Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 30 van de 30 [ 739 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30
Plaats een nieuw onderwerp

Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Profiel   

Dat heeft nu weinig nut met dit weer. Zou dat in het voorjaar pas doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:42 

Profiel   

Oh vorig jaar duurde het hier wel eindeloos voordat die kalk opgelost was, ik had vrij grote korrels van de Cranenbroek. Maar eerst moet al het eikenblad van de bomen af, dan alle blaadjes richting de bermen en 'bosrand' blazen en harken. Ergens rond kerst zal ik wel kalk aan het strooien zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:53 

Profiel   

StalNollie schreef
Dat heeft nu weinig nut met dit weer. Zou dat in het voorjaar pas doen.

Kun je uitleggen waarom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:54 

Profiel   

Bekalken kan prima in de winter :j

Kun je in het voorjaar mooi bemesten. Heb je ook een bodemtest gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 15:57 

Profiel   

Ja, test is gedaan. Vooral kalk was een serieus te kort aan. Dus ik heb nu een pallet staan en die wil ik eigenlijk wel graag kwijt (want staat mega in de weg).

Ik dacht juist dat je in het najaar moest zijn, of ben ik dan nu alweer te laat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 16:04 

Profiel   

Kan nu nog goed hoor. De grond is nog niet erg koud en door de regen trekt het goed de bodem in. Heeft het ook mooi de tijd om door te werken voor de bemesting aankomend voorjaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 16:08 

Profiel   

FleurVP schreef
Oh vorig jaar duurde het hier wel eindeloos voordat die kalk opgelost was, ik had vrij grote korrels van de Cranenbroek. Maar eerst moet al het eikenblad van de bomen af, dan alle blaadjes richting de bermen en 'bosrand' blazen en harken. Ergens rond kerst zal ik wel kalk aan het strooien zijn.

Waarom wil je de bladeren uit de wei? Dat verteert weer mooi. Goed voor je organische stof gehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 08:30 

Profiel   

pol013 schreef
FleurVP schreef

Waarom wil je de bladeren uit de wei? Dat verteert weer mooi. Goed voor je organische stof gehalte.

Eikenblad verzuurd de grond enorm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 10:13 

Profiel   

Je mag hier ook nog wel een paar hectare doen mocht je je voor die tijd vervelen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 10:16 

Profiel   

Het gaat volgende week echt koud worden en de korrels lossen niet echt snel op, maar heb je een aantal flinke buien (of besproeiing) voor nodig. Ik heb zelf eind half oktober nog bekalkt, gelijk met de boeren in de omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 11:00 

Profiel   

Ik ben een leek :) dus sorry voor veel vragen.

Maar maakt het uit dat het langer op het gras ligt dan? Wordt de werking daarvan minder? Het verdampt niet toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 11:12 

Profiel   

pol013 schreef
FleurVP schreef

Eikenblad verteert heel langzaam en verzuurt. Onze wei was meer mos dan gras. Wel veel organische stof inderdaad, de bodem veert alsof je in het bos loopt. Maarja geen gras... na wat kalk en doorzaaien vorig jaar komt er nu langzaam wat gras en klaver op. Er staan ook wel extreem veel eiken in berm en aan 2 zijdes. Er ligt nu alweer zoveel blad dat dat groot deel van die wei echt bruin ziet en pas de helft van de blaadjes is er af. Aan de achterkant heb ik maar 2 eiken staan, die zijn van ons zelf en hebben we veel overhangende takken van weggehaald, daar valt het wel mee en kan ik het laten liggen. Maar aan de voor en zijkant niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 11:27 

Profiel   

Sanet schreef
Ik ben een leek :) dus sorry voor veel vragen.

Maar maakt het uit dat het langer op het gras ligt dan? Wordt de werking daarvan minder? Het verdampt niet toch?

Geen probleem! :D Je kunt nu beter wachten tot het voorjaar. De grond neemt nu eigenlijk niets meer op. Hier is er al vorst in de nachten in de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 12:43 

Profiel   

wij hebben ook enorm last van eikenblad, ik twijfel ook of ik niet toch aan de slag ga met de bladblaazer. Aan de andere kant is de grond hier zo droog en doorlatend dat extra droge stof en mos er wel voor zorgt dat we meer vocht kunnen vasthouden... lastig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-20 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 30 van de 30 [ 739 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen