Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:22

het is weer zondag...... en de dierenarts mag komen. ALTIJD in het weekend
Nieuwe pony is al vanaf ik hem hem wat aan het kuchen, voorste luchtween waren wat ggeirriteerd, ventipulmin gegeven, erna ab kuurtje, af en toe nog een kuchtje maar nu ineens extreem snel ademhalen, wit snot en benauwd. Viel mij op dat ze bij hun half uurtje grazen hij niet at,, en als je maar 30 min per dag op gras mag dan eet je normaal gesproken toch wel....verdorie!

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 14:29

@lyun: waardeloos... al zeggen ze dat wit/waterig snot niet het slechtste is, meer als het groen/gelig en dik is. Had ie geen verstopping ?? Koorts ??
Hopelijk kan de DA snel verbetering geven. :(:)

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:54

nee geen verstoppin en geen koorts, was echt heel benauwd, werd na ventipulmin iets minder. Arts net weg.
Nu cortisone spuit, equimucin en pretnison en ventipulmin had ik nog.

Hij is gevoelig voor het stof, was al vanaf ik hem heb iets aan het kwakkelen met hoesten en hele slechte conditie en als mijn voordroog op is en ik soms 2 dagen normaal "reserve" hooi gaf werd het kuchen meer dus de link met stof legde ik al.
Nu hooi maar weken en ook het stro eruit en beide stallen op vlas zetten en het "pretpakket"aan medicatie

Belker

Berichten: 15337
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:00

Wat balen Lynn, sterkte.

Dat is fijn Robijntjuh. Zo maak je idd grote stappen.

Wat balen Greendragon. Sterkte met de shet.

Vandaag bij het jonkie geweest en die mist een tand.
Afbeelding

Thuis Elsa gelongeerd en daarna met massageapparaat gedaan. Die merrie is echt briljant. Ze heeft heel goed aan waar ze dat het fijnste vind.

https://youtube.com/shorts/FkAFbZlRHio?feature=share

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:18

Sterkte LN, dat was vast niet helemaal waar je voor getekend had met een nieuwe erbij?

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 16:23

@ln: is stomen een optie?? Ik heb dat vroeger mety Missy gedaan met een zelfgemaakte stomer en dat werkte goed en ze vonden het heerlijk.

Ik heb nu ook hooi waarvan sommige balen wat aan de stoffige kant zijn en ik ga e zelf van hoesten als ik het los maak en Boon hoestte ook wat als we gingen galopperen. Nu heb ik het een paar keer met de broes nat gemaakt en dat werkt, alleen Jasmijn vindt nat hooi maar niks.
Misschien moest ik toch ook dat ontstofte hooi van Venhorst eens proberen, maar ik lees een maand levertijd !!

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:06

Hoe maakte jij die stomer? Ik heb het wel bvaker edaan maar dan bij een arts in de buurt, met oliën erdoorheen
Helaas heb ik ervaring met stofallergie ( Paloma had dat ook) maar daar had ik geen stro, open stallen en altijd voordroog dus ze had er geen last van.

Nu heb ik stro in de stallen omdat ik dan de mest gratis weg mag brengen en ik het ook fijn vind dat ze wat extra kunnen knabbelen en lekker kunnen liggen. Onderin heb ik een laag vlas ( 1 pak) en daaroverheen stro maar denk dat ik nu volledig op vlas overmoet. Heel stuk duurder en nog een oplossing zoeken voor mijn mestafvoer dan. Nu heb ik een maand stro voor 25 euro voor 2 stallen en gebruik ik 4 pakken vlas als onderlaag per maand, met vlas betaal ik 6.50 per baal en ik heb het 1 week geprobeerd met alleen vlas maar dat werd echt een vieze bende. Hoe doen jullie dat?
Mijn eigen hooi is inderdaad wat stoffig ( eigenlijk raar, ik heb het zelf van land gehaald en op pallets droog opgeslagen.
Het zijn nog +- 20 pakjes die ik normaal als reserve gebruik, net als nu zaterdag voordroog op en ga moren werken en neem nieuwe mee, dan voer ik 2 dagen hooi. Ga het nu maar weken

