Stuk weiland kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Stuk weiland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 15:34

Een stalgenoot en ik zijn van plan om te veranderen van stal. We waren wat aan het rondkijken en zijn op een stuk weiland gebotst van bijna 1ha voor 80 000€. Zijn zo wat de normale prijzen hier, ook omdat er bijna niks te koop staat.

We zouden er graag een kleine paddock paradise van maken voor ongeveer een vijftal paarden. Onze twee eigen paarden en dan nog een 3 tal pensionpaarden.

Zijn hier mensen die ervaring hebben in het aankopen van het weiland met twee personen? We zouden ongeveer 90 000€ lenen voor het weiland aan te kopen en de nodige voorzieningen (schuilstal, kleine piste). Financieel kunnen we het beide wel kunnen dragen, gezien we full time werken en we met deze lening elk 200€ per maand zouden moeten afbetalen. Komt daar nog bij dat de pensionpaarden ook de kosten wat verlichten zodoende dat het bijna een nul-operatie is.

Maar nu zit ik wat in de knoop met het juridische gedeelte. Kunnen we elk apart 45 000€ lenen, kunnen we ook notarieel laten vastleggen dat we bijvoorbeeld elk de helft bezitten van het stuk grond? Het zijn vrij juridische vragen, maar misschien heeft er iemand al ervaring mee!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Stuk weiland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:40

Dacht dat je voor agrarische grond bijna geen lening kon krijgen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:41

Een hectare voor 5 paarden is niet mega groot, houd er rekening mee dat ze niet jaar rond op de weide kunnen en je dus een paddock moet (laten) graven (is een vergunning voor nodig). Ook goed nadenken waar je je opslag voor hooi gaat maken, 5 paarden eten in een winter vrij veel :j heb je er elektriciteit en stromend water? Zo nee, waar ga je het water vandaan halen? Laat je een put slaan of reservoirs? Als je geen licht hebt kan ik je uit ervaring vertellen dat het in de winter naast je fulltime baan best een opgave is zonder licht :) ik denk dat je wel aan bijna 3 kruiwagens poep komt per dag, waar laat je deze? Is de grond geschikt voor paarden houden, krijg je een vergunning voor de schuilstal? :) wel een aantal dingen om goed over na te denken naast de juridische zaken, daar kan ik je niet mee helpen!

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:43

En ik zou informeren of je überhaupt wel een vergunning krijgt voor je plannen want dat denk ik niet.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 15:47

Eight schreef:
Een hectare voor 5 paarden is niet mega groot, houd er rekening mee dat ze niet jaar rond op de weide kunnen en je dus een paddock moet (laten) graven (is een vergunning voor nodig). Ook goed nadenken waar je je opslag voor hooi gaat maken, 5 paarden eten in een winter vrij veel :j heb je er elektriciteit en stromend water? Zo nee, waar ga je het water vandaan halen? Laat je een put slaan of reservoirs? Als je geen licht hebt kan ik je uit ervaring vertellen dat het in de winter naast je fulltime baan best een opgave is zonder licht :) ik denk dat je wel aan bijna 3 kruiwagens poep komt per dag, waar laat je deze? Is de grond geschikt voor paarden houden, krijg je een vergunning voor de schuilstal? :) wel een aantal dingen om goed over na te denken naast de juridische zaken, daar kan ik je niet mee helpen!


Daar zijn we ook over aan het nadenken, maar daar geraken we met z’n tweetjes en met een handig lief dat ons huis zelf gebouwd heeft iets sneller zelf aan uit. Het juridische gedeelte, daar zitten we echter wat vast.

En ivm de grootte, ik heb al kleinere paddock paradises gezien :)

Bedankt om mee na te denken!

jeannaa schreef:
En ik zou informeren of je überhaupt wel een vergunning krijgt voor je plannen want dat denk ik niet.


En waarom zou dat niet mogen?

