waar vind je gemakkelijk hooi enzo is dat gewoon op 2de hands websites? weet niet of dit in nederland bestaat :+ ben zelf van Belgie :D

volgens mij is de vrijheid van alles zelf bepalen echt leuk }>

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 19:31

EDIT: ik ben ook van plan om matten te leggen in de stallen zodat ze droger staan, weet alleen de naam niet :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:34

d4rkhorse schreef:
Azmay schreef:
Hier aan huis, heb aan huis maar een stukje van 800 vierkante meter maar is wel altijd begaanbaar dus ze staan 24/7 buiten. De oude varkensstal is nu een stukje schuilstal en voerhok.
Ik betaal 90 euro voor een baal hooi van 350kg op het moment (erg duur vind mijn boer zelf) en daar deed ik met 2 E ponys een maand mee. Heb in de schuilstal verder geen stro normaal maar rubber matten maar betaal €35 voor een 2 meter baal stro.

Op de wei rijden doe ik zelden, is vaak te glad want ik zit op kleileem. Rijd altijd lekker buiten door het dorp.
Alles zelf kunnen bepalen is zo vreselijk fijn, weet zeker dat ze goed te eten hebben en controleren kan ik door alleen maar de achterdeur open te doen. Zie ze ook heel veel. Heb nog een pensionstal gezocht een tijdje terug maar ik vrees dat ik het niet beter krijg dan lekker thuis.


misschien een domme vraag maar waar vind je gemakkelijk hooi enzo is dat gewoon op 2de hands websites? weet niet of dit in nederland bestaat :+ ben zelf van Belgie :D

volgens mij is de vrijheid van alles zelf bepalen echt leuk }>


Ik heb de buren gevraagd waar ze hooi haalden toen ik hier kwam wonen, die hadden ook paarden. Zodoende word het nu per baal bij mij thuis geleverd. Viavia werkt het beste maar ook tweedehands sites zie je regelmatig eens hooi op voorbij komen ja.
Wij gaan ook de mest bij die boer brengen en huren een klein weitje van hem.
Mest is wel echt een ellende trouwens, want dat is duur om op te laten halen en moeilijk om ergens te laten liggen.

Een echt goede pensionstal dichtbij zou ik wel overwegen, maar heel eerlijk is het wel echt geweldig om eventjes achterom te lopen en een zadel op te gooien voor een rondje.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 19:36

Oke dankje voor de info :D
Ik dacht dat juist boeren stonden te springen voor mest? :+

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:39

d4rkhorse schreef:
Oke dankje voor de info :D
Ik dacht dat juist boeren stonden te springen voor mest? :+


Hier niet, voor moestuintjes krijg ik het ook niet kwijt :')
Maar we laden het op een aanhangertje en brengen het weg als hij vol is, rotklus maar het kiept een stukje dus het is een kwestie van leeg trekken.

Heb eens 2 kuub laten halen maar dat kostte me 100 euro, vond ik niet zo leuk want was zo gevuld :+

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:53

Voordelen: je kunt alles zelf bepalen, je loopt je deur uit en bent bij je paard, je kunt altijd even 5 minuutjes knuffelen.
Nadelen: het werk komt elke dag terug. Ook als je geen tijd hebt. Ik moest met kerst op veel plekken tegelijk zijn en heb dus alles willen combineren. Dit betekent vroeger naar de een, optijd weg, thuis paarden verzorgen (binnen zetten, voeren) in je nette kleding, door naar het volgende adres. En de dag erna weer vroeg op alles verzorgen en weer door. Als je ziek bent of je hebt eens geen zin. Pech gehad, ze hebben je nodig.

Qua sociaal contact.. Ja dat mis ik ook weleens. Ik vind het heerlijk om de touwtjes in eigen handen te hebben. Maar je bent wel altijd alleen bezig. Nou rij ik bij een rijvereniging dus daar heb ik wel sociaal contact.