MarloesHJ

Berichten: 2474
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:09

LN en als je strokorrels gebruikt? Ik vind daar het stof minimaal (maar ik heb geen stofgevoelige paarden dus of het voldoende is weet ik niet) Mag je dan wel gratis de mest met strokorrels wegbrengen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25498
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:35

wegbrengen mag met vlas ook, alleen moet je dan iets afnemen bij hem, hooi of stro.
Ik heb dus hooi ( nou ja, voordroog) via mijn werk en neem daarom het stro bij hem af om gratis mest we te mogen brengen
Ik ga eens navragen of ik ook mest mag wegbrengen als ik niks afneem of wat ik dan evt moet betalen

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:30

Met vlas begin ik een nieuwe stal met 2/3 pakken en dan haal ik iedere dag de poepjes eruit. Ik pot het wel op, dus ik doe er geregeld iets bij. Het blijft alleen nooit zo mooi wit als in het begin, maar wordt altijd wat bruinig, maar op zich blijft het wel goed droog vind ik, als je maar genoeg bij strooit.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:43

Ik vond strokorrels ook te stoffig worden, zeker 's zomers en vlas te glad. dus ik heb al jaren houtkrul en daar deed Missy het ook goed op (toen ze nog op stal stond).

@lyn: mijn hooistomer heb ik gemaakt van een grote kliko. Onderin een gaatje gemaakt om de slang van de behangafstomer door te doen en een net om het hooi in te doen (aan ophangogen), maar ik heb ook een draadrooster gebruikt om plakken hooi in 1x te stomen (als ze niet strak geperst zijn). En een steen op het deksel of een stevig elastiek met haken om het deksel goed dicht te houden. Hij deed er een uur over.
Ik heb er ooit een topic over gemaakt, maar de foto's zullen het wel niet meer doen. Bij interesse moet ik die nog wel ergens hebben.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:11

Er is nog een topic over zelf een hooistomer maken. Wij weken het hooi, maar vooral omdat we 1x per dag voeren en dan niet de hoeveelheid kunnen stomen die we nodig hebben. Bovendien spoel je met weken nog wat extra suiker weg en met wat dikkies en een hb’er is dat alleen maar goed, eigenlijk.

Die regen is toch maar heel weinig? Voor hier geven ze nog niet eens 1 mm op, volgens mij.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:13

Hier 1.5 ofzo.

Heb mijn eerste bezichtiging gehad vandaag.

Morgen eerste verenigings les.

MarloesHJ

Berichten: 2474
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:14

DF dat is niet mijn ervaring met strokorrels. Zie ook zeker geen verschil tussen zomer en winter.

Hier ook niet veel regen voorspeld volgens mij. Ben morgen ook vrij dus zou het niet erg vinden als de regen tot een minimum beperkt wordt.

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:48

Was het wat Jolijn?

Hier mag het niet te veel regenen want ik heb Elevada zonder deken staan vannacht :+

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 20:54

Nee :+

Maartje_M

Berichten: 9395
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:22

Das helder :))

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:24

Haha ja. 1 was gewoon echt ziek en de ander zo onwijs rillerig.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:44

Jeetje Lynn je hebt wel de jackpot op een verkeerde manier... naar om je beestje zo benauwd te zien. Hoe gaat het nu?

Over vlas enzo. Omdat vlas hier schreeuwend duur en lastig te krijgen was, ben ik naar strokorrels gegaan. Ik vond (en vind) het een prachtig product. Het grote voordeel vond ik het mooie bed. Het is echt een geheel dat niet makkelijk opzij geschoven wordt.

Maar... het bleek voor mij (door mijn manier van stalonderhoud) echt gruwelijk duur. Met mijn merrie ging het nog. Maar toch twee zakken (€12,-) per week. Sporty bunzing was niet te doen op de korrels. Wat een bende ellende. Zo vies. Daar moest nog meer bij dan twee zakken per week.

Heb in krap vier maanden 1,5 pallet korrels er doorheen gejaagd met twee paarden (75 zakken |( ). Ik hou van schone stallen zeg maar na jarenlange pension trauma’s.

Nu heb ik rapsodie (de blauwe). Even duur maar gebruik maar 1 pak per paard per week. Heb veel meer strooisel en dikker bed van 1 pak. En echt veel schoner en minder afval.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:50

Ik heb ook jaren rapsodie gebruikt, niet de blauwe. Ik kocht eerst gewoon losse pakken (op pension), later op de boerderij waar ik werkte kocht ik een hele pallet. Vlas vond ik te glad, zaagsel wilden ze daar niet op de mesthoop en strokorrels kende ik toen niet. Pony heeft ook luchtwegissues, met rapsodie ging het wel goed. Wel zorgde ik voor een flinke laag en strooide ik op als ze buiten was. Gebruikte bij haar ook een pak per 7-8 dagen. Mijn ruin (groter) gebruikte een pak per 6-7 dagen.
Ik deed potten trouwens. Dagelijks de mest eruit en de boel vlak maken.