Hou er rekening mee dat dit in België is :) Ik heb er al genoeg gezien op landbouwgrond/weidegrond. Het zou wat zijn als iedereen een paddock paradise op bouwgrond zou hebben... dat wordt onbetaalbaar.

SandravdB schreef:
Dacht dat je voor agrarische grond bijna geen lening kon krijgen.


In België? Of is dat in Nederland?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-01-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Stuk weiland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:50

nederland dat ik zo hoor in mijn omgeving, hoe het in belgië zit weet ik niet

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:02

80 000 voor 1 ha is veel geld...
Nu, notarieel lijkt mij geen probleem om dit te regelen. In onverdeeldheid kopen met 50/50 regeling kan voor een woning of bouwgrond ook, dus ik zie geen verschil. Je kan altijd een notaris bellen. Vergunning is afhankelijk van plaats (wat is de bestemming van de grond etc, je kan altijd inlichtingen vragen op de dienst stedenbouw van de gemeente) en de oppervlakte van de constructies, wat je allemaal wil doen qua nivellering etc.
Lening krijgen hangt af van de bank en wat zij als waarde inschatten en welke waarborgen ze zien en in rekening willen brengen. 80000 is behoorlijk veel, bij mij werd de waarde op 5 euro per m2 geschat, maar de prijzen zijn wel hoger dan 10 jaar geleden denk ik en streekgebonden.
Goed informeren bij betrokken instanties dus.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Stuk weiland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:08

Informeer eerst maar eens bij de bank en de gemeente wat er mogelijk is, want aan beide kanten kan je wel eens flinke beperkingen of een keiharde nee te horen krijgen. En mocht je vergunningen rond krijgen, zal daar ook aardig wat geld en tijd bij komen. Je loopt dus het risico op een lening zonder rendement en er vervolgens niks mee kunnen.
Regel ook de afbetaling en samenwerking heel goed, want mocht 1 partij bv financieel klem komen te zitten, moet die mogelijk uitgekocht worden, enz.
Begin dus met een bedrijfsplan te schrijven en bij de belgische kamer van koophandel eens om info te vragen, als die is zoals in NL, dan is dat gratis en zeer behulpzaam.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 16:17

Callisto04 schreef:
80 000 voor 1 ha is veel geld...
Nu, notarieel lijkt mij geen probleem om dit te regelen. In onverdeeldheid kopen met 50/50 regeling kan voor een woning of bouwgrond ook, dus ik zie geen verschil. Je kan altijd een notaris bellen. Vergunning is afhankelijk van plaats (wat is de bestemming van de grond etc, je kan altijd inlichtingen vragen op de dienst stedenbouw van de gemeente) en de oppervlakte van de constructies, wat je allemaal wil doen qua nivellering etc.
Lening krijgen hangt af van de bank en wat zij als waarde inschatten en welke waarborgen ze zien en in rekening willen brengen. 80000 is behoorlijk veel, bij mij werd de waarde op 5 euro per m2 geschat, maar de prijzen zijn wel hoger dan 10 jaar geleden denk ik en streekgebonden.
Goed informeren bij betrokken instanties dus.



Nuttige tips!

De grond wordt aan 8€ de m2 verkocht, we zouden natuurlijk een beetje proberen van de prijs af te doen. De grond is gelegen op ongeveer 15 minuutjes van Gent, dus vermoedelijk dat de prijs daarom wel vrij hoog ligt.

Qua vergunningen heb ik al gezien dat je voor een schuilstal met oppervlakte tot 40m2 vrijgsteld bent van een vergunningsplicht. Voor een kleine paddock/zandpiste zullen we dat dan wel moeten aanvragen.

tamary schreef:
Informeer eerst maar eens bij de bank en de gemeente wat er mogelijk is, want aan beide kanten kan je wel eens flinke beperkingen of een keiharde nee te horen krijgen. En mocht je vergunningen rond krijgen, zal daar ook aardig wat geld en tijd bij komen. Je loopt dus het risico op een lening zonder rendement en er vervolgens niks mee kunnen.
Regel ook de afbetaling en samenwerking heel goed, want mocht 1 partij bv financieel klem komen te zitten, moet die mogelijk uitgekocht worden, enz.
Begin dus met een bedrijfsplan te schrijven en bij de belgische kamer van koophandel eens om info te vragen, als die is zoals in NL, dan is dat gratis en zeer behulpzaam.