Rijden op de wei: ik heb een stuk wei afgezet en als soort paddock/bak gemaakt. Paarden erop en die lopen vanzelf het gras kapot. Grote nadeel: bij veel waterval wordt de bovenlaag best glad en valt er niet veel te rijden. Ik heb hem wel open laten trekken met een cultivator dus het water trekt wel vlot weg. Maar als er eenmaal veel ligt is het wel echt te glad om te rijden.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 19:59

Hooi is afhankelijk van de prijs. Op de ene locatie halen we het hooi met een aanhanger (2 balen = 2 weken voor drie e ponys) en zijn we 60 euro per maand per paard kwijt. Op de andere locatie betaal ik 95 euro voor 400 kilo en kosten ze me 240 euro aan hooi.
Op onbeperkt eet een paard ongeveer 15 kilo per dag, zo kan je wat rekenen.
Hooiopslag is te zien welke ruimte je hebt, het is wss het handigst om een aanhanger aan te schaffen en 2 balen hooi per keer te halen. Zeiltje erover tegen de regen en werken met grote slowfeedernetten ( ik maak en verkoop de mijne zelf. 200x100 cm hoog. Daar passen drie dikke plakken van een grote baal in, voldoende voor 1 a 1.5 dag voor de 3)

Werk met een open schuilstal en investeer in zoveel mogelijk verharding. Als je daar hooi voert dan ligt de meeste mest op het harde en dat ruimt gemakkelijk op.
Învesteer ook in een stuk van min 10x10 zand, of groter (15x30 is prima als piste. 10x10 al prima voor grondwerk). Zo staan ze het ganse jaar rond droog en kan je wat grondwerken of zelfs rijden aan huis.
Mest kan je afvoeren per aanhanger, of werken met compostbakken (dir zijn wij nu aan het testen. 1 bak is goed voor 2 weken mest van de drie. Dir composteert an kan je dan uitgooien over de weide (of afvoeren.) Aankloppen bij een manege en vragen of je tegen betaling je aanhanger mag komen ledigen.

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:00

Jarenlang pension. En toen heel lang aan huis, maar miste de gezelligheid. Zo erg dat ik zelf alleen de verzorging deed en het rijden steeds meer op de achtergrond kwam.

Pension is motiverend. Gezellig. Lief en leed delen. Voor elkaar mesten, handje helpen. Of lekker kletsen over je gedeelde hobby.

Aan huis was ik alleen. En het is meer werk dan je denkt. Altijd is er wel wat op te ruimen ofzo.

Maar voerbeleid zelf doen was ideaal.

Nu woon ik op een boerderij. En ben zo lichtjes aan weer aan het zoeken. Zou raar zijn mijn paard op pension te zetten nu we zelf zoveel land hebben, maar voor de gezelligheid wist ik het wel.
Qua kosten kan ik hier 2 paarden voor 700-1000 euro per jaar houden. En toch.. is pension wel
Leuker.

En ja... ik weet dat 1 paard niet gelukkig is.

Dus als ik het toen overnieuw kon doen.. ging ik toch voor pension.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:01

Knert schreef:
Jarenlang pension. En toen heel lang aan huis, maar miste de gezelligheid. Zo erg dat ik zelf alleen de verzorging deed en het rijden steeds meer op de achtergrond kwam.

Pension is motiverend. Gezellig. Lief en leed delen. Voor elkaar mesten, handje helpen. Of lekker kletsen over je gedeelde hobby.

Aan huis was ik alleen. En het is meer werk dan je denkt. Altijd is er wel wat op te ruimen ofzo.

Maar voerbeleid zelf doen was ideaal.

Nu woon ik op een boerderij. En ben zo lichtjes aan weer aan het zoeken. Zou raar zijn mijn paard op pension te zetten nu we zelf zoveel land hebben, maar voor de gezelligheid wist ik het wel.