MarloesHJ

Berichten: 2474
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 22:32

Ik doe hier net geen jaar met een pallet voor een paard, Olympia. Maar ik heb er ook rubber onderliggen en de randen zijn vrij. Mijn paard was niet te doen op stro. Stond daar bijna elke dag de hele stal leeg te trekken. Grappig om die verschillen te lezen.

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 07:51

MarloesHJ schreef:
Ik doe hier net geen jaar met een pallet voor een paard, Olympia. Maar ik heb er ook rubber onderliggen en de randen zijn vrij. Mijn paard was niet te doen op stro. Stond daar bijna elke dag de hele stal leeg te trekken. Grappig om die verschillen te lezen.


Oh dat is netjes!
Ik heb ook rubber eronder en de randen vrij lukte niet (schoven ze zelf naar buiten). Daarom had ik ook veel beschimmeld spul. Vanwege vochtige dagen en natte stalwanden. Grootste nadeel vond ik dat de korrels niet compleet uit elkaar vielen. En natmaken met vorst was ook geen lolletje haha.

Bij beide bedekkingen haal ik elke dag de mest eruit en 1 keer in de week de natte plekken.

Toen het zo koud was gooide ik een laag stro erover. Maar had daar enorm veel afval van en bizar veel meer werk.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 08:04

Hoe gaat het met je paard nu Lynn?

Ik heb door de jaren heen van alles geprobeerd.
stro, gehakseld stro, zaagsel, krullen strokorrel
Maar kom toch steeds weer terug op vlas.
Wel merk vlas, geen zakken zonder tekst want dat stoft ook.

Elke dag drollen, 1 keer in de week natte plekken. Heel dik er op. Anders word het nat, dik er op en het is niet nat.

Plakje stro voor de extra knabbel leg altijd onder de voerbak.

DubbelFun

Berichten: 88756
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:21

Er zijn heel veel soorten pallets/korrels en ik heb de meeste wel geprobeerd, maar bij alles was wel iets wat me tegen stond. Ik kwam iig nooit aan die mooie praatjes dat je er zoveel maanden mee kon doen.

Dus ik hou het op houtkrul; geen probleem met mestafvoer, kleine mestbult, minder opslag nodig en eigenlijk gaat er hier alleen in de winter een baal per week doorheen. En het belangrijkste; het is het enige wat niet gegeten wordt !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 10:02

Olympia96 schreef:
MarloesHJ schreef:
Ik doe hier net geen jaar met een pallet voor een paard, Olympia. Maar ik heb er ook rubber onderliggen en de randen zijn vrij. Mijn paard was niet te doen op stro. Stond daar bijna elke dag de hele stal leeg te trekken. Grappig om die verschillen te lezen.


Oh dat is netjes!
Ik heb ook rubber eronder en de randen vrij lukte niet (schoven ze zelf naar buiten). Daarom had ik ook veel beschimmeld spul. Vanwege vochtige dagen en natte stalwanden. Grootste nadeel vond ik dat de korrels niet compleet uit elkaar vielen. En natmaken met vorst was ook geen lolletje haha.

Bij beide bedekkingen haal ik elke dag de mest eruit en 1 keer in de week de natte plekken.

Toen het zo koud was gooide ik een laag stro erover. Maar had daar enorm veel afval van en bizar veel meer werk.

Sterkte Lynn met je beestje. Naar om ze zo benauwd te zien.
Greendragon ook sterkte.

Ik heb vorig jaar ook een pallet strokorrels besteld. Maar voor mij werkt het echt niet..... Ik gebruik het alleen in de herfst en winter in de schuilstallen, maar dat nat maken vond ik echt niet grappig en ook het feit dat de korrels niet uit elkaar vielen heeft mij doen besluiten om weer terug te gaan naar vlas.

Ik vind het makkelijker uit mesten met vlas. Het is momenteel wel mega duur. Is rapsodie gunstiger van prijs?