Vandaar de vraag of we apart kunnen lenen :) Dan moet de ene alvast niet blijven betalen voor de andere. Maar kamer van koophandel is inderdaad een goeie tip! Bedankt!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-01-20 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:24

In Nederland hebben we ook zo'n vrijstelling, alleen ben je dan wel verplicht om op een bouwblok te bouwen. Is dat in België anders?

Verder zul je het goed op papier moeten zetten. Wat als iemand zijn 'deel' wil verkopen? Wat ga je doen als jullie over belangrijke zaken anders denken, bijvoorbeeld het budget voor het onderhoud of welk onderhoud wel of niet nodig is.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:25

Omgeving stekene enzo is de grond toch niet zoo duur? Dat is ook niet zo ver van Gent. Ik zou eens contact opnemen met een notaris, kan veel vastgelegd worden. Je gaat alleen op de bank wel een goede verklaring moeten geven. Als je leent voor bv een woning moet jij ook echt alles met facturen kunnen aantonen. Ze komen je grond bv ook eerst schatten enz. Voor de bank moet de waarde als het ooit verkocht wordt, gelijk zijn met het bedrag dat jullie gaan lenen. Ik denk dat je niet zomaar een bank gaat vinden die hier een lening op wilt uitgeven, ik ga er vanuit dat je die pension paarden niet officieel kunt doen als bedrijf? Dan wil je gaan lenen om eigenlijk in het zwart geld te ontvangen..

Ben je al bij de bank geweest? Het idee is tof maar ik denk dat de bank hier niet voor staat te springen. Hebben jullie ook genoeg eigen inbreng? Je kan wel 90k willen lenen, maar dan moet je zelf ook al ongeveer een 20K er in kunnen steken. Die moet je vaak ook gelijk inbrengen zodat de bank al een deel zekerheid heeft hierover.. (Moet je bv zelf de registratierechten en notaris kosten enz kunnen betalen)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Stuk weiland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:28

Loopstal mag, al de rest krijg je nooit vergund... paddock, piste, vergeet het...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Stuk weiland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:29

Een piste krijg jij idd nooit vergund zonder dat je er een bedrijf of woon doeleinde aan koppelt..

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 16:40

k_m schreef:
Omgeving stekene enzo is de grond toch niet zoo duur? Dat is ook niet zo ver van Gent. Ik zou eens contact opnemen met een notaris, kan veel vastgelegd worden. Je gaat alleen op de bank wel een goede verklaring moeten geven. Als je leent voor bv een woning moet jij ook echt alles met facturen kunnen aantonen. Ze komen je grond bv ook eerst schatten enz. Voor de bank moet de waarde als het ooit verkocht wordt, gelijk zijn met het bedrag dat jullie gaan lenen. Ik denk dat je niet zomaar een bank gaat vinden die hier een lening op wilt uitgeven, ik ga er vanuit dat je die pension paarden niet officieel kunt doen als bedrijf? Dan wil je gaan lenen om eigenlijk in het zwart geld te ontvangen..