En ja... ik weet dat 1 paard niet gelukkig is.

Dus als ik het toen overnieuw kon doen.. ging ik toch voor pension.

Maar als je gezelligheid voorneemt op het welzijn van je paard (die van ts krijgt onvoldoende hooi, heeft geen propere stal en komt niet veel buiten), dan gaat er toch iets mis...

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:10

Gezelligheid kun je natuurlijk deels ook wel zelf opzoeken. Haal iemand extra aan huis, ga bij een rijvereniging oid. Maar het blijft wel altijd anders dan op een pensionstal, dat zeker.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:13

Ik sta op doe het zelf stal maar zou alsnog kiezen voor paard aan huis. Scheelt enorm aan benzine, tijd en zorgen maken.
Ik ben ook niet super sociaal aangelegd, hou wel van stilte :+ alles zelf regelen zou ik ook veel prettiger vinden. Eigenlijk dus allemaal plusjes.

Enige nadeel op dit moment zou ik vinden is het gebrek aan een bak maar dat komt omdat ik mijn paard nog aan het hertrainen ben en daar heb ik een veilig stukje voor nodig. Als hij klaar is om te rijden en avontuur te gaan hebben we niet echt per se een bak nodig en kunnen we gewoon buitenritten maken.
De wei zou ook te glipperig zijn meeste tijd van het jaar, om in te werken.

Ik zou wel zorgen voor een groot stuk wat droog is in de wei dmv matten of asfalt of tegels of soort rubbertegels met zand en daar dan hooi op zetten, want van teveel in natte wei staan krijg je meestal problemen in de hoeven.

O en vergeet niet te denken aan een mesthoop en het laten ophalen daarvan

Succes met kiezen!

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:14

Je zegt verlatingsangst, dat is erg lastig met 2 paarden. Wat als er een gaat rijden, op wedstrijd of onverwacht naar de kliniek moet?

Verder zijn heel veel dingen erg afhankelijk van hoe je het inricht en managed...ik zou sowieso zorgen voor een backup, iemand die zaken van je kan overnemen als je eens een weekend weg wil, familiedag hebt maar ook stel je bent echt zo ziek dat je niets kan. Eigenlijk beetje uitgaan van het lastigste scenario en als dat goed op te lossen valt kan het in de praktijk alleen maar meevallen.

Oh en verkijk je niet op hoeveel het kost. Je blijft toch dingen aan het aanpassen en verbeteren. Heb je een rijbakje afgezet blijkt verlichting toch wel handig, het jaar daarna heb je echt sproeiers nodig en zo gaat dat door. Voor je alles naar je zin hebt ben je een aantal jaartjes pensiongeld verder waarschijnlijk.

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 20:25

Kim_W schreef:
Voordelen: je kunt alles zelf bepalen, je loopt je deur uit en bent bij je paard, je kunt altijd even 5 minuutjes knuffelen.
Nadelen: het werk komt elke dag terug. Ook als je geen tijd hebt. Ik moest met kerst op veel plekken tegelijk zijn en heb dus alles willen combineren. Dit betekent vroeger naar de een, optijd weg, thuis paarden verzorgen (binnen zetten, voeren) in je nette kleding, door naar het volgende adres. En de dag erna weer vroeg op alles verzorgen en weer door. Als je ziek bent of je hebt eens geen zin. Pech gehad, ze hebben je nodig.

Qua sociaal contact.. Ja dat mis ik ook weleens. Ik vind het heerlijk om de touwtjes in eigen handen te hebben. Maar je bent wel altijd alleen bezig. Nou rij ik bij een rijvereniging dus daar heb ik wel sociaal contact.

Rijden op de wei: ik heb een stuk wei afgezet en als soort paddock/bak gemaakt. Paarden erop en die lopen vanzelf het gras kapot. Grote nadeel: bij veel waterval wordt de bovenlaag best glad en valt er niet veel te rijden. Ik heb hem wel open laten trekken met een cultivator dus het water trekt wel vlot weg. Maar als er eenmaal veel ligt is het wel echt te glad om te rijden.


