Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 17:25

Ik kan zo snel niet de juiste informatie vinden, dus hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Mijn zadelkasten hebben een slot met een sleutel die op alle overige (14 totaal) zadelkasten passen. Iedereen kan dus in elkaars kast. Ook laten mensen de sleutel gewoon in het slot zitten dus als ik mijn sleutel opberg, kan je nog steeds een sleutel uit een andere kast pakken en mijn kast(en) openen. De kasten staan in een ruimte die afgesloten wordt met 1 groot slot, waar alle stalgenoten de sleutel van hebben. Dit grote slot is overigens met een bout/moer bevestigd en kan zo los gedraaid worden.

Nu heb ik gevraagd om andere sloten op de kasten waar de staleigenaar op antwoordde: "Nee dat mag niet, iedereen moet gewoon respect hebben voor elkaars spullen." (anno 2021 in de Randstad - welkom in echt echte leven... maar dat terzijde). Overigens heeft zij wel in mijn kast staan neuzen omdat ze zogenaamd mijn lampjes wilde bewonderen die ik heb geïnstalleerd. Toen ik haar daarmee confronteerde en aan gaf dat ik dat niet prettig vind, gaf ze daar eigenlijk niet zoveel om. Ik heb ook aangegeven dat de sfeer op stal ook zo verpest wordt als er wel een keer iets weg of "geleend" is zonder te vragen.

Nu komt mijn vraag: wie is nu aansprakelijk als er iets gestolen is? Ik vermoed zomaar dat ik dat zelf ben, maar hoe kan ik dit oplossen? Mag ik zelf een slot maken op mijn kast of beschadig ik dan iemand anders eigendom door het schroeven van een paar gaatjes? Want ik geloof dat zij er niet mee akkoord gaat als ik zelf sloten ga monteren. Of heb je recht op een deugdelijk slot op je zadelkast als pensionklant?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:41

Wat voor zadelkast is het?
Wij hebben van die metalen met een gaatje waar je zelf een hangslot in kan steken. Maar heel eerlijk doet bijna niemand dat. En ik als stalmeisje open ook regelmatig ongevraagd eens een kast, omdat de deur geforceerd wordt door stukken die er aan de onderkant uitsteken, of juist om een deken of vergeten zweep etc terug te leggen :o

Denk niet dat je zo maar gaten zelf mag gaan boren nee.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:52

Ik vind het verre van netjes dat alle kasten met dezelfde sleutels geopend kunnen worden. Verder wel prima dat de stalhouder een loper heeft om in de kast te kunnen mocht jij je sleutels zijn vergeten of bij paspoortcontrole.

Hier hoeft overigens verder niemand in mijn kast te komen. Ook niet als ik vergeten ben iets terug te leggen.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:59

Een slot waar alle sleutels in passen is geen slot. Ja je moet natuurlijk respect hebben voor elkaars spullen maar we weten allemaal hoe duur paardenspullen zijn en het is heel logisch dat je deze graag achter slot en grendel hebt. Zo maar een gaatje boren zou ik ook niet doen, vind wel echt dat je gewoon recht hebt op een deugdelijk slot als pension klant.

Vervelend dat de staleigenaar daar lastig over doet, hoop dat jullie hier toch gezamenlijk een oplossing voor kunnen vinden. Wellicht zijn er misschien nog andere pension klanten die er hetzelfde over denken en ook graag een goed slot willen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 18:06

Als de zadelkamer niet goed beveiligd is en je zadel wordt gestolen kan de verzekering ook nog wel eens moeilijk gaan doen.

Hier moest er een specifiek slot op de toegangsdeur en alle kasten zijn hebben een apart slot waar alleen eigenaar en de stalhouder een sleutel van hebben. Dit moest van de verzekering.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 22:24

Anna_Dani schreef:
1.Mag ik zelf een slot maken op mijn kast of beschadig ik dan iemand anders eigendom door het schroeven van een paar gaatjes? Want ik geloof dat zij er niet mee akkoord gaat als ik zelf sloten ga monteren.

2.Of heb je recht op een deugdelijk slot op je zadelkast als pensionklant?

1. Nee dat mag niet zonder toestemming.
2. Nee, dat is zeker geen recht.

Je zult dus in overleg moeten en zo te lezen ga je niet ver komen bij deze persoon. Dus dan blijven over: accepteren (tot nog toe gaat het goed?), waardevolle spullen niet in deze kast bewaren maar telkens meenemen of een andere stalling zoeken.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:18

Als je per se een slot wil, zou je misschien wel kunnen vragen om zelf ergens een zadelkastje te zetten? Of eventueel bevestigen met gelijmde plaatjes?

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:58

Nou ja, wat irritant zeg. Ik vind sloten op kastjes inderdaad juist veel gedoe voorkomen.

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:06

Kan je niet een extra ketting/fietsslot op de kast doen?

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16231
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:25

Is het niet mogelijk om een eigen kast te kopen? Daar mag je neem ik aan zelf je eigen slot op monteren?

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 01:16

Wat voor sloten zitten er op de kasten? Bij sommige types sloten is het mogelijk de cilinder te wisselen voor een andere van hetzelfde type. Dan zou je zonder schade te maken aan de kast of aan het slot er een cilinder in kunnen zetten waar alleen jij de sleutel van hebt. Bij vertrek ooit kan je die ook weer terug wisselen voor de originele cilinder.
Zou dit wel in overleg met de stalhouder doen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 16:14

Leg de vraag voor bij je inboedelverzekering, kans is groot, dat het sowieso niet onder de dekking valt. Zo wel, vraag wat de eisen van afsluiten zijn. Vraag het op schrift en laat het aan de stalhouder zien.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Gebrek aan deugdelijk slot op zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:34

Ik zou op stal mijn mede pensionklanten wel vertrouwen dat ze uit mijn kast blijven. Maar in de tijd van zadeldiefstal zou Ik toch ook niet willen dat anderen de sleutel op hun kast laten staan. Een ketting omheen leggen zal dan ook geen optie zijn als je die nergens vast kan maken. Wat iemand al zei, het slot wisselen. Bij ons wordt tenminste regelmatig een slot wat kapot is vervangen, bij die standaard grijze zadelkasten.