Ben je al bij de bank geweest? Het idee is tof maar ik denk dat de bank hier niet voor staat te springen. Hebben jullie ook genoeg eigen inbreng? Je kan wel 90k willen lenen, maar dan moet je zelf ook al ongeveer een 20K er in kunnen steken. Die moet je vaak ook gelijk inbrengen zodat de bank al een deel zekerheid heeft hierover.. (Moet je bv zelf de registratierechten en notaris kosten enz kunnen betalen)



De grond ligt niet richting Stekene, maar richting Kortrijk. En het is hier duur.
Ik weet heel goed wat je nodig hebt om een lening aan te gaan. Dat zijn m'n vragen niet.


k_m schreef:
Een piste krijg jij idd nooit vergund zonder dat je er een bedrijf of woon doeleinde aan koppelt..


s0173957 schreef:
Loopstal mag, al de rest krijg je nooit vergund... paddock, piste, vergeet het...




Als ik jullie mag geloven kan je gewoon geen paddock paradise starten? Vraagn me dan af hoe het komt dat er wel zijn... Illegaal dan? :D

Ik vind de antwoorden niet echt constructief! Jammer!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:44

Niet echt constructief, of niet echt wat je wou horen? :+ Mensen die een paddock paradise starten doen dit in bijberoep of officieel als beroep. Je genegeerd daar inkomsten uit, het zou al duidelijker zijn als er stond of jullie dit officieel gaan doen of niet. Als jullie pension klanten gaan nemen in het 'zwart', dan kan je toch geen lening krijgen. Veel piste's in paddock paradises zijn gewoon een stuk zand, dat kan je altijd wel doen. Wil jij echt de bodem gaan veranderen ga jij moeten aantonen dat je dat beroepsmatig nodig hebt op dat stuk. Waarom ga je niet gewoon eens naar de gemeente en de notaris? Die gaan je toch direct kunnen helpen.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 16:50

k_m schreef:
Niet echt constructief, of niet echt wat je wou horen? :+ Mensen die een paddock paradise starten doen dit in bijberoep of officieel als beroep. Je genegeerd daar inkomsten uit, het zou al duidelijker zijn als er stond of jullie dit officieel gaan doen of niet. Als jullie pension klanten gaan nemen in het 'zwart', dan kan je toch geen lening krijgen. Veel piste's in paddock paradises zijn gewoon een stuk zand, dat kan je altijd wel doen. Wil jij echt de bodem gaan veranderen ga jij moeten aantonen dat je dat beroepsmatig nodig hebt op dat stuk. Waarom ga je niet gewoon eens naar de gemeente en de notaris? Die gaan je toch direct kunnen helpen.


Gewoon niet constructief. Je antwoord nu is al veel constructiever en daarmee kan ik dus ook echt aan de slag. En het is een goeie tip van je om dit bijvoorbeeld in bijberoep te doen. Dus bedankt :)

Maar antwoorden in de zin van ‘vergeet het’ vind ik niet constructief. ‘Waarom niet en hoe kan ik het wel krijgen’ zou constructiever zijn.

Ik dacht hier wat laagdrempeligere info te krijgen bij mensen die misschien ervaring hadden bij het opbouwen van een paddock paradise.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:51

Rijbak/piste is een heel ander verhaal dan iets als winterweide ten behoeve van dierenwelzijn. De omschrijving en de afmetingen zijn nog wel eens een bepalende factor. Beste kan je bij die bestaande plekken navragen hoe zij de vergunningen rond gekregen hebben.
De ambtenaar moet begrijpen wat je vraagt en hoe/of dat in het bestemmingsplan past qua hoeveelheid activiteit, etc. Een weide met wat vee dat misschien 1-2x/dag een auto voor het hek heeft staan om te kijken of alles nog binnen de omheining staat en leeft is een heel andere categorie dan meerdere paardeneigenaren + DA/instructeur/smid/osteo/enz. aan activiteit. Waar gaan al die auto's staan bv, is die weg wel geschikt voor zoveel extra verkeer (ivm de commerciele activiteiten), extra onderhoud van die weg door meer/snellere slijtage, enz.
Er komt meer bij kijken ook aan impact op de omgeving dan jij ten eerste denkt. En hoewel daar zeker een stuk onzin bij zit, is er zeker ook een deel van toepassing ongeacht jouw intenties of de acceptatie van je buren.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:53

Kijk, mijn job is vergunningsaanvragen begeleiden in agrarisch gebied, in België welteverstaan.