Daar heb ik niet zo veel last, We vieren de feestdagen niet echt met familie aangezien er ruzie is :+ dus we vieren het alleen thuis :D Mijn ouders zijn er ook nog als ik niet kan. zolang ze het maar niet elke dag moeten doen en wat ik natuurlijk ook niet wil :+

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 20:26

Duhelo schreef:
Hooi is afhankelijk van de prijs. Op de ene locatie halen we het hooi met een aanhanger (2 balen = 2 weken voor drie e ponys) en zijn we 60 euro per maand per paard kwijt. Op de andere locatie betaal ik 95 euro voor 400 kilo en kosten ze me 240 euro aan hooi.
Op onbeperkt eet een paard ongeveer 15 kilo per dag, zo kan je wat rekenen.
Hooiopslag is te zien welke ruimte je hebt, het is wss het handigst om een aanhanger aan te schaffen en 2 balen hooi per keer te halen. Zeiltje erover tegen de regen en werken met grote slowfeedernetten ( ik maak en verkoop de mijne zelf. 200x100 cm hoog. Daar passen drie dikke plakken van een grote baal in, voldoende voor 1 a 1.5 dag voor de 3)

Werk met een open schuilstal en investeer in zoveel mogelijk verharding. Als je daar hooi voert dan ligt de meeste mest op het harde en dat ruimt gemakkelijk op.
Învesteer ook in een stuk van min 10x10 zand, of groter (15x30 is prima als piste. 10x10 al prima voor grondwerk). Zo staan ze het ganse jaar rond droog en kan je wat grondwerken of zelfs rijden aan huis.
Mest kan je afvoeren per aanhanger, of werken met compostbakken (dir zijn wij nu aan het testen. 1 bak is goed voor 2 weken mest van de drie. Dir composteert an kan je dan uitgooien over de weide (of afvoeren.) Aankloppen bij een manege en vragen of je tegen betaling je aanhanger mag komen ledigen.


bedankt voor de informatie :D

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 20:34

bedankt allemaal!
het welzijn van mijn paard staat zeker op de eerste plaats! Ik ben ook vaak op m'n eigen :+
Ik word soms zo zot van alle mensen op stal :+

Ik reis totaal niet graag, ik ga ook nooit gaan feesten met vrienden,... dus daar zie ik geen probleem in :) en ik heb altijd een back up, mijn ouders willen altijd mee helpen met ze bv buiten te zetten sochtends als ik naar school ga.

en aan de overkant van mn huis staan redelijk veel paarden op de wei dus daar zal hij zeker geen verlatingsangst hebben, dus het is vooral snachts dat hij niet alleen kan staan in de winter. Het enige wat hij doet is heel de tijd liggen roepen als z'n maatje er niet is :)

Anomien

Berichten: 7380
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 20:51

Duhelo schreef:
Knert schreef:
Jarenlang pension. En toen heel lang aan huis, maar miste de gezelligheid. Zo erg dat ik zelf alleen de verzorging deed en het rijden steeds meer op de achtergrond kwam.

Pension is motiverend. Gezellig. Lief en leed delen. Voor elkaar mesten, handje helpen. Of lekker kletsen over je gedeelde hobby.

Aan huis was ik alleen. En het is meer werk dan je denkt. Altijd is er wel wat op te ruimen ofzo.

Maar voerbeleid zelf doen was ideaal.

Nu woon ik op een boerderij. En ben zo lichtjes aan weer aan het zoeken. Zou raar zijn mijn paard op pension te zetten nu we zelf zoveel land hebben, maar voor de gezelligheid wist ik het wel.


En ja... ik weet dat 1 paard niet gelukkig is.

Dus als ik het toen overnieuw kon doen.. ging ik toch voor pension.

Maar als je gezelligheid voorneemt op het welzijn van je paard (die van ts krijgt onvoldoende hooi, heeft geen propere stal en komt niet veel buiten), dan gaat er toch iets mis...



Eeuhm nee hoor. Ik zeg juist dat ik een dier weer aan huis wil houden. Bovendien vond ik het voerbeleid thuis natuurlijker. Maar achteraf had ik zelf best wel hooi in kunnen slaan en elke dag mee te nemen naar stal naar wat ik dacht wat natuurlijker was. Kost vaak 50-70 euro in de maand meer, maar is altijd goedkoper dan hypotheek wat is destijds had.

Nu woon ik op een boerderij en liggen de financiën heel anders. 2 paarden op die 140 koeien ga je niet terug vinden kwa kosten.

Dus dat je het leest dat ik gezelligheid boven huisvesting kiest, begrijpen we elkaar niet helemaal.

Destijds had ik pension moeten behouden en dat voerbeleid zelf moeten aanvullen. Maar das achteraf. Ik had de droom om ze aan huis te hebben, maar ook daar zitten haken en ogen aan.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:39

Als je het om de kosten wilt doen: je bent een paar jaar pensiongeld verder als je alles nog aan moet leggen. Stal per paard al snel €2000,- per box, plus nog je opslagruimte.

Omheiningmateriaal is ook erg duur. Daar gaan honderden euro's in zitten. Weidepalen kosten al snel €5,- per paal, en dat om de 3-5 meter.

Een gedraineerde paddock aanleggen kost ook al snel een paar honderd tot paar duizend euro aan zand en materiaal afhankelijk van de maat. En dan mogelijk nog werkloon.

Een stuk verharding om te voeren buiten is erg fijn.

Bouw gelijk voor meerdere paarden. En kies echt sociale paarden (en pensionklanten, als je daar voor kiest).

Je moet het doen uit overtuiging, want financieel kan het alleen uit met meerdere eigen paarden (die je toch al had) en echt op langere termijn want je hebt als je het aan moet leggen enorm hoge opstartkosten. Als je een huis hebt waar alles al is, dan kan het wel schelen. Zolang je er niet speciaal duurder voor hoeft te gaan wonen

d4rkhorse

Berichten: 1042
Geregistreerd: 22-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 11:12

joyce B schreef:
Als je het om de kosten wilt doen: je bent een paar jaar pensiongeld verder als je alles nog aan moet leggen. Stal per paard al snel €2000,- per box, plus nog je opslagruimte.

Omheiningmateriaal is ook erg duur. Daar gaan honderden euro's in zitten. Weidepalen kosten al snel €5,- per paal, en dat om de 3-5 meter.

Een gedraineerde paddock aanleggen kost ook al snel een paar honderd tot paar duizend euro aan zand en materiaal afhankelijk van de maat. En dan mogelijk nog werkloon.

Een stuk verharding om te voeren buiten is erg fijn.

Bouw gelijk voor meerdere paarden. En kies echt sociale paarden (en pensionklanten, als je daar voor kiest).

Je moet het doen uit overtuiging, want financieel kan het alleen uit met meerdere eigen paarden (die je toch al had) en echt op langere termijn want je hebt als je het aan moet leggen enorm hoge opstartkosten. Als je een huis hebt waar alles al is, dan kan het wel schelen. Zolang je er niet speciaal duurder voor hoeft te gaan wonen


Als de plannen doorgaan gaan we het rustig aan doen... En een piste gaan we niet aanleggen die kan ik over m'n huis huren

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:25

Vergis je niet in wat een rot winter je kunt hebben als je het in de basis niet goed voor elkaar hebt en je land blijkt in de winter niet droog en stevig genoeg voor intensief gebruik.

Ik vertel dit uit eigen ervaring.

En als het eenmaal echt diepe modder is, lukt het die winter niet goed meer om het alsnog op te knappen. Ik heb er de eerste twee winters echt veel stress van gehad.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: paard aan huis of toch pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:07

Inderdaad. Piste huren bij de buren is een prima idee. Maar als je een natte winter hebt dan is je stukje land per direct een modderboel, en dan zijn je paarden gedwongen om of op je stukje verharding / stal te staan, of in enkeldiepe modder.
Dus ik raad echt echt echt aan om te zorgen voor een ruim stuk verharding (als je een ruif van 2x2 plaatst moet je verharding zeker 8x8 zijn. Als je hooinetten langs een muur hangt dan kan je kleiner.) En minstens 10x10 zand (ruim genoeg voor te scharrelen.) Plus een goed bereik naar je mesthoop of mestkar.
Als je dit niet hebt in basis dan raak je in de winter in de knoei, dat geef ik je op een briefje.
Als je dit in basis niet hebt

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:16

Wij rijden ook in de wei.Alleen nu al 2 weken niet.Te nat.Soms kan het galopperen ook niet daardoor.Nu op dit moment een mollen invasie.Wel handig om de slalom om de molshopen te oefenen.En in de winter als de wei bevroren is rijden we ook niet.En denk aan de oppas voor de vakantie.En inderdaad als het kan een verharding rond de stal,anders wordt dat een drama en blijven zelfs je rubber laarzen in de modder achter :=En het geploeg met de kruiwagen door de modder is ook geen pretje.

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 14:27

Tijd gaat het je niet besparen; voor de reistijd komt de verzorgingstijd in de plek. Geld gaat het ook niet besparen, want met alles aanleggen ben je heel wat jaartjes pensiongeld verder. Op gemak ga je ook achteruit, want alles zelf doen is best pittig en komt iedere dag terug.

Blijft over: dat je het leuk vindt om op die manier met je dieren bezig te zijn en met ze te leven, het is een way of life :) ik vind het heerlijk!

Ik mis zelf niet echt sociaal contact; heb nu een bijrijder voor mijn tweede paard dus dat is sowieso gezellig :) maar mijn sociale leven speelt zich toch voornamelijk buiten de paarden af en als ik straks weer buiten ga rijden zijn er genoeg mensen in de buurt om mee te gaan.

Hoeveel grond hebben jullie en heb je de mogelijkheid om te verharden en een goede schuilstal neer te zetten?

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:23

Ik heb niet alles door gelezen, maar ik heb er 3 aan huis.
Een mini, een d-pony en een paard van 1.70m
Qua hooi ben ik ongeveer 1350-1500 euro per jaar kwijt aan hooi.
Ik heb bijna 9000m2 aan weide dus zomers nagenoeg geen hooi nodig, vandaar mijn bedrag op jaarbasis.

Ze hebben nu een inloopstal met rubber matten.
Ik doe al 3.5 jaar met 1 pallet vlas :') omdat ze eigenlijk alleen in de stal gaan staan als het regent en ze gebruiken hem als wc dus heb alle vlas er uit gehaald.
Ze liggen er nooit in, slapen altijd buiten.

Echte rijbak heb ik niet. Zelf rij ik al 3 jaar niet meer en ik heb een track om mijn wei.
Mijn Dochter rijdt met de D-pony op de track of buiten op straat.
Verder kan ze evt rijden op de wei.

Enige nadeel vind ik eigenlijk alleen natte winters.
Ik heb (nog) geen goed gedraineerde paddock dus na dagen flinke regen is het blubber.
En natuurlijk moet je de eerste keer alles aanschafffen, gaat er wat kapot en ja dat is duur.

Verder vind ik het heerlijk.
Smorgens in je pyjama naar buiten de paardjes voeren.
Vanuit je raam zien hoe ze heerlijk met z'n allen in de zon liggen <3

Oh ja met regen en vorst mis ik de binnenbak die ik op pension wel had _O-