Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe vind je een (ouder) weidemaatje in betrouwbare situatie?

 
Profiel   

Even een schopje omhoog.
We zijn nu 1,5 maand verder en ik heb uiteindelijk een advertentie op de bokt markt gezet. Vind het wel erg spannend wat eruit voort kan komen maar ben benieuwd.

Als er mensen zijn met tips voor een contract en hoe zij dat hebben opgelost, hoor ik dat graag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 11:59 



 
Profiel   

Heb je geen kennissen die een plek zoeken voor een ouder paard?
Ik heb nu 5 jaar een eigen plek en ben 2x gevraagd door mensen die ik ken uit het verleden die een pensioenplek voor hun oude maatje zochten.
Ik zelf heb er geen behoefte aan omdat ik zat paarden heb staan maar het kan Me voorstellen dat mensen hun oude trouwe vriend ergens neer willen zetten waar ze het vertrouwen en ze weten er goed voor gezorgd word omdat ze je kennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-01-21 12:22 



 
Profiel   

Even een schopje omhoog met dit topic, omdat ik benieuwd ben of er nog wat handige adviezen voorbij zouden kunnen komen.
Ik heb dus eind december besloten om een advertentie te plaatsen, op eerst alleen de bokt markt. Volgens mij een advertentie die de grote lading wel dekt. Er komen ook best wat leuke reacties op. De eerste mensen komen eind februari kijken.

Ik had berekend dat een pony tot en met 1,20 m voor niet zoveel extra kosten zou zorgen. Echter krijg ik erg veel vragen voor grote, zwaardere D/E pony's en hier en daar ook een groter paard. Of ik daar voor open sta. Na even nadenken wat dit precies zou doen met het land (qua vertrappen) kwam ik tot de conclusie dat een grotere pony of een paard niet perse een probleem zou hoeven zijn, echter moest ik dan wel mijn kosten volledig opnieuw gaan berekenen. Ik heb een kleine 1,5 hectare en hooi niet van eigen land. Dit is ook niet mogelijk gezien ik geen paddock ofzo kan aanleggen. Ik heb ze dus in de winterdag wel echt over het hele stuk lopen om de wei te sparen tegen vertrappen. Het mag dan wel zand zijn, ik wil natuurlijk wel graag dat er ook wat terug gaat groeien. Pas tegen het voorjaar gaan ze op een achterste afgezet stuk over wat leegstaat vanaf augustus zodat de rest bemest kan worden en kan bijkomen en zo weer verder met strookbegrazing tot we de cirkel weer rond hebben. Een grotere pony of een paard betekent eerder overgaan op hooi, meer hooiverbruik en meer mest. Daar zitten de kosten hem voornamelijk in.
Ik had berekend met het hooi, wat pakjes hooi zijn, dat ik tussen de 90 en 100 euro uitkom voor een grotere D/E pony of paard. Gewoon, puur het verbruik om te eten als het gras zo goed als nihil is in de periode oktober tot maart/april. Dat is wat mijn eigen D pony ook eet. De mest gebruik ik als compost en ik zou wat meer composthopen kunnen gaan aanleggen met worteldoek als dat ik nu heb. Echter, voor zo'n 4 maanden van het jaar zou ik de mest weg willen hebben in een mestcontainer en laten legen door ofwel het bedrijf zelf of door een boer. Het is al met al dan gewoon net teveel mest. Ik zit met vergunningen, geen mestplaat en ik krijg problemen als ik elke 10 meter een composthoop heb staan :') Als ik de kosten daarvan bekijk, en bijvoorbeeld in de zomer deze kosten zou uitgeven, dan kom ik uit op een spreiding van het gehele jaar voor een C pony 160 per maand, een D/E pony 170 per maand en een paard zou dan 180 zijn. Dit is verdeeld in 60 euro weidegeld (dat bedrag is een vast bedrag wat ik zelf ook betaal, ongeacht maatje shet of maatje paard aan de weide 'houder'), de rest gaat dan op aan hooi, wormkuur, mest afvoer, onbeperkt hooi wat een analyse heeft gehad en Vital Bix Daily Complete, naast het volpension ervoor zorgen. Enige wat er los overheen komt voor de eigenaar is hoefsmid en DA.