Als jij niet kan aantonen dat je professioneel paardenFOKKER bent krijg je niks vergund.
Geen reliëfwijziging (piste, paddock, ...), geen verharding, geen stal (tenzij in de straal van 50m van een woning),...
Een schuilstal van max 40m² is het enige wat je zal kunnen.

En ja, al degenen die het wel doen die doen het zonder vergunning.

Als je dat niet graag leest of hoort, sorry, maar dat is vandaag de dag in Vlaanderen gewoon de realiteit.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:54

Reverie schreef:
tamary schreef:
Informeer eerst maar eens bij de bank en de gemeente wat er mogelijk is, want aan beide kanten kan je wel eens flinke beperkingen of een keiharde nee te horen krijgen. En mocht je vergunningen rond krijgen, zal daar ook aardig wat geld en tijd bij komen. Je loopt dus het risico op een lening zonder rendement en er vervolgens niks mee kunnen.
Regel ook de afbetaling en samenwerking heel goed, want mocht 1 partij bv financieel klem komen te zitten, moet die mogelijk uitgekocht worden, enz.
Begin dus met een bedrijfsplan te schrijven en bij de belgische kamer van koophandel eens om info te vragen, als die is zoals in NL, dan is dat gratis en zeer behulpzaam.



Vandaar de vraag of we apart kunnen lenen :) Dan moet de ene alvast niet blijven betalen voor de andere. Maar kamer van koophandel is inderdaad een goeie tip! Bedankt!


Je zult samen moeten lenen, 2 hypotheken op 1 "onderpand" van 2 verschillende personen is (in Nederland) niet mogelijk.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 16:57

s0173957 schreef:
Kijk, mijn job is vergunningsaanvragen begeleiden in agrarisch gebied, in België welteverstaan.

Als jij niet kan aantonen dat je professioneel paardenFOKKER bent krijg je niks vergund.
Geen reliëfwijziging (piste, paddock, ...), geen verharding, geen stal (tenzij in de straal van 50m van een woning),...
Een schuilstal van max 40m² is het enige wat je zal kunnen.

En ja, al degenen die het wel doen die doen het zonder vergunning.

Als je dat niet graag leest of hoort, sorry, maar dat is vandaag de dag in Vlaanderen gewoon de realiteit.


Kan best wel zijn, alleen hoef je dat niet te formuleren als ‘vergeet het’. Je uitleg nu verklaart al meer, hoewel ik de manier waarop niet bijster vriendelijk vind.

Ik ben ook ambtenaar en behandel en begeleid ook aanvragen en doe dat op een vriendelijke manier. Het kan dus!

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Stuk weiland kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:01

Hoe moet ik het dan wel formuleren? "Tuurlijk, vraag maar aan, steek er een paar duizend euro in voor niets..."?

Tenzij je een gemeente hebt die 100% achter de paarden staat én die het jou persoonlijk gunt moet je het gewoon uit je hoofd zetten om dit vergund te krijgen.
Anders heb je straks €90 000 schulden voor een lap grond waar je nooit zal kunnen wat je wilt doen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:03

Reverie schreef:
Hou er rekening mee dat dit in België is

Goh, dat zou nou relevante info zijn voor in je OP of titel als je naar juridische adviezen vraagt denk je niet :+ .


Waar ga je lenen? In NL hoef je hiervoor niet bij een bank aan te kloppen in elk geval en al helemaal niet voor meer dan de aanschafprijs.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:03

Heb je ook al nagedacht over wat als jullie een meningsverschil/ruzie zouden krijgen.

Reverie

Berichten: 99
Geregistreerd: 10-05-19
Woonplaats: Kortrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 17:10

GDG schreef:
Reverie schreef:
Hou er rekening mee dat dit in België is

Goh, dat zou nou relevante info zijn voor in je OP of titel als je naar juridische adviezen vraagt denk je niet :+ .


Waar ga je lenen? In NL hoef je hiervoor niet bij een bank aan te kloppen in elk geval en al helemaal niet voor meer dan de aanschafprijs.


Ik dacht dat je dat kon zien van waar ik was als ik postte ;( maar dat is dus niet zo. Kan ik die titel nog aanpassen?

Er is nog niks concreet beslist, ik wou eerst kijken naar het hoe of wat. :)

blackstar schreef:
Heb je ook al nagedacht over wat als jullie een meningsverschil/ruzie zouden krijgen.


Ja tuurlijk :) vandaar de vraag of er apart geleend kon en hoe het dan zat met de grond.

s0173957 schreef:
Kijk, mijn job is vergunningsaanvragen begeleiden in agrarisch gebied, in België welteverstaan.

Als jij niet kan aantonen dat je professioneel paardenFOKKER bent krijg je niks vergund.
Geen reliëfwijziging (piste, paddock, ...), geen verharding, geen stal (tenzij in de straal van 50m van een woning),...
Een schuilstal van max 40m² is het enige wat je zal kunnen.

En ja, al degenen die het wel doen die doen het zonder vergunning.

Als je dat niet graag leest of hoort, sorry, maar dat is vandaag de dag in Vlaanderen gewoon de realiteit.





‘Aanmerkelijke reliëfswijziging

Telkens een aanmerkelijke reliëfwijziging wordt uitgevoerd, is een bouwvergunning vereist, ongeacht de benaming van wat gerealiseerd wordt: paddock of buitenpiste.
Het uitgraven en opnieuw opvullen wordt beschouwd als een reliëfwijziging. Wat als "aanmerkelijke" reliëfwijziging wordt beschouwd is niet duidelijk. Het is ook niet duidelijk of buitenpistes waarvan de reliëfwijziging NIET "aanmerkelijk" is, vergunningsplichtig zijn. Het wegnemen van de graszoden, een tiental cm uitgraven en weer opvullen met zand, houdt in principe zelfs géén reliëfwijziging in… ‘



Dit staat op de website van paardenpunt Vlaanderen. Een paddock is in principe wel mogelijk zonder vergunning als ik dit goed lees?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-01-20 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:18

Als jullie het toch samen kopen moet je bij de notaris een hand geschreven testament vast laten leggen. Bij een woning moet dit ook tenzij je getrouwd bent. (het moet niet maar hangt er vanaf wat jij wilt)

Als er bv iemand van jullie komt te overlijden gaat de weide dan voor de helft naar de familie enz, als je dat niet wilt dan moet je dat handgeschreven vastleggen bij de notaris. Vandaar denk ik dat het slim is om daar eens langs te gaan.

Voor alles qua voorzieningen zou ik als je het echt wilt doen, bekijken op wat voor locatie je zit. Is het een zicht locatie? Is er veel passage, buren die evt kunnen reclameren? Als je het bij de gemeente gaat vragen en het mag niet, kunnen ze je alleen maar meer in de gaten houden. Het zal er van af hangen wat jij wilt zetten. Ben je tevreden met een simpele paddock? Je kan bv ook het 'track' gedeelte gewoon laten kapot lopen, dan heb je in principe de bodem niet veranderd. Maar als jij echt een piste met ander zand enzo wil aanleggen.. Je krijgt heel slecht vergunningen hiervoor, je moet echt aantonen dat je een agrarisch bedrijf bent en daar inkomsten uit haalt waarvoor je die accommodatie nodig hebt.

Hoe ik het altijd begrepen heb, is dat je geen echte bodem wijzegingen mag doen. Maar je mag wel bv het gras kapot laten lopen, zolang jij het niet echt gaat vervangen door bv zavel of piste grond heb jij niks gewijzigd.