Nu vraag ik me af, is dit te duur? -O-

Ik krijg meerdere malen teruggekoppeld, van oef dat is nogal wat voor mijn oude beest waar ik niet meer kom en ik probeer heel hard te verzinnen waar het goedkoper kan, maar ik kan zelf niets meer verzinnen waardoor dat lukt. Ik leg er zelf al aardig op toe doordat mijn eigen pony's beginnen met hooi in oktober omdat het gras eerder op is, er vaker betaald moet worden voor het hooi leveren en ik het leveren niet doorbereken, verzendkosten van het voer, etc. En dan is niet erg, bedoel ik heb er zelf ook veel aan doordat er gezelschap staat. Het wordt alleen wel een ander verhaal als je er teveel op toe gaat betalen, voor iemand anders z'n paard. Ik ben aan het kijken naar mogelijkheden met volkstuinen voor de mest, maar misschien zijn er hier nog mensen die een ander advies hebben?
Ik hoor het dan graag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:46 



 
Profiel   

Popstra schreef
Heb je geen kennissen die een plek zoeken voor een ouder paard?
Ik heb nu 5 jaar een eigen plek en ben 2x gevraagd door mensen die ik ken uit het verleden die een pensioenplek voor hun oude maatje zochten.
Ik zelf heb er geen behoefte aan omdat ik zat paarden heb staan maar het kan Me voorstellen dat mensen hun oude trouwe vriend ergens neer willen zetten waar ze het vertrouwen en ze weten er goed voor gezorgd word omdat ze je kennen


Helaas niet. Allemaal fanatieke pony's nog, of de pony's aan huis :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 15:47 



 
Profiel   

Lieve schat, het zou van de zotte zijn als het jou maandelijks geld KOST. Dus nee, als dit een realistische berekening is, dan is het bedrag niet te hoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 17:53 



 
Profiel   

Ja, op zich mag het me best íets kosten per maand. Ik bereken de huur van de schuilstal en omheining enz bijvoorbeeld ook niet door, terwijl wel echt alles voor mijn rekening komt. Heb anders alleen een kale wei met water. Maar als het per maand over de 50 euro gaat, pfoe. Dan wordt het mij ook te gek ja. Maar ik wil mensen er ook weer niet mee afschrikken, met zulke bedragen. Lastig dit :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 21:02 



 
Profiel   

Als het niet goedkoper kan, dan is dat gewoon een feit. Als mensen het niet willen betalen zou ik gewoon doorzoeken.

Heb je ook al aan je hoefsmid laten weten dat je plek hebt voor een oudje? Hoefsmeden horen vaak veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 21:22 



 
Profiel   

De eigenaar van mijn "pension" paard betaalde 100 euro,nu 110 omdat het hooi duurder is dit jaar.Ze betaald dus voor hooi en de stalling en verzorging.Voer en de rest koopt ze zelf.Hoefsmid enz zijn eigen kosten.Ze staan wel bijj mij aan huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 22:02 



 
Profiel   

Ja, ik zit sowieso vast aan de 60 euro weidegeld voor elk dier dat er loopt. Op zich geen geld natuurlijk, maar ja dat is los van mij. Als t mijn eigen plekje was hoefde dat bedrag ook absoluut niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 22:44 



 
Profiel   

cobiie schreef
Als het niet goedkoper kan, dan is dat gewoon een feit. Als mensen het niet willen betalen zou ik gewoon doorzoeken.

Heb je ook al aan je hoefsmid laten weten dat je plek hebt voor een oudje? Hoefsmeden horen vaak veel.


Goeie, ga ik even navragen. Thanks!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 22:46 



 
Profiel   

Toevallig door omstandigheden voor twee pony’s van mij een ander plekje moeten zoeken
Eentje heb ik zelf een advertentie voor gezet en zeker 20 serieuze reacties
Voor de andere pony heb ik gereageerd op hun advertentie
Klikte heel goed en m’n pony was voor hun de beste optie :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-21 22:56 



 
Profiel   

Het zou het ideale plekje voor mijn pensioener van 1m12 zijn.
Ik ga je een berichtje prive doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 22:09 



 
Profiel   

Al 1 1/2 jaar bij ons met pensioen. Top fit en we genieten enorm van haar.

In de zomer ziet ze er super strak uit en is ze bijna wit met een bruin hoofd. Qua kleur een enorme toverbal.

Inmiddels is ze 26 of 27 (moet in haar paspoort kijken wat het precies is). Regelmatig maar de smid, 1x per jaar gebitscontrole en iedere 2 mnd mest onderzoek (doe ik overigens zelf).

Hoop dat we nog vele jaren van haar mogen genieten

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-21 23:16 



 
Profiel   

Paar dagen geleden schreef ik nog dat ik een plekje voor mijn pensioener zocht, helaas is ze vannacht overleden in haar slaap.

Hoop dat je een fijn weidemaatje kan vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-21 23:35 



 
Profiel   

Ach,hoe oud is ze geworden.Veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 00:51 



 
Profiel   

Britta31 schreef
Ach,hoe oud is ze geworden.Veel sterkte.


1 mei had ze 27 geworden.
Mijn oude oma, was zo een heerlijke stabiele pony. Heeft mijn ene pony geholpen met zijn angst voor mensen en de andere mocht ik mee opvoeden.
Respect en grenzen heeft zij hem geleerd. Heel veel van haar geleerd qua grenzen stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 02:09 



 
Profiel   

Hollyleaves schreef
Even een schopje omhoog met dit topic, omdat ik benieuwd ben of er nog wat handige adviezen voorbij zouden kunnen komen.
Ik heb dus eind december besloten om een advertentie te plaatsen, op eerst alleen de bokt markt. Volgens mij een advertentie die de grote lading wel dekt. Er komen ook best wat leuke reacties op. De eerste mensen komen eind februari kijken.

Ik had berekend dat een pony tot en met 1,20 m voor niet zoveel extra kosten zou zorgen. Echter krijg ik erg veel vragen voor grote, zwaardere D/E pony's en hier en daar ook een groter paard. Of ik daar voor open sta. Na even nadenken wat dit precies zou doen met het land (qua vertrappen) kwam ik tot de conclusie dat een grotere pony of een paard niet perse een probleem zou hoeven zijn, echter moest ik dan wel mijn kosten volledig opnieuw gaan berekenen. Ik heb een kleine 1,5 hectare en hooi niet van eigen land. Dit is ook niet mogelijk gezien ik geen paddock ofzo kan aanleggen. Ik heb ze dus in de winterdag wel echt over het hele stuk lopen om de wei te sparen tegen vertrappen. Het mag dan wel zand zijn, ik wil natuurlijk wel graag dat er ook wat terug gaat groeien. Pas tegen het voorjaar gaan ze op een achterste afgezet stuk over wat leegstaat vanaf augustus zodat de rest bemest kan worden en kan bijkomen en zo weer verder met strookbegrazing tot we de cirkel weer rond hebben. Een grotere pony of een paard betekent eerder overgaan op hooi, meer hooiverbruik en meer mest. Daar zitten de kosten hem voornamelijk in.
Ik had berekend met het hooi, wat pakjes hooi zijn, dat ik tussen de 90 en 100 euro uitkom voor een grotere D/E pony of paard. Gewoon, puur het verbruik om te eten als het gras zo goed als nihil is in de periode oktober tot maart/april. Dat is wat mijn eigen D pony ook eet. De mest gebruik ik als compost en ik zou wat meer composthopen kunnen gaan aanleggen met worteldoek als dat ik nu heb. Echter, voor zo'n 4 maanden van het jaar zou ik de mest weg willen hebben in een mestcontainer en laten legen door ofwel het bedrijf zelf of door een boer. Het is al met al dan gewoon net teveel mest. Ik zit met vergunningen, geen mestplaat en ik krijg problemen als ik elke 10 meter een composthoop heb staan :') Als ik de kosten daarvan bekijk, en bijvoorbeeld in de zomer deze kosten zou uitgeven, dan kom ik uit op een spreiding van het gehele jaar voor een C pony 160 per maand, een D/E pony 170 per maand en een paard zou dan 180 zijn. Dit is verdeeld in 60 euro weidegeld (dat bedrag is een vast bedrag wat ik zelf ook betaal, ongeacht maatje shet of maatje paard aan de weide 'houder'), de rest gaat dan op aan hooi, wormkuur, mest afvoer, onbeperkt hooi wat een analyse heeft gehad en Vital Bix Daily Complete, naast het volpension ervoor zorgen. Enige wat er los overheen komt voor de eigenaar is hoefsmid en DA.

Nu vraag ik me af, is dit te duur? -O-

Ik krijg meerdere malen teruggekoppeld, van oef dat is nogal wat voor mijn oude beest waar ik niet meer kom en ik probeer heel hard te verzinnen waar het goedkoper kan, maar ik kan zelf niets meer verzinnen waardoor dat lukt. Ik leg er zelf al aardig op toe doordat mijn eigen pony's beginnen met hooi in oktober omdat het gras eerder op is, er vaker betaald moet worden voor het hooi leveren en ik het leveren niet doorbereken, verzendkosten van het voer, etc. En dan is niet erg, bedoel ik heb er zelf ook veel aan doordat er gezelschap staat. Het wordt alleen wel een ander verhaal als je er teveel op toe gaat betalen, voor iemand anders z'n paard. Ik ben aan het kijken naar mogelijkheden met volkstuinen voor de mest, maar misschien zijn er hier nog mensen die een ander advies hebben?
Ik hoor het dan graag :D


Mensen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Heb je deze kosten niet bij een pony onder de 1.20? want dan zou ik gewoon daar op blijven in zetten.
Wellicht is een opfok ipv pensioenplekje ook interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 09:41 



 
Profiel   

Bij opfok loop je natuurlijk wel de kans dat mensen hun dier een keer terug willen en volgens mij wil ts wel een langdurige relatie aangaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:35 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Ik zou eens bij een goede manege navragen. Die zijn vaak dol blij met zo’n plekje.


Dit! Maneges zoeken vaak fijne plekjes voor hun oude pony's of paarden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 11:40 



 
Profiel   

Alja schreef
Bij opfok loop je natuurlijk wel de kans dat mensen hun dier een keer terug willen en volgens mij wil ts wel een langdurige relatie aangaan.


Dat is meestal max 3 jaar inderdaad, maar bij een ouder paard weet je ook niet hoelang deze nog mee gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 12:05 



 
Profiel   

Ik zocht ook een weide maatje voor onze haf. Via mp een oudere haf gevonden en gaat supergoed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 12:16 



 
Profiel   

nuscaniels schreef
Britta31 schreef
Ach,hoe oud is ze geworden.Veel sterkte.


1 mei had ze 27 geworden.
Mijn oude oma, was zo een heerlijke stabiele pony. Heeft mijn ene pony geholpen met zijn angst voor mensen en de andere mocht ik mee opvoeden.
Respect en grenzen heeft zij hem geleerd. Heel veel van haar geleerd qua grenzen stellen.


Heel veel sterkte nog, wel een mooie leeftijd heeft ze behaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 12:19 



 
Profiel   

Heel veel sterkte nuscaniels :(

Ik denk zelf dat ik niet heel geschikt ben om opfok aan te bieden... misschien wel voor een merrie, aangezien zij wat minder speels zijn als hengsten/ruinen. Ik denk dat mijn huidige ruin en merrie echt denken waar kom jij nu weer mee aan als ik zo'n jonkie er neer zet haha! Maar ik denk zelf dat sowieso een hengstje/ruin beter af is met speelmaatjes van zijn eigen leeftijd voor in elk geval de periode dat ze 1 tot 2 jaar zijn. Of dat nou in een groep is of met zn tweeën. Dat kan ik helaas wegens de max van 2,5 paard op deze grond niet bieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 12:19 



 
Profiel   

dito schreef
Ik zocht ook een weide maatje voor onze haf. Via mp een oudere haf gevonden en gaat supergoed!


Doe jij dit aan huis of in eigen beheer waar je zelf ook stallingskosten moet betalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 12:20 



 
Profiel   

Hollyleaves schreef
dito schreef
Ik zocht ook een weide maatje voor onze haf. Via mp een oudere haf gevonden en gaat supergoed!


Doe jij dit aan huis of in eigen beheer waar je zelf ook stallingskosten moet betalen?

Ik stuur je een pb
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-21 12:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 51